Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

19.2.2011 0:00

JamppaT kirjoitti:kysytään nyt viel samalla et sattuisko kukaan tietää mistä noita e-hyväksyttyjä lisävaloja sit sais? , tai mistä sais ees ilman hyväksyntää

Motonetistä löytyy, sitte on näis suuremmissa superhybermarketeissa. Ja sen tapasissa kaupoissa.

19.2.2011 18:07

Onko semmonen sumuvalo sallittu etuvalona? Siis mul on semmone mikä laitettas niiku autoon lisävaloks tai jtn :s Ostin sen valon Tokmannista, lootassa tuli kaksi ja hintaa näille tuli 19.90. Mn galleriasta näkee paremmin että millanen valo on kyseessä.

19.2.2011 18:12

Nyt tuli paha, mutta olettasin, että valon boksissa lukee, että mihin käyttöön? Kyllä minun mielestä mahtaapi poliisisetä sanoa, jos huomaa.


E: En nyt saa silmiini sitä pakollista mopon valaistushommaa.. Joku muu innokas etsiköön.. :roll:

19.2.2011 18:27

Anonyme kirjoitti:Nyt tuli paha, mutta olettasin, että valon boksissa lukee, että mihin käyttöön? Kyllä minun mielestä mahtaapi poliisisetä sanoa, jos huomaa.


E: En nyt saa silmiini sitä pakollista mopon valaistushommaa.. Joku muu innokas etsiköön.. :roll:

Joo loota on kadonnut aikaa sitten :D mut marraskuusta asti oon ajellu ja ei oo poliisit viel sanonu mittää.
Valon määrä on omasta mielestä riittävä kun valaisee tietäkin kohtuu hyvin. :)

19.2.2011 18:33

Monesti törmää tähän; Ei se määdä, vaan se laatu. ;)

Mutta hei, siinä lampussahan pitäis lukea malli tms..? Näpyttelet vaan googleen sen ja kattelet, että minne se käy? Voit toki pirauttaa katsastuskonttorille tai käyttää siellä, että mitä sanovat.

E: Ja niin jos poliisit ei oo mitää sanonu, nii aja pois vaa! :lol:

19.2.2011 18:42

Anonyme kirjoitti:Monesti törmää tähän; Ei se määdä, vaan se laatu. ;)

Mutta hei, siinä lampussahan pitäis lukea malli tms..? Näpyttelet vaan googleen sen ja kattelet, että minne se käy? Voit toki pirauttaa katsastuskonttorille tai käyttää siellä, että mitä sanovat.

E: Ja niin jos poliisit ei oo mitää sanonu, nii aja pois vaa! :lol:

No totta helvetissä ajellaan nii kauan ku poliisi-sedät antaa :lol: sitä mä vaan et jos jollai on kokemusta tämmösen kieltäisestä ni voi kertoo ;)

19.2.2011 19:39

Pitää olla hyväksytty ajovaloksi. Käytännöistä taasen en tiedä jos ajaa asiansa...

19.2.2011 20:18

Multiviri kirjoitti:Pitää olla hyväksytty ajovaloksi. Käytännöistä taasen en tiedä jos ajaa asiansa...

mullaki on ollu kauan sellane halogeeni, eikä oo poliisit sanonu mitää.pahemmi ne talvel kyl ratsaa sillai, tai en tie

19.2.2011 20:19

Jos laittaa sumuvalon etuvaloksi ja sanoo poliiseille että on hyväksytty niin sama kun laittaisi mikroaaltouunin siihen etuvalon tilalle ja näyttäisi e-hyväksyntää siitä mikroaaltouunista.
Pitää olla ajovaloksi hyväksytty etuvalo, sumuvaloista voi tulla sanomista

10.3.2011 17:42

saako mopon parkata poikittain tien laitaan,veis vaan vähemän tilaa ku noi parkkipaikat aika kortilla tällä kadulla

ehkä vähä tyhmä kysymys mut kysytää silti ku täs talos on semmosii kyyliä jotka saattas soittaa poliisit jopa väärin parkatusta autosta/moposta

10.3.2011 18:13

moponhan saa parkeerata kuin fillarin, kunhan se ei ole kenenkään tiellä

10.3.2011 19:29

Jatkampa tästä parkkeerauksesta:
Mites, täytyykö mopossa käyttää parkkikiekkoa (muistelisin ettei, ainakin mulla oli 2h kiekkopaikalla sellatteen 7h)? Entäs maksulliset paikat? :)

10.3.2011 19:53

Mr eNeRGy kirjoitti:Jatkampa tästä parkkeerauksesta:
Mites, täytyykö mopossa käyttää parkkikiekkoa (muistelisin ettei, ainakin mulla oli 2h kiekkopaikalla sellatteen 7h)? Entäs maksulliset paikat? :)


Ei tarvitse mopossa/moottoripyörässä käyttää parkkikiekkoa, mutta mopoa ei silti saa pysäköidä pidemmäksi ajaksi kuin sen saisi pysäköidä parkkikiekon kanssa. Poliisi voi siis sakottaa jos huomaa mopon olevan esim. 2h paikalla yli kaksi tuntia.

20.3.2011 14:34

tarvitseeko mopon olla vakuutuksissa/kilvissä jos se kulkee alle 25km/h ja on alle 1kW, ja muuten asiallisessa kunnossa?

20.3.2011 17:13

Parkkikiekko ei ole pakollinen, maksullisissa paikoissa pitää maksaa normaali maksu.
Sumuvalo ei ole laillinen etuvalona.
"moottorityökonetta tai traktoria, jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 15 km/h edellyttäen, ettei sitä ole rekisteröitävä."

Eli jos kulkee yli 15km/h, niin on vakuutettava

Lähteenä http://www.liikennevakuutuskeskus.fi/