Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Annatko tietä.

Tytöille/Naisille
530
33%
Pojille/Miehille
6
0%
Eläkeläisille
33
2%
Vähän kaikille
627
39%
Kaikille jotka on suojatien sivussa.
248
15%
En kenellekkään
168
10%
 
Ääniä yhteensä : 1612

Re: Annatko Tietä?

6.12.2011 22:34

Empä ole ite moiseen vielä törmännyt, en ole kyllä ikinä mitään hiekkateiden rajotuksia kattonut, niin voipi olla että olenkin moisiin törmännyt :D

Re: Annatko Tietä?

6.12.2011 23:09

Etpä ole ainoa, minäkään en ole Kajaanissa nähnyt yhtään hiekkatietä jolla olisi 80km/h rajotus, 60 oon tavannut. (ja 70 alueita täällä ei taida olla yhtään)

Itse kans ajan keskellä tietä mikäli rajotus on 50 tai alle, 60 alueella pyrin ajamaan reunassa, mutta kuten esimerkiksi tässä on 60km/h rajotus, ja seuraavista liikennevaloista alkaen 80 (oikeata kaistaa autot tuntuu välillä menevän aika kovaakin), ajan vasemman kaistan keskellä sitä vauhtia mitä autotkin siinä ajaa, semmosta 60 tai muutaman yksikön yli, sen verran mitä oma moponi kulkee.

Ja minun puolesta moottoripyörät saavat ajaa ohi vaikka kahtasataa, kunhan ohittavat sen verran kaukaa että se voi tapahtua turvallisesti. Ja >60km/h rajoitusalueilla pyrin ajamaan tien oikeassa reunassa (mutta esimerkiksi tuolla edellämainitulla alueella se on mahdottomuus, kun käännyn aina seuraavasta vasemmalle, enkä kehtaa pomppia tien toisesta reunasta toiseen), tai pientareella, autot kun niillä alueilla ajavat yleisesti n. 70km/h nopeutta jolloin jään tuolla jo jalkoihin. Ja >80 alueella luonnollisestikin pientareella, harvemmin 80 alueilla kyllä ajelen muuta kuin muutamassa paikassa.

Re: Annatko Tietä?

6.12.2011 23:20

Annan tietä, jos tarvitsee. Mopoilijoiden mainetta siinä säästää aika lailla.

Re: Annatko Tietä?

7.12.2011 23:22

^ kyllä ja Etelä-Eurooppalaisella tavalla pyrin myös antamaan tietä mahdollisuuksien mukaan. Suomessa kun autoilijatkaan eivät sitä osaa :D TOSIASIAHAN on, että jalankulkija on etuoikeutettu, joten saisin kävellessäni hypätä tielle milloin vain ja kaikki mahdolliset kustannukset menisivät autoilijan piikkiin ;) Tämä on tosi!

Re: Annatko Tietä?

7.12.2011 23:25

Ainoa poikkeus tuohon on, jos jalankulkijalla on osoitettu väistämisvelvollisuus kolmiolla. Ja mikäli auto ajaa ylitsesi, se tuskin sinua enää siinä vaiheessa kauheasti lohduttaa että millaset korvaukset autoilija joutuu maksamaan.

Re: Annatko Tietä?

8.12.2011 0:00

TOSIASIAHAN on, että jalankulkija on etuoikeutettu, joten saisin kävellessäni hypätä tielle milloin vain ja kaikki mahdolliset kustannukset menisivät autoilijan piikkiin ;) Tämä on tosi!
järjenkäyttö...Miljoonilla ei paljoa tee kun on halvaantuneena jossain tuolissa.

Re: Annatko Tietä?

8.12.2011 0:29

Ite annan tietä usein jalankulkijoille sillä vähiten he odottavat että mopo tekisi heille tietä.Näin ollen saan hyvän mielen itselleni kun tienylittäjät yllättyvät että mopoilija pysähtyy ja päästä heidät tien yli.Huomaan usein ihmisten ilmeista että he ovat yllättyneitä ja onhan se mukavaa että nämä vanhukset hymyilevät meille eikä näytä nyrpeää nokkaa.

Re: Annatko Tietä?

8.12.2011 0:33

Itekki mitä oon kortittomana ajellu, nii päästäny aina kaikki ylitte. Välillä jopa nostavat kättäkin !

Re: Annatko Tietä?

8.12.2011 16:09

Ite annan tietä usein jalankulkijoille sillä vähiten he odottavat että mopo tekisi heille tietä.Näin ollen saan hyvän mielen itselleni kun tienylittäjät yllättyvät että mopoilija pysähtyy ja päästä heidät tien yli.
Tämä on muuten todella tärkeää. Itekkin päästän nykyään yli erityisesti vanhukset, ja pikkulapset. Muita päästelen tarpeen mukaan. Jos vaikka pyöräilijä on selvästi pysähdyksissä, menen ensin, mutta jos liikkeessä, päästän pyörän menemään minua ennen, ja tähän tapaan.


Sinällään meitä mopoilijoita ja moottoripyöräilijöitä ryhmänä vaivaa sellanen vika ettei päästetä ihmisiä oikeen mieluusti yli. Valitetaan, että autot kiilaa ja sorsii liikenteessä, mutta sitten itse kiilataan ja sorsitaan niitä kävelijöitä, ja pyöräilijöitä.

Re: Annatko Tietä?

8.12.2011 17:24

Slerpa_ kirjoitti:Sinällään meitä mopoilijoita ja moottoripyöräilijöitä ryhmänä vaivaa sellanen vika ettei päästetä ihmisiä oikeen mieluusti yli. Valitetaan, että autot kiilaa ja sorsii liikenteessä, mutta sitten itse kiilataan ja sorsitaan niitä kävelijöitä, ja pyöräilijöitä.

Näinhän se on. Itsekkin pyrin aina kun mahdollista antamaan tietä, mutta se on sitten eria asia pystyykö talvella, koska monesti jarrutusmatka on sen verran pitkä, että ehtii liukua pyörätien ohi ennen kuin pysähtyy. Siinä sitten vaan vaarantaa liikennettä kun yrittää saada mopon pysähtymään vaikka 50km/h vauhdissa pariin kymmeneen metriin hirveällä lukkojarrutuksella :D . Näissä tapauksissa ajan aika kylmästi ohi, koska tiedän etten saisi mopoa pysähtymään ajoissa. Silloin pysähdyn talvellakin jos näen jo kaukaa, että siellä joku odottaa tienyli pääsemistä, mutta jos joku ilmestyy tien reunaan parin kymmenen metrin päässä niin ajan ohi.

Re: Annatko Tietä?

9.12.2011 0:39

Itse annan aina kaikkien mennä suojatien ylitse, eipä siinä paljoa aikaa menetä ja saahan sillä vähäsen mopoilijoiden mainetta parannettua.

Re: Annatko Tietä?

11.12.2011 14:26

Lähes aina. Ei ihmisiin voi luottaa.