Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: Onko laillista

25.3.2012 13:36

Pallukka täytyy olla, muuten ei väliä.

Re: Onko laillista

25.3.2012 13:55

Mutta uskon että kytkimen täytyy kanssa olla helposti käytettävä.. Ettei joku vedä sitä ihan ultimateksi että jollain pikkurillillä vaan saa kytkintä painettua. Mutta pääasiassa juuri nuo terävät reunat.

Re: Onko laillista

25.3.2012 20:11

onko laillista että mopo saa kiihtyä nii paljon kun lähtee mutta ei saa kulkea yli sallitun rajan? mietin vaan jos vaihtais välitykset moposta, putkessa ei oo kuria nii menee kovempaa eikä viittis hitsata omatekosta kuria sinne ku tulee aika laiska.

Re: Onko laillista

25.3.2012 20:14

No jos sää oot sen laillisesti tehny :D eli sulla kaikki viriosat pitää olla e-hyväksyttyjä ja kaikkihyvaksyntäjutut kunnossa ja ei saa kulkee yli 45kmh.
Ja jos kuri on poistettu ni siitäkin saatat saaha sakkoja jos ihan pilkulleen lakia luetaan :D

Re: Onko laillista

25.3.2012 20:19

tarkotin vaa et jo poliisit kokeilee ja sanoo, et mites tää kiihtyy niin kovaa.

Re: Onko laillista

25.3.2012 20:22

Sanot vaikka että vanha omistaja oli ottanu kurit pois ja sulla ei oo hitsivälineitä ni pistit sen kulkeen välityste vaiholla sallittua vauhtia, tai keksit vaan jotai :D

Re: Onko laillista

25.3.2012 20:27

Rakenteellinen muutos. Laitonta, mutta eipä ne valita hirveemmin.. ja väliäkö sillä jos alle 65 kulkee..

Re: Onko laillista

25.3.2012 20:30

Eli siis otetaan kurit pois, ja laitetaan välit sellaseksi että mopo kiertää 13000 rpm ja vauhtia 45...

Joopa, todella komeeta ajaa kun mopo huutaa, pensaa kuluu ja kone on loppu jo parin tonnin jälkeen.

Sanot vaikka että vanha omistaja oli ottanu kurit pois ja sulla ei oo hitsivälineitä ni pistit sen kulkeen välityste vaiholla sallittua vauhtia, tai keksit vaan jotai


Mopon omistajan vastuulla on se, että mopo on täysin laillinen. Ihan sama mitä se edellinen omistaja on tehnyt.

Re: Onko laillista

25.3.2012 20:50

Gogge kirjoitti:Rakenteellinen muutos. Laitonta, mutta eipä ne valita hirveemmin.. ja väliäkö sillä jos alle 65 kulkee..
Miten niin laitonta?

kossusukka kirjoitti:Mitä se rakenteellinen muutos haittaa? Ei laki sitä kiellä. Laki vain kertoo mitä kaikkea saa muuttaa.
Tutustukaa siis tähän, älkääkä aina heittäkö "Ei saa, rakenteellinen muutos" koska kyseinen "rakenteelliset muutokset" kieltävä pykälä on päälle 2 vuotta sitten vanhentunut.

Uusin ja voimassa oleva asetus L-luokkaisten ajoneuvojen korjauksesta ja muuttelemisesta. Mopo on L1e.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078

Re: Onko laillista

25.3.2012 21:11

Tossapa olikin paljon uutta.. pitkään miettinyt joitakin asioita joita tuosta selvisi.

Ite luulin että voimansiirron muutokset ym. olisi laittomia, ja specsejen täytyy vastata siinä virityksen estokilvessä olevia lukuja..

Mm. kuullut legendaa että joltain viety mankista kilvet kun kulkenut 45km/h, nehän ei vakiona niin kovaa kulje->rakenteellinen muutos. Jutun todenperästä ei mitään tietoa.. Ja voi olla legenda, kuten mainitsinkin jne. tapahtunut ennen laki muutosta yms...

Re: Onko laillista

25.3.2012 22:01

eli voisin vaihtaa pari piikkiä isomman takarattaan, jos nopeus pysyy kohtuuksissa

Re: Onko laillista

25.3.2012 22:10

Eikös isompi takaratas laske nopeutta? Tosin silloin jaksaa varmaankin kiertää pitemmälle

Re: Onko laillista

25.3.2012 22:12

jepe95 kirjoitti:eli voisin vaihtaa pari piikkiä isomman takarattaan, jos nopeus pysyy kohtuuksissa


3. EY-tyyppihyväksytyn 1 ja 2 momentissa tarkoitetun ajoneuvon moottorin, pakoputkiston ja äänenvaimentimen sekä niiden osien vaihtaminen tai voimasiirron muuttaminen on sallittu ainoastaan kyseiseen ajoneuvoon tarkoitetuilla tunnusnumeroin tai merkinnöin varustetuilla varaosilla ja menetelmillä. Osan vaihtojen tulee lisäksi täyttää L-luokan rakenneasetuksen liitteen 2 kohdassa 19 säädetyt virityksen estävät merkintävaatimukset seuraavasti:

a) ajoneuvossa olevaa viritykseneston valvontakilpeä tai -tarraa, jossa on merkittyinä ajoneuvoon asennettavaksi hyväksytyt varaosan tunnusnumerot, ei saa poistaa ajoneuvosta;

b) varaosan mukana toimitettu erillinen, valvontatiedot sisältävä tarra tulee osan vaihdon jälkeen kiinnittää ajoneuvoon valvontakilven tai -tarran viereen, jos käytettävän varaosan tunnusnumerosta ei ole valmiiksi tietoa ajoneuvon viritykseneston valvontakilvessä tai -tarrassa;

c) jos valvontatiedot sisältävää tarraa ei ole varaosan mukana toimitettu, vastaavat tiedot käytettyjen osien tunnusnumeroista tulee todeta muutoskatsastuksessa.


No, jos löydät rattaan joka on tyyppihyväksytty siihen pyörään, sekä mukana saat E-hyväksytyistä putkista tutun tarran joka liimataan virityksenestokilven viereen TAI muutoskatsastat sen. Silti se ratas pitää olla sinun pyörämerkkiin ja malliin hyväksytty. Aika harvassa taitaa olla rattaat josta löytyy E-hyväksyntä.

Re: Onko laillista

25.3.2012 22:15

eipä kyllä löyvy vakiolätkistäkkää e-hyväksyntämerkkejä

Re: Onko laillista

25.3.2012 22:23

Ei niin, ei löydy vakiomukistakaan tai monesta muustakaan osasta. Niistä löytyy sensijaan sarjanumero tms. Sieltä virityksenestokilvestä taas löytyy sen osan sarjanumero jolla osa tunnistetaan kivasti. Hyväksynnät niiden maantiekäyttöön soveltuvuudesta on tehty todennäköisesti yhdessä sen pyörän hyväksyntien hankinnan yhteydessä.