Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Ohitatko autoja jotka ajavat liikennesääntöjen mukaisesti

En ohita, turhaa lesoomista/moponi tehot eivät riitä
655
26%
Silloin tällöin/jos auto ajaa "alinopeutta"
1348
54%
Aina kun mahdollista tuppi nurin ja ohi
473
19%
 
Ääniä yhteensä : 2476

Re: Ohittaminen

19.6.2011 12:36

Jostakin lakipykälästä luin myöskin sen, että suuntamerkin käyttö ohituksessa on pakollista (unohtuu useilta ihmisiltä) ja vähintään toisen puolen renkaiden pitää ylittää keskiviiva ohituksessa..
Olisiko asia ollut sittenkin niin, että silloin käytetään vilkkua kun ohituksessa ylitetään se keskiviiva? Eli moponkin ohituksessa, kun se keskiviiva ei aina ylity, ei tarvitse käyttää vilkkua.

Sellaisia tapauksiakin on, että vaikka väistät niin ohi mennessä töötti soi ja kuskilla nyrpeä ilme :nörtti:
Ne on niitä teiden ritareita, jotka ei tee virheitä ajaa täydellisesti ainakin omasta mielestään...Itse joskus olin liikenneympyrässä pyörimässä traktorilla, joku citymaasturi oli tulossa ympyrään, minä ajattelin että minähän en väistä, enkä anna tilaa sille maasturille, mikä sieltä luultavasti ylinopeutta yritti tulla ympyrään väistämättä minua. Maasturi löi jarrut kiinni, kun huomasi ettei minulla olekkaan aikomuksia väistää, ja alkoi meuhkata siellä kopissa ja huitoa nyrkillä ja kesolla, tööttäili ja vilkutti valoja...olisi tarvinnut pysätä ja kysästä, että mikä oli tyypin ongelma...

Re: Ohittaminen

19.6.2011 13:13

Mopolla kun liikehtii, niin kannattaa joustaa niistä omista etuajo-oikeuksista. Kaikki kun eivät jostain syystä mopoa väistä. Täälläpäin ei kyllä ole ongelmia pahemmin tuon kanssa ollut. Hyvä nin.

Re: Ohittaminen

19.6.2011 13:18

CemBalo kirjoitti:Mopolla kun liikehtii, niin kannattaa joustaa niistä omista etuajo-oikeuksista. Kaikki kun eivät jostain syystä mopoa väistä. Täälläpäin ei kyllä ole ongelmia pahemmin tuon kanssa ollut. Hyvä nin.


Se on kyllä totta, kun aina se kaksipyöränen jää toiseksi, oli mopo tai ei.

Re: Ohittaminen

20.6.2011 2:49

Tuosta vilkun käytöstä, muistaakseni ohituksessa pitää kyllä käyttää aina vilkkua. Tosin jos mopo ajaa vaikka pientareella niin ehkä sillon ei tarvii mutta laissa vissiin sanotaan myös jossain että jos siirtää autoa tms. yli puol metriä sivuttaissuunnassa omalla kaistalla pitäis käyttää vilkkua. En kyllä tiiä kuka näin sit tekee mut muistaisin et jossain olis lukenu tollei.

Montakohan kertaa tässä topicissa on sanottu että mopo jää auton kanssa kolarissa aina kakkoseks :roll:

Re: Ohittaminen

20.6.2011 8:14

RRial väärin, ohituksessa on käytettävä vilkkua, jos joudut poistumaan omalta kaistaltasi. Periaatteessa siis mopoakin ohittaessa on vilkkua käytettävä koska auto on osittain vastaantulevien kaistalla, jos nyt oletetaan että auto jättää riittävän turvavälin.

Re: Ohittaminen

20.6.2011 13:06

Aijaa no joo :D nytpähän tiedän senkin 8)
Kuinka usein auto sitten jättää riittävän turvavälin.. :roll: voisin väittää että aika harvoin varsinkin jos ajaa pientareella...

Re: Ohittaminen

20.6.2011 13:48

Onhan niitä traktoreita tullu ohiteltua, toinen lanasi hiekkatietä sekä pysähtyi ja toinen oli joku 70-luvun, mikä meni jotain kolmeakymppiä :lol:

Re: Ohittaminen

26.1.2012 20:21

Raktoreita paljonkin.. Talvella melkeimpä traktorit ovat ainoita joita ohittelen, urat on nii vaaralliset vähänkin korkeemmilla nopeuksilla taiwanilaisilla talvikumeilla. Kesällä aina kun on mahdollista, kulkee sen 90 niin jättää kyllä mummot microinensa :lol:

Re: Ohittaminen

26.1.2012 20:27

Vois mummo innostua joskus painamaan kaasua niin jäis terpisi aika äkkiä.. Ja tuo aina kun on mahdollista kuulostaa vähän siltä että ohittelet ihan jatkuvasti vaikka edellä ajeleva ajaisikin ihan normaalisti?

Re: Ohittaminen

26.1.2012 20:34

Asennevika. Itse en ymmärrä tätä ohittelun tarvetta, en minäkään taajamassa ohita ketään ellei kyseessä ole jotakuinkin 20km/h rajoituksen alitus. Maantiellä saattaa hieman herkemminkin ohittaa, eli en jää ajelemaan 75km/h 80 alueella, jos järkevä ohituspaikka vaan löytyy. Taajamassa kuten sanoin ajalen varsinkin autojen takana ihan kiltisti vaikka alinopeutta hieman menisivätkin, ei se ohitus matkaa nopeuta.

Jotkin vakiomopot ovat sitten hieman eri asia kun ylämäessä jää tukkeeksi ja pääsee itse kokemaan niitä vaarallisia ohitustilanteita ohitettavan roolissa jos ei mene ohi. Pahoittelen siis jos joidenkin mielestä ohittelen mopoja taajamassa turhaan, ei se ei ole egoilua.

Re: Ohittaminen

26.1.2012 21:18

eli en jää ajelemaan 75km/h 80 alueella, jos järkevä ohituspaikka vaan löytyy.
Ensin valitat muille asenne viasta, mutta sitten itse juttelet tälläsiä...

On yksi vittumaisimmista asioista liikenteessä ihan takapuskurissa kiinni ajamisen ohella. Jos ajaa autolla, joku tulee ohi sen 5km/h nopeuden vuoksi, ja jää sitten siihen eteen käryttämään, kun ei sitten siinä voi ajaa sitä 100km/h mitä ohitettaessa on ajanut...Luulisi että se auto/mopo kulkee sen 100 sitten siinä toisellakin kaistalla autoni edessä, kun se siinä ohitustilanteessakin on sen 100 kulkenut...No, mopoihin tepsii se, että ajaa siinä puolen metrin päässä moposta, yleensä suht äkkiä kääntyvät pois edestä. Vaikkei saisi olla tyhmä jos muut on tyhmiä, mutta välillä pitää vähän näyttää takasin...

Melkein surkuhupaisinta on se, miten paljon joku siitä voi hermostua jos ajaa joku 5-10 alinopeutta edessä. Varmaan nämä ohittelijat luulevat säästävänsä hurjasti aikaa kun vetelevät ohi ja ajavat sitä 80km/h 70km/hn sijaan. No, lähtisivät aikasemmin kotoaan, jos matka on sen minuutin päälle mitä siinä säästää kun ajaa 80km/h...

Re: Ohittaminen

26.1.2012 22:10

Myönnettäköön, että ei tuollaisetkaan ohitukset aivan täysin ja totaalisesti oikeutettuja ole, mutta yleisiä. Vai montako kertaa olet itse huomannut letkan ajavan alinopeutta motarilla/maantiellä? Otin tuon esimerkiksi koska tuollaiset ohitukset ovat keskimäärin paljon turvallisempia ja niillä kyllä säästää siinä matkassa sen 10 minuuttia, jos matka on yhtään pidempi.

Kaupungissa en missään nimessä pyri ohi autosta, jos se ajaa pientä alinopeutta. Jo turvallisuuden kannalta ja siksi, että siinä se ajansäästö pyörii sekunttien luokissa. Itse en myöskään itseäni lokeroisi takapuskurissa roikkujoihin, jos katson, että ohitus ei ole tarpeellinen niin jään taaemmas, niin taajammassa kuin maantiellä. Jos ohitan en myöskään jää köröttelemään siihen eteen samaa vauhtia vaan jatkan sitä samaa vauhtia, joka on selkeästi suurempi kuin ohitetun. Mutta en minä sitä mopoa jää vinguttamaan siihen ohitusvauhtiin. Siksi jokainen ohitus tulisi arvioida etukäteen: Kannattaako lähteä ohi kun nopeusero on 10km/h? K/E?

Ymmärrän, että kuulostan idiootilta noin sanoessani, mutta mietippä asiaa käytännössä. Näin se vaan menee.

Ja sitten se tulinarin aihe, mopojen ohittelu. Taajamassa vältän ohittelua. Noin puolet mopoista on vakioita ja niistäkin suuri osa sitä tyyppiä joka hyytyy reilusti alle nopeusrajoituksiin ylämäessä. Itse pyrinkin välttämään tilanteita, joissa joituisin jarruttelemaan mäessä ja varomaan takaatulevaa autoilijaa. Näen siksi turvallisemmaksi ohittaa silloin kun se on turvallista (jos tuttu seutu niin suoralla ennen mäkeä). Näin jää sillekin hulluimmalle amis-bemmi kuskille enemmän aikaa sujahtaa siitä yhdestä moposta ohi sen sijaan, että joutuisi ohittamaan myös minut, minkä se myös tekisikin. Ja mopon ohittaessani teen sen mahdollisimman ystävällisesti, kun tiedän kuinka joskus itsekin säpsähtää sitä kuolleesta kulmasta tulevaa ohittajaa.

Mutta en todellakaan aja itseäni näihin tilanteisiin ja mopoista menen ohi taajamassa vain, jos ne todella hidastavat matkan tekoa tai tilanne on kuten ylhäällä mainittu. En koe mitään egoboostia ohittaessani ketään, teen sen siksi, että en ruuhkauttaisi liikennettä.

Tämä on minun ratkaisuni, tehkää muut mitä lystäätte.

Re: Ohittaminen

27.1.2012 16:58

Ei kai mopolla nyt ole tarkotus pahemmin ohitella.
Joskus jotain -30km/h ajavia traktoreita tullu ohiteltua.

Ja nii tosiaan joskus kaupasta kotiin tullessa käänty eteen keltanen paku, jonka katolla oli jotku vilkut. Ajattelin että aha, joku varotusauto tms. Sen takana sitte ajelin, ihmettelin ku ajo jotain alle neljääkymppiä, kuudenkympin alueella. No syykin selvis äkkiä, takana tuli puimuri :D
Siitä pakun ohi sitte menin, varmaan niin haluski ko ajo niin hiljaa.

Re: Ohittaminen

28.1.2012 0:03

sillo ainaki ku itel oli viel virit peussis ni menin kyl melko useesti ohi jos vaa pääs

Re: Ohittaminen

28.1.2012 16:00

Myönnettäköön, että ei tuollaisetkaan ohitukset aivan täysin ja totaalisesti oikeutettuja ole, mutta yleisiä. Vai montako kertaa olet itse huomannut letkan ajavan alinopeutta motarilla/maantiellä?Otin tuon esimerkiksi koska tuollaiset ohitukset ovat keskimäärin paljon turvallisempia ja niillä kyllä säästää siinä matkassa sen 10 minuuttia, jos matka on yhtään pidempi.
Nämä ohitukset ovat yleisiä ja järjettömiä.

jos ajat 100km matkaa 80km/h, sinulta menee siihen 75 minuuttia. 75km/h nopeudella aikaa kuluu 80 minuuttia, eli säästät 5 minuuttia jokaista 100 kilometriä kohden, eli 10 minuuttia 200km kohdalla.

Ajeletko useinkin näitä 200km yhtäjaksoisia matkoja mopolla? Entä mikä on todennäköisyys että se 75km/h ajava on ihan koko matkan siinä edessä ajamassa alinopeutta?

Ja sitten se tulinarin aihe, mopojen ohittelu.
Itse henkilökohtaisesti en pidä sitä kovin kammottavana/vaarallisena jos mopot toisiaan ohittelevat, kunhan pysyvät yhdellä kaistalla ja pientareella.