Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: Tee se itse

10.8.2013 21:08

Ite taas luulen et tässä tarkotettiin semmosta isompaa reikää minkä taakse tulis esim amisverkkoa ? Semmosta lähtisin tekemää dremelillä, tai sitten poraamalla reiän ja esim rautasahalla. Joku teki joskus semmosee melko suoraan katteeseen taltta/vasara yhdistelmälläki :D

Re: Tee se itse

16.8.2013 13:33

sarvinen kirjoitti:Mikerin tuskin haki antamaasi vastausta. Luullakseni hänen tarkoituksenaan oli kysellä miten muut ovat asian hoitaneet, ja mikä olisi järkevin tapa. En tiedä, onko teillä amiksessa sellainen tapa, että eka tehdään ja sitten mietitään että mikä meni vikaan, mutta minut on ainakin opetettu siihen että kannattaa kysyä ensin jos ei ole varma. Lienee itsestään selvää, että porakoneella voi tehdä reiän, mutta reiän voisi tehdä myös kolvilla polttamalla. Näin hiontaa ei tarvita, kun muovi palaa nätisti puhki.


Ylipäätään, ärsyttää kaltaisesi viestittelijät. Rakentavaa kritiikkiä saa, ja pitää antaa, mutta viestisi perusteella jäi sellainen kuva, että haluat vain ärsyttää muita. Jos ei ole mitään järkevää sanottavaa, voi olla myös hiljaa. Jatka yksityisviestillä jos haluat, ettei mene enään enempää offtopikiksi.


Kyllä, sitä tässä hain että miten se olisi järkevin tehdä ette vedänkö rälläkällä siihen ison kolon ja sitten olen sormi suussa että oho mitessenyt näin meni.
Etsin vastausta helpoimpaan tapaan ja mielestäni tämä foorumi on juurikin kysymistä varten :roll:
Muut ovat ehkä tehneet näitä monestikkin mutta minä en kertaakaan vielä.
Sasumeil oli oikeassa, aikeissa on tehdä jonkinmoinen kolonen ja amisverkkoa alle ja maybe lediä paistamaan kanssa ;)

Re: Tee se itse

18.8.2013 1:25

-
Viimeksi muokannut dts päivämäärä 3.4.2014 17:17, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Tee se itse

18.8.2013 10:13

No haet sen sytkän ja isket johdot akkuu kiinni.

Re: Tee se itse

18.10.2013 16:53

Mulla on harvinainen sm malli polkustartilla, kun uudemmissa Power upeissa on sähköstartti ja akku, mut täs ei oo. Eli on savukesytytinliitäntä hankittu, mutta otan siis latausjohdon valopuolalta savukesytytinliitänättn?

Re: Tee se itse

18.10.2013 18:07

Jos haluat saada sieltä ulos vaihtovirtaa, tosin sillä ei toimi kuin lamppu. Tasavirtaa pitäisi saada eli tasasuuntainta ostamaan. Helpoin ehkä ostaa saman vehkeen suuntain, ettei tarvitse liitinten kanssa pelailla. Samalla saisit akun laitettua vehkeeseen. Jos et laita akkua tasasuuntaimen kanssa, niin ei siinä mitään.

Jos hankit akullisesta vehkeestä säätimen piuhoineen päivineen, niin tulee varmistua, ettei akun + -piuha roiku vapaana tai nappaa runkoon.

Muista sulake.

Re: Tee se itse

18.10.2013 18:12

Ja tuoltahan noita löytyy: http://www.mc-scatter.com/advanced_sear ... =1&sort=4a

Valitset sellaisen vehkeen, jossa on akku.

http://www.emc24.fi/product_info.php?cP ... s_id=87909

Re: Tee se itse

18.10.2013 22:05

Kertsin kommenttiin:
Kyl rungossa näkyy tollanen muuntajan näkönen osa, se olis varmaa se muuntaja.
Eli 12v tulee etulampulle, niin sieltä pistää rosvoliittimen ja virtakytkimen, että kun ei tarvi ladata mitään, niin voi pistää pois päältä...?

Re: Tee se itse

20.10.2013 11:32

Joo, mutta se on jännitteensäädin, joka tiputtaa/säätää/tasaa jännitteen sinne 12-14,5V tasalle, mutta se on vaihtovirtaa. Tasasuuntaaja tasasuuntaa sen tasavirraksi, jota käytetään tupakansytyttimeen kytkettävillä laitteilla. Lamput pelaa molemmilla virroilla, mutta elektroniikkaa savuaa just kun antaa vaihtovirtaa sinne.

Googleta "moottorikelkka tasasuuntaaja", sieltä löytyy tosi hyviä ohjeita.

Re: Tee se itse

22.10.2013 9:01

Nuppe97 kirjoitti:Mulla on harvinainen sm malli polkustartilla, kun uudemmissa Power upeissa on sähköstartti ja akku, mut täs ei oo. Eli on savukesytytinliitäntä hankittu, mutta otan siis latausjohdon valopuolalta savukesytytinliitänättn?
No ei kyllä Power Upeissa oo ku Street malleissa akku ja startti.. Karvalakki malleista löytyy muistakin malleista nuo..

Tullooks mittaristoltakin vaihtovirtaa? How ever, ennemmin sieltä kannattas ryöstää sähköt, kuin ajovalolta, koska mopossa on pitkät ja lyhkäset, niin loppuu sähkön saanti kun laittaa pitkät, jos sähköt on napattu lyhkäsiltä. ;) Tai sitten ryöstää ennen kytkintä.

Onks noissa led takavaloissa sun muissa sitten sisässä tasasuuntaajat, jos ne kerta toimii suoraan kytkemällä? Esim. led vilkut ei siskon hopperissa toiminu mopon omilla sähköillä, eikä volttimittarillakaan saanu lukemia, kun sieltä tuli vaihtovirtaa, tai oikeastaan jotain puolaalto juttua, koska ei yleismittarilla saanu vaihtovirta puoleltakaan lukemia.. Mut mites näissä uus enskoissa sit noi led vilkut on bolt on tavaraa, lukuun ottamatta etuvastusta? Eiks sieltä sillon tule tasajännitettä?

Re: Tee se itse

22.10.2013 10:28

No kuule nehän saa akulta tasavirtaa mutta tämän jätkän mopossa ei akkua ol.

Re: Tee se itse

22.10.2013 12:30

No ei oo miullakaan, ja silti toimii led takavalo? Tosin led vilkkuja en oo kokeillu, et toimiiko ne, mut takavalo ainakin. Voihan se olla et siellä on tasasuuntaaja sisässä(?) :roll:

Re: Tee se itse

22.10.2013 15:23

XPSsm kirjoitti:
Nuppe97 kirjoitti:Tullooks mittaristoltakin vaihtovirtaa? How ever, ennemmin sieltä kannattas ryöstää sähköt, kuin ajovalolta, koska mopossa on pitkät ja lyhkäset, niin loppuu sähkön saanti kun laittaa pitkät, jos sähköt on napattu lyhkäsiltä. ;) Tai sitten ryöstää ennen kytkintä.

Jos näissä on digimittaristo, niin silloin on myös tasavirtapuoli. Sulake ehdottomasti väliin!

Joskus akullisissakin vehkeissä valot menee vaihtovirralla ja muut hilppeet akulta.

Re: Tee se itse

22.10.2013 21:31

Miulla ainakin on, en tiiä onko Nupella, kun sen pösö taitaa olla muutaman vuojen vanhempi.. Mut kuitenkin yleismittari osaa sanoa vilkuilta tulevan jännitteen, joten sillon sieltä tulee tasajännitettä. Tiiä sit miten noissa vanhemmissa..

Re: Tee se itse

23.10.2013 7:45

Ny taitaa olla vähä ot. Mut jos leditakavalokaan ei pitäs toimia vaihtovirralla nii miks peeveessä toimii ? Mulla on kolomessa pv ollu ledivalo, kahesti ei ollu jännitteensäädintä ollenkaan, ja kerran pelkkä yksjohtoinen yleismallin 12v säädin ? Muistaakseni sieltä iha vaihtovirtaa tuli ku mittailin.