Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: Keskustelua kypäristä

14.6.2011 13:54

Itellä hopean värinen HJC AC-X2E + mustat Scott Recoil Safari lasit.

Kypärällä hintaa joskus ollut vajaa (?) 300e, nykyään melkein joka paikasta 100e tai alle :eek: Sanon sen verran että hyvän tuntonen päässä, plussaa lasikuitukuoresta, kevyt, hieno, hyvin ilmastoitu ja kuulee hyvin 'läpi'.

Lasit ostin 35e, ihan tummien linssien takia. Tarviiko muuta sanoo kun että laadukkaat perus lasit?

Re:

16.6.2011 13:30

Ihasproblem kirjoitti:
huapala_ kirjoitti:Itellä on NoFear Heraldic crossipotta ja Smithin peililasit, kakkoskypäränä AGV RC-5 Pro (minkä maalasin tuossa alkuviikosta mustalla) ja Progripin Special White-lasit.


Onneksi olkoon! Pilasit kypäräsi (AGV). Kypärää EI saa maalata missään nimessä, tällöin kypärän pintajännitys katoaa/heikkenee huomattavasti ja kypärä on yhtä tyhjän kanssa. Voit siis heittää sen vaikka roskikseen.

Jos et minua usko, niin kysy keneltä tahansa moottoripyöräilijältä, mp-liikkeeltä, asiantuntijalta tai jos on olemassa niin kypärän mukana saattaa tulla käyttöohjekirja, jossa lukee myös mitä ei saa tehdä.


Tuo potta oli jo valmiiks naarmuilla ja muutenkin elämää nähny eli ei sillä maalauksella ollu vitunkaan väliä, ja se on nykysin muutenkin käyttökelvoton kun keulin mankin ympäri ja tulin turvalleen asvaltille :D Leukasuojasta lähti kromaukset, lippa halkes ja lipan kiinnikeruuvi katkes kypärän sisään, maalit lähti monesta paikasta yms.

Ihasproblem kirjoitti:Mutta mitä pointtia on pitää epäturvallista kypärää varallakaan? Voi nimittäin pitää ihan sitä parempaa päässä, toki jos se on tarkoitus kyytiläiselle antaa, mutta näkisin sen melko vastuuttomana tekona. Vai eikö itselläsi omatunto yhtään kolkuttaisi, jos antaisit epäturvallisen kypärän lainaan ja et edes varoittaisi lainaajaa?

Se oli pointtini.


Eipä tuolla mankilla pahemmin ketään kyytsäillä... Ja vaikka oiskin 2-paikkanen mopo niin on kuitenkin sen verran järkeä päässä että en mie nyt kaverille tuota kypärää antas päähän..

Re: Keskustelua kypäristä

16.6.2011 14:31

Itellä Airohin 190e normi kypärä ja Foxin valkoset lasit 50e ( tummenetut ja kypärä on mustavalkoinen )

Re: Keskustelua kypäristä

17.6.2011 1:22

itellä on kaks crossi pottaa kbc ja zeus (malleja en muista), laseina on scott thermamax tupla linsseillä sekä löytyy hjc moottoripyörä kypärä :D

Re: Keskustelua kypäristä

17.6.2011 10:41

Minkä malliset vaihtolinssit menee noihin thermamaxeihin? Netistä oon koittanu ettiä muttei oikeen taho löytyä mallia.

Re: Keskustelua kypäristä

26.6.2011 16:43

Honkkarin viitisen vuotta vanha puna-musta ''crossikypärä'' ja laskettelulasit :lol:
Tosiaankin uudet on tilattu :)

Re: Keskustelua kypäristä

27.6.2011 15:49

Noniin.. Sunnuntaina olis tampereelle lähtö, enkä Googlella pikaisesti etsiessäni löytänyt sieltä pääasiassa kypäriin ym. keskittyneitä liikkeitä, niin josko nakkaisitte muutaman liikkeen yhteystiedot?

Sitten toisena asiana, sellanen musta perus umpikypärä olis hakusessa, kannattaako ottaa kuitu, vai muovikypärä?

Suositteluja otetaan vastaan! :)

Onko visiireissä kestävyyseroja tjsp? Minkälaista suosittelette? Varmaan ainoat ajot mulla tulee tässä välillä helmikuu (Jos tiet sulanu. :D) - lokakuu (/Niin kauan, kun tiet sulat.) Että kannattaako tummennettua visiiriä hommata?

Entä jos värillinen visiiri, vaikuttaako ajoon millälailla?

Miltä hintahaarukalta niitä umpikypäriä? Noin 100€-150€ olis hakusessa, totta sillä saa jo melko hyvän kypärän?

Tietopankin oon läpi lukenu moneen kertaan, en osaa soveltaa niitä vastauksia näihi kysymyksiin. (Mielellään monia eri vastauksia, että niistä saa sellasen pikku tiivistelmän koottua. ;) )

Re: Keskustelua kypäristä

27.6.2011 16:13

ehdottomasti kuitukypärä. tuohon hintaan kannattaa alemyynneistä kattella, saattaa löytyä jtn kivaa ;) ja tummennettu visiiri ainakin on erittäin mukava kirkkailla keleillä, tosin kevät/syysiltoina sillä ei tee mitään

Re: Keskustelua kypäristä

27.6.2011 18:48

Pistä hintaan vähäsen lisää niin saat jo melko varmasti kuitukypärän. Eivätkös nämä Shoein halvimmat ole sitä hintaluokkaa? Tuo 100-150 on vielä siinä ja siinä, sillä saa hyvän muovikypärän, muttei kyllä kuitukypärää ainakaan miltään hyvältä valmistajalta.

Visiireistä sen verran, että yleensä kun on laadukas kypärä niin saa laadukkaan visiirin. Kalliimpiin kypäriin on myös saatavissa huurtumista estävä pinlock-kalvo, ja on muuten aivan loistava. Omassani on tuollainen ja ei huurru millään, osta ihmeessä jos vain osuu kohdille! (Arailla ja Shoeilla taitaa olla pinlockit joka kypärässä)

Sitten on nämä tummennetut ja/tai peilivisiirit. Kyllähän ne ovat ihan hienoja, mutta: tummennetusta et pimeällä tai saateessa näe hyvin läpi. Eli etu on lähinnä ulkonäöllinen, käytännöllisempi vaihtoehto on aurinkolasien käyttäminen valoisalla ja poisottaminen pimeällä. Omasta mielestäni siis kannattaa ostaa kirkasvisiirinen kypärä ja ostaa sitten lisäksi tummempi visiiri tai ajolasit (ajolaseiksi kelpaa ihan hyvin tavalliset aurinkolasit, jotka mahtuvat kypärän alle)

Sitten jos vielä turvallisuutta mietit (jos mietit) niin kannattaa katsoa mitä testejä kypärä on läpäissyt. Perustesti on tämä EU-testi, jonka on läpäissyt jokainen markkinoiden kypärä. Se itsessään ei kerro vielä oikein mitään, eli testissä kypärät pääsevät helpolla. Testejä jotka ovat varteenotettavia ovat S.H.A.R.P, Snell ja ACU (vai olisiko ACU Gold tms.), eli jos niitä on kypärä läpäissyt niin se on jo melko turvallinen päähine.

Liikkeitä on niin monta, että en viitisi niitä luetella. Mene googleen-->Haku-->Moottoripyöräliike Tampere. Itse löysin kymmenisen liikettä osoitteineen.
Toivottavasti olin avuksi.

Re: Keskustelua kypäristä

30.6.2011 13:07

hajoaako kypäristä se pintajännitys tai mikä onkaan, kun olin kaupas ja kaveri jotain sähelsi siinä ja huitas mua vahingossaa päähän ja kypärä tippu lattialle niin meneekö se pintajännite paskaks? Siis kypäränä fox v3.

Kiitos etukäteen!

Re: Keskustelua kypäristä

30.6.2011 13:11

Olettaen, että kypärä oli muovinen, niin kaippa siellä jotain tapahtui, mutta en usko, että se kypärä täysin rikki on mennyt.

Edelliseen aiheeseen, kiitos kaikille vastanneille, unohtui laittaa. :)

Re: Keskustelua kypäristä

30.6.2011 16:16

Jonttu_96 kirjoitti:hajoaako kypäristä se pintajännitys tai mikä onkaan, kun olin kaupas ja kaveri jotain sähelsi siinä ja huitas mua vahingossaa päähän ja kypärä tippu lattialle niin meneekö se pintajännite paskaks? Siis kypäränä fox v3.

Kiitos etukäteen!


Se on siinä ja siinä, itse varmaan ostaisin suosiolla uuden, mutta oma on pääsi. Tuommoinen päälle metrin pudotus on jo aika myrkkyä. Kypärähän on suunniteltu torjumaan se ensimmäinen kolaus ja tuo mielestäni oli se. Kypärässähän ei ole varsinaista pintajännitystä vaan kypärä on vain kasattu siten, että kuori jää pieneen jännitykseen, en osaa sen paremmin selittää.

Se taas, että kypärän pinnassa ei näy mitään ei ole mikään kriteeri, paljaalla silmällä sitä ei voi nähdä jos kypärä on pudotettu. Itse pohjaan mielipiteeni siis Shoein testiin, jossa testattiin juuri tämmöistä asiaa, eli kuinka korkealta kypärä pudotessaan menee pilalle. Muovikypärälle taisi riittää 50cm ja kuitukypärälle puolet enemmän.

En sitten ota vastuuta, jos pistät kaverisi maksumieheksi ja hän suuttuu sinulle sanoen, että ei se kypärä miksikään mene. Harva näihin oikeasti on perehtynyt ja vielä harvempi silti hyväksyy faktat.

Re: Keskustelua kypäristä

30.6.2011 17:01

eikös tuo v3 ole jo ihan kuitupotta, joten sitähän ei pitäisi kauheasti kolaukset haitata(?)

Re: Keskustelua kypäristä

30.6.2011 17:07

Jep, on se. Eli eiköhän tuolla kehtaa vielä mennä. Mutta se on taas harhaluulo, että kuitukypärä ei miksikään mene kolhiessa. Samat säännöt siihen sen suhteen pätevät kuin muoviseenkin, tosin kynnys siihen, että kypärä "hajoaa" on suurempi.

Re: Keskustelua kypäristä

30.6.2011 19:34

Oon täs puolvuotta käyttäny Syko Galaxy kypärää ja niissä pro gripin lasit.
Tänää kävin ostaa Shift agent kypärän motonetistä.Saa nähä millane kypärä on.onko kellä kokemuksii Shiftin kypäristä?
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/muut#query=38-23260