Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: Läheltä piti -tilanteet

14.8.2013 18:17

Pelottavia kyllä noi tilanteet, kun joku auto lähtee ohittamaan kun huomaa esimerkiksi että vastaantulevalla kaistalla on jo auto ihan lähellä. Itse onneksi onnistun kyllä useimmiten pitämään pään suht kylmänä, ja sitte vaan hidastelen ja menen reippaasti tien sivuun niin ei ainakaan minuun kolahda. Jossain vaiheessa kuitenkin sattuu :eek:

Itse oon kyllä sinänsä myös tyhmä, että usein kun tollanen törkeä ohitus tulee jossain 40 alueella niin lähen ihan kylmästi ohittamaan auton takaisin. Kyllä siinä autoa sitte vituttaa :D Tyhmäähän se on, mutta ei sitä siinä useinkaan tule ajateltua.

Re: Läheltä piti -tilanteet

14.8.2013 19:25

Juunish kirjoitti:Itse oon kyllä sinänsä myös tyhmä, että usein kun tollanen törkeä ohitus tulee jossain 40 alueella niin lähen ihan kylmästi ohittamaan auton takaisin. Kyllä siinä autoa sitte vituttaa :D Tyhmäähän se on, mutta ei sitä siinä useinkaan tule ajateltua.


Lapsellista, mutta itse teen välillä ihan samaa, varsinkin jos viereinen kaista on vielä sopivasti tyhjänä. Joskus tuntuu, että ne ohittaa ihan vaan sen takii, että se on mopo. Joskus 60kmh alueella ajankin tien keskellä sitä 60kmh vauhtia ja oikein tunnen sen raivon sieltä takana olevasta autosta.

Okei meni vähän offiks.

Re: Läheltä piti -tilanteet

14.8.2013 22:00

Joskus 60kmh alueella ajankin tien keskellä sitä 60kmh vauhtia ja oikein tunnen sen raivon sieltä takana olevasta autosta.
Niin no, se on sulle menoa sitten jos joku raivospäissään antaa sulle vähän autolla pusua. Ei noista kaikista raivopäistä tiedä mitä tuolla liikenteessä liikkuu.

Autolla tollasen ymmärränkin kun siinä ei ihan heti ole oma henki uhattuna, jos toinen autoilija hermostuu.

Pelottavia kyllä noi tilanteet, kun joku auto lähtee ohittamaan kun huomaa esimerkiksi että vastaantulevalla kaistalla on jo auto ihan lähellä.
Mopolla noi on vielä kohtuu helposti väistettävissä, mutta kun noita ihan samoja tilanteita tapahtuu pikatiellä autoilla. En tiiä eikö ne ihme ohittelijat sitten näe, vaiko ovatko vaan niin vitun tyhmiä. Tietty kaikille sattuu virheitä, mutta välillä on ihan selviä tapauksia että on omaa tyhmyyttä kun noi ohittaa. Virheen tehnyt yleensä sentään himmee heti kun huomaa tehneensä virheen ja menee muitten perään, kun tollanen idiootti vaan tunkee väkisin johonkin väliin. Muakin meinas yks tulla kylkeen kun en ihan heti sille antanut tilaa, kun koitti väliin tunkea....Jarrupojin, tai porukan hännille meno kun on jostain syystä ihan tuntematon asia noille. Sitten on vielä ne, jotka kuvittelee kilpailevansa tuolla liikenteessä, ja sitten isottelevat jossain essolla että "ohitin Skyline Nismon ja Ferrarin tuolla pikatiellä, ei niillä ollut mitään jakoa mun tdi volvoa vastan"........

Mitä enemmän tuolla liikenteessä ajaa, tulee se mieleen mitä autokouluopettaja mulle sanoi. Vaatii enempi miestä ajaa nopeusrajotusten mukaan ohittelematta turhaan kun ylinopeutta ohitellen kaikki.

Re: Läheltä piti -tilanteet

15.8.2013 12:54

Tänään kävi lähellä kun olin koulusta tulossa, ajoin mutkaan ja siinä sitten ihan normisti jarrutin, mutta unohdin et ne smotot ei oikeen pidä märällä(varsinkin kun edessä melkein sileä) ja postin auto tulee sieltä ja ajauduin vähä siihe kaistalle. Ehin jo ajattelee siinä et se on menoa nyt, mut meni onneks parin sentin päästä ohi :s

Re: Läheltä piti -tilanteet

15.8.2013 15:28

Joo ainakaan noiden savan mc25 -renkaiden märkäpito on hyvin heikko. Täytyy varovasti nyt märällä ajella...

Re: Läheltä piti -tilanteet

15.8.2013 18:26

Mä ajan kaupungin keskustan pääväylällä, ja kaksi skopatytsyä tulee pokkana parkkikselta nenän eteen. Jarrutin, ja molemmat keskarit pystyy! Ei tonlaisia hulluja saa päästää liikenteeseen!

Re: Läheltä piti -tilanteet

15.8.2013 19:37

Töötti tehokkaampi kuin keskarit.. Ja asiallisempi...

Re: Läheltä piti -tilanteet

15.8.2013 21:30

Pois lukien vanhojen mopojen töötit, joita myös sorsanpieruiksi kutsutaan....
Ja vaikka sitä ei välttämättä täällä foorumilla myönnäkkään niin jonkun tullessa kolmion takaa eteen, ajetaan myös ja etenkin minä ihan takapuskuriin kiinni. Mahdollisesti sentteri pystyssä riippuen tilanteen "vakavuudesta", joka on mun mielestä täysin asiallinen ohjeistustapa liikenteessä. :roll:

Aamen :seko:

Edit: ja ettei pelkkää offtopiccia niin itse meinasin kotipihasta vähän yliinnokkaasti lähtiessä ajaa jonkun vanhan Mazdan kylkeen. Ei meinannu huomata kun naapurin pensasaita edessä ja itekkii huolimaton...

Re: Läheltä piti -tilanteet

15.8.2013 21:38

_Dr. Sykerö_ kirjoitti:Ja vaikka sitä ei välttämättä täällä foorumilla myönnäkkään niin jonkun tullessa kolmion takaa eteen, ajetaan myös ja etenkin minä ihan takapuskuriin kiinni.


Samalla tavalla täälläpäin...

Re: Läheltä piti -tilanteet

15.8.2013 21:57

_Dr. Sykerö_ kirjoitti:ajetaan myös ja etenkin minä ihan takapuskuriin kiinni.

Vinkki, ei kannata. Ihan oikeasti siis ei kannata, vaikka autoilija toheloisi. Aggressiota voi toisen toheloidessa ilmaista vapaamuotoisella tyylillä oman järjenjuoksun kehittämällä metodilla, mutta 2-pyöräisellä perseeseen liimautuminen on yhtä fiksu idea kuin laavaan sukeltaminen. Perälaudassa kiinni ajaminen saattaa aiheuttaa autoilijalta ns. äkkijarrutustilanteen. Kun tarpeeksi kauan se Derbi siinä perälaudassa hinkuttaa ja palaa käämit ihan täysin, niin sopivan risteysalueen tullen on hyvä väistää eteen kääntyvää rekkaa voimakkaalla äkkijarrutuksella. Vaikka siihen rekkaan olisikin monta sataa metriä matkaa ja rauhallinen jarrutuskin riittäisi.

Toki enhän minä mikään ole määräämään. Suosittelen vain muistamaan missä asemassa 2pyöräinen on paritonnisten peltilehmien seassa.

Re: Läheltä piti -tilanteet

15.8.2013 22:37

Juu, suurinpiirtein tiedostan peräänajon riskin jos noin teen. Ja kyllä siihen aina jokunen metri jää tilaa riippuen nopeudesta, mutta kuitenkin huomattavasti normaalia lähempänä. Normaali ajossa tykkään kyllä pitää varsin reilun välin, koska itteäkin v*tuttaa perässäroikkujat.Yhtään yleistämättä, kehäkolmosen sisäpuoliset business Audit... :D

Re: Läheltä piti -tilanteet

15.8.2013 22:57

Liian vähäisestä turvavälistähän saa ihan päiväsakkoa ja tiedän ammattikuljettajan joka menetti korttinsa kun roikkui rekalla auton perässä kahdesti lyhyen ajan sisään, kahdet päiväsakot kun ottaa vuodessa niin pääsee pyöräilemään. Oon myös nähny parin metrin päästä kun kaveri vetää mopolla jonkun tuning-volkkarin perään keskustassa, lasikuidun palaset vaan lentelee ja äkäinen amispoika ryntää valistamaan kaveria turvavälistä. Eipä voi sanoa, että itekkään pitäisin tarpeeksi pitkää turvaväliä, muutaman kerran kun oikeesti tulee läheltä piti -tilanne niin tulee mietittyä sitäkin asiaa.

Re: Läheltä piti -tilanteet

15.8.2013 23:10

Aika monesti tulee traktorilla, kaivinkoneella ja pyöräkuormaajallakin ajaessa kolmion takaa tulijat pelästytettyä töötti pohjassa jarruttaen... Alkaa välillä v*tuttamaan ihan tosissaan.. Varsinkin kun olin keväällä kääntymässä vasemmalle täysi sorakuorma päällä, vilkun laitoin ajoissa ja juuri kun alan kääntymään päättää mamma lähteä micralla ohitse.. Onneksi huomasin peilistä ja löin jarrut lukkoon... :roll:

Re: Läheltä piti -tilanteet

16.8.2013 14:40

Se tunne kun ajattelee että se on menoa nyt mutta saakin pelastettua tilanteen . Ui jumalauta :D

Re: Läheltä piti -tilanteet

21.8.2013 23:43

Siinä teille läheltä pitiä säätn: http://m.youtube.com/watch?v=TSo9G1HxXd ... e=m-ch-fea