Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

auttoivatko vanhemmat mopon ostossa?

kyllä
2619
81%
ei
607
19%
 
Ääniä yhteensä : 3226

Re: tukivatko vanhemmat mopon ostoa?

28.10.2011 10:19

Itse sanoisin,että arvostan niitä hitusen enemmän,jotka ovat ostaneet menopelinsä omilla rahoillaan.

Uskoisin,että ne osaavat myös arvostaa mopojaan enemmän,kun on omasta pussista mopo hankittu.Tarkoitan tällä nyt sitä,että ei minunkaan tekisi mieli heti virittää itsemaksettua mopoa,saatika temppuilla sillä.

Re: tukivatko vanhemmat mopon ostoa?

28.10.2011 13:10

Anonyme kirjoitti:Jotkut vain haluavat tulla omillaan toimeen, eikös?


Ja jotkut ei siihen vaan ikinä pystyis...

Thinking of quoting Fägg here...

Re: tukivatko vanhemmat mopon ostoa?

28.10.2011 13:24

Mutta sehän on sitten ihan oma vika? Ainakin minä olen tullut omillani toimeen jo kohtuu hyvin. Mopo maksettu itse, bensat, öljyt, varusteet itse hankkimilla rahoilla. Kaikki onnistuu, jos luonnetta löytyy tarpeeksi.. :roll:

Nyt mahdolliseen kevariin joudun pyytämään vähän sponssausta vanhemmilta, mutta maksan tietennin kaiken takasin, mitä olen lainannut. Mikä periaatteessani on väärin, kertoisitko?

Re: tukivatko vanhemmat mopon ostoa?

28.10.2011 15:24

Mutta sehän on sitten ihan oma vika?
Ei? Mistä saa rahaa hankittua jollei löydä kesätöitä? Aina tosin jankataan, että löytää töitä, jos vaan hakee tarpeeksi ahkerasti, mutta fakta on se, että sellasia kesätöitä, josta saa edes jotain käteen (eli ei sitä 2 viikon ruohonleikkuu hommaa, mistä saa sen 200 euroa), ei löydä ilman suhteita, ja jos löytäisikin esimerkiksi jossain isommassa teollisuus laitoksessa, on heti kaiken maailman työsuojelu tyypit, sun muut AY-homot hengittämässä niskaan ja kitisemässä joka asiasta...Itse jouduin juuri noitten ääliöitten vuoksi pellolle yhdestä kesätyöpaikastani. Suhteilla jos pääsee johonkin, ei ole tätä ongelmaa.

YKsinkertaisesti, jollei ole suhteita, kesätyöpaikan hankkiminen on aivan tolkuttoman hankala homma, ja näin ollen ei rahaakaan tule yhtään mistään, joten jää mopo hankkimatta vaikka kuinka olisi luonnetta. Myös jos olen ollut siellä 200 euron työpaikassa, saan niillä rahoilla jonkun kilvettömän romun, jossa ei luultavammin toimi yhtään mikään. Kannattaako minun ajella sillä kilvettömällä vehkeellä, vai ottaa vanhempien apu vastaan, ja ostaa joku vähän kunnollisempi mopo, jossa esimerkiksi valot ja jarrutkin voisi jopa toimia?

Mikä periaatteessani on väärin, kertoisitko?
Se, että se kusee siinä, jos ei ole saanut töitä, ja joutuisi sen vuoksi ostamaan sen satasen kilvettömän romun. Periaatteesi kusee myös, jos et maksa jokaisesta vanhempiesi luona syömästä ateriasta rahaa sille kuka tavarat on ostanut ja ruuan laittanut. Jos nukut/asut vanhempiesi luona ilmaiseksi, periatteesi kusee. JOs et maksa kaikista automatkoista vanhempiesi kyydissä, periaatteesi kusee. Eli yksinkertaisesti sanottuna, jos asut kotona vanhempiesi luona, toimit täysin periaatteitasi vastaan, ellet sitten maksa vanhemmillesi jokaisesta asiasta.

Mopoilu ikäinen nuori ei vaan voi tulla omillaan toimeen, ja on täysin riippuvainen vanhemmistaan.

Re: tukivatko vanhemmat mopon ostoa?

28.10.2011 15:43

Nyt täytyy kyllä sanoa,että kyllä minä ainakin kesän tulin melko hyvin toimeen omillani.

Asuin tyttöystäväni luona suunnilleen koko kesän,sillä niin sovittiin.Ensi kesänä toisinpäin :lol:
Tietty nyt välillä kävin kotona,kuten esimerkiksi siskon ylioppilasjuhlat ja joitain muutamia satunnaisia päiviä putkeen.Ja välini vanhempiini ovat erinomaiset!En asunut tyttöystäväni luona siksi,ettei tarvitsisi porukoiden naamoja katsella,vaan sen takia minkä jo yllä mainitsinkin.
Tyttöystäväni vanhempien kanssa sovittiin näin,että kerran viikossa käytiin ruokaostoksilla ja minä maksoin joka toinen viikko.Voi kuulostaa hurjalta,mutta hänen vanhempansa eivät olleet koko kesää kotona,työn puolesta nähkääs molemmilla,joten tästä syystä ei ruokaa kulunutkaan sitten niin kauheasti..
Kävin myös töissä koko kesän lukuunottamatta yhtä viikon lomaa.Eipä ollut palkkakaan 8 euron paremmalla puolella tunnissa.Elikkä ihan tavallisesta poikkeamatta,lukuunottamatta että asuin tyttöystävän luona,elin koko viime kesän.
Eli kyllä minun mielestäni voi ilman omia vanhempia jonkin aikaa tulla toimeen,jos vain on hyvät välit.
Ja sitten siitä kesätyöpaikan löytämisestä.Nojaa,enpä tiedä sitten...Ei se nyt niin tolkuttoman vaikeaa ole.Itselläni ei ollut minkäänlaisia suhteita viime kesän työpaikkaani.Ja otetaan huomioon myös se,että rupesin hakemaan töitä vasta toukokuun loppupuolella.Se on mielestäni melko myöhä ajankohta kesäpaikan haulle..

Re: tukivatko vanhemmat mopon ostoa?

28.10.2011 15:44

Ja se kesätyön saaminen vaikeutuu entisestään jos satut asumaan kaupungissa jossa paikkoja on niin rajatusti, että työn antajilla on lähes varaa valita alan koulutuksen saaneistakin.

Itse maksoin mopostani reilu 1000€ joita olin säästänyt kuukausirahoista syntymäpäivä rahoista ja rippilahjoista (eli n. 350€ oli suoraan vanhemmilta tullut) ja loput moposta maksoi vanhemmat eli n. 2/3 mopon hinnasta. Mutta jälkeen päin etenkin äitini on sanonu useasti että hyvä kun ostettiin mopo uutena niin on takuu eikä mopoa tarvitse kokoajan korjailla.

Ymmärrän itsekkin sen miksi jotkut haluaa maksaa moponsa kokonaan, koska silloin voi sanoa että se on minun moponi ja teen sille mitä haluan, mutta voisin sanoa ettei kellään joka on ostanut uuden mopon ole varaa ylläpitää sitä ilman vanhempien tukea. Joten minusta se ei anna enempää respectiä oletko maksanut moposi itse vai et kunhan osaa arvostaa niitä rahoja mitkä on mopoon laitettu eli ei raiskaa isän maksamaa uutta drd prota vuodessa 1200€ arvoseksi paskaksi.

Re: tukivatko vanhemmat mopon ostoa?

28.10.2011 16:26

Anonyme kirjoitti:Mutta sehän on sitten ihan oma vika? Ainakin minä olen tullut omillani toimeen jo kohtuu hyvin. Mopo maksettu itse, bensat, öljyt, varusteet itse hankkimilla rahoilla. Kaikki onnistuu, jos luonnetta löytyy tarpeeksi.. :roll:

Nyt mahdolliseen kevariin joudun pyytämään vähän sponssausta vanhemmilta, mutta maksan tietennin kaiken takasin, mitä olen lainannut. Mikä periaatteessani on väärin, kertoisitko?


No tota, en nyt sillä tarkoittanut että sä olisit koko ajan vanhempien kukkarolla, vaan kuten pienessä tekstissä lukee niin vähän tuota Fägg:in tekstiä siinä arvostelen, että kun isi maksaa kaiken, jopa ne bensat, niin ei sitä omillaan oikein taida pärjätä. Tosin nyt tuli tää näkökulma että mistä nuoret sitä rahaa voisi saadakaan kun sen verran kiven alla kesätyöpaikat sun muut. Ite olen siinä kohti ollu aika onnekas että on vanhemmilla firma mihin tarttee kesähessuja (tosin tulevana kesänä täytyy hakea muualle duuniin).

Re: tukivatko vanhemmat mopon ostoa?

28.10.2011 17:46

Yksinkertaisesti, jollei ole suhteita, kesätyöpaikan hankkiminen on aivan tolkuttoman hankala homma.

Liekkö minulla sitten 'tuuri' käynyt, mutta aina olen päässyt paikkaan, minne olen halunnut. Siskoni aloitti paikallisesta Citymarketista, sinne meni myöskin nuorempi siskonsa. Ja varmaan tulen menemään minäkin. Ja miten siskoni sinne pääsi? Kouluissa on olemassa semmoinen asia, kuin TET (=TyöElämään Tutustuminen) Ja kun menee vaikka jonnekkin markettiin TET:iin, niin tekee senverran hyvän vaikutelman, että sieltä myös saa sen kesätyöpaikan. Kunhan on vain tarpeeksi aikaisessa.

Ja näin ollen ei rahaakaan tule yhtään mistään, joten jää mopo hankkimatta vaikka kuinka olisi luonnetta.

Tähän esitän eriävän mielipiteen. Jos sen mopon oikeasti haluaisi, niin sen eteen on valmis tekemään mitä vain. Ainakin itse tein, mitä täytyi. Vaikka alle 15 vuotiaana olinkin 'keikkahommia' tuolla Cittarissa tekemässä, niin hyvinhän tuota rahaa tuli.

Myös jos olen ollut siellä 200 euron työpaikassa, saan niillä rahoilla jonkun kilvettömän romun, jossa ei luultavammin toimi yhtään mikään. Kannattaako minun ajella sillä kilvettömällä vehkeellä, vai ottaa vanhempien apu vastaan, ja ostaa joku vähän kunnollisempi mopo, jossa esimerkiksi valot ja jarrutkin voisi jopa toimia?


Mutta täytyykö se raha heti tuhlata johonkin? Itse jos sain rahaa, vanhempani neuvoivat, että laittaa sen rahan säästöön sitten mopoa varten; näin tein. Ja hyvän mopon sainkin. Kun aloittaa aikasemmin, niin kertyyhän sitä rahaa pakostakin.

Mikä periaatteessani on väärin, kertoisitko?
Se, että se kusee siinä, jos ei ole saanut töitä, ja joutuisi sen vuoksi ostamaan sen satasen kilvettömän romun. Periaatteesi kusee myös, jos et maksa jokaisesta vanhempiesi luona syömästä ateriasta rahaa sille kuka tavarat on ostanut ja ruuan laittanut. Jos nukut/asut vanhempiesi luona ilmaiseksi, periatteesi kusee. JOs et maksa kaikista automatkoista vanhempiesi kyydissä, periaatteesi kusee. Eli yksinkertaisesti sanottuna, jos asut kotona vanhempiesi luona, toimit täysin periaatteitasi vastaan, ellet sitten maksa vanhemmillesi jokaisesta asiasta.


Tuo nyt meni jo täysin saivarteluksi. Minulle on opetettu se, että minkä lainaa, myös palautetaan. Niin esineissä (=Pelit, lelut ym.), kuin myös rahassa. Jos joskus lapsesi sanoo, että: "Tietenkin minä maksan takaisin, kerran olet lainannut", niin alatko heti perimään maksuja automatkoista, sähköstä, vedestä..? Onko siinä nyt mitään järkeä?

Mopoilu ikäinen nuori ei vaan voi tulla omillaan toimeen, ja on täysin riippuvainen vanhemmistaan.
Ja puhehan oli alunperin moposta. :roll:

irspaiiro kirjoitti:Kunhan osaa arvostaa niitä rahoja mitkä on mopoon laitettu eli ei raiskaa isän maksamaa uutta drd prota vuodessa 1200€ arvoseksi paskaksi.


Tämä oli hyvin sanottu.

MB93 kirjoitti:No tota, en nyt sillä tarkoittanut että sä olisit koko ajan vanhempien kukkarolla, vaan kuten pienessä tekstissä lukee niin vähän tuota Fägg:in tekstiä siinä arvostelen, että kun isi maksaa kaiken, jopa ne bensat, niin ei sitä omillaan oikein taida pärjätä. Tosin nyt tuli tää näkökulma että mistä nuoret sitä rahaa voisi saadakaan kun sen verran kiven alla kesätyöpaikat sun muut.


Joo no ei sitten mitään, ymmärsin tekstisi hieman väärin. :lol: Ihan muutenvaan, vältän viimeiseen asti pyytämästä vanhemmilta rahaa, ihan muutenkinvain. Eipähän ole isäpapalla nokan koputtamista minun rahankäytössä, osaan mielestäni käyttää sitä ihan suht hyvin ja kohtuudella. Aina jonkunverran on lompakossa, jos vahinko sattuu jne.

Re: tukivatko vanhemmat mopon ostoa?

28.10.2011 19:51

Vanhemmat maksaa melkeinpä kaiken, itse maksan vaan bensat ja öljyt oikeestaan. Itsellä ei mitään mahollisuuksia olisi itse niitä kustantaa, ei ole mitään mistä säästää (60e/kk, bensaan menee melkeenpä kaikki ja jos en osta bensaa niin mitä iloa moposta on?), en ole saanut ikinä lahjaksi rahaa, rippirahaakaan ei tullut lähes ollenkaan, jouluna voi olla että jokunen kymppi ehkä tulee jos hyvin käy. Enkä myöskään pyydä vanhemmilta ylimääräistä, rajallinen se heidänkin kukkaronsa on ja todennäköisesti heillä on huomattavasti parempaa käyttöä ylimääräiselle rahalle kun moponi.

Eikä voi olettaa että kaikki pääsevät niin vaan kesätöihin, kyllä suhteista on etua varsinkin sellaisen työpaikan saannissa josta saa sen verta palkkaa, että riittää mopon kustannuksiin jotka kuitenkin eivät ihan ilmaisia ole (vakuutukset 150e/vuosi, bensat, öljyt, varaosat/huollot joita joka mopo tarvitsee, ja nykyisin korttikin on kohtuullisen kallis jos ei ole sitä).

Ja oma moponi maksoi 500e, parempaa en oikeastaan tarvitse sillä se on minulle vain kulkuneuvo paikasta toiseen, yhtä hyvin voisin ajaa polkupyörälläkin mutta turhaanpa sitä mopoa tuossa seisottamaan kun vakuutukset on maksettu ja kortti jne löytyy. En sääli mopoa sen takia, käyttöön se on tehty (enkä tarkoita keulimista tai kuminpolttoa), eikä vaan kiillotettavaksi autotalliin koristeeksi, ainakin minulle. Tahallaan sitä en tietenkään riko, mutta ei sille voi mitään jos joskus jotain siitä hajoaa, se kuuluu elämään.

Re: tukivatko vanhemmat mopon ostoa?

29.10.2011 13:09

Hyvin ilmaistu :)

Re: tukivatko vanhemmat mopon ostoa?

29.10.2011 14:20

Liekkö minulla sitten 'tuuri' käynyt, mutta aina olen päässyt paikkaan, minne olen halunnut. Siskoni aloitti paikallisesta Citymarketista, sinne meni myöskin nuorempi siskonsa. Ja varmaan tulen menemään minäkin. Ja miten siskoni sinne pääsi? Kouluissa on olemassa semmoinen asia, kuin TET (=TyöElämään Tutustuminen) Ja kun menee vaikka jonnekkin markettiin TET:iin, niin tekee senverran hyvän vaikutelman, että sieltä myös saa sen kesätyöpaikan. Kunhan on vain tarpeeksi aikaisessa.
Marketeissa on hyvin monasti myyjien omat muksut töissä, tai sitten siellä on ne ikuiset opiskelijat, jotka on ollut siellä jo kymmenenä viime kesänä peräkkäin töissä. Kävin oman pitäjän ja lähipitäjien melkein kaikki paikat läpi aikasessa vaiheessa, ja jokaiseen oltiin jo otettu joku töihin(=joku myyjän muksu, tai viime vuonnakin ollut pääsee sinne, kävin joskus joulu-tammi kuussa kyselemässä, ja olin varmasti ensimmäinen kuka on paikkaa kysynyt), tai eivät ota sinne ketään.

Jos sen mopon oikeasti haluaisi, niin sen eteen on valmis tekemään mitä vain. Ainakin itse tein, mitä täytyi. Vaikka alle 15 vuotiaana olinkin 'keikkahommia' tuolla Cittarissa tekemässä, niin hyvinhän tuota rahaa tuli.

Ne työt on sen verran kiven alla, ettei voi vaan mennä töihin. Vaikka olisi valmis tekemään töitä, niin silti niitä ei erityisemmin löydy, vielä alle 15 vuotiaana on hankalempi löytää työpaikka mitä yli 15 vuotiaana. Mitään ongelmaahan ei olisi, jos niitä töitä olisi saatavilla, ja voisi vain mennä töihin.

Menemällä toiselle puolelle Suomea, ja pöllimällä sieltä mopon, saisi sellasen eikä välttämättä jäisi kiinni, mutta tuskin kukaan niin hölmö on että niin paljon sitä mopoa tahtoo.

Mutta täytyykö se raha heti tuhlata johonkin? Itse jos sain rahaa, vanhempani neuvoivat, että laittaa sen rahan säästöön sitten mopoa varten; näin tein. Ja hyvän mopon sainkin. Kun aloittaa aikasemmin, niin kertyyhän sitä rahaa pakostakin.
Jos teinaan kesässä sen 200 euroa, pitäisi olla kolmena kesänä töissä (600 eurolla saa jo ihan OK kilvellisen sykerön), jolloinka minun olisi pitänyt alottaa työni 12 vuotiaana...12 vuotiaillakaan tuskin on kovin kova kysyntä työmarkkinoilla, kun ei 12 vuotias saa tehdä nykyään töissä yhtään mitään, ja ei yksikään työnantaja halua niitä sosialisti järjestöjä sun muita lasten suojelu järjestöjä kimppuunsa valittamaan jokasesta asiasta mitä se 12 vuotias on tehnyt.

Tuo nyt meni jo täysin saivarteluksi.
Kirjoitit itse näin.
Jotkut vain haluavat tulla omillaan toimeen, eikös?
Omillaan tulo tarkoittaa muutakin kuin pelkkää mopoa?

Ja puhehan oli alunperin moposta. :roll:
"Omillaan toimeen tuleminen" tarkoittaa mielestäni paljon muutakin kuin pelkkää mopoa..


Joten minusta se ei anna enempää respectiä oletko maksanut moposi itse vai et kunhan osaa arvostaa niitä rahoja mitkä on mopoon laitettu eli ei raiskaa isän maksamaa uutta drd prota vuodessa 1200€ arvoseksi paskaksi.
Tästä olen täysin samaa mieltä. Jostain kautta se rahan arvostus on opittava, toiset oppii sen siinä vaiheessa, kun muuttaa omaan kämppään, toisilla se on jo verissä, ja jotkut oppii sen silloin kun ostaa itse oman moponsa.

Ja sitten siitä kesätyöpaikan löytämisestä.Nojaa,enpä tiedä sitten...Ei se nyt niin tolkuttoman vaikeaa ole.Itselläni ei ollut minkäänlaisia suhteita viime kesän työpaikkaani.Ja otetaan huomioon myös se,että rupesin hakemaan töitä vasta toukokuun loppupuolella.Se on mielestäni melko myöhä ajankohta kesäpaikan haulle..
Itse hain joulukuussa kaikki oman pitäjän paikat, ja lähipitäjien paikat, eikä missään ollut mitään. Sinällään harmittaa, kun olisin tonne tehtaaseen päässyt, mutta sitten joku AY-kusipää innostui valittamaan etten ole 18 ja näin ollen torppasi työmahdollisuuteni...Plakka olisi ollut jotain 14 euron paikkeilla tunnilta. Jouduin sitten tyytymään siihen 5,5 euroon tuolla toisessa paikassa, josta sitten joku aate-ihminen kanssa minut heitti kuukauden jälkeen menemään koska en ollut 18...

Nykyään on ainakin täälläpäin suomea työpaikat kiven alla, ja ilman työpaikkaa ei erityisemmin mopoja kustanneta. Itse olen saanut jonkun verran rahaa ostamalla halvalla noita mopoja, sun muita vehkeitä, ja myymällä osina pois. Nyt tietysti rahaa onkin jo kertynyt ihan kivasti noista kaikista kaupoista (noin 200e yleisesti on tullut yhdestä moposta kotiinpäin jostain hiukan enemmän, se 200 euron alkuopääoma on päälle 10 kertaistunut tässä muutaman vuoden aikana), mutta joskus 15 vuotiaana, en olisi koskaan saanut kustannettua oikeen mitään mopoa. Tietämys ei silloin riittänyt mihinkään kauppoihin, josta sitä rahaa olisi voinut saada, joten kesätyöt olisivat olleet ainoa mahdollisuus.

Re: tukivatko vanhemmat mopon ostoa?

29.10.2011 14:59

Vanhemmat maksaa kaike, 6 päivää elämäs ollu töis.
KINOOS VITTU NYT TÄ PASKA JAUHANTA SAIS RIITTÄÄ

Re: tukivatko vanhemmat mopon ostoa?

29.10.2011 15:03

Kaikkialla tarvitsee päteä turhaa, suoraansanoen paskaa..

Re: tukivatko vanhemmat mopon ostoa?

29.10.2011 16:57

Slerpa_ kirjoitti:Marketeissa on hyvin monasti myyjien omat muksut töissä, tai sitten siellä on ne ikuiset opiskelijat, jotka on ollut siellä jo kymmenenä viime kesänä peräkkäin töissä. Kävin oman pitäjän ja lähipitäjien melkein kaikki paikat läpi aikasessa vaiheessa, ja jokaiseen oltiin jo otettu joku töihin(=joku myyjän muksu, tai viime vuonnakin ollut pääsee sinne, kävin joskus joulu-tammi kuussa kyselemässä, ja olin varmasti ensimmäinen kuka on paikkaa kysynyt), tai eivät ota sinne ketään.
Puhuin juuri siitä koulun tarjoamasta (Tai no, pakollinenhan se oli..) avusta, mitä käytin itsekin hyväksi.

Ne työt on sen verran kiven alla, ettei voi vaan mennä töihin. Vaikka olisi valmis tekemään töitä, niin silti niitä ei erityisemmin löydy, vielä alle 15 vuotiaana on hankalempi löytää työpaikka mitä yli 15 vuotiaana. Mitään ongelmaahan ei olisi, jos niitä töitä olisi saatavilla, ja voisi vain mennä töihin.

Sanottakoon nyt, että pimeänä minä niitä tein.

Jos teinaan kesässä sen 200 euroa, pitäisi olla kolmena kesänä töissä (600 eurolla saa jo ihan OK kilvellisen sykerön), jolloinka minun olisi pitänyt alottaa työni 12 vuotiaana...12 vuotiaillakaan tuskin on kovin kova kysyntä työmarkkinoilla, kun ei 12 vuotias saa tehdä nykyään töissä yhtään mitään, ja ei yksikään työnantaja halua niitä sosialisti järjestöjä sun muita lasten suojelu järjestöjä kimppuunsa valittamaan jokasesta asiasta mitä se 12 vuotias on tehnyt.
Mutta entä vanhemmat? Minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos vanhempani tuntisivat jonkun henkilön, jolta voisin itse kysyä töitä. Lähinnä pointtikin tässä koko sekamelskassa oli, että itse tienattu raha on itsetienattua.


Omillaan tulo tarkoittaa muutakin kuin pelkkää mopoa?

Tottahan toki, mutta lähinnä mopoa MINÄ tarkoitin.


Jouduin sitten tyytymään siihen 5,5 euroon tuolla toisessa paikassa..
No jaa, 5 euron tuntipalkallahan minäkin tein, enemmän tunteja vaan kasaan.

Nakkele YV:tä, jos porukka alkaa kerran hermostumaan.

Re: tukivatko vanhemmat mopon ostoa?

29.10.2011 20:26

Minulla ei ole ainakaan koskaan ollu mitään ongelmaa saada töitä tänäkin kesänä oli kunnalla ja isseen työmaalla ja rahaa kertyi 1500e....Tosin autokorttiin.Sitä edellisenä kahtena kesänä olen leikannut nurmikkoa jolloin rahaa kertyi kahes kesäs 600e.Perseestä tuo ruohonleikkaus on ainakin.Minähän en ole koskaan ollu todellakaan mikään innokas kesätyöntekiä enkä niitä ole hakenutkaan.Aina soitettu töihin :lol: Moposta voin sanoa sen verran että siihen menee yleensä kuukausittain 50-150e ku se lahoaa mutta pappa betalar mutta hommia joutuu senki edestä tekemään.