Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

15.9.2009 20:12

Tume34 kirjoitti:
Kaverilki meni 14mm lortolla 14/65 väleil ja rajottamaton cdi +arrow sen 85-90, eise 10km/h niin kauheenpaljo lisäviriä tarvi.


Empä jaksa nyt mitenkään todistaa väitettäni, mutta puolivillaisesti heitän mutupohjalta että 90=>100km/h vaatii vähintään yhtäpaljon töitä (tai rahaa), tai lähelle ainakin mitä tuo nopeudenkasvatus 45=>90km/h.

vähän riippuu moposta. uusenskan saaa tehari ja piitkät välit. mut kunnon mopot suomimopoissa se on vaikeempaa tehas palikoilla 95? sit pitää käyttää viiilaa. PS:kunnon mutua

15.9.2009 21:19

70km/h saatu MITTARIIN (Huudattamalla) ja lähes vakio. Taitaa toi mittari aika paljon huijata

15.9.2009 21:28

vakio derbil menny 66 mittariin joskus aamulla kylmällä säällä.
Aina kusee mun mittari jos on pakkasta. mut normi säällä gepsiin 59 ja mittari näytti sillo 60

15.9.2009 22:34

Tume34 kirjoitti:
Kaverilki meni 14mm lortolla 14/65 väleil ja rajottamaton cdi +arrow sen 85-90, eise 10km/h niin kauheenpaljo lisäviriä tarvi.


Empä jaksa nyt mitenkään todistaa väitettäni, mutta puolivillaisesti heitän mutupohjalta että 90=>100km/h vaatii vähintään yhtäpaljon töitä (tai rahaa), tai lähelle ainakin mitä tuo nopeudenkasvatus 45=>90km/h.


Noissa nopeuksissa ilmanvastus on määräävänä ajovastuksena ja sen vaatima tehontarve on nopeus^3 verrannollinen. Nopeuden kaksinkertaistaminen vaatii siis tehon kahdeksankertaistamista.

Huippunopeuden nosto 90:stä 100 km/h:iin vaatii noin 1.4-kertaisen tehonlisäyksen. Se, miten paljon tuohon vaaditaan työtä/rahaa onkin sitten täysin kiinni siitä mikä on lähtötilanne. Todellinen 90 km/h nopeus tasaisella alustalla ilman tuuli- tai vetoapua vaatii noin 7-9 hp. Se voi irrota helpostikin ja halvalla, jos lähtökohtana on tuon tasoinen täystehomopo johon on asennettu kurit. Tehontarve riippuu tietysti myös pyörästä, kuskista ja ajoasennosta, mutta tuolla tasolla liikutaan. Silloin 100 km/h nopeus vaatisi 10-12.5 heppaa. Se alkaa olla 50-kuutioisesta jo sen verran, ettei se irtoa ilman kunnollista virittämistä tai turboa. 70-80 kuutioisesta 2-tahtisesta tuo sen sijaan irtoaisi helposti (ja halvalla).

15.9.2009 22:37

On saavutettu satasen huiput alle 10hp:lläkin. Sun laskuissas kusee joku nyt.

15.9.2009 23:01

Katteellinen mopo, kevyt ja pieni kuski joka mahtuu katteen taakse?
Tuo tehontarve on täysin mopo+kuskikohtainen, mutta tuota suuruusluokkaa ne ovat.
Toisaalta jos ottaa vaikka Honda firebladen, 178 hp, huiput 281 km/h, saataisiin tehontarpeeksi satasen vauhdissa noin 8 hp, eli voi tuo 10 hp arvio hiukan yläkanttiin olla.

Tume34 kirjoitti:On saavutettu satasen huiput alle 10hp:lläkin. Sun laskuissas kusee joku nyt.

15.9.2009 23:39

räsämasa kirjoitti:Katteellinen mopo, kevyt ja pieni kuski joka mahtuu katteen taakse?
Tuo tehontarve on täysin mopo+kuskikohtainen, mutta tuota suuruusluokkaa ne ovat.
Toisaalta jos ottaa vaikka Honda firebladen, 178 hp, huiput 281 km/h, saataisiin tehontarpeeksi satasen vauhdissa noin 8 hp, eli voi tuo 10 hp arvio hiukan yläkanttiin olla.

Tume34 kirjoitti:On saavutettu satasen huiput alle 10hp:lläkin. Sun laskuissas kusee joku nyt.


Onko tiedossa, johtuuko Bladen 281km/h huiput välitysten lyhyydestä vai voimanpuutteesta? Kulkisiko se kovempaakin tuolla teholla?

125-kuutioisessa GP-pyörässä on 50-55hp, ja ne saavuttaa huippuja sinne 240km/h tienoille. Paljonko on tehontarve tällä sinun laskukaavalla 100km/h vauhdissa?

http://en.wikipedia.org/wiki/50cc

Tiedätkö kuinka kovaa noilla päästiin?

15.9.2009 23:44

Tume34 kirjoitti:
http://en.wikipedia.org/wiki/50cc

Tiedätkö kuinka kovaa noilla päästiin?
140km/h muutettuna kilometreiksi?

16.9.2009 0:27

Aika lähelle.

16.9.2009 9:21

Tehot loppuvat bladessa kesken (joskin kierroksetkin ovat lähellä punarajaa, eli huipputehon ohi). Yhdelläkään kilokyykyllä ei ole päästy 300 asti puolueettomissa mittauksissa, lähimmäksi pääsi Agusta 312RR, muistaakseni 293 tai 294 jossain mittauksessa. Enemmän tuohon vaikuttaa aerodynamiikka kuin teho. Kaikki uudet nelisylinteriset 1000cc pyörät antavat dynamometrista riippuen tehoja 150-170 hp takarenkaalta niin, että tehoero eri pyörien välillä on yleensä aina alle 10 hp. Lisäksi ram-air voi kovassa vauhdissa tuoda muutaman hepan.

125- ja 50cc kisapyörät (ja kuskit) ovat paitsi huomattavasti kevyempiä kuin tieliikennemallit, myös oleellisesti parempia aerodynamiikaltaan (sekä ilmanvastuskerroin, että poikkipinta-ala ovat pienempiä). Jos saatte omat kulkupelinne tuollaisiksi, pitäisi satasen vauhtiin riittää 4-5 hp.

Tume34 kirjoitti:
räsämasa kirjoitti:Katteellinen mopo, kevyt ja pieni kuski joka mahtuu katteen taakse?
Tuo tehontarve on täysin mopo+kuskikohtainen, mutta tuota suuruusluokkaa ne ovat.
Toisaalta jos ottaa vaikka Honda firebladen, 178 hp, huiput 281 km/h, saataisiin tehontarpeeksi satasen vauhdissa noin 8 hp, eli voi tuo 10 hp arvio hiukan yläkanttiin olla.


Onko tiedossa, johtuuko Bladen 281km/h huiput välitysten lyhyydestä vai voimanpuutteesta? Kulkisiko se kovempaakin tuolla teholla?

125-kuutioisessa GP-pyörässä on 50-55hp, ja ne saavuttaa huippuja sinne 240km/h tienoille. Paljonko on tehontarve tällä sinun laskukaavalla 100km/h vauhdissa?

http://en.wikipedia.org/wiki/50cc

Tiedätkö kuinka kovaa noilla päästiin?

16.9.2009 13:13

yleensä noin 100km/h 70cc vireillä.enkka 123kmh digi taali mittariin 10" vanteet kalibrointi luku 1460

16.9.2009 13:37

87 gps.
Metrakit SP, malossin kytkin, malossin multivari, hebon 50% vp ja malossin 15% kytkinjouset, 4gr rullat.

17.9.2009 12:24

MIttariin 67-69 ja gepsiin 61 :lol:

19.9.2009 22:35

Tänää meni mittariin (HUOM. tarkka mittari) 80km/h ja enemmänki ois menny, loppu vaa suora kesken :P . Vireinä metran putki ja normivälit.

20.9.2009 2:58

aina tasan 45.
myyjä sanoi, että se kulkee 45-50.
en ymmärrä mistä hän keksi sen 50.
se ei kulkenut koskaan edes 46 eikä suoralla eikä loivalla alamäellä.
eli moponi on erittäin tarkka nopeuden suhteen.
saanko sakon jos jollakin tavalla onnistun virittämään sitä tasan 49:ään?