Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

23.11.2010 18:54

khor kirjoitti:
Derbeilijä kirjoitti:Viittis kuitenkaan paskamaiseks alkaa, vaikkei minun vika ees oo...

Kerrot ko. hissukalle rehellisesti miten asia on, kenen vika, syy ja seuraus. Jos tämä jannu siitä itseensä ottaa, eikä myönnä omaa virhettään, niin se on hänen ongelmansa. Mikä sinä olet sitä kurmartelemaan? Pitää vaan hyväksyä tosiasiat.



No, tässä yrittäny viestittää että homma on miten on, mutta sanoo, että "Ei haluais alkaa syytteleen ketään". Vaikka miten koittaa selittää tilanteen niin että sen pöljempikin tajuaa, niin joka viestissä vastaus on se, että "Mun mielestä tää on molempien ongelma". Noh, jos ei viikkoon oo siirretty niiden nimiin, niin käyn ite konttorilla läppärin kans ja näytän ne kuvat niistä kopioista ja se siirtyy kaverin nimiin? Toivottavasti homma hoituu tässä asiallisesti...

Voinko mennä katsastuskonttorille läppärin kans ja näyttää ne otokset niistä papereista, jolloin tiedot siirtyy, kuitenki kohta pitäs vakuutusmaksu maksaa, mutta paskat tässä mitään makseta jos ei tarvi...
Sori OT, muttei vittii joka aihetta kaikkiin mahollisiin topicceihin jakaa...

23.11.2010 19:20

Kai sä itelle täytit sen vapaaehtosen luovaripaperin, että jos ei uus omistaja laita omiin nimiin niin saat katkastua vaakutuksen?

23.11.2010 19:30

[TEIKKU] kirjoitti:Kai sä itelle täytit sen vapaaehtosen luovaripaperin, että jos ei uus omistaja laita omiin nimiin niin saat katkastua vaakutuksen?


No siis, se luovaripaperi on täytetty, mutta annoin sen sille. Mulla on kyllä koneella kopio siitä, kai se riittää?

23.11.2010 19:31

Ne luovarit on entistä omistajaa varten että saa todistettua että mopo on myyty.. Esim sitä varten ettei sitä ookkaan käyty laittamassa omiin nimiin.

23.11.2010 19:36

Multiviri kirjoitti:Ne luovarit on entistä omistajaa varten että saa todistettua että mopo on myyty.. Esim sitä varten ettei sitä ookkaan käyty laittamassa omiin nimiin.


Kai se kopio koneella siitä silti riittää?

E: Eli siis uudelle omistajalle jää kouraan vaan se valmiiks täytetty rekisteriote?

23.11.2010 19:38

Näin, eli uudelle omistajalle rekisteriote. Voi toki myös antaa vaikkapa kopion luovarista ja tehdä jonkinlaisen kauppakirjan. Luulis ainakin kopion kelpaavan

23.11.2010 19:45

Kertokaa nyt silti perkula, että riittääkö se, jos mulla on pelkkä kopio siitä luovarista?

23.11.2010 20:03

Derbeilijä kirjoitti:
Anonyme kirjoitti:Eikös näille oo aina joku takuu, että jos on juuri myynyt ja sitten joku särkyy, niin vakuutus *myyjä* korvaa..?


Mikäs pjärkkeleen vakuutus se moinen on, jokatapauksessa, itsehän en ole velvotettu mitään maksamaan, vetoais se vaikka mihin, faktat on kuitenki faktoja...


Voepe olla huhupuhetta, mutta eikö aina ole (Asiaankuulumaton esimerkki) Esim. autoissa, jos olet ostanut jonku auton, ja siitä menee joku osa rikki vaikkapa viikon kuluttua ostamisesta, niin myyjä on velvoitettu korjaamaan se?

Pieni virhe sattu tossa vakuutus/myyjä asiassa.. korjattu.

E: Niin lisään vielä että itse aiheutettua vahinkoahan ei mikään maailman vakuutus kata. :D

23.11.2010 20:30

Derbeilijä kirjoitti:Kertokaa nyt silti perkula, että riittääkö se, jos mulla on pelkkä kopio siitä luovarista?

Tuskin sitä kukaa tietää, ei varmaan oo moni käyny koittaas kyseistä periaatetta. Mutta veikkaisin, että pitäs olla alkuperänen. Kun esimerkiksi mopon mukanaki on oltava alkuperäinen rekisteriote. Niin luulen, että tässä tapaukseskaa ei kopio riitä.

23.11.2010 20:38

Yksityisillä on takavalo-takuu.. Liikkeet sitte asia erikseen, eli haistatat pitkät ostajalle. :D

23.11.2010 21:24

Joo, tuo perävalo takuu taitaa olla laissakin määrätty asia(?), tai ainakin erittäin yleinen käytäntö. Eli jos se mopo nyt olisi siinä lahonnut kun ostaja ajaa vaikka pois pihasta tai jossain kilometrin päässä niin olisit ollut korvausvelvollinen. Nyt ei taida kyse olla tälläisestä kun mopo on ihan ehjänä jo ostajan pihaan asti ajettu. Sanot vaan sille ostajalle että et korvaa mitään, ja toivotat ilosia korjaushetkiä.

Itelle käytnyt kanssa samanlainen tapaus kun myin erään sylinteri setin, imukaulan, pipercrossin ja kaasarin pois. Myyntitilaisuudessa vielä erikseen mainitsin että siitä kaasarista on pakko vaihtaa suutin isompaan (suutin joka oli kiinni oli joku 54 kokonen muistaakseni).Parin päivän päästä ostaja jotain alkoi valittamaan että kone leipoi kiinni, ja minun pitää antaa korvauksia, ja korjata se mopo. No, menin kattomaan, ja paikanpäällä kysyin että vaihdoitko suuttimen. Kovasti vannoi että vaihtoi suuttimen, aloin siinä sitten kattelemaan sitä kaasaria että onko tosiaan suutin vaihdettu. Jotain tämä ostaja siinä alkoi selittämään että ei sitä kaasaria nyt avata vaan nyt avataan pytty ja että on hän sen vaihtanut ja sitä ei nyt saa kattoa. Lähdin siitä sitten heti menemään ja jätin hänet sinne availemaan sitä pyttyään. Koulussa seuraavana päivänä tuli jotain kitisemään vielä, mutta kehotin häntä vaan ottamaan poliisiin tai asianajajaan yhteyttä, niin selvitetään semmosen kanssa että kuinka paha huijari olen ollut. Ei ole sen koomin asiasta kyllä mitään kuulunut.

Eli kyllä näitä sattuu. Jos et todella koe että olet tehnyt kaupassa mitään väärää/huijannut mitenkään, niin vastapuolelle ei saa antaa mitään myönnytyksiä. Itseppähän on mopon ostanut, ja käytetyn vehkeen riskit siinä kaupassa tiennyt. Et häntä syyllistä mistään jos sanot että ei ole sinun vikasi. Käske häntä ottamaan yhteyttä poliisiin tai asianajajaan jos asiasta tahtoo alkaa kinaamaan enemmän.

23.11.2010 21:31

Slerpa_ kirjoitti:Eli jos se mopo nyt olisi siinä lahonnut kun ostaja ajaa vaikka pois pihasta tai jossain kilometrin päässä niin olisit ollut korvausvelvollinen.

Ei olisi. Siinä vaiheessa kun ostaja oman puumerkkinsä kauppapapereihin/luovutusosaan/mihin ikinä laittakaan, siirtyy vastuu hänelle siitä että hän on ostotilanteessa tarkastanut ajoneuvon ja todennut ajoneuvon sen hetkisen kunnon. Tästä lähtien myyjä voi pestä kätensä kaikista korvausvelvollisuuksista, kahden yksityisen henkilön välisistä kaupoista puhuttaessa.

23.11.2010 21:37

Joo eli tuosta takavalo takuusta mää höpisin tuossa aikasemmassa viestissä. Mutta slerpa_ sanoi juuri näin miten asia on (Ja vieläpä esimerkin kera. ;) )

Khor: Eikö siinä nyt perkule ole jonkunäköstä turvaa, että niinku slerpa_ mainitsi, jos vaikka vaihtanut suuttimen MUTTA ei mainitse asiasta mitään ja kone leipasee sitten myöhemmin,*Tätähän ei kukaan tee tarkoituksella, mainitsinpahan vain.* miten sen voi todeta paljaalla silmällä, avaamatta kaasaria? Joku innokas voisi katsoa tuosta takavalotakuusta finlexistä jos kehtaisi.

23.11.2010 21:57

Näin mää vähän arvelinki... Tosiaan tällä hetkellä mulla on siitä luovarista vaan koneella kopio, joten toivottavasti se on pätevä. Ja toisekseen, se on mejän koulussa se ostaja, joten pitää nyt miettiä että mitä tekee kun mikään ei oo mun vika ja se, että pesisin käteni koko hommasta, ei nyt voi onnistua "koska se on molempien ongelma" eikä sitä voi tajuta, etten minä nyt enää oo siihen mitenkään osallinen, varsinkaankun sillä on oston jälkeen ajettu se parikytäkilsaa ja ois leiponu sinä aikana jos siinä jotain pielessä ois ollu meikän jäljiltä...

23.11.2010 22:03

Derbeilijä kirjoitti:Pitää nyt miettiä että mitä tekee kun mikään ei oo mun vika.


[ot]Onneks oot käyny salilla. :D [/ot]

E: Joo vittuilu sikseen. :roll: