Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: Onko laillista

25.7.2011 16:46

Joo, poliisiasemalle pitää huomenna mennä tekemään ilmoitus. Olisin tehnyt jo tänään mutta asemalla ei ollut kuin kaksi rikospoliisia ja molemmilla oli joku kriminaali siellä jo.

Re: Onko laillista

25.7.2011 19:19

HeGee` kirjoitti:
Anonyme kirjoitti:Mahdollista se ei taida olla, mutta periaatteessa kai sen pitäisi olla..

TH3R1PP3R, Menet katsastuskonttorille papereiden kanssa ja teet kilvestä katoamisilmoituksen. Sillä aikaa, kun kilpi on tilauksessa niin ajelet vain sillä pahvikilvellä.

eikös tuo katoamisilmoitus pitänyt tehdä kyttiksellä?


Ai, minä kun olen aina siinä uskossa elänyt, että se tehdään katsastusasemalla. :D Että sitä pitää olla tyhmä.. :roll: Noh, sinne siis.

Re: Onko laillista

26.7.2011 4:37

Vauhtiviivatarra kirjoitti:Sinun sanasi ei valitettavasti paina mitään siinä kohtaa kun mietitään saako sitä ottaa pois vai ei.
15 §
Mopon ja teholtaan rajoitetun moottoripyörän virityksen esto ja melu

3. EY-tyyppihyväksytyn 1 ja 2 momentissa tarkoitetun ajoneuvon moottorin, pakoputkiston ja äänenvaimentimen sekä niiden osien vaihtaminen tai voimasiirron muuttaminen on sallittu ainoastaan kyseiseen ajoneuvoon tarkoitetuilla tunnusnumeroin tai merkinnöin varustetuilla varaosilla ja menetelmillä. Osan vaihtojen tulee lisäksi täyttää L-luokan rakenneasetuksen liitteen 2 kohdassa 19 säädetyt virityksen estävät merkintävaatimukset seuraavasti:

a) ajoneuvossa olevaa viritykseneston valvontakilpeä tai -tarraa, jossa on merkittyinä ajoneuvoon asennettavaksi hyväksytyt varaosan tunnusnumerot, ei saa poistaa ajoneuvosta;

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078

Se millaista sanktiota kyseisestä rikkeestä jaetaan tai valvotaanko asiaa lainkaan, ei jälleen kerran kuulu tähän viestiketjuun.


Ton mukaan tarraa ei saa poistaa, jos ajoneuvoon vaihtaa EY-tyyppihyväksytyn osan alkuperäisen tilalle.

Re: Onko laillista

26.7.2011 22:47

Onko mopossa pakko olla heiastinta vaikka vakiona ois ollu heianstin takana?

Re: Onko laillista

26.7.2011 22:56

kyllähän siinä pitäs olla mutta ei mulle ainakaa oo tullu mittää sanomista ku ei oo ollu heijastinta

Re: Onko laillista

26.7.2011 23:58

BigPaaryna:
Neuvoston ja Euroopan parlamentin direktiivi 97/24/EY, annettu 17 päivänä kesäkuuta 1997, kaksi- ja kolmipyöräisten moottoriajoneuvojen tietyistä osista ja ominaisuuksista
7 LUKU KAKSIPYÖRÄISTEN MOPOJEN JA MOOTTORIPYÖRIEN VIRITYKSEN ESTÄVÄT TOIMENPITEET
LIITE
3.10.2.1 Jokaiseen ajoneuvoon on tukevasti kiinnitettävä vähintään 60 mm × 40 mm:n kokoinen kilpi (se voi olla tarra sillä edellytyksellä, että sitä ei voi irrottaa ehjänä) ajoneuvon helposti päästävään kohtaan.

Valmistajan on tässä kilvessä ilmoitettava:
3.10.2.1.1 nimi tai tavaramerkki,
3.10.2.1.2 ajoneuvoluokan kirjain,
3.10.2.1.3 rattaiden hampaiden lukumäärät tai hihnapyörien halkaisijat voimansiirtolaitteissa,
3.10.2.1.4 edellä 3.10.1 kohdassa määrätyn mukaisesti merkittyjen osien tunnusnumero(t) tai symboli(t).
Edellä olevassa direktiivissä säädetään muitakin viritystä estäviä toimenpiteitä, kuten sinettiruuvien käyttö kuristuksissa jne. Jos edellä olevat vaatimukset eivät täyty, ei ajoneuvon tyyppihyväksyntä ole voimassa ja ajoneuvoa ei saa täten käyttää liikenteessä.

Re: Onko laillista

27.7.2011 2:05

_TUMPPI_ kirjoitti:Onko mopossa pakko olla heiastinta vaikka vakiona ois ollu heianstin takana?

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/1EF7E7B5 ... onvalo.pdf
Lain mukaan on.

Re: Onko laillista

28.7.2011 4:49

Vauhtiviivatarra kirjoitti:BigPaaryna:
Neuvoston ja Euroopan parlamentin direktiivi 97/24/EY, annettu 17 päivänä kesäkuuta 1997, kaksi- ja kolmipyöräisten moottoriajoneuvojen tietyistä osista ja ominaisuuksista
7 LUKU KAKSIPYÖRÄISTEN MOPOJEN JA MOOTTORIPYÖRIEN VIRITYKSEN ESTÄVÄT TOIMENPITEET
LIITE
3.10.2.1 Jokaiseen ajoneuvoon on tukevasti kiinnitettävä vähintään 60 mm × 40 mm:n kokoinen kilpi (se voi olla tarra sillä edellytyksellä, että sitä ei voi irrottaa ehjänä) ajoneuvon helposti päästävään kohtaan.

Valmistajan on tässä kilvessä ilmoitettava:
3.10.2.1.1 nimi tai tavaramerkki,
3.10.2.1.2 ajoneuvoluokan kirjain,
3.10.2.1.3 rattaiden hampaiden lukumäärät tai hihnapyörien halkaisijat voimansiirtolaitteissa,
3.10.2.1.4 edellä 3.10.1 kohdassa määrätyn mukaisesti merkittyjen osien tunnusnumero(t) tai symboli(t).
Edellä olevassa direktiivissä säädetään muitakin viritystä estäviä toimenpiteitä, kuten sinettiruuvien käyttö kuristuksissa jne. Jos edellä olevat vaatimukset eivät täyty, ei ajoneuvon tyyppihyväksyntä ole voimassa ja ajoneuvoa ei saa täten käyttää liikenteessä.


Jumansviidu ku o paljon tekstiä tossa direktiivissä. Villinä korttina heitän, että em. mopon tarra on ns. lisäosa, joka kertoo vähän enemmän kuin sen pitäisi, ja direktiivit täyttävät tiedot löytää myös jostain muualta ( vedoten lihavoituun kohtaan ).

Lisätään vielä lainaus lepuskan tekstistä:
Mulla on gasgasin rungossa tarra, joka lähtisi tosi heppoisesti irti!


-> Direktiiviin vedoten ei ajoneuvon tyyppihyväksyntä siis täyty, jos ko. tarra on irrotettavissa.

Re: Onko laillista

28.7.2011 11:36

Käsi ollu kipsissä kolmatta viikkoa ja nyt pystyy ajamaan. Tuli vaan mieleen että SAANKO AJAA? Kaverit sano et voittoja tulisi posliineilta :s

Re: Onko laillista

28.7.2011 12:30

Ai ajaa käsi kipsissä? Mikäli siihen itse kykenet vaarantamatta muuta liikennettä ja muuten ajamaan turvallisesti niin tuskinpa poliisitkaan mitään sanoo kun siististi ajelet.

Re: Onko laillista

28.7.2011 12:40

radon- kirjoitti:Ai ajaa käsi kipsissä? Mikäli siihen itse kykenet vaarantamatta muuta liikennettä ja muuten ajamaan turvallisesti niin tuskinpa poliisitkaan mitään sanoo kun siististi ajelet.

Yks oli vaan sakot saanu täälläpäin tästä. En ihan varmaksi tiedä, mutta näin sanoivat mulle :lol:

Re: Onko laillista

28.7.2011 13:11

Itse ainakin meinasin kipsi jalassa ajaa kunhan mopon saan :roll:

Re: Onko laillista

28.7.2011 13:14

Mun olis ollu talvella vähän vaikee ajaa kipsi jalassa, kun se kipsi oli nivusiin asti :DD

Re: Onko laillista

28.7.2011 15:35

Höm, vissiin tohon pätee samat terveyskriteerit kuin ajokorttiluvan myöntämiseen, eli jos et pysty kuljettamaan ryhmän ( 1 tai 2 ) ajoneuvoa hallitusti ja turvallisesti, ei myöskään ajokorttilupaa heru. Direktiiveistä voi penkoa tarkemmi jos joku haluu sen tehä. 91/439/ETY <- liite III kertoo aika lailla, tosta soveltamisesta et jos terveys heikkenee ajoluvan ollessa voimassa ni pitäskö se perua tms ni en tiiä.

Oman harkinnan mukaan vaan, kestääkö käsi työntöohjaukset yms temppuilematta.

Re: Onko laillista

28.7.2011 16:27

luuletko, että suurin osa mopoilijoista on edes kuullut työntöohjauksesta? :lol: