Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: Mopomönkijät

2.12.2011 16:14

Ei ei ei.. En minä millään pahalla sitä tarkoittanut. Ja sähköäänillä nimenomaan sitä että kuulostaa vaan joltain ihme sähkösurinalta kun ajaa.
Mulle on ihan sama minkälaiset äänet mopossa/mönkkärissä on.
Ja en minä ainaskaan kehtaisi ajella millän mönkkärillä ja soittaa jotain amispoppeja pitkin kyliä, kun äänenlaatukin on mitä on..
Autolla se olis eri asia ;)
Mut joo, ot loppuu nyt

Re: Mopomönkijät

2.12.2011 16:32

Kunhan ite tykkää niin on hyvä ;)

Re: Mopomönkijät

2.12.2011 16:34

Joo näinhän se on.
Esimerkkinä toiset tykkää pokemoneista, ja toiset on NPS-tyyppejä

Re: Mopomönkijät

2.12.2011 17:19

Kaveri osti tollasen Goesin mopomönkijän ja rekisteriotteessa luki lisätiedoissa "70cc". Onko noissa kaikissa seiskakymppi kone?

Re: Mopomönkijät

2.12.2011 17:35

Mitä tosa nyt noppeesti googlailin , nii tällästä löysin :
Tällaisessa mönkijässä saa olla enintään 50 cm³:n moottori . Sen rakenteellinen nopeus ja suurin sallittu nopeus tiellä ajettaessa on enintään 45 km/h.

Re: Mopomönkijät

2.12.2011 17:39

Eli sama kuin mopossa. Ei tuo kyllä paljoa lujempaa kulje kun vakiomopo..

Re: Mopomönkijät

2.12.2011 18:33

Kolmetoista kirjoitti:Kaveri osti tollasen Goesin mopomönkijän ja rekisteriotteessa luki lisätiedoissa "70cc". Onko noissa kaikissa seiskakymppi kone?


Eihän kyseessä olisi mun vanha goessi? musta ja oranssi penkki? lisävalo keulassa

Re: Mopomönkijät

2.12.2011 18:43

Jos sun käyttäjätunnus viittaa sun sukunimeen niin se on sun vanha laite :lol:

Re: Mopomönkijät

2.12.2011 18:46

Kolmetoista kirjoitti:Jos sun käyttäjätunnus viittaa sun sukunimeen niin se on sun vanha laite :lol:


Jep. se seiskakymppi mikä siinä on niin on hyvin laiska. ns vähän pirteämpi 50 :D

Re: Mopomönkijät

2.12.2011 18:49

Saa siinä olla isompi kuin 50cc (mopossa myös), mutta tällöin polttoaine ei saa olla bensiini, eli esimerkiksi 500cc diesel kävisi, näinhän taitaa mopoautoissa ollakin yleisesti (ja mopomönkijä luetaan papereissa mopoautoksi, tai ne molemmat kuuluvat luokkaan "kevyt nelipyörä", tuolla hakusanalla löytyy lisää tietoja vaatimuksista). Mutta toisaalta siitä saatava teho ei saa ylittää 4kW (kuka niitä mittaa?) eikä nopeus 45km/h, samoin sähköllä kulkeva mönkijä saisi olla enintään 4kW tehoinen ja nopeus 45km/h.

Re: Mopomönkijät

2.12.2011 20:08

Reetuhai2 kirjoitti:Loppuuko näissä mönkijöissä varista perävälit, vai ratasvälit? Kun aina vaan sanotaan että loppuu välit, mutta kummat?

Re: Mopomönkijät

3.12.2011 2:10

nuohan ovat reetu käytännössä sama asia, molemmat kiinteitä välitys suhteita.joten jos välitykset loppuu kesken niin molemmat loppuu. Ongelman eli laiskan kiihtyvyyden tai pienen huippu nopeuden voi korjata vaihtamalla jommat kummat. Kuvittele ne perävälit mopon vaihteiston välityksinä ja rattaat noh ihan mopon rattaina. molempia muuttamalla välitys suhteet muuttuuvat, mutta rattailla helpompi, tosin saatavuus voi olla huono.

e. meidän mukava mode shape oli jollekkin asian hyvin selostanut kerran

Shape kirjoitti:
J-P@ kirjoitti:Roxin orkkis perävälit loppuu 107-110km/h akselille.
Ei tarvi ees kummosia ihmeitä tuon 90km/h rajan rikkominen vakio pytyllä.

Omalla roxilla sain ne loppumaan 107,2km/h
Pakko konetekniikan DI-opiskelijana tarttua tähän.

Aluksi simppelikysymys, eli miten ne perävälitykset "loppuu" kesken tietyssä nopeudessa? Siellähän on kiinteä välityssuhde, kun taas variaattorissa on muuttuva. Jos jostakin loppuu välitykset, niin se on variaattorissa.

Mutta jos pysytään peräväleissä, niin välisuhteen ollessa vakio, variaattorikin toimii suurimmalla välityssuhteella, riippuu huippunopeus vain ja ainostaan koneen kierrosluvusta. Eli käytännössä tehoalueen ollessa kapea ja korkealla, moottorin huippukierrokset nousee korkeammalle mitä laajemalla ja matalemmalla olevalla tehoalueella ja näin ollen huippunopeutta saadaan enemmän.

Re: Mopomönkijät

3.12.2011 11:08

Juu, sen takia vaan mietin, että ratasvälejä on helpompi vaihtaa isommiks, mutta jos varin perä on ihan liian lyhyt, niin se sitetn taas jarruttaa kumminkin.

Re: Mopomönkijät

3.12.2011 14:14

Välityssuhdehan lasketaan käyttävän hammaspyörän hammasluku jaettuna käytettävän hammaspyörän hammasluvulla. Tässä tapauksessa hammaslukupareja on kaksi, sovitaan vaikka että perävälitykset ovat 35/8 hampaiset, ja ratasvälit 10/35. 8 ja 10 hampaisethan pyörivät samalla akselilla joten ne pyörivät aina samalla nopeudella.

Sitten, oletetaan että variaattorin jälkeen peräväleille menevä kierrosluku on 3000rpm. Siinä vaiheessa 35h ratas pyörittää 8h rattaan akselia (jonka toisessa päässä on 10h ratas), tällöin kierrosluku on n. 13125 rpm, ja 10/35 välit pudottaavat sitä taas johonkin n. 3750rpm.

Eli on yhdentekevää, että muutetaanko rattaita, vai perävälejä, lopullinen välityssuhde siinä ratkaisee. Luvut ovat siis hatusta heitettyjä eivätkä todennäköisesti vastaa todellisuutta, mutta nyt voimme huomata että ei ole väliä muutetaanko rattaita vai perävälityksiä, molemmat vaikuttavat lopulliseen välityssuhteeseen joka määrää sitten vauhdin/väännön suhteen.

Re: Mopomönkijät

19.12.2011 20:54

mul olis tollanen derbi dfw 50cc 2006 mopomönkijä eilen ostin, ja en tiä mutta onko jotain vikaa kun ei tunnu yhtään olevan vääntöä siis ei jaksa pienestäkään mäestä lähteä liikkeelle? :eek: