Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Ohitatko autoja jotka ajavat liikennesääntöjen mukaisesti

En ohita, turhaa lesoomista/moponi tehot eivät riitä
655
26%
Silloin tällöin/jos auto ajaa "alinopeutta"
1348
54%
Aina kun mahdollista tuppi nurin ja ohi
473
19%
 
Ääniä yhteensä : 2476

Re: Ohittaminen

28.1.2012 16:58

Olet ihan oikeassa, että ei ohitus ole tuolloinkaan täysin tarpeellinen, mutta niin vain asiat ovat. Kuten sanoin, en minä väkipakolla ohitse yritä, jos tuntuu, että edelläajava ajaa käytännössä samaa vauhtia niin jättäydyn taaemmas. Mutta yleensä ajaessani 80km/h alueella on matkavauhtini sen vähän vajaat 90km/h mittariin. Silloin, jos joku jää tukkeeksi ja mittari näyttää 75km/h niin koen tuon 15km/h hidastuksen olevan jo ohituksen arvoinen. Kaikki eivät näin koe ja ovat varmaan minua fiksumpia, but this is how I roll.

Tuolla mopoviittauksella tarkoitin vaan sitä, että yleensä näistä asioista keskustellessa joku on onnistunut provosoitumaan ja alkaa kauhea suun soittaminen. Muuten en asiaa kommentoi, sitä vain ihmettelen kun mopoilijat tuppaavat lähtemään taajamassa vähän turhan herkästikkin ohi autoista, ainakin heidän puheistaan päätellen. Ei siinä mitään kunhan hoitavat ohituksen siististi eivätkä tapa itseään.

Re: Ohittaminen

28.1.2012 17:11

Omasta mielestäni ihan turhaa ohitella; kyllä sitä pari kilometriä tunnissa hitaammallakin vauhdilla ehtii perille...

Re: Ohittaminen

28.1.2012 17:16

Itse ohittelen vain jos autolla on reilusti alinopeutta.. Täälläpäin autot tuppaa lähtemään aina mopoista ohi vaikka ajaa 5km/h yli nopeusrajoituksen..

Re: Ohittaminen

28.1.2012 17:21

Autot lähtee aina ohi vaikka olisi 10km/h ylinopeutta. Se on autoilijoiden mielestä noloa ajaa mopon takana. Siis ainakin täällä porvoossa.

Re: Ohittaminen

28.1.2012 17:30

Olet ihan oikeassa, että ei ohitus ole tuolloinkaan täysin tarpeellinen, mutta niin vain asiat ovat.
Näin asiat ovat, ihmiset menevät typerästi 5km/hn vuoksi ohi. Nyt sinun tuleekin päättää että:
A) Alatko (tai enemmänkin jatkatko) itsekkin ohittelemaan täysin tarpeettomasti ja typerien syiden vuoksi liikenteessä.
B) Parannatko omalta osaltasi suomalaista liikennekulttuuria, ja et ala ohittaa täysin tarpeettomasti.

Ei ole pakko tehdä niin miten muut tekevät, etenkin silloin jos muut tekevät tyhmästi.

Mutta yleensä ajaessani 80km/h alueella on matkavauhtini sen vähän vajaat 90km/h mittariin. Silloin, jos joku jää tukkeeksi ja mittari näyttää 75km/h niin koen tuon 15km/h hidastuksen olevan jo ohituksen arvoinen.
Tästä saammekin aasinsillan seuraavaan puheenaiheeseen. Mitä hyödyt siitä että ajat 90km/h 80km/h alueella? Paljonko tämä 90km/h ajaminen 80 alueella hyödyttää sinua ajallisesti?

Re: Ohittaminen

28.1.2012 17:41

Suomi on täynnä kyyriä jotka ajavat 80 alueella 60kmh, sinuakin varmaan vituttaa roikkua takana? Ei pysty ajamaan itselle leppoisaa matkavauhtia, tämähän kyyreille ei kelpaa.

Re: Ohittaminen

28.1.2012 17:43

Jos kantasi on se, että lähtökohtaisesti ohittelu on turhaa niin vastaan A. Väitän kuitenkin, että jos minua päivän seuraisit liikenteessä, niin ajotavastani ei tulisi mieleen sanat: vaarallinen, idiootti, rämäpää jne. Olen suomalaisen liikennekulttuurin uhri ja arvostan sitä, että koitat asioita muuttaa.

Eihän se pieni ylinopeus ajallisesti kauheasti hyödytä, mutta ajan mielummin 80km/h alueella sen 80km/h oikeaa nopeutta. Mittarivirhe katsos, olisi pitänyt korostaa tuota että puhuin mittarinopeuksista. Tästä en kuitenkaan ala jauhamaan sen enempää koska se menee ohi aiheesta. Siihen taas en ota kantaa, että onko nopeuteni joka tilanteessa tasan 80km/h oikeaa nopeutta, todennäköisesti pari ylitse, mutta ei sakkorajan ylitse.

Toivoisin siis vain Slerpa_, että et saisi minusta väärää kuvaa. Minä en todellakaan edusta liikenteessä sitä kansanryhmää, joka aiheuttaa pahennusta ja vaaratilanteita. Tekstillä kun vain on niin vaikea kuvailla omaa liikennekäyttäytymistä, tule keväämmällä morjestamaan tänne niin voit vetää johtopäätöksesi ;).

Re: Ohittaminen

28.1.2012 22:37

Jos kantasi on se, että lähtökohtaisesti ohittelu on turhaa niin vastaan A.
Ei ohittelu ole turhaa, vaan tarpeeton ohittelu on turhaa. Juuri esim. 5km/hn vuoksi.

Suomi on täynnä kyyriä jotka ajavat 80 alueella 60kmh, sinuakin varmaan vituttaa roikkua takana? Ei pysty ajamaan itselle leppoisaa matkavauhtia, tämähän kyyreille ei kelpaa.
Ei se sinällään vituta jollei ole miään kiire mihinkään, mikäs siinä hurutellessa. Jos taas pitäisi johonkin päästäkkin, voi sillon mennä ohi. Kuitenkin, on eri asia ajeleeko joku edessä 5 hiljempaa mitä nopeusrajotus on, vai 20km/h hiljempaa.

Olen suomalaisen liikennekulttuurin uhri ja arvostan sitä, että koitat asioita muuttaa.
En itse sinällään koita asioita muuttaa, vaan en vaan ymmärrä joidenkin ihmisten ihmeellistä liikennekäyttäytymistä ja joustamattomuutta. Jos joku ajaa edessä 75km/h tai 70km/h, miksei voi jo ajoissa himmata vauhtia siihen edellä ajavan nopeuteen, sen sijaan että ajettaisiin ihan viimeseen asti sitä 80km/h nopeutta ja himmataan vasta sillon kun edellä ajavan puskuri on puolen metrin päässä (en nyt tarkoita että sinä noin tekisit, mutta näin yleisesti).

Re: Ohittaminen

29.1.2012 0:32

Ihasproblem kirjoitti: Siihen taas en ota kantaa, että onko nopeuteni joka tilanteessa tasan 80km/h oikeaa nopeutta, todennäköisesti pari ylitse, mutta ei sakkorajan ylitse.

Mopolla kun olet liikenteessä ja jos tässä nyt pilkkua aletaan nussimaan niin tuossa tilanteessa sinulla 35km/h ylinopeutta. Mopon suurin sallittu rakenteellinen nopeus on 45km/h. Minun puolestani viritetyissä mopoissa ei ole mitään vikaa, kunhan kuskin pään sisässä on asiat reilassa. 45km/h on lopulta aika puuduttava nopeus, varsinkin jos sattuu asumaan seudulla missä on paljon 60- tai 80km/h nopeusrajoituksia.

Re: Ohittaminen

29.1.2012 4:03

Mutta kevarihan tolla problemilla on..

Re: Ohittaminen

29.1.2012 9:39

Miks sitten kertoo siitä mopopuolella? Veikkaisin kuiteski että puhuu vielä moposta?

Re: Ohittaminen

29.1.2012 10:52

Puhuin ihan kevarin puolesta nyt, kun keskustelu siihe ajautui. Oletin, että useimmat olisivat tuon tajunneet maantie asiayhteydessa. Toistaiseksi ei modeillakaan ole ollut ongelmaa tämän kanssa joten hälläväliä.

Puhuin mielummin tuosta maantiestä kun siellä kuitenkin pääasiassa ne ohitukset teen.

Re: Ohittaminen

29.1.2012 18:09

Mopolla kun olet liikenteessä ja jos tässä nyt pilkkua aletaan nussimaan niin tuossa tilanteessa sinulla 35km/h ylinopeutta. Mopon suurin sallittu rakenteellinen nopeus on 45km/h.
keskustelun kulusta olisi pitänyt sentään selvitä se, ettei nyt välitetä siitä mopon 45km/h rajotuksesta vaan puhutaan niistä rajotuksista mitä siellä taulussa lukee tien päällä...



Eipä kai sillä väliä tässä asiayhteydessä millä sen ohituksen tekee, onko autolla, mopolla, kevarilla vai millä liikenteessä.

Re: Ohittaminen

29.1.2012 23:39

Minusta mopo/skootteri puolella pitäisi keskustella mopoihin ja skoottereihin liittyvistä asioista eli tämä keskutelu pelkästään mopoille ja skootteri jutuille eli kevarit pois yms mopoautot

Re: Ohittaminen

29.1.2012 23:51

Mutta saadaanko näin.. Sanotaanko, että kokemusperäistä keskustelua/Väittelyä/Jotain-sen-välimuotoa 15v mopopojan kanssa, jolla on kokemusta ehkä suurinpiirtein REILUSTI alinopeutta ajavan auton tai jonkun muun raskaan ajoneuvon ohittamisesta? Tuon kulkua oli mielenkiintoista seurata, enkä pidä itse ollenkaan pahana, että nuo toisen puolen pojat käyvät vähän kättä vääntämässä siitä, että millon on sopiva aika ohittaa ja mitä. Varsinkin, kun Slerpa_ itse on myös reilusti yli 18v, jotenka hänelläkin sitä kokemusta löytyy ohittamisesta varmaan enemmän, kun kellään meistä mopokortin omistaneesta.

Mutta OT Killerinä sen verran, että talvella en ainakaan tuolla lähde ohittamaan yhtään mitään tai ketään. Toki polkupyöräilijät, jalankulkijat ja ristausalueet on asia erikseen, niitä ei lasketa.

Kesällä toki saatan ohittaa jonkun, jos vaan katson sen sopivaan tilaan ja silleen, että minulle jotain hyötyä siitä on. Eli näin yhteenvetona voisin väittää, etten ohita ketään yli 50 km/h (Oikeata nopeutta) kulkevaa ajoneuvoa. Ja harvoin tulee niitäkään tilanteita, joissa ohitan tuonkaan vauhtimäärän alittavan, varsinkin kun taajaman juuressa asustelen, niin noita pitempiä matkoja ei tule juurikaan taivallettua.