Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

23.5.2010 13:02

Alqq kirjoitti:Mua häiritsee edelleenkin tuo tieto mitä täällä levitetään, kun mää en oikein ymmärrä tätä. Minkä takia sulla saa olla 200 cc pyörä ilman kilpiä, jolla saat ajaa suljetulla alueella ilman että se on rekisteröimätön ajoneuvo josta tulis sakot, mutta sitten taas jos sulla on mopo, johon pistät tuon samaisen 200 cc pytyn, ja ajat sillä vain suljetulla alueella, niin miksi se on sitten rekisteröimätön ajoneuvo josta tulee verot, sakot ynnä muut?


Nyt lähteitä kehiin kans, ei nyt riitä pelkät mopopoikien hurjat huhut.

No sehän on ihan yksinkertaista. Lue AKE:n sivuilta. Rekisteröity ajoneuvo pitää olla aina siinä kunnossa, kun sen pitäisi. Eli jos sul on vaikka gilerassa 80cc pytty ja niin poliisit vois viedä siitä kilvet, koska se ei oo mopo, vaikka sen tunnuskilvessä lukee niin. Ja crosseissa ei oo tollasii tunnuskilpiä, joten niillä ei saa ajaa tieliikentees, joten ne voi olla millasessa kunnossa tahansa...

23.5.2010 14:26

Mikä tässä nyt on epäselvää? Jos ajoneuvo (auto, mopo, ihasama) on rekisteröity tieliikenteeseen, sen pitää olla aina laillisessa kunnossa, jopa siellä suljetulla alueella. Sitten jos otat liikenneajoneuvon pois rekisterissä, saat laittaa siihen lentokoneen turbiinit ja ajaa suljetulla alueella ilman jarruja miten tykkäät. Tai hankit valmiiksi liikennerekisteröimättömän ajoneuvon, vaikka rossipyörän.

24.5.2010 14:31

Isommista sylintereistä vielä: Jos sylinterin kyljessä ei lue sen kokoa (esim mk.hm-sarja), on poliisin kouluratsian/muun ratsian yhteydessä käytännössä mahdotonta todeta pytyn tilavuutta, eikä taida poliisin ammattitaito ihan kuutiotilavuuden mittaamiseen riittääkkään.

Jos kouluratsian yhteydessä sanoo kadottaneensa avaimen, eikä mopo näytä kauhealta pommilta, kuulostaa kyllä hieman epätodenäköiseltä että poliisi roudaisi mopon asemalle: syy:avainten hukkuminen. Ja mitenkäs se pyörä mystisesti poliisiasemalla käynnistyisi? Jotenkin uskon että poliisi ei pyörää purkaessaan irrota virtalukon johtoja ja tee ns.johtotemppua. Muutenkin voidaan miettiä että mitne pitkälle poliisi mopoja viitsii purkaa. Mutta jos jatketaan ajatusleikkiä, moposi vietiin poliisiasemalle ja saatiin jotenkin käynnistymään ja todettiin sen kulkevan 70 (kepeät välit isolla pytyllä :) ) Tässäkohden voisi vielä valittaa sakoista koska poliisi on tehnyt mopoon rakeenteelisia muutoksia(virtalukon purku) jotka ovat saataneet vaikuttaa nopeuteen. No, kuten jokainen varmaan tietää ei virtalukko tehoihin vaikuta, mutta poliisi on kuitenkin muunnellut mopoa ja byrokratian rattaissa mainitunlainen valitus sataisi jopa mennä läpi. Mutta tämä on äärimaistä teoriaa, eikä tälläiseen nyt oikeasti tarvitse/kannata ryhtyä ellei oikein ota kaaliin poliisin toiminta. Itse voisin kyllä kouluratsia sattuessa piilottaa avaimen ja sanoa sen hukkuneen. Ja uskoisin että poliisi ei tämän vuoksi kenenkään mopoa laitokselle vie.

24.5.2010 14:49

Tuskin huomaa mitään vaikka lukisin joku metra yms..
Aika paska syy kyllä, että avaimet menee hukkaan on ne varmaan sen ennemminkin kuullu.

24.5.2010 15:34

Sitte pidätte katkennutta avainta mukana tms. "katkes aamulla".

24.5.2010 15:40

Ite ajattelin pitää mukana tulppaa, josta olen vääntäny sen kärjen piheillä irti ja sitten ratsian tulle näyttää kytille sitä, et tommoi kävi, tulpanpala pytyssä, et ei oikee kannata yrittää tökkiä käyntii. Uskosin menevä läpi ;)

24.5.2010 16:10

LaneKit kirjoitti:Ite ajattelin pitää mukana tulppaa, josta olen vääntäny sen kärjen piheillä irti ja sitten ratsian tulle näyttää kytille sitä, et tommoi kävi, tulpanpala pytyssä, et ei oikee kannata yrittää tökkiä käyntii. Uskosin menevä läpi ;)

Ja sul on tulppa pytyssä kii, ja toinen kädes??

24.5.2010 16:10

^temee^ kirjoitti:Tuskin huomaa mitään vaikka lukisin joku metra yms..
Aika paska syy kyllä, että avaimet menee hukkaan on ne varmaan sen ennemminkin kuullu.


On varmaan kuultu ennenkin, mut pakko niiden on uskoa. Eikä se sitä lähde asemalle viemään, ja jos lähtevät, niin ei ne sitä käyntiin saa. Jos ottavat virtalukon pois, niin voi väittää et siinä on sähköinen rajoitin joka toimii virtalukon kautta.

24.5.2010 19:39

MSJD kirjoitti:
LaneKit kirjoitti:Ite ajattelin pitää mukana tulppaa, josta olen vääntäny sen kärjen piheillä irti ja sitten ratsian tulle näyttää kytille sitä, et tommoi kävi, tulpanpala pytyssä, et ei oikee kannata yrittää tökkiä käyntii. Uskosin menevä läpi ;)

Ja sul on tulppa pytyssä kii, ja toinen kädes??
Eiku kiinni mopossa, vaihtasin sen pihaa tullessa, ku on xps:s nii helppo homma. En kehtaa kokonaa repii vittuu ku joku apina kummikii tunkis jotai pyttyy :s

24.5.2010 20:06

Vois melkee tehä saman homman jos mankilla meen mut en kyllä jaksa rupee joka aamu vaihtaa koulussa tulppaa :D

24.5.2010 20:16

jätätte tulpanhatun löysälle ihan vähän niin eivät huomaa varmaan mitään. ainakin räxässä toimi ku kaveri halus ihan väkisin kokeilla niin nykäsin vähän ylöspäin ettei saa käyntiin

24.5.2010 21:32

Kyllä ihan kokemuksesta voin sanoa, että se moottoripyöräpoliisi äkkää tommoset tulpanhattu jutut, ja vastaavat. Jos moottoripyöräpoliisiksi ryhtyy, harrastaa moottoripyöriä myös vapaa-aikana. Kannattaa myös se muistaa, että nämä poliisit ovat myös itse olleet joskus nuoria,mahdollisesti mopoa viritelleet, ja poliisia pelänneet. Ei se poliisi ole niin tyhmä mitä yleensä annetaan ymmärtää, vaikka joukossa näitä "älynväläyksiäkin" on.

Täälläpäin ratsiassa poliisilla oli laatikollinen tulppia mukana, kun mopoilijat oli niitä ruuvanneet irti. Jollei poliisilla ollu sopivaa tulppaa mukana, lähti kilvet menemään moposta.

25.5.2010 15:30

On muute kätevä ku jättää tulpahatun löysälle, yks aamu olin lähös xps:l kouluu, ihmettelin et "mitä vittuu, eihä mul oo enää rajotintakaa", pätki iha homona. Ja näytti viel oleva päällisin puolin kiinni ;)

25.5.2010 17:20

On kätevä sitten poliisit päättelee että on rajotin ku pätkii ihan homona.. ;)

25.5.2010 17:38

Jussinaattori kirjoitti:On kätevä sitten poliisit päättelee että on rajotin ku pätkii ihan homona.. ;)


No siinäpä etsii olematonta rajotinta.