Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: Peseminen

13.10.2012 22:05

Jos haluat vähentää naarmujen syntymistä ja parantaa pesutulosta entisestään, suosittelen aivan ensimmäisenä suihkimaan pesuainetta vaikkapa pumppupullosta suoraan katteille, odottamaan pienen hetken ja sitten suihkimaan isoimmat kurat pois. Esipesuaineena voi käyttää samaa pesuainetta kuin itse hansikaspesussakin, vanteille ja erittäin pinttyneelle lialle voi tarpeen mukaan suihkia myös sopivasti laimennetua liuotinpesuainetta. Liuottimella tosin on monesti tapana viedä vahat mennessään, joten harkintaa kannattaa käyttää. Ja vahapinnan pitäisi normaalia autoshampoota ja päivittäistä ajoa kestää ainakin muutama kuukausi, joten useammin kuin joka toinen kuukausi tapahtuva vahaus menee jo turhan työn puolelle.

Re: Peseminen

13.10.2012 23:43

Itse ainakin jos en pääse suihkuttamaan letkulla pyörään ennen shampoota, niin joko kaadan kastelukannusta/ämpäristä vettä koko pyörän päälle tai huiskin sillä shamppoisella harjalla vettä pestävälle pinnalle, jotta kaastuu kunnolla. Itse käytän pesussa Wurth Pinelineä, mutta nyt olen käyttänyt Bilteman rasvan/lianpoistoainetta ja Bilteman autoshampoota, kun faija niillä autoa pesee ;)

Re: Peseminen

14.10.2012 1:29

On muuten hämmästyttävän tehokasta toi Bilteman rasvanpoistoaine, vaikka onkin biohajoavaa. Pari suihkausta rasvalle, oottaa hetken ja pyyhkäsee sienellä niin lähtee tosi hyvin rasvat pois! Vanteistakin saan sillä rasvat pois, pitää tosin sellasella harjalla sitä vannetta suikutuksen jälkeen harjata, mutta aika kivuttomasti lähtee kuitenkin.

Re: Peseminen

14.10.2012 9:48

Itte pesen mopon AINA tähän tyyliin:

1. Puutarhaletkusta vettä mopon päälle jonkin aikaa. Joitakin isompia kuria siinä jo lähteekin.

2. Sitten suihkutan joka paikkaan Korrekin vanne-ja esipesusuihketta.

3. Jätän Korrekin vaikuttamaan hetkeksi. Sitten haen ämpärin, johon juoksutan kuumaa vettä ja pistän jonkin verran käsinpesu-shampoota.

4. Käytän kahta rättiä; Toinen vanteille, rungolle ja konehuoneelle, toinen kokonaisuudessaan katteille.

5. Ensiksi vanteet, runko ja konehuone puhtaaksi joiden jälkeen viimeistelysuihkutus joka paikkaan sitten annan kuivua ja vedän Korrekkia uudestaan katteisiin.

6. Sitten katteet samalla tavalla. En huuhtele Korrekkia pois lainkaan kun pistän suoraan shampooliuosta katteille ja pyörivällä liikkeellä käyn kaikki katteet läpi.

7. Tämän jälkeen kunnon suihkutus taas koko mopolle ja sitten talliin kuivumaan. Kuivuu hitaasti kun ei aurinko kuivata, mutta eipä haittaa.

Tämän homman teen aina viikonloppuisin, ei viikolla riitä aika tähän operaatioon :D

Re: Peseminen

18.10.2012 12:05

^^ Tykkäät siis tehä sen niin et paskasimmat osat ensin et pääsee sit sil kunnon paskasel hiekkasel vedel pesee katteita? Ite tekisin ja teen päinvastoin :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: ja Vauhtiviivatarra, kiitos vinkistä, alanki tekemään vielä noin ennen varsinaista pesua, ja vahaamaan harvemmin ;)
Viimeksi muokannut Vauhtiviivatarra päivämäärä 18.10.2012 12:15, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Ei tarvitse kylvää kymmentä hymiötä viestiin.

Re: Peseminen

18.10.2012 13:15

Ehkä sen veden voi vaihtaa siinä välissä kun on koneen ja muut paskaset osat pessy? Ite en näe tossa tavassa mitään outoa, kun on toinen rätti katteille.

Re: Peseminen

19.10.2012 12:14

Acefin, tos ei puhuttu mitää veden vaihtamisesta. Enkä muutenkaa tajuu miks kukaa pesee rätillä, huh huh... Sieni on mulle vihoviimene vaihtoehto, kerää hiekkaa ja paskaa, mikrokuituhansikas o jees. Mut kukin tavallaan katteita naarmuttelemaan oha meit maalareita sit ku mielellää ottaa rahaa ku niitä hiekal hiottuja katteita pyydetää maalailee :lol:

Re: Peseminen

19.10.2012 15:59

Samalla lailla se mikrokuituhansikaskin paskaa kerää kuin muutkin pesuvermeet :)
Itte käytän katteille sientä ja vanteille harjaa, koneelle nylon kovaharjaa ja ketjuille lakkabensiini-liuotusta. Ihan turha ketjuja pestä harjalla, sitä kiviöljymössöä jää jokatapauksessa jonnekkin. Liuottamalla tunnin ajan ja pienellä paineella paskat pois saa ketjuista puhtoset, kuin uudet, eikä tarvitse seuraavalla pesukerralla taas hinkata.

Re: Peseminen

19.10.2012 17:42

wwilper kirjoitti:Acefin, tos ei puhuttu mitää veden vaihtamisesta. Enkä muutenkaa tajuu miks kukaa pesee rätillä, huh huh... Sieni on mulle vihoviimene vaihtoehto, kerää hiekkaa ja paskaa, mikrokuituhansikas o jees. Mut kukin tavallaan katteita naarmuttelemaan oha meit maalareita sit ku mielellää ottaa rahaa ku niitä hiekal hiottuja katteita pyydetää maalailee :lol:


No ei siinä puhuttukkaan mutta voihan sen (ja kannattaakin) veden siinä välissä vaihtaa. Mulla on aika samantapanen pesutyyli ku miiggzillä, PUHTAALLA sienellä katteet ja aluks harjalla paskaset paikat ja sitten sienellä koko pyörä. Vanteet ja pinnat menee bilteman rasvanpoistolla ja kovalla harjalla aika hyvin. Pyörä kuivumaan ja lopuks vaha pintaan.

Re: Peseminen

19.10.2012 20:01

miiggz kirjoitti:Samalla lailla se mikrokuituhansikaskin paskaa kerää kuin muutkin pesuvermeet :)
Hifistelijöiden keskuudessa aito tai synteettinen lampaannahkakinnas on kovassa kurssissa. Sieni on muten helpo pesuväline, mutta useimmat pesusienet ovat todellisuudessa vaahtomuovia tai vastaavaa kovahkoa materiaalia. Tämä ei välttämättä aiheuta naarmuuntumista, mutta pestävälle pinnalle mahdollisesti jääneet epäpuhtaudet eivät pääse sienen sisään vaan jäävät pinnan ja sienen väliin toimien pahimmillaan kuin hiekkapaperi. Hapsupintaisessa pesukintaassa rakenne on sellainen että epäpuhtaudet uppoavat mielummin kintaan pintamateriaaliin, pois maalipinnan läheisyydestä.

Jos oikein lähetään fiilistelemään, käytetään itse pesuvaiheessa kahta ämpäriä, pesuväline huuhdellaan ensin puhtaassa vedessä ja tämän jälkeen kastetaan pesuaineliuokseen ja jälleen pestävälle pinnalle. Näin pinnalla olevat epäpuhtaudet siirtyvät pesuvälineen mukana huuhteluveteen ja itse pesuvesi säilyy puhtaana, jolloin mahdollisuus siihen että pesuvälineen mukana kulkeutuisi likaa pestävälle pinnalle on mahdollisimman pieni.

Re: Peseminen

20.10.2012 18:10

wwilper kirjoitti:Acefin, tos ei puhuttu mitää veden vaihtamisesta. Enkä muutenkaa tajuu miks kukaa pesee rätillä, huh huh... Sieni on mulle vihoviimene vaihtoehto, kerää hiekkaa ja paskaa, mikrokuituhansikas o jees. Mut kukin tavallaan katteita naarmuttelemaan oha meit maalareita sit ku mielellää ottaa rahaa ku niitä hiekal hiottuja katteita pyydetää maalailee :lol:

Pitääkö nykyään kaikki mainita erikseen? Välillä vaihdan veden puhtaaseen pelkästään vanteiden, rungon ja konehuoneen pesun aikana. Katteisiin riittää ämpärillinen jos sitäkään, meinaan puhun nyt 10l ämpäristä.

Ja ite tykkään rätillä pestä, vanteet ja konehuoneen saa tarkasti putsattua kun saa tungettua pieneenkin rakoon. Pesusienellä pesin joskus katteita mutta jotenkin tuntui juuri siltä että mahd. roskat jää siihen pinnalle ja sitä kautta katteet ei aina olleet mua miellyttävät.
Mitä vahaa te käytätte katteisiin? Ite en käytä mitään, kun en oo oikein nähnyt sille olevan tarvetta :)

Re: Peseminen

20.10.2012 20:45

Korrekin muovikiilto on todettu hyväksi ainakin täällä päin, enemmän juttua löytyy Vahat-topicista

Re: Peseminen

21.10.2012 10:21

Korrekin muovi kiilto on hyvää. :D Pittää vaan mattakatteille lisätä joka pesun jälkeen ainakin jos niissä on hiekka paskaa ollu.. :s
Tossa kuvaa:
Kuva
Oikea siis vahattu. Ero on aika selvä..

Re: Peseminen

16.11.2012 20:59

Ite pesen seuraavanlaisesti:
-Puutarhaletkulla koko hoito märäksi
-Liuotinpesuainetta joka kolkkaan, reilusti
-Harja kauniiseen käteen ja jynssäämään metalliosat
-Pesusieni katteisiin
-Huuhtelu painepesurilla tai puutarhaletkulla.

Onko teillä mitään niksiä kun aina hinkkaan takavanteen kiiltäväksi mutta pesun jälkeen aina rasvaan ketjut, niin kun olen seuraavan ajan ajanut paikasta a paikkaan b, niin se ketjurasva on levinnyt koko vanteelle ja kumille. Pitäisikö antaa "kuivua" rasvan kauemmin?

Re: Peseminen

16.11.2012 21:24

Ite ruukaan pestä kerran vuodessa mopon kunnolla. ( talvella kun on aikkaa huoltaa kunnolla.) Sillonkuin ostiin mopon jynssäsin pesuaineella ja hammasharjalla koko koneen läpi :lol:

Yleisesti kesällä vaan suihkutan painepesurilla kaiken kuran pois moposta. EIKÄ sitten kukaan ala vollottaan, että mopo ei kestä painepesurilla pesua! Se nimittäin itsellä kestää eikä minnekkään ole ikinä tullut naarmuja ja sillä on helppo vanteet pestä.

Seuraavaksi suihkutan sellasta pesuainetta jokapaikaan ja annan vaikuttaa.

Lopuksi suihkuttelen painepesurilla mopon jokapaikasta ja jätän kuivumaan. Siistiä on aina tullut. Ei mopoa tarvi niin tarkasti pestä ku on kerralla hyvin pessyt, eikä sotke sitä ;)