Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: Läheltä piti -tilanteet

14.8.2011 12:06

mopollahan saa tehdä käännöksen oikeesta laidasta, mutta sillon kyllä pitää olla erittäin tarkkana niistä takaatulevista. ite ruukasin ryhmittyä pienemmillä teillä, ja isommilla ajoin suosiolla tien laitaan/pysäkille ja käännyin vasta ku autot men ohi

Re: Läheltä piti -tilanteet

14.8.2011 12:57

Monet eivät tuppaa tekemään sitä tarkasti. Itse ainakin mieluusti ryhmittäydyn, on muille tienkäyttäjille paljon selkeämpää että mihin suuntaan sitä ollaan menossa
Harmittavan moni vaan ei ole kuulutkaan sellaisesta asiasta kun ryhmittäytyminen, ehkäpä tämä uusi mopokortti korjaa asiaa

Re: Läheltä piti -tilanteet

14.8.2011 13:16

jep, mutta tuon ryhmittäytymisen kans kannattaa olla tosiaan tarkkana, kevarikoulusaki olivat opet sanoneet että isommilla teillä kannattaa ennemmin ajaa risteyksen ohi ja kääntyä, mitä jäädä keskelle tietä oottelemaan vastaantulevia jolloin saattaa jäädä autojen keskelle.

Re: Läheltä piti -tilanteet

14.8.2011 19:51

Tässä taas hiekan vaaroja :itku:

Re: Läheltä piti -tilanteet

15.8.2011 17:17

Kääntä kirjoitti:jep, mutta tuon ryhmittäytymisen kans kannattaa olla tosiaan tarkkana, kevarikoulusaki olivat opet sanoneet että isommilla teillä kannattaa ennemmin ajaa risteyksen ohi ja kääntyä, mitä jäädä keskelle tietä oottelemaan vastaantulevia jolloin saattaa jäädä autojen keskelle.


Tuota noin, kun niillä kevareilla ei saa tehdä suorakulmakäännöstä. Vain polkupyörällä ja mopolla saa tehdä suorakulman. Ja miksi kevarilla ei voisi kaistan keskeltä ryhmittyä selkeesti kaistan vasempaan laitaan, kun ne kevarit pysyy muun liikenteen mukana kokolailla ongelmitta?

Re: Läheltä piti -tilanteet

15.8.2011 21:53

Läbä kirjoitti:Tässä taas hiekan vaaroja :itku:

Kaasukäden hillintääkin voisi harjoitella..

Re: Läheltä piti -tilanteet

15.8.2011 22:52

rainrain kirjoitti:
Kääntä kirjoitti:jep, mutta tuon ryhmittäytymisen kans kannattaa olla tosiaan tarkkana, kevarikoulusaki olivat opet sanoneet että isommilla teillä kannattaa ennemmin ajaa risteyksen ohi ja kääntyä, mitä jäädä keskelle tietä oottelemaan vastaantulevia jolloin saattaa jäädä autojen keskelle.


Tuota noin, kun niillä kevareilla ei saa tehdä suorakulmakäännöstä. Vain polkupyörällä ja mopolla saa tehdä suorakulman. Ja miksi kevarilla ei voisi kaistan keskeltä ryhmittyä selkeesti kaistan vasempaan laitaan, kun ne kevarit pysyy muun liikenteen mukana kokolailla ongelmitta?

Musta myös mopilla on tyhmää tehdä suorakulmakäännöksiä. Vaarallista kun huomaamatta sujahdetaan oikeelta vasemmalle, ja sit jos jää odottamaan ne takaa tulevat autot ohi niin ne pysähtyy että mitä vittua se siihen jäi.

Re: Läheltä piti -tilanteet

17.8.2011 15:32

nyt siis puhuin näistä kohtuu mutkasista teistä joissa kuitenki esim 100rajotus. väitän että on vaarallisempaa jäädä esim kahden rekan väliin tiellä mitä ajaa risteyksen ohi pysäkille ja odottaa tyhjää tietä jolloin voi kääntyä vapaasti ja samalta puolelta tietä.
ja tiiän kyllä että kevarilla ei saa tehdä suorakulmaa..

Re: Läheltä piti -tilanteet

17.8.2011 16:03

Kyllä ite ainakin ajan keskelle tietä vaikka ois miten rekkoja tulossa. Ne rekat osaavat kyllä väistää sen verran että jää hyvin tilaa keskelle. En oo koskaan tajunnut tuota suorakulmakäännöstä, helvetin vaarallinen ja muutenkin. Ei kukaan hullu ohita vilkku päällä olevaa mopopoikaa joka on paikallaan / ajaa hiljaa keskellä tietä.

Re: Läheltä piti -tilanteet

17.8.2011 20:28

soran ja asvaltin yhdistelmä on todella vittumaista tulipahan todistettua. Meijän amiksen ryhmäläinen ajo koripuolen hallilta kauheeta vauhtia ja kääntys siinä sit kahen kaverin kaa katottii et perkele ku heittääperää ja yhmpärihän se meni mopo pyörähti kyljellään kierroksen ja kaverilta sormet naarmuille :s

Re: Läheltä piti -tilanteet

17.8.2011 22:48

proppu kirjoitti:Musta myös mopilla on tyhmää tehdä suorakulmakäännöksiä. Vaarallista kun huomaamatta sujahdetaan oikeelta vasemmalle, ja sit jos jää odottamaan ne takaa tulevat autot ohi niin ne pysähtyy että mitä vittua se siihen jäi.
Juuri noin suorakulmakäännöstä ei saa tehdä. Vilkku oikeaan laitaan, ajetaan pientareelle tai mahdollisimman tien reunaan, pysähdytään ja kun liikenne sallii, ylitetään tie. Maanteillä ja muualla isompien rajoitusten alueella ehdottomasti turvallisempaa kuin toikkaroida tien laidasta kaistan keskelle. Jos ajetaan rajoitusten mukaan autojen seassa ja ehkäpä jopa kaistan keskellä, voidaan toki kääntyä tavalliseen tapaankin. Riittävän aikainen vilkun käyttö on tässäkin syytä muistaa, vilkun tulee syttyä ennen jarruvaloa.

Re: Läheltä piti -tilanteet

19.8.2011 10:25

ikusuz kirjoitti:
Läbä kirjoitti:Tässä taas hiekan vaaroja :itku:

Kaasukäden hillintääkin voisi harjoitella..

Hiekka on kyllä vaarallista, mutta samoin liian raskas kaasukäsi. Uskallan väittää, että mopoillakin isoin osa kuskista johtuvista onnettomuuksista johtuu liian isosta tilannenopeudesta tai siitä, ettei tunneta mystistä kolmiota... Mutta liian moni onnettomuus johtuu nimenomaan autoilijoiden asenteista. Oikeasti mikä siinä on niin vaikeaa hiljentää risteyksessä, jossa on kolmio sen verran, että näkee kunnolla? Täällä päin on yks risteys, jossa on pakko hiljentää vauhti n. 10km/h koska kolmion takaa tulijat ei ymmärrä mitä kolmio meinaa ilmeisesti... Ja kun risteystä lähestyviä ei edes näe kunnolla, kiitos korkeiden pensaiden. Tyhmyys ja rohkeus on kuitenkin kaksi ihan eri asiaa.

Re: Läheltä piti -tilanteet

19.8.2011 14:41

Se on perseestä jos tulee jotain 70+ vauhtia ja joku änkee eteen et joutuu jarruttaa..

Re: Läheltä piti -tilanteet

20.8.2011 12:58

se on perseestä, että mopopojat ajavat sitä seittemääkymppiä ja valittaavat sitten kun joku tulee eteen. ehkä ne autot olettaa että se mopo kulkee sen 45?

Re: Läheltä piti -tilanteet

20.8.2011 13:37

Ajan sit puskuriin kiinni :D