Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: Onko laillista

5.8.2011 18:27

Ja ei [Teikku] silti sitä sais nyt ajaa, koska on ajokiellossa. Koska kun kortti lähtee niin se on ajokieltoaikaa ja on ihan sama saisitko ajaa vaikka mopoa tai rakettia ilman korttia, et kumminkaan saa ajaa.

Re: Onko laillista

5.8.2011 21:40

Esitän vastaväitteen. Ainakin liikenneturva on sitä mieltä että ajokieltoon määrätty saa ajaa mopoa, jos hän on syntynyt ennen vuotta 1985 eikä häneltä siksi vaadita mopokorttia. Ennen 1.1.2000 ei mopon ajamiseen vaadittu erillistä ajo-oikeutta, vaan 15 vuoden ikä. Samaa logiikkaa käyttäen voitaisiin ajatella että pienitehoista polkimellista mopoa saisi ajaa vaikka mopokortti on kuivumassa, koska kyseiseen ajoneuvoluokkaan ei vaadita ajokorttia.

Re: Onko laillista

5.8.2011 23:01

No jaa-a sitte. Mä ainakin oon saanu käsityksen että jos kortti lähtee niin sehän on niinkun ajokielto että et saa ajaa mitään. Koska muutenhan se oli periaatteessa melkeen sama kun saisit mopokortin kuivumaan ni saisit ajaa vielä traktorilla. (esim) Mutta jos se nyt on sitte noin ni olkoot.

Re: Onko laillista

5.8.2011 23:28

Olisko laillista ajaa kilvettömällä poljin mallisella pappiksella joka kulkis 25 ja tehoa olis sen alle 1Kw??

Re: Onko laillista

5.8.2011 23:30

kyllä sen pitää olla rekisterissä ja vakuutukset pitää olla. Mutta muuten kyllä. Paitsi että saat kuristaa sitä pappaa koska papoissa on vakiona 1,1kW. :lol: Hirvee määrä.

Re: Onko laillista

6.8.2011 0:09

Reetuhai2 kirjoitti:No jaa-a sitte. Mä ainakin oon saanu käsityksen että jos kortti lähtee niin sehän on niinkun ajokielto että et saa ajaa mitään. Koska muutenhan se oli periaatteessa melkeen sama kun saisit mopokortin kuivumaan ni saisit ajaa vielä traktorilla. (esim) Mutta jos se nyt on sitte noin ni olkoot.
Saako traktorilla ajaa ilman korttia yleisellä tiellä? Ei, vaan ajokortti tarvitaan siihenkin. Nyt on kyse siitä että härveliä jonka ajamiseen ei vaadita ajokorttia, saa ajaa vaikka ajokortti olisi kuivumassa. Jos ajokorttia ei ole koskaan ollutkaan, on ajo-oikeus voimassa kunhan ikää on riittävästi.

Edellisessä viestissä mainitsemani johtopäätös ei nojaa suoraan mihinkään lakiin tai asetukseen, vaan se on pelkkää mutuilua perustuen tuohon mopon ajo-oikeuteen ennen -85 syntyneiden kohdalla. Kritiikkiä saa esittää ja otan mielelläni vastaan lainauksen tekstistä jossa ajatteluni todistetaan joko oikeaksi tai vääräksi.

Re: Onko laillista

6.8.2011 18:31

Onko Skootteri vielä laillinen jos ottaa kaikki katteet yms. turhat pois, mutta valot ja muut tarpeelliset vielä toimii?

Re: Onko laillista

6.8.2011 18:39

On on, antaa mennä vain! :)

Re: Onko laillista

6.8.2011 18:44

Ai on? Ite luulin et ilma katteita ei saa ajaa ku joku kolariturvallisuus tai tälläne kärsii, silpoo jalankulkijoita yms :lol:

Autois on ainaki tollee et esim. ilma konepeltii ei saa ajaa, mut en sano näistä mitää.

Re: Onko laillista

6.8.2011 18:47

Niin, tästä asiasta on puhuttu jo aikasemminkin. Jotain muistelisin että katteiden alta tulee esiin teräviä kulmia jotka voivat olla vaarallisia. Mutta en mene sanomaan mitään. :roll:

Re: Onko laillista

6.8.2011 19:02

Ainakin täällä meillä on annettu sakkoja katteitta ajosta, en sitten tiedä miten muualla. Itse olen ollut todistamassa, kun kaupan pihassa joku mopoilija sai sakot/varoituksen koska tällä ei ollut katteita mopossaan. Toisaalta, itse ajelin viime viikolla poliiseja vastaan ilman katteita eivätkä nuo kyllä sanoneet yhtikäs mitään. Eli riippuu varmasti aika paljon poliisistakin.

Re: Onko laillista

6.8.2011 19:06

Mutta laillista se ei ilmeisesti ole, kuten aiemmin kysyttiin, joillain poliiseilla voi olla sanottavaa.
Tästä on aiemminkin täällä puhuttu, joku oli varoituksen tai sakon saanut tästä hyvästä

Re: Onko laillista

6.8.2011 19:36

Pahoitteluni väärästä vastauksestani sitten, mitenkään maalaisjärjellä ajateltuna en voinut olla vastaamatta toisin. Kuten monesti onkin sanottu; Laki ja järki harvoin kohtaavat. :roll:

Re: Onko laillista

6.8.2011 19:46

olisiko jollakin linkkiä siihen että saa ajaa vilkuitta 8) , tuolla alkupuolella oli juttua siitä, mutta kone ei suostu avaamaan noita linkkejä :eek: Jos älysitte

Re: Onko laillista

6.8.2011 20:45

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/1EF7E7B5 ... onvalo.pdf