Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

21.5.2010 20:51

H&K kirjoitti:Niin taikka ne yrittää ihan oikesti poistaa kaikki vähänkään liikaa kulkevat mopot liikenteestä. Täälläki oli keskiviikkona kouluratsia (vissiin ensimmäinen ikinä) kevareita oli testailleet ja vieny katsastus asemalle tarkistettaviksi ja 17 moposta lähti kilvet :D

Silti jotenkin pöljää, sillä menin aikoinaan 60km/h alamäkeen pappatunturillani, mikä tuskin menee yli 40km/h, joten vääryyttä kyllä noissa testeissä on jos alamäkeen ajelevat. Pitää kai säätää suutin törkeän rikkaalle, ettei se mopo menisi alamäkeenkään yli 30km/h jos noin nykyään testailevat...

21.5.2010 22:28

Faija väittää sellasta että jos poliisit tulee koululle ja tulee kuulutus että kaikki mopojensa luo ja menee, sitten jos poliisi pyytää avainta niin ei oo pakko antaa, sanoo vaan että on vaikka hukkunu päivän aikana tai jotain eikä ne sitten voi tehä mitään? :eek:

21.5.2010 22:38

Voi viedä mopon laitokselle. Tai sitten, jos sulta löytyykin avain niin voi siinä vaiheessa tulla sanktiota niskoittelusta tms.

21.5.2010 22:39

sebuzz kirjoitti:Voi viedä mopon laitokselle. Tai sitten, jos sulta löytyykin avain niin voi siinä vaiheessa tulla sanktiota niskoittelusta tms.

Niin mut jos sen avaimen vaikka jättää sisälle enne ku tulee ulos ni eihä se auta vaikka kuin ne tutkis taskut. Faija lisäs kanssa että ne ei voi tehä sille mitää (esim viedä laitokselle?) vaikka huomaisivatki liian isot kaasarit tai teharit tai mitä sattuu jos niillä ei oo todisteita et se mopo on ajettu siihen eikä esim. työnnetty :lol: Voiks nää olla totta?

21.5.2010 22:41

Jos siinä mopossa on kilvet, niin silloinhan sen kuuluisi olla vakio. Joten miksi eivät veisi?

21.5.2010 22:47

sebuzz kirjoitti:Jos siinä mopossa on kilvet, niin silloinhan sen kuuluisi olla vakio. Joten miksi eivät veisi?

Saahan kilvelliselläkin mopolla joka on viritetty ajaa suljetulla alueella eikä siitä voi kilpiä viedä, joten miksi vois siitä että mopo on viritetty jossei niillä oo todisteita että sillä on ajettu metriäkään muualla kun suljetuilla alueilla?

21.5.2010 22:51

'Allu kirjoitti:
sebuzz kirjoitti:Jos siinä mopossa on kilvet, niin silloinhan sen kuuluisi olla vakio. Joten miksi eivät veisi?

Saahan kilvelliselläkin mopolla joka on viritetty ajaa suljetulla alueella eikä siitä voi kilpiä viedä, joten miksi vois siitä että mopo on viritetty jossei niillä oo todisteita että sillä on ajettu metriäkään muualla kun suljetuilla alueilla?


Sä et taida itsekkään uskoa tota sun väitettäs. Jos sun mopossas on rekisterikilvet ja se on rekisterissä, sen täytyisi olla siis lain mukaan vakio. (45kmh/49ccm) Eli miten se muka olisi sallittua olla viritetty ja ajaa suljetulla alueella JOS se siis on kilvissä? Kaiken lisäksi se on vakuutuspetos. Koska siitä ei ole maksettu ajoneuvoveroa.

21.5.2010 23:10

sebuzz kirjoitti:
'Allu kirjoitti:
sebuzz kirjoitti:Jos siinä mopossa on kilvet, niin silloinhan sen kuuluisi olla vakio. Joten miksi eivät veisi?

Saahan kilvelliselläkin mopolla joka on viritetty ajaa suljetulla alueella eikä siitä voi kilpiä viedä, joten miksi vois siitä että mopo on viritetty jossei niillä oo todisteita että sillä on ajettu metriäkään muualla kun suljetuilla alueilla?


Sä et taida itsekkään uskoa tota sun väitettäs. Jos sun mopossas on rekisterikilvet ja se on rekisterissä, sen täytyisi olla siis lain mukaan vakio. (45kmh/49ccm) Eli miten se muka olisi sallittua olla viritetty ja ajaa suljetulla alueella JOS se siis on kilvissä? Kaiken lisäksi se on vakuutuspetos. Koska siitä ei ole maksettu ajoneuvoveroa.

No kilvethän ne voi viedä jos ne sitä testaavat koska mopo ei ole vakio -> ei saa olla kilvissä, mutta jos niillä ei ole mitään todisteita että olen sillä ajanut enkä vaikka taluttanut kouluun niin eiväthän ne voi antaa sakkoa viritetyllä mopolla ajamisesta, ainoastaan ottaa kilvet pois.

21.5.2010 23:22

Korttia eivät voi ottaa eivätkä antaa veroja, sakkoja kylläkin ja kilvet voi viedä. Itse ainakin teen sen oho avain hävis kikan. Ellei sulla sit ole isompaa sylinteriä. Jos mopossa on 51cc sylinteri, tulee verot ja lähtee kortti vaikka huiput olis 30.

Pitäkää mielessä, et kilvet voi viedä ihan täysin vakiostakin moposta jossa kaikki pelaa, jos poliisilla on epäilys ettei ole laillinen.

21.5.2010 23:26

HoNNddA kirjoitti:Korttia eivät voi ottaa eivätkä antaa veroja, sakkoja kylläkin ja kilvet voi viedä..
Mistä rikkeestä ne niitä sakkoja sitten antais?
HoNNddA kirjoitti:Ellei sulla sit ole isompaa sylinteriä.
Ihan 50cc löytyy :D

21.5.2010 23:26

HoNNddA kirjoitti:Korttia eivät voi ottaa eivätkä antaa veroja, sakkoja kylläkin ja kilvet voi viedä. Itse ainakin teen sen oho avain hävis kikan. Ellei sulla sit ole isompaa sylinteriä. Jos mopossa on 51cc sylinteri, tulee verot ja lähtee kortti vaikka huiput olis 30.

Pitäkää mielessä, et kilvet voi viedä ihan täysin vakiostakin moposta jossa kaikki pelaa, jos poliisilla on epäilys ettei ole laillinen.

Mä tiedän nää peusperiaatteet, mutta muutama kysymys.
1. Moponi seisoo koulun pihalla ja mopo kulkee 75km/h. Poliisit ratsaavat koulun mopot ja saavat tutkaan sen 75km/h. En saa veroja sun viestin perusteella, jos eivät voi todistaa, että olen ajanut mopolla?
2. Jos moponi on 100% laillinen ja kulkee 45km/h mutta poliisit epäilevät sen olevan viritetty ja vievät kilvet, pitääkö tästä vain valittaa.
Samalla tavallahan voi kiistää kaiken, vaikka mopo olisikin viritetty. Pitää poliisin kuitenkin jotenkin todistaa, ettei mopo ole tieliikennekelpoinen?
En minä ainakaan maksaisi senttiäkään tai hyväksyisi, että moposta viedään kilvet jos kaikki on 100% kunnossa, mutta poliisi väittää mopon olevan viritetty.

21.5.2010 23:29

'Allu kirjoitti:
'Allu kirjoitti:Saahan kilvelliselläkin mopolla joka on viritetty ajaa suljetulla alueella eikä siitä voi kilpiä viedä, joten miksi vois siitä että mopo on viritetty jossei niillä oo todisteita että sillä on ajettu metriäkään muualla kun suljetuilla alueilla?



No kilvethän ne voi viedä jos ne sitä testaavat koska mopo ei ole vakio -> ei saa olla kilvissä, mutta jos niillä ei ole mitään todisteita että olen sillä ajanut enkä vaikka taluttanut kouluun niin eiväthän ne voi antaa sakkoa viritetyllä mopolla ajamisesta, ainoastaan ottaa kilvet pois.
joku puhu ittensä pussiin?

21.5.2010 23:30

Sebu-- kirjoitti:
HoNNddA kirjoitti:Korttia eivät voi ottaa eivätkä antaa veroja.

Mä tiedän nää peusperiaatteet, mutta muutama kysymys.
1. Moponi seisoo koulun pihalla ja mopo kulkee 75km/h. Poliisit ratsaavat koulun mopot ja saavat tutkaan sen 75km/h. En saa veroja sun viestin perusteella, jos eivät voi todistaa, että olen ajanut mopolla?

AKEn sivuilta:

11. En ole koskaan ajanut yli 45 km/h vaikka mopo kulkee 70 Km/h. Pitääkö vero maksaa?
Merkitystä ei ole sillä mitä nopeutta mopolla on tosiasiallisesti ajettu. Jos mopon huippunopeus sitä testattaessa on yli 65 km/h, vero pitää maksaa.

Eli ton mukaan verot voi tulla vaikkei niillä olis todisteita että olet sillä ajanut, mutta jos mopo kulkee vaikka 62km/h niin mistä ne muka ne sakot antaisivat?

puhu ittensä pussiin?

Nooh tajusin itekki että kyllä ne ne voi viedä ja faijakin korjas sanomisiaan, mutta sakkoa eivät siis vieläkään mun mielestä voi antaa? :)

21.5.2010 23:33

'Allu kirjoitti:Eli ton mukaan verot voi tulla vaikkei niillä olis todisteita että olet sillä ajanut, mutta jos mopo kulkee vaikka 62km/h niin mistä ne muka ne sakot antaisivat?


Tota verojuttua mä hain, että verot annetaan, vaikka väittäisit, ettet mopolla ole ajanut.

62km/h on yli suurimman sallitun nopeuden (ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus), tästä voidaan viedä kilvet.

21.5.2010 23:34

Sebu-- kirjoitti:62km/h on yli suurimman sallitun nopeuden (ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus), tästä voidaan viedä kilvet.

Jep, mutta Honda väitti että voivat sakot antaa. Vielkään en tajua mistä ne muka ne sakot vois antaa, tajusin kyl jo että kilvet voi viedä :nörtti:
HoNNddA kirjoitti:Korttia eivät voi ottaa eivätkä antaa veroja, sakkoja kylläkin ja kilvet voi viedä.