Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Mikä näistä haittaa eniten?

Sakot
160
5%
Verot
1203
37%
Poliisien pelko
762
23%
Mopon hajoaminen
165
5%
Liiallinen bensan kulutus
167
5%
Maksoi liikaa
35
1%
Vanhempien valitus
162
5%
Huono omatunto
52
2%
Onnettomuus
95
3%
En omista viritettyä mopoa niin ei haittaa mikään
258
8%
Ei mikään
205
6%
 
Ääniä yhteensä : 3264

29.12.2010 11:28

Joo kuten Tepitin sanoikin, lisään vielä, että ainut mahdollinen "Pieni" loukkaantumisriski autoilijalle on jos vaikka joku tulee 80 km/h autoon kuskin puolelta. Muuten autot kai on niin kestävää tekoa, että mopot ei saa sisälläolijoita loukkaantumaan, muutenku ikkunasta menemällä läpi.. :s Olis ihan kiitettävää, jos joku pistäis jotain samantyylistä kuvaa, jossa mopo menny autoa kohti. Näkis vähä minkälaista jälkeä siinä autoon tulee, mopohan menee lunariin, mutta siitä ei puhuta. ;)

Mutta missä tilanteessa voi ajaa jalankulkijan päältä? Sen käsitän toki, että jos mopo riistäytyy hallinnasta, ja ajautuu jalkakäytävälle jonkun päälle, mutta missä muissa tilanteissa? Lähinnä itselle tuli mieleen; Joku odottaa suojatiellä, että pääsee tien yli, pysäytät mopon siihen ja annat kyseisen henkilön mennä yli, takanaoleva auto onkin muissa maailmoissa ja pamauttaa 40 km/h mopon persieseen, mopohan lähtee ku raketti siinä tapauksessa. Pahimmassa tapauksessa jalankulkijan päälle.

Muuta?

29.12.2010 13:16

Sori nyt kun tuli tälläinen saarna, mutta todellakin miettikään, että onko järkeä ottaa hetken huuma järkyttävällä riskillä...
Harrastuksenahan tämä menee, ja harrastuksissa on aina riskejä. Niitä riskejä voi tosin pienentää ajamalla liikenteessä ihmisiksi, ilman kaahaamista. Voihan vaikka jääkiekossakin tulla kiekko päähän, ja siitä tulla joku aivovamma loppuiäksi, tai sitten mikroautoilussa auto voi ottaa vauhtia toisen takarenkaasta, ja lähteä lentoon, ja katkasta vaikka käden kokonaan.

RIskejä aina on, mutta mikä se todennäköisyys niille on? Miettikääpäs sitäkin että millaiseen hengenvaaraan itsenne asetatte aina, kun liikenteeseen lähdette ajamaan.

Mutta missä tilanteessa voi ajaa jalankulkijan päältä?


Siis hä? Niitä tilanteitahan on miljoona erilaista jossa voi ajaa jalankulkijan päältä.

Vaikka jotkut muksut kävelee kevyenliikenteen väylällä, ja hyppää yllättäen eteen kun olet ohittamassa heitä, joku kamikazepappa ei viitti kattoa taakse, eikä kuule kun joku sieltä takaa tulee jollain 4t skootterillä, jossa äänet on pölyimurin tasolla, auto kiilaa ja joudut ajamaan pitkälle pientareelle, jossa oli jalankulkija.

29.12.2010 13:50

Tai jos vaa ajat pyörätiel joka on sallittu myös mopoille ja jos on vaikka sähkömopo eikä sua kuule.

29.12.2010 15:57

Ei herneitä! Kuka nyt sähkömopolla ajais. :lol:

Mutta joo, näitä alle kouluikäsiä lapsia en hoksinut ajatellakkaan.. Nehän tosiaan hyppii ku vuorikauriit, ellei niitä pidetä tarkoin silmällä..

Eipä siinä mitään, jos osaa käyttäytyä ihmisksi liikenteessä, hyvin harvoin niitä vahinkoja tapahtuukaan loppujen lopuksi. Silti kannattaa varmaa esimerkiksi kolmiotilanteissa pitää se tietty varaus.. Ei niistä bemarikuseista ikinä tiedä..

29.12.2010 23:12

Aika perus varmaanki on joku semmone että pikkulapsi tulee pyörätielle isomman tien alikulusta ja joku mopoilija vauhdin hurmassa muna-asennossa viilettäen ei hidasta risteyksen kohdalle, ja ei saa vauhtia pysäytettyä, pikkulapset ei välttämättä aina ymmärrä varoa, vaikkei tyhmiä olekkaan.

29.12.2010 23:35

Tai sitte ajaa talvi iltana kaupungissa rankassa lumisateessa ja joku ylittää tien ja ei käytä ollenkaan heijastimia... kokemusta löytyy, mutta onneksi sain väistettyä. :D

29.12.2010 23:40

Eiköhän aihe ala jo lähennellä enemmänkin aihetta "Läheltä piti-tilanteet" topiccia kuin alkuperäistä aihetta. Siellä siis jatkot tälläisistä jutuista ->
Mopon alle juoksevat lapset eivät ole viritetyn mopon syytä, vaan huonoa tuuria tai liian suurta tilannenopeutta. Oikeastaan viritetty mopo voi vähentää näitä riskitilanteita, koska 60km/h kulkevalla mopolla pääsee jo "oikeille" teille ajamaan, eikä mihinkään pyöräteille.
Joten tätä en ainakaan laskisi viritetyn mopno haitaksi

2.1.2011 1:10

verothan haittaa eniten. sakot ei niinkään jos ei kortti lähde tai ei sekään sillailla haittais mutta jos kevarikortti/autokortti siirtyis nii vasta oikeastaan se. ja bensaa tuskin kuluu enempää jos on ihan perus kurit pois isompi suutin virit, mutta tietenki sitten kyllä lisääntyy jos on parmakit 110cc joka tulee mun mopoon jos voitan lotossa.

.

8.1.2011 1:26

Täällä jotkut puhuu että mopon jarrut ja runko olisivat riittämättömät suuriin nopeuksiin? Ainakin beta 50 rr/track mallien runko on identtinen kuin betan piikeissä ja mopoissa. Jarrut ovat samat myös.

8.1.2011 1:38

Kaikilla ei ole sitä Betaa, jossa jarrut ja runko ovat samat mitä kevarissa. Sanotaan että nykymopoissa on erittäin tehokkaat jarrut,ja niissä varmasti jarrutusteho riittäisi isompiinkin nopeuksiin kuin 45km/h, ja runko on hyvinkin jämäkkä. TUo runko ja jarrut ovat riittämättömät-hommeli tulee varmasti tunturien ja PViden ajalta, jolloin asia todella oli noin. En nytsanoisi että vaikka supersportissa runko heti loppuisi kesken,mutta jarrut ovat kyllä surkeat. Noin nyrkin kokonen jarrurumpu ei oikein isommista vauhdeista kuin 45km/h pysty pysäyttämään. PVssä sama ongelma. PVssä vielä pieni koko aiheuttaa oman vaarallisuutensa

8.1.2011 1:45

derbissäki mun mielestä (korjatkaa jos olen väärässä) sama runko piikeissä ja mopoissa

8.1.2011 1:50

Rungot eivät välttämättä ole samoja, mutta samalta pohjalta niitä varmasti on tehty. Miksi suunnitella monta eri runkoa, kun yhden pohjalta saa niitä hyviä runkoja tehtyä. Nykymopo kestäisi varmasti +60km/h vauhdit, vanhat eivät tosiaan. Monesti on tullut jarruja testailtua, eikä siinä kauaa kestä kun Derbi kuudestakympistä pysähtyy kun kunnolla antaa jarruja.
Eli näissä uusissa mopoissa se ei ainakaan ole syy jättää virittämättä, vaan ne syyt löytyy muualta

8.1.2011 16:13

PV:n jarrut ei oo kyl mitää megaluokkaa. Meilläki ku oli PV ni sillä ku rupes jarruttaa ni eka ei meinannu jarruttaa ollenkaa ja sit ku paino viel vähä enemmän ni meni melkee jarrut lukkoo. Oli kyllä hieno ajaa.

8.1.2011 17:32

On se nii mielenkiintone peli toi peeveeki ajaa. :lol: Mulla sama homma.. Ei oikee parane ajella talvella/ Kesällä sateisessa ympäristössä, on toi mettä(/pellon alkupää) sen verran mutasta.

8.1.2011 19:30

verot. kortin lähteminen ei niin paljoo vituttas ku maksaa isot verot, olen vaan miettiny et kuin paljo esim jostain fudesta on vero, ku eikö se uutena maksa jotai 600€.. 50€ verot ? :) Ajattelin kuitenkin keväällä laittaa kaasuvaijerin päähän rajoittimen joka estää kaasun painumista ihan pohjaan niin ei kulje liikoja. Mutta poliiseja ei pidä pelätä, se on ihan totta. itseä siitä saa syyttää jos virittää mopoa, varmasti kaikki tietää mitä siitä seuraa...