Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: Tee se itse

7.10.2011 20:35

Miten kannattaa tehdä paikka tohon mun pösöön kilventelineelle? Joku peltinen underin osa? :D

Re: Tee se itse

16.10.2011 20:21

Viikon patentti kehitetty. Automaattinen ketjujenrasvain, tein itse ja säästin. Eli kaasarinvaihdoksessa jäi tuorevoitelupumppu ns turhaksi, niin tuli vallan mainio idea. Pistetään se pumppu pumppaamaan öljyä ketjuille. Pumpusta vaijeri irti ja rautalangalla kiinteä säätö (pumpun säädin siihen asentoon missä se vakionakin on kun ei paina kaasua, eli ihan pienellä), tuorevoitelusäiliö täyteen 5W-40 öljyä ja tuorevoiteluletku vedettiinkin rattaansuojan sisään.

No eihän se pelkkä letkunpätkä sitä ketjua kunnolla voitele, joten otettiin vielä vanha hammasharja jonka keskelle porattiin reikä, josta se tuorevoiteluletku vetästiin sisään ja liimattiin kiinni. Hammasharjalle rälläkällä ja kuumalla ilmalla muotoja lisää ja putkilemmarilla runkoon kiinni. Harjan keskelle pumppu pumppaa öljyä ja harja hinkkaa kevyesti eturattaan päällä ketjuja.

20km ajon jälkeen homma toimii mainiosti, ketjut kevyesti kosteana öljystä ja hammasharja ei ollut kulunut yhtään ja ketjuistakin jää siihen harjaan isompi irtolika. Pitää kyllä tuota pumppua hienosäätää "vielä vähän".

Kuvaa: http://i266.photobucket.com/albums/ii26 ... 68725b.jpg
Rattaansuoja on paskana, siinäkohtaa sattuu olemaan reikä mistä harja menee sisään, ehjällä suojalla ei toimisi.

Ja kyllä, voitelua saa myös takavanne, iskari, linkusto ja takahaarukka.

Re: Tee se itse

16.10.2011 20:55

Ihan loistava keksintö! Viel hieno säätöä, niin tulee täydellinen. Eikö sitä pumppua voi säätää niin pienellä, että mikään muu paikka ei mee öljyyn, kun vain ketjut. Eli laittaa pumpun antamaan niin vähän öljyä ketjuille, että ei valu muihin osiin? ;)

Re: Tee se itse

16.10.2011 21:47

Juu sitähän tässä yritänkin, eli se pumppu pitäisi säätää niin pienelle että se pitää ketjut ihan kevyesti vaan rasvassa, eikä niinkuin nyt, että se roiskii sitä öljyä sitten kaikkialle. Onhan tuossa säätövaraa vielä jäljellä. :)

Re: Tee se itse

16.10.2011 23:18

On kyllä hyvä idea. Ja on ekologista :)

Re: Tee se itse

16.10.2011 23:19

kossusukka kirjoitti:Juu sitähän tässä yritänkin, eli se pumppu pitäisi säätää niin pienelle että se pitää ketjut ihan kevyesti vaan rasvassa, eikä niinkuin nyt, että se roiskii sitä öljyä sitten kaikkialle. Onhan tuossa säätövaraa vielä jäljellä. :)

Kokeilee melkeen tyhjäkäynnin säädöillä? :)

Re: Tee se itse

16.10.2011 23:29

Nyt on kyllä tosiaan kossukalla välähtänyt. Aika kekseliäästi tuo hammasharjakin on tuossa. Vielä, kun saat tuon tehtyä jotenkin sillee, ettei sitä hirveästi näy.

Re: Tee se itse

17.10.2011 1:20

Hieno patentti, täytyy sanoa :D Ittelläkin monesti käynyt mielessä joku samantyyppinen juttu, mutta eipä ole tullut tehtyä...

En nyt tiedä kuuluuko tämä tähän topiciin, mutta parempaakaan en keksi.

Eli olisko täällä halukkaita ostamaan NC -koneistettuja fättiksen kiinnikkeitä n. 30e/pari, mahdollisesti eloksoituna haluamallaan värillä?

Tämän näköistä mahdollisesti tulossa (saa ehdottaa parempaa ulkonäköä):
Kuva

Re: Tee se itse

17.10.2011 15:03

kossusukka kirjoitti:Viikon patentti kehitetty. Automaattinen ketjujenrasvain.

Mazzakin tehny tollasen mutta vähä erilaisen mtx:sään:http://www.motot.net/forum/viewtopic.php?f=93&t=79594&start=60

Re: Tee se itse

30.10.2011 22:28

Osaisko kukaan sanoa, että miten saisin tehtyä bensan merkkivalon? Ja mopossa ei siis ole akkua, jos sillä on väliä.

Re: Tee se itse

31.10.2011 8:52

En tiedä merkkivalosta, mutta patentoi samanlainen mittari, mitä moottorikelkoissa? ;)

Re: Tee se itse

31.10.2011 9:56

Joo, vois katella jossain vaiheessa :)

Re: Tee se itse

2.11.2011 2:11

Eilen tuli sovitettua tuo pysty koneelle tarkoitettu leovince tt roxiin (ei muuten ollut ensimmäinen kerta tuon kyseisen "kiertopalkinnon" elinaikana). Noin 1/3 putkesta jouduin tekemään itse, mutta mikäs siinä kun aikaa oli. Gallerian puolelta löytyy kuva kyseisestä putkesta. Ei, en osaa hitsata, tiedän sen.

Re: Tee se itse

2.11.2011 17:47

Jostain se on pakko alottaa :D Vähä hiot noita tasasemmaks nii näyttää iha hyvältä!

Re: Tee se itse

2.11.2011 19:47

pysykö tehoputki vielä tehoputkena vai tuliko normaaliputki?