Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Mikä näistä haittaa eniten?

Sakot
160
5%
Verot
1203
37%
Poliisien pelko
762
23%
Mopon hajoaminen
165
5%
Liiallinen bensan kulutus
167
5%
Maksoi liikaa
35
1%
Vanhempien valitus
162
5%
Huono omatunto
52
2%
Onnettomuus
95
3%
En omista viritettyä mopoa niin ei haittaa mikään
258
8%
Ei mikään
205
6%
 
Ääniä yhteensä : 3264

10.7.2010 18:24

Lape kirjoitti:
Slerpa_ kirjoitti:
Varsinkin mopojen lelujarruilla
Jotka on samanlaiset kun kevareissa


Kerropa missä noista sun mopoista on yhtä hyvät jarrut kuin kevarissa? Älä nyt viitti suorastaan paskaa puhua..

No esim aprilian SXässä ja vaikka Derbi 125: siitä vertailemaan, otin vielä kuvatkin.
http://www.mpmaailma.fi/images/1714_der ... _musta.jpg
http://www.aprilia.fi/data/ajoneuvot/ku ... -suora.jpg

10.7.2010 18:57

Slerpa_ kirjoitti:Eipä minun mopoissani missään, mutta vertaa vaikka Yamaha 125 DTn ja 50cc DTn jarruja. 50ccn etujarrulevyn Ø 240 mm ,takajarru Ø 220 mm


Huoh, mutta kun kaikki ei aja sillä uusimmalla DT:llä tai Limited Golden Edition Derbillä joissa on tupla 400mm kiekot .. Poikkeuksia nyt löytyy aina mutta et varmaankaan kiistä että pääsääntöisesti mopoissa on huonommat jarrut. Uusissakin skoottereissa on usein todella pienet levyt.. Isommissa vauhdeissa niiden ominaisuudet vaan yksinkertaisesti loppuu kesken.

Slerpa_ kirjoitti:Joten sanotko että tuossa 125cc vehkeessä olisi huimastikkin tehokkaammat jarrut


No en tiedä huimasta mutta huomattavasti paremmat kuin mopoissa. Toisaalta ei ne piikkienkään jarrut mitenkään ihmeelliset ole, eikä niissäkään juuri esim. tuplalevyjä näy. Tässä tullaan nyt siihen että mitkä on kenenkin mielestä hyvät jarrut, esim. tuossa mun Kawassakin on moottoripyörien mittapuulla melko huonot jarrut.
Viimeksi muokannut Lape päivämäärä 10.7.2010 19:13, muokattu yhteensä 1 kerran

10.7.2010 19:02

hassukka kirjoitti:
Lape kirjoitti:
Kerropa missä noista sun mopoista on yhtä hyvät jarrut kuin kevarissa? Älä nyt viitti suorastaan paskaa puhua..

No esim aprilian SXässä ja vaikka Derbi 125: siitä vertailemaan, otin vielä kuvatkin.
http://www.mpmaailma.fi/images/1714_der ... _musta.jpg
http://www.aprilia.fi/data/ajoneuvot/ku ... -suora.jpg


Menepä harjoittelemaan luetun ymmärtämistä, puhuin tuossa Slerpan mopoista. Ja niinkuin sanoin, harvoja poikkeuksia ehkä löytyy mutta eipä tartte mennä sunkaan galleriaa pidemmälle nähdäkseen millasia CD-levyn kokosia kiekkoja mopoissa käytetään..

Mutta ihan sama, en jaksa vääntää enää. Tehkää mitä haluatte mutta fakta nyt vaan on se ettei mopolla ole todellakaan oikeasti turvallista ajaa kovia nopeuksia.. Eikä siinä ole pelkästään jarruista kysymys vaan koko paketista.

10.7.2010 20:54

Miksi ihmeessä otit minut esimerkiksi kun edustan hyvin pientä vähemmistöä kun tunturilla ajelen? Kyllä yleisempiä on nämä uudet mopot kun nuo vanhat mitä minulla on tuolla tallissa. Ei semmosilla enää kukaan aja, ja niistä kyllä myönnän että jarrutusteho loppuu kesken jo 55km/h nopeudessa.
ehkää mitä haluatte mutta fakta nyt vaan on se ettei mopolla ole todellakaan oikeasti turvallista ajaa kovia nopeuksia.. Eikä siinä ole pelkästään jarruista kysymys vaan koko paketista.
Uusissa runko on aivan yhtä kestävä kun kevytmoottoripyörän runko, ja käsittääkseni ainoa kohta mikä mopossa virityksessä on heikoilla on moottori, ja tämänhän ei pitäisi vaikuttaa turvallisuuteen kovin suuresti jos kone laukeaa?

Mutta siis, oli aihe mikä vaan, aina vanhemmilla vehkeillä on aina riskimpää ajaa kuin uusilla. Hyvänä esimerkkinä toimii Trabant, jolla en itse kyllä ajaisi 30km/h kovempaa.

10.7.2010 21:09

Slerpa_ kirjoitti:Eipä minun mopoissani missään, mutta vertaa vaikka Yamaha 125 DTn ja 50cc DTn jarruja. 50ccn etujarrulevyn Ø 240 mm ,takajarru Ø 220 mm.

WRn 125 ccn etujarrulevyn halkasija 240, takana 220.

Joten sanotko että tuossa 125cc vehkeessä olisi huimastikkin tehokkaammat jarrut?

Ja lähteeni on Yamahan suomenkielinen sivu.

Sitten kun vielä on jossain mopoissa näitä tuplalevyjarruja jotka varmasti pysäyttää mopon kun kevarinkin.

Levyjarrun koot nyt ei suoraan kerro jarrutustehosta, vaan myös se kuinka moni mäntäiset jarrut on ja kuinka isoilla männillä. Mopon jarrut häviää tässä vertailussa kyllä 6-0. Ja ihan tiedoksi, tulpalevylliset mopokeuloissa on molemmissa jarrusatuloissa vain yksi mäntä, eli jarrutehossa ei ole mitään eroa perusmopoon, jossa on yksi kaksimäntäinen satula.

Slerpa_ kirjoitti:Uusissa runko on aivan yhtä kestävä kun kevytmoottoripyörän runko

Kylläpä tulee melkoista mutua. Onko mopon runko suunniteltu kevytmoottoripyörän tehoille ja nopeuksille? No ei helvetissä ole.

Edelleenki sanon, että ei ne nykymopot siltikään aseta huimia esteitä yli 45km/h nopeuksille, vaan kuskin korvien väli. Mitä tekeekään hyvillä jarruilla ja alustalla, jos niitä ei osata käyttää?

10.7.2010 21:52

Kyllä tuo yksi mäntäinenkin jarru pysäyttää tun mopon vauhdin. Ei sillä mopolla tule pääsemään noin lujaa perusvirityksillä etteikö siinä jarrutusteho riittäisi.
ylläpä tulee melkoista mutua. Onko mopon runko suunniteltu kevytmoottoripyörän tehoille ja nopeuksille? No ei helvetissä ole.
No 80-100km/h nopeudessa se runko menee aivan moitteettomasti ilman vahvistusta. Tehoista en sitten tiedä, mutta tässä asiassa ajattelen nopeutta enemmänkin. Luulisin että se mopon runko vakiokevarin tehot kestäisi ihan hyvin, ja sitten alkaa tulemaan ongelmia kun aletaan sitä tehoa enemmän hakemaan.
Mitä tekeekään hyvillä jarruilla ja alustalla, jos niitä ei osata käyttää?
Tuo pitää kyllä täyderllisesti paikkaabsa.

10.7.2010 23:01

Slerpa_ kirjoitti:Kyllä tuo yksi mäntäinenkin jarru pysäyttää tun mopon vauhdin. Ei sillä mopolla tule pääsemään noin lujaa perusvirityksillä etteikö siinä jarrutusteho riittäisi.


Voi herranjumala mitä ympäripyöreetä juttua tulee taas.. Millainen yksimäntäinen jarru, minkä mopon ja minkä suuruisen vauhdin? Mitkä on perusviritykset ja kuinka kovaa niillä pääsee? Ja jarrutusteho riittäisi mihin? Kyllä se mopo kuule ajan kanssa pysähtyy vaikka siinä ei olisi jarruja ollenkaan, mutta mitä teet äkkitilanteessa kun paahdat 80+km/h ja edessä tapahtuu yllättäen jotain? Siinä kohtaa ne lelujarrut jäävät pieniksi ja huonosti käy..

10.7.2010 23:46

Lape kirjoitti:Uusissakin skoottereissa on usein todella pienet levyt.. Isommissa vauhdeissa niiden ominaisuudet vaan yksinkertaisesti loppuu kesken.


Luin juttua jostain että esim aeroxin jarrut riittävät pysäyttämään mopon 120km/h vauhdista.

Ja meil on superkartissa aeroxista otetut brembon satulat sintteripalat, levyt ovat vain hieman suuremmat ja paremmin jäähtyvät... Ja superkarttihan tunnetusti ei ole hitaimpia ajoneuvoja :roll:

11.7.2010 3:09

Mukke kirjoitti:
Lape kirjoitti:Uusissakin skoottereissa on usein todella pienet levyt.. Isommissa vauhdeissa niiden ominaisuudet vaan yksinkertaisesti loppuu kesken.


Luin juttua jostain että esim aeroxin jarrut riittävät pysäyttämään mopon 120km/h vauhdista.

Ja meil on superkartissa aeroxista otetut brembon satulat sintteripalat, levyt ovat vain hieman suuremmat ja paremmin jäähtyvät... Ja superkarttihan tunnetusti ei ole hitaimpia ajoneuvoja :roll:


No pitää olla aika timmissä kunnossa jarrut..Oman roksin saan juur ja juur pysäytettyä siitä 70kmh vauhdista ilman suurempia jarrutusmatkoja..

11.7.2010 15:09

Siinä kohtaa ne lelujarrut jäävät pieniksi ja huonosti käy..
Siinä tilanteessa on kyllä reaktioajalla enemmän tekemistä kuin jarruteholla, joka on aivan riittävä pysäyttämään tuosta nopeudesta. Nopeammin mopo pysähtyy niillä "lelujarruilla", kun auto omilla jarruillaan, joten onko auton jarrut auton mittakaavassa sitten lelujarruja?
Mitkä on perusviritykset ja kuinka kovaa niillä pääsee?
Pääsee 70-80km/h vauhtia.
No pitää olla aika timmissä kunnossa jarrut..Oman roksin saan juur ja juur pysäytettyä siitä 70kmh vauhdista ilman suurempia jarrutusmatkoja..
Omassa pysähtyi 80km/h nopeudesta ilman mitään ongelmaa, ja mitään pitkiä jarrutusmatkoja.

11.7.2010 18:48

Slerpa_ kirjoitti:
Siinä kohtaa ne lelujarrut jäävät pieniksi ja huonosti käy..
Siinä tilanteessa on kyllä reaktioajalla enemmän tekemistä kuin jarruteholla, joka on aivan riittävä pysäyttämään tuosta nopeudesta. Nopeammin mopo pysähtyy niillä "lelujarruilla", kun auto omilla jarruillaan, joten onko auton jarrut auton mittakaavassa sitten lelujarruja?


Voi tsiisus.. Nyt tuli sitten viimeinenkin todiste sun asiasta ymmärtämättömyydelle. Tavallinen auto pysähtyy täysjarrutuksessa _moottoripyörääkin_ nopeammin, ja tämä on fakta. Erittäin kokenut ja asiansa osaava kuski saattaa voittaa prätkällä hyvissä olosuhteissa alfaltilla auton muutamalla metrillä, mutta muuten prätkä jää toiseksi. Mopo vs. auto vertailussa ero on jo sitten valovuosia..

Mun Typsakin kulki parhaimmillaan 70km/h joten tiedän kyllä miten mopo pysähtyy siitä vauhdista (ja siinä oli ihan Brembon jarrut), ja tiedän luonnollisesti omasta kokemuksesta myös miten iso prätkä pysähtyy tuosta vauhdista. Vähän hölmöä väitellä tästä sun kanssa kun et yksinkertaisesti tiedä mistä puhut..

11.7.2010 20:56

Tavallinen auto pysähtyy täysjarrutuksessa _moottoripyörääkin_ nopeammin, ja tämä on fakta.
Uusi auto ehkä voi yhtä nopsaan pysähtyä, yli 10 vuotta vanhan auton jarrutusmatka tuskin edes alkaa samalla numerolla kuin mopon jarrutusmatka. TÄmä on omien kokemusten mukaan fakta.Suomessahan on näitä vanhajo autoja erittäin paljon verrattuna muihin maihin...

Ja en niinkään painottaisi sitä jarrujen tehokkuutta onnettomuustilanteessa, vaan ihmisen reaktionopeutta, joka siinä tilanteessa se suurin tekijä on. Monessa tilanteessa et ole edes kerinnyt miettimäänkään jarrun painamista, kun on kolari jo tapahtunut. Siinä ei auta, vaikka jarruissasi olisi 10 mäntää. Onnettomuuksia sattuu aina, ja kun pitäisi päästä pisteestä A pisteeseen B jonkin veran nopeammin, niin kyllä mieluummin ajan siellä sitä 60km/h tai 80km/h missä sitä saa ajaa, mieluummin kun jään muun liikenteen jalkoihin 40km/h nopeudella, joka taas lisää onnettomuusriskiä. Suurempi onnettomuusriski siinä on että ajaa huomattavasti hiljempaa kuin muu liikenne, kun ajaa samaa vauhtia sen kanssa isompaa vauhtia. Myös autoilijoiden on mukavempi ajaa semmosen mopon perässä, missä pensa palaa kutakuinkin puhtaasti, ja menee samaa vauhtia kuin itse, kun semmosen vakiovehkeen, mikä menee 40km/h, ja missä ei pala mikään puhtaasti.

En ole vieläkään ymmärtänyt, että miten ne mopon jarrut ovat niin huonot kuin väität? Itellä noista aeroxin bremboista kokemuksia, ja aivan yhtä hyvin pysäyttivät mopon, kun tuon 350 Condorin jarrut pysäyttävät sen.

Kaikki ketkä virittää sen ymmärtää, että siinä on omat riskinsä, vaikka "kuolemattomia" murrosikäisiä olisivatkin.

11.7.2010 22:30

Slerpa_ kirjoitti:
Tavallinen auto pysähtyy täysjarrutuksessa _moottoripyörääkin_ nopeammin, ja tämä on fakta.
Uusi auto ehkä voi yhtä nopsaan pysähtyä, yli 10 vuotta vanhan auton jarrutusmatka tuskin edes alkaa samalla numerolla kuin mopon jarrutusmatka. TÄmä on omien kokemusten mukaan fakta.Suomessahan on näitä vanhajo autoja erittäin paljon verrattuna muihin maihin...


10 vuotta vanha on auto on vielä hyvin nykyaikainen mitä jarruihin tulee. Ja väität siis että eroa "vanhan" ja uuden auton jarrutusmatkoissa on kymmeniä metrejä..! Siis nyt oikeesti helvetti sentään.. :D Sun jutut menee pikkuhiljaa ihan älyttömiksi..

Ja en niinkään painottaisi sitä jarrujen tehokkuutta onnettomuustilanteessa, vaan ihmisen reaktionopeutta, joka siinä tilanteessa se suurin tekijä on. Monessa tilanteessa et ole edes kerinnyt miettimäänkään jarrun painamista, kun on kolari jo tapahtunut.


No mä taidan sitten olla aika saatanan nopea kun kerkesin painamaan jarrut pohjaan n.50km/h vauhdissa kun matkaa oli eteen tulleeseen autoon puolen suojatien pituuden verran eli joitakin metrejä. Lopputuloksen voit mennä kattomaan mun galleriasta.. Reaktioajalla on osansa, mutta siihen ei voi itsessään vaikuttaa, jarruihin taas voi.

En ole vieläkään ymmärtänyt, että miten ne mopon jarrut ovat niin huonot kuin väität? Itellä noista aeroxin bremboista kokemuksia, ja aivan yhtä hyvin pysäyttivät mopon, kun tuon 350 Condorin jarrut pysäyttävät sen.


Mulla ei ole mitään hajua mistä Condorista sä nyt oikein puhut mutta jos se on tuollainen antiikkinen laitos mitä Google löysi niin se TUSKIN on hyvä vertailukohta tähän tapaukseen..

Tässä hommassa on nyt sellanen maku että sä vaan intät ja intät vastaan ja keksit entistä villimpiä argumentteja koska et halua tunnustaa olevasi väärässä, ja osittain myös sen takia ettet tiedä mistä puhut ja luulet olevasi oikeassa.. Ehkä se on vaan mopopojan egolle niin kova pala myöntää että siinä ihQssa Aeroxissa tjsp. on aivan riittämättömät jarrut (ja muutkin ominaisuudet) äkkitilanteisiin kovissa nopeuksissa.

Tämä väittely on joka tapauksessa mun osalta ohi, en jaksa enää vääntää rautalangasta. Tunne on sama kuin olisi yrittänyt uskovaiselle perustella miksi jumalaa ei ole olemassa.. Ei siitä mitään tule. :D

11.7.2010 22:41

Sen myönnän että olin väärässä kevareiden jarruissa kun vertasin niitä mopon jarruihin, mutta sitä en edelleenkään myönnä että mopon jarrut eivät olisi tarpeeksi tehokkaan mopon pysäyttämiseen vaikkapa 80km/h vauhdeista, ja uusi enska mopo on varmasti myös riittävä nopeisiin tilanteisiin, mutta miten se riittävä sitten määritellään.
0 vuotta vanha on auto on vielä hyvin nykyaikainen mitä jarruihin tulee. Ja väität siis että eroa "vanhan" ja uuden auton jarrutusmatkoissa on kymmeniä metrejä..!
Vanha suurikokoinen perheauto, jarrutusmatka niin pitkä ettei sitä edes kehtaa sanoa. Voi olla että jarruissa häikkää, mutta tuskin todennäköistä kun autokauppias, joka tuon otti vastaan ei huomannut mitään erikoista niissä, ja maksoi siitä ihan hyvän hinnan.
ihQssa Aeroxissa tjsp. on aivan riittämättömät jarrut
Tämä laittoi silmään. Omassa aeroxissani on kaikki muu kyllä ollut riittämätöntä, ja jarrut toimineet parhaiten...vikaa vian perään.

11.7.2010 23:01

Slerpa_ kirjoitti:Sen myönnän että olin väärässä kevareiden jarruissa kun vertasin niitä mopon jarruihin, mutta sitä en edelleenkään myönnä että mopon jarrut eivät olisi tarpeeksi tehokkaan mopon pysäyttämiseen vaikkapa 80km/h vauhdeista, ja uusi enska mopo on varmasti myös riittävä nopeisiin tilanteisiin, mutta miten se riittävä sitten määritellään.


No vastaan vielä tähän. Se mihin vertaan mopon jarrujen riittävyyttä ja riittämättömyyttä on mun Kawasaki ja meidän perheen autot. Kuten sanoin tiedän miten Kawa pysähtyy tuosta vauhdista, ja olen myös ollut kyydissä kun faija on vetänyt autollaan (-06 Audi A6) liinat kiinni ~70-80 nopeudesta. Noiden jälkeen en todellakaan enää luottaisi mopon jarruhin samoissa nopeuksissa, koska ero on oikeasti huima. Mopoikäisenä varmasti olisin ollut samaa mieltä kuin sinä, mutta en kannata sellasta riskinottoa nyt kun tiedän paremmin. Mitään universaalia totuutta ei tässäkään asiassa tietysti ole, mutta lähtökohtana on se mitä itse pidän omien kokemuksien kautta "riittävänä".