Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

5.5.2009 16:12

Tsouni- kirjoitti:
Ja vielä noista vanteista. Kun noi alumiini vanteet pinttyy sellasiks läikykkäiksi niin se irtoo helposti kun pyydät kauniisti äidilt Pata Padan ja hinkutat sillä ja sitten huuhtelet pois. :)

eikös vanteisiin tule mitään naaruma?

5.5.2009 19:50

Voiko liuotin pesuaine vahingoittaa maalipintaa? ite käytin sitä mustiin vanteisiin ja aiva niinku olis vähä haalistunu sen seurauksena. ja kerran oon vain kokeillu :|

5.5.2009 20:01

karujuippi kirjoitti:Voiko liuotin pesuaine vahingoittaa maalipintaa? ite käytin sitä mustiin vanteisiin ja aiva niinku olis vähä haalistunu sen seurauksena. ja kerran oon vain kokeillu :|

Riippuu liuottimesta, mutta voi aina vaikuttaa. Riippuu kanssa maalista.

5.5.2009 20:17

tonyyqi kirjoitti:Mites helpoiten järjestyy vanteiden pesu?
Se on vähän jäänyt ja kauhea kerros paskaa päällä ja ois mukava saada blingbling kuntoon.

On nyt tullu useampi kesä kiroiltua, että miten saatanassa saan vanteet helposti puhtaaksi. No nyt olen löytänyt täydellisen ratkaisun...

Eli käytän Valvolinen Engine Cleaneria (varmasti joku muu liuotinpesuaine kelpaa myös), jota suihkutan vanteisiin ja ohjeiden mukaan annan vaikuttaa sen pari minuuttia (mahdollisesti myös tiskiharjalla voit hinkata jos on aiva megapaskaset). Sitten kun mömmö on vaikuttanut, ei muutakun painepesuri laulamaan. Ja tulee muuten puhdasta. Ja jos aletaa hifistelemään niin voi vielä metal polishilla kiilloittaa vanteet.

5.5.2009 20:34

Mää oon käyttäny vanteitten pesussa semmosta Motorexin Chain Clean ainetta. Lähtee muuten lika ku lika pois sillä aineella. Muistaa vaan huuhella pois hyvin sen sitte.

5.5.2009 20:57

Ite oon käyttäny nykysen mopon ja entisen vessan pesemiseen seuraavanlaisia aineita; Vanteet, moottori, pumput ja runko Wurthin liuotinpesuaineella, katteet sitten jollain vanhalla vahashamppoolla, todella hyvää tavaraa. Entisen skootterin katteita pesin joskus myös liuotinpesulla eikä maalipinta vaurioitunut.
Näillä aineilla olen saanut "kaluston" todella puhtaaksi. ;)
Galleriassa todisteita

6.5.2009 17:48

*HeGe* kirjoitti:
Tsouni- kirjoitti:
Ja vielä noista vanteista. Kun noi alumiini vanteet pinttyy sellasiks läikykkäiksi niin se irtoo helposti kun pyydät kauniisti äidilt Pata Padan ja hinkutat sillä ja sitten huuhtelet pois. :)

eikös vanteisiin tule mitään naaruma?


Ei oo mitään naarmuja ainakaan mulla tullu ;)

5.8.2009 22:16

1. Painepesurilla pienellä teholla liat/pölyt pois.
2. Autoglym bodyworkshampoota pintaan
3. Autoglymin liuotinsuihketta jos tarvii todella likaisiin paikkoihin.
4. Lopuksi huuhtelu päälle ja kuivaus jos vaan viitsii.... ;)

6.8.2009 15:40

*HeGe* kirjoitti:
Tsouni- kirjoitti:
Ja vielä noista vanteista. Kun noi alumiini vanteet pinttyy sellasiks läikykkäiksi niin se irtoo helposti kun pyydät kauniisti äidilt Pata Padan ja hinkutat sillä ja sitten huuhtelet pois. :)

eikös vanteisiin tule mitään naaruma?


Ei tee naarmuja, mutta metalpolishin tuoma kiilto häviää. Eli ei kannata hangata sillä kiillotuksen jälkeen vaan ennen.

Pesu

10.9.2009 21:15

Voiko mopon pestä runsaalla vedellä ettei katteista lähde tarrat ??? tai tule muuta vaurioo?

JA voiko koko mopon vahata? katteet, runko, vanteet ja muut osat?

10.9.2009 21:31

smx! kirjoitti:Voiko mopon pestä runsaalla vedellä ettei katteista lähde tarrat ??? tai tule muuta vaurioo?

JA voiko koko mopon vahata? katteet, runko, vanteet ja muut osat?


Voit pestä, ja pitääkin pestä runsaalla vedellä ettei tule naarmuja. Voit toki vahata koko mopon mutta järkevintä on vahata muoviosat.

10.9.2009 23:29

smx! kirjoitti:Voiko mopon pestä runsaalla vedellä ettei katteista lähde tarrat ??? tai tule muuta vaurioo?

JA voiko koko mopon vahata? katteet, runko, vanteet ja muut osat?
Vahaus tekee hyvää maalipinnoille. Ihan joka paikkaan ei tavallista vahaa kannata törkätä.

Yleensä karkeisiin mustiin muovipintoihin jää valkosta laikkua vahatessa tavallisilla vahoilla. Niihin käy hyvin esimerkiksi Korrek muovikirkaste.

11.9.2009 15:15

1. Perus hanavedellä + letkulla mopo märäksi
2. Pinelineä pumppupullolla, öljyisiin/muuten erittäin likaisiin paikkoihin.
3. Autoshamppoolla katteet,runko ja vanteet puhtaaksi / älä käytä pinelineä katteisiin, vaha lähtee ja maali haalistuu jos useamman kerran peset.
4. Perus sienellä kumit puhtaaksi / jos nyt kerralla tyylikkään puhtaan haluaa
5. Fairyllä/lasinpesulla tai käy perus autoshamppookin peilit, valot ja muut kirkkaat pinnat puhtaaksi.
6.Huuhtele paikat johon pinelineä laitot huolella, sillä pineline jättää ikäviä valkoisia läikkiä jos pääsee kunnolla kuivuun.
7. Huuhtele katteet ja loput paikat.
8. Kuivaa kompuralla mopon käydessä (saat koneistonkin kuivaksi)
9. Jos aikaa ja intoa vahaile mopo ruskealla autobildillä. Ei kuitenkaan joka pesun jälkeen tarvitse
10. Ja on muuten nuoltavan puhdas mopo!

7.10.2009 20:59

Millä pirulla saan takavanteesta irti sellaset mustat kyhmyrät jotka ihan syöpyny melekee kiinni painepesurilla ja raa-alla liottimellakaa ei lähteny. Annanko niille teräsharjaa vai mitä teen patapataa?

7.10.2009 21:14

Mun mopon pesemiseen himassa käytän vain seuraavia tarvikkeita, faijan luona vähän laajempi valikoima.

- 2 ämpäriä (toiseen pesutarvikkeet, toiseen kuumaa / lämmintä vettä)
- hana-avain pihan hanaan.
- liuotinpullo
- 2 puhdasta rättiä
- 1 paksumpi rätti
- saunakauha
- tiskiharja
- 6 arkkia talouspaperia
- brakecleaner

1. Ympäristöystävällisellä liuotinpesuaineella moottori, tiskiharja käteen ja paskat pois koneesta. Kauhalla lämpimää vettä huuhteluun
2. Liuottimella takahaarukka ja vanne, tiskiharjalla samat.
3. Lämpimällä vedellä katteet, rätillä pyyhkiminen ja huuhtelu.
4. Liuottimella etuhaarukka ja etuvanne, paskaset rätillä ja tiskiharjalla, huuhtelu
5. Liuottimella takavilkut ja kilpi, harjaa ja huuhtelu.
6. Vanteiden kiillotus, yleinen pyyhkiminen.
7. Brakecleanerilla jarrulevyt.

Faijan luona sitten katteet autoshampoolla, vesiletkulla huuhtelu, katteiden vahaaminen yms.
On tuo kerrostalossa peseminen kyllä puolet hankalempaa, kuin omakotitalossa. Oma piha ja autotalli, vesiletku eikä tarvitse kantaa kaikkia tavaroita 3. kerrokseen.

Mahdollisia typoja.