Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Peseminen

28.7.2006 12:38

Joo, mitenkäs teiän mielestä kannattas pestä mopo ja miss järjestykses... Ku on toi GY50 vähä kuranen parin päivän ajelun jälkeen :D Neuvoja ja muita niksejä saa kertoo.

28.7.2006 12:42

Painepesuri vain käteen ja pesemään, kaikista paskasimmat/öljysimät kohdat kannattaa puhdistaa rätillä ja jollain pesulioksella...

jos onnistut hajottamaan moposi painepesurilla en ota vastuuta, en tiedä kestääkö noi uudemmat mopot ton painepesurilla pesun, omani kestää... :D

28.7.2006 14:39

Ite ainaki aluks hammasharjalla/tiskiharjalla pesen kurasimmat osat, sit painepesurilla ruiskutan liuottimen ja vähän ajan päästä ruiskutan liuottimen pois. Sit räteillä kuivaan sen ja pari kertaa vuodessa vahaan..

28.7.2006 14:44

mä ainaki pesen vaha shamppoolla.
käytän pesemisessä rättiä ja sit heittelen sangolla vettä päälle ja kuivaan...ei ainakaan mun uus furia siitä pilalle oo menny..:D

28.7.2006 15:00

Muistakaahan pojat ja tytöt käyttää moponne kuiviksi, ettei tule turhaan vikoja.

28.7.2006 16:02

Moposta irtoaa tarrat jos painepesurilla pesee.

Pese näin:

1. Huuhtelet koko mopon ensin puutarhaletkulla (enimmät paskat pois)
2. Likaisimpiin paikkoihin ruikit liuotinpesuainetta
3. Otat ämpäriin vettä ja laitat sinne auton pesuainetta
4. Harjailet sillä pesuainevedellä mopon ympäriinsä
5. Sitten huuhtelet pesuaineet pois
6. Jos intoa riittää voit laittaa vielä muovikirkastetta niin tulee kiiltoa (ensin pitää kuivata)

Tota voi sitten soveltaa aika reilusti. Jos ei ole puutarhaletkusydeemiä, niin saavilla heittää vettä taikka työntää mopon suihkuun tai järveen. :) Liuotinpesuaine ei ole mitenkään pakollinen mutta jos löytyy niin kannattaa käyttää. Se helpottaa vaan työtä.

28.7.2006 16:25

No mä ensin tosiaan puutarhaletkulla "Kostutan" ;) moponi. Sitten ämpäriin vettä ja fairia (Tippa ei riitä) ja sitten jynssäämään niin että blinggaa!

19.1.2007 12:37

Obie kirjoitti:Moposta irtoaa tarrat jos painepesurilla pesee.

Pese näin:

1. Huuhtelet koko mopon ensin puutarhaletkulla (enimmät paskat pois)
2. Likaisimpiin paikkoihin ruikit liuotinpesuainetta
3. Otat ämpäriin vettä ja laitat sinne auton pesuainetta
4. Harjailet sillä pesuainevedellä mopon ympäriinsä
5. Sitten huuhtelet pesuaineet pois
6. Jos intoa riittää voit laittaa vielä muovikirkastetta niin tulee kiiltoa (ensin pitää kuivata)

Tota voi sitten soveltaa aika reilusti. Jos ei ole puutarhaletkusydeemiä, niin saavilla heittää vettä taikka työntää mopon suihkuun tai järveen. :) Liuotinpesuaine ei ole mitenkään pakollinen mutta jos löytyy niin kannattaa käyttää. Se helpottaa vaan työtä.


Muovikirkasteiden kanssa pitää olla varovainen että mitä käyttää sillä joissakin jotakin ainetta mikä irrottaa maalipinnan ja sen jälkeen aina kun yritätä uusiks maalata nii se hylkii sen maalin poies... En nyt muista että mikä se aine oli mutta yks automekaanikko/maalari mulle siitä puhu...

19.1.2007 14:48

1. teollisuusliotin kuivaan pintaan ja ihan jokapaikkaa.
2. huuhdellaan painepesurilla kone yms läheltä katteet sitte hiukan kauempaa.
3.teollisuus shamppoo ja harja käteen ja sillä joka paikka.
4. huuhdellaan joka paikka ei välttämättä läheltä.
5.Säämiskällä kuivaks.
6.vahapintaan
noin mä sen teen. ei varmasti ainoa oikea tapa, tyylejä on niin monta kuin tekiöitä. Ja samalla kiristän ketjut yms.

peseminen

19.1.2007 15:52

Syöksysämpylä kirjoitti:1. teollisuusliotin kuivaan pintaan ja ihan jokapaikkaa.
2. huuhdellaan painepesurilla kone yms läheltä katteet sitte hiukan kauempaa.
3.teollisuus shamppoo ja harja käteen ja sillä joka paikka.
4. huuhdellaan joka paikka ei välttämättä läheltä.
5.Säämiskällä kuivaks.
6.vahapintaan
noin mä sen teen. ei varmasti ainoa oikea tapa, tyylejä on niin monta kuin tekiöitä. Ja samalla kiristän ketjut yms.
seuraavaks huomataan ku teollisuus liuotin oli hiukan liian vahvaa, maalit kuori ittesä itri katteist, ja muovi rupes sulaa, semmonenkin tapahtuma on nähty...

19.1.2007 16:11

Sitähän ei muoviin tai maalatulle pinnalle saa laittaa. Muistakkee se.

19.1.2007 16:12

Obie kirjoitti:Moposta irtoaa tarrat jos painepesurilla pesee.


Joko sulla on on joku maatalouspainepesuri, tai sitten tarrat on helvetin huonosti kiinni. Ite pesen kanssa painepesurilla, tommosella ihan pikkusella. Ei saa mitään tarroja lähtemään vaikka ihan vierestä suihkis.

Eli:

Kastelen mopon, katteisiin yms. autoshampoo, öljysiin ja rasvasiin paikkoihin semmosta rasvanpoistajaa.
Sitten pesee painepesurilla, ja jos jonnekkin jää vielä likaa niin jollain harjalla tms. harjaa, ja pesee uusiks. Sitte kuivaan kankaalla tai jätän kuivumaan.

19.1.2007 16:16

iikka88 kirjoitti:
Obie kirjoitti:Moposta irtoaa tarrat jos painepesurilla pesee.


Joko sulla on on joku maatalouspainepesuri, tai sitten tarrat on helvetin huonosti kiinni. Ite pesen kanssa painepesurilla, tommosella ihan pikkusella. Ei saa mitään tarroja lähtemään vaikka ihan vierestä suihkis.

Eli:

Kastelen mopon, katteisiin yms. autoshampoo, öljysiin ja rasvasiin paikkoihin semmosta rasvanpoistajaa.
Sitten pesee painepesurilla, ja jos jonnekkin jää vielä likaa niin jollain harjalla tms. harjaa, ja pesee uusiks. Sitte kuivaan kankaalla tai jätän kuivumaan.
Joo tosiaan meidän painepesurilla lähti entisen auton nokkapellistä maalit ku täydellä paineella ja 150' höyryllä laski :D
Painepesurilla ei sit ainakaan kannata hirveesti suhia laakereihin, koska ne ei juuri siitä tykkää.

19.1.2007 16:16

Obie kirjoitti:Moposta irtoaa tarrat jos painepesurilla pesee.
Onko koskaan tullu mieleen että painepesurillakaan ei aina tartte pestä suurimmalla paineella? Itellä ei ainaskaa oo irronnu ykskään tarra ja oon pessy painepesurilla.

19.1.2007 16:19

Vesiämpäri, harja ja mäntysuopaa. Siinä se.