Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Ohitatko autoja jotka ajavat liikennesääntöjen mukaisesti

En ohita, turhaa lesoomista/moponi tehot eivät riitä
655
26%
Silloin tällöin/jos auto ajaa "alinopeutta"
1348
54%
Aina kun mahdollista tuppi nurin ja ohi
473
19%
 
Ääniä yhteensä : 2476

Re: Ohittaminen

18.6.2011 3:02

cc50 kirjoitti:60 alueella tulee mulla paljon kuljettua (kouluun yms.). 60@60 ajettaessa 90% autoista menee ohi. Sen voin ihan kokemuksesta sanoa.

Ja kyl nämä sun "tuuli kaataa mopon ojaan" -jutut aika liioteltuja on.


Tähän voin sanoa aikalailla saman. Itsekkin jos ajan 60km/h alueella rajoituksen mukaan niin kyllä ne autot tulee ohi. Ei se ainakaan mua haittaa, mielummin ohittavat kuin jäävät sinne perään jurraamaan. Itseä häiritsee enemmän se, että ne jäis mun perään ajamaan kuin ohittaisivat.

Re: Ohittaminen

18.6.2011 10:27

Ja sitten vielä mitä nopeutta 60km/h? Mittari? Eli oikeaa silloin 55km/h, eihän silloin ohittaminen järkevää ole, mutta perusteltua autolta. Auto pääsee ohitse helposti ilman kummempia vingutuksia, jatkaa matkaa haluamallaan nopeudella ja mikä parasta ei hiillosta mopoa siinä takana.

Itsekin jos olisin vastaavassa tilanteessa olisin vain kiitollinen, että menee ohi.

Re: Ohittaminen

18.6.2011 12:22

Täälläpäin ilmeisesti harvinasen fiksua väkeä auton ratissa. 50-aluetta koko "iso tie". Itse ajelen mittariin sellasta ~55km/h ja (lähes) kaikki autoilijat pysyy siellä takana ihan kiltisti. Eikä edes persiissä kiinni. Kyllä niitä mulkkujakin välillä näkee tietysti.

Isommalla tiellä (80-alue taajaman ulkopuolella) pärjää hyvin, kun ajaa sitä piennarta pitkin. Itse teen niin, että ajan kaistan reunassa, jos takaa ei tule autoja tai takaa tulee, mutta edestä ei. Jos takaa tulee auto, on helppo antaa tilaa siirtymällä siihen pientareelle. Osalle mopoilijoista tuntuu olevan aika vaikeaa kyllä.

Itse en edes yritä ohitella autoja tuossa 50-alueella (tai millään muullakaan alueella), vaikka skootterilla sen 60km/h pääseekin kivuttomasti. Turhaa lesoamista, kun ihan yhtä läillä siellä takanakin pääsee. (turvaväli on muuten tosi pop, eilen meinas joku vetästä kiinanskopalla pakun perään, kun turvaväliä ehkä 1-2m ja paku jarrutti) Autot jos alkaa persiissä hiillostaan, niin annan tilaa ja saatan väläyttää jarruvaloa. Joko se auto menee ohi, tai jättäytyy vähän taaemmaksi ja ohittaa myöhemmin. Mopolla jää _aina_ kakkoseksi.
Viimeksi muokannut CemBalo päivämäärä 18.6.2011 14:13, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Ohittaminen

18.6.2011 12:52

Ihasproblem kirjoitti:Ja sitten vielä mitä nopeutta 60km/h? Mittari? Eli oikeaa silloin 55km/h,
Itsekin jos olisin vastaavassa tilanteessa olisin vain kiitollinen, että menee ohi.

Niin minäkin olen, mukavampaa ajaa omassa rauhassa. Rajoituksen mukaan, ja mopo menee sen 63,4km/h gepsiin. Eli ajan ihan rajoituksen mukaan siinä sen mitä mopo kulkee ja mun mittari nyt näyttää ties mitä sattuu niin sen perusteella en sano nopeuksia.

Re: Ohittaminen

18.6.2011 13:04

60@60 ajettaessa 90% autoista menee ohi. Sen voin ihan kokemuksesta sanoa.
No tottakai ne menee. Käryä ei viitti kukaan autossa haistella, ja vielä mopoilijan mopon mahdollista turbokit ininää on vammasta kuunnella autossa. En tätä väittänytkään etteikö menisi, vaan vastasin siihen tekstiin kun joku sanoi että jos ajaa 30 alueella 80km/h, niin autot silti tulee aina ohi...

Ja kyl nämä sun "tuuli kaataa mopon ojaan" -jutut aika liioteltuja on.
En pidä lainkaan mahdottomana ajatusta, että joku kokematon juuri kortin saanut ajelee jollain kiinan skootterilla, jossa mahdollisesti vielä pyörissä vähän löysät laakerit. Rekka menee ohi, eikä kokematon ymmärrä miten paljon se rekka imasee, ja ajautuu ojaan. Ei kai nyt kukaan kokenut kuski sinne ojaan joudu, kun osaa jo ennakoida vähän sitä tuulta, minkä se rekka aiheuttaa.

siis mitä vittua, amikseilla tomaatteja mukana? kuulostaa aika oudolta :D
Suhteellisen sairasta touhua heittää jkotain tomaatteja jos minulta kysytään...mahtaako niittenkään paikka olla liikenteessä jos se, että joku husse menee ohi ottaa niin paljoin tunnon päälle...

Täälläpäin jotkut ääliöt ovat kuulapyssyillä mopoilijoita ampuneet, mutten mistään tomaateista ole ennen kuullut :eek:

Isommalla tiellä (80-alue taajaman ulkopuolella) pärjää hyvin, kun ajaa sitä piennarta pitkin. Itse teen niin, että ajan kaistan reunassa, jos takaa ei tule autoja tai takaa tulee, mutta edestä ei. Jos takaa tulee auto, on helppo antaa tilaa siirtymällä siihen pientareelle.
Näin itsekkin teen ajaessa tämä on mielestäni erittäin järkevää. Muutenkin Cebbalon viestissä kaikki täyttä asiaa, ja juuri niin kuin omastakin mielestäni kannattaisi toimia!

Re: Ohittaminen

18.6.2011 13:38

No tottakai ne menee. Käryä ei viitti kukaan autossa haistella, ja vielä mopoilijan mopon mahdollista turbokit ininää on vammasta kuunnella autossa. En tätä väittänytkään etteikö menisi, vaan vastasin siihen tekstiin kun joku sanoi että jos ajaa 30 alueella 80km/h, niin autot silti tulee aina ohi..

Ei moposta kyllä mitään käryä lähe :eek: Ellei sitten ole joku ruoska joka savuttaa minkä kerkiää ja lahoaa hetkenä minä hyvänsä.. Ja itelläni nyt sattumoisin on turbokitti niin ei siinä 60 vauhdissa mitään inise ellei joku välttämättä halua nelosella vinguttaa.. Kutosella kun ajaa nii pysyy kiekat sen verra alhaalla että ei edes kuulu autoon koko ääni ellei auto perseessä kiinni ajele..

Ja täälläpäin ei muuten ainakaan tule autot ohi jos ajaa rajoitusten mukasesti tai vaikkapa sen 5kmh yli.. Tai en sitten tiedä mutta itestäni ei ainakaan ole ohi tullut vielä kertaakaan kukaan.

Re: Ohittaminen

18.6.2011 13:56

Itsekin olen tässä miettinyt että miten kaikista muista ne autot menevät ohi. Itse ajelen 60-65km/h @ 60, enkä edes muista milloin joku olisi sieltä hinannut itseään ohi. Kerran mokasin hieman ylämäkeen lähdössä ja mopo hyytyi, jolloin auto tuli takaa ohi kun ei jaksanut sitä hinailua siinä.

Mutta ajelen siis 5-10km matkoja melko usein rajoitusten mukaan, ja harvemmin siihen kukaan tulee taakseni hinkkaamaan ja ohittelemaan. Mutta menkööt ohi jos siltä tuntuu. 80km/h -alueella väistän usein pientareen puolelle jos auto tulee taakse jurraamaan, kun tälläisillä teillä niitä pientareitakin jopa on. Tätä pienemmillä rajoituksilla piennar tarkoittaa 5-15cm leveään pätkää rosoista asvaltinreunaa

Re: Ohittaminen

18.6.2011 14:11

Täälläpäin ei yhdellä 80-alueella ole piennarta ollenkaan. Siinä olikin sitten pulma kun takaa tulee rekka ja edestä letka autoja. Himmailin siinä sitten vähän ja ajoin niin reunassa kun turvallista oli, vastaantulijat antoi kanssa vähän tilaa ja kaikki pääsi turvallisesti jatkamaan matkaa :) Pelisilmää mukaan liikenteeseen, niin helpottuu kaikkien elämä huomattavasti!
Ei ne autot tykkää siinä ihan persiissä ajella, jos vaan on tilaa mennä ohi.
kiireisimmillä kuskeillakaan ei katkeile verisuonet, kun viitsii antaa sitä tilaa ;)
Yksi audikuski osotti tänään, että ei kaikki audiksukit mitään mulkkuja ole. 1: ei tullut risteyksestä eteen 2: ajeli kiltisti takana letkassa 3:piti turvaväliä
Siitä mallia muillekkin autolla liikkuville, niin paljon rennompaa ajella mopolla tuolla.

Re: Ohittaminen

18.6.2011 23:27

Itekki ajelen aina vähän reilu 60km/h tuolla 60 alueella eikä täällä Oulussa ainakaan ohi tulla kovin usein. =P Maksimissaan kerran päivässä jos enempi tulee ajeltua tulee joku ohi, ihan sievästi ovat ajelleet perässä :P Sitte 80 alueella väistänki aina reunemmas jos näkyy että takaa tulee autoja. En tykkää itsekään siitä että autot ajaa ihan perässä kiinni. ;)

Re: Ohittaminen

19.6.2011 1:25

Se on jännä miten autoilijoiden on pakko päästä aina MOPOsta ohi, koska monesti on 40 alueella tullut auto peiliähipoen ohi vaikka ois ajettu sitä 50km/h. Mutta piikillä ajaessa 40@40 niin ei ole kukaan tullut ohi tai roikkunut häiritsevästi perässä.

Re: Ohittaminen

19.6.2011 2:15

Tänään yks autoilija epäröi ohittamista 80km/h rajoituksella, ajoin ihan tien sivuun ja painoin jarrua niin pääs nätisti ohi. Mopolla antaa mieluusti tilaa muulle liikenteelle.

Re: Ohittaminen

19.6.2011 10:37

Kenopi_ kirjoitti:Se on jännä miten autoilijoiden on pakko päästä aina MOPOsta ohi, koska monesti on 40 alueella tullut auto peiliähipoen ohi vaikka ois ajettu sitä 50km/h. Mutta piikillä ajaessa 40@40 niin ei ole kukaan tullut ohi tai roikkunut häiritsevästi perässä.

ehkä on myös siitä että ainakin itse ajan mopolla ihan tien sivussa, mutta piikillä keskellä tietä. sen moponhan ohittaa oikeastaan huomaamatta kun ei tarvi edes poistua omalta kaistalta, kun taas jos sen piikin ohittais täytyis mennä vastaantulijoiden kaistalle ;)

Re: Ohittaminen

19.6.2011 11:27

Ohittamisen pitää olla nopea ja turvallinen, laissa sanottiin jotenkin näin. Eli 40-60 alueella ei ole mitään järkeä lähtee ohi kaupunki / taajama-alueella, jos mopo ajaa rajoitusten mukaan.

Jostakin lakipykälästä luin myöskin sen, että suuntamerkin käyttö ohituksessa on pakollista (unohtuu useilta ihmisiltä) ja vähintään toisen puolen renkaiden pitää ylittää keskiviiva ohituksessa..

Mutta ne teinibemarikuskit on kyllä täysin mulkkuja, kun on pimuja bemmi täynnä niin lähetään 30-40 alueella 80 vauhtia painamaan ohi ja joku näyttää kesoa vielä ikkunasta ilman mitään syytä :roll:

Niin, ja itse en ohittele autoja, ellei ne aja sitten 30 @ 40 tai 40 @ 50/60.. Ja jos nään että 80-100 alueella on auto tulossa takaa, niin automaattisesti väistän pientareen puolelle, ja se on kiva tunne, kun kuski nostaa peukkua kun antoi tilaa :D Sellaisia tapauksiakin on, että vaikka väistät niin ohi mennessä töötti soi ja kuskilla nyrpeä ilme :nörtti:

Re: Ohittaminen

19.6.2011 11:47

Tä, oks toi tavallista? Ite ajan aina pientareella, tilaa n. 20cm mut hyvin pystyy ajamaan, välillä menee hiekalle mut jäähän sitkin heijastintolppien väliin tangosta n. 5cm. Ei tulis mieleenkään ajella keskellä kaistaa jossain 100 alueella..

Re: Ohittaminen

19.6.2011 11:56

Riippuu tiestä ja liikenteen määrästä. Paikoitellen sitä piennarta ei ole, joten ei siinä voi ajella. Ja jos autoja tulee takaa ohi 5-10min välein, niin siinä tiellä on hyvä ajaa kunnolla. Aina kun peiliä vilkuilee niin huomaa milloin on syytä väistellä. Vilkkaammalla alueella on syytä ajaa vaikka koko ajan siellä sivussa