Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: Ajovarusteet

3.9.2011 17:45

Käyttääkö ketään endurolla/supermotolla ajava umpikypärää crossikypärän sijaan? Itse olen kaveripiiristä ainoa, jolla umpikypärä ja joskus kuulee väitteitä tyyliin "jos aikoo ajaa endurolla tai supermotolla, niin pitää olla crossikypärä, umpikypärä ei vaan sovi tyyliin".

Itse en noita crossikypäriä suosi jo senkin takia, että käytän silmälaseja, vaikka piilarit onkin ollut harkinnassa.

Re: Ajovarusteet

3.9.2011 18:40

No osta sitten umpikypärä? Crossikypärä sopii pääasiassa paremmin sinne metsään, kun taas umpikypärä on suunniteltu puhtaasti kadulle. Umpikypärä on hiljaisempi ja kovemmissa vauhdeissa paljon vakaampi. Mutta jos ulkonäkö menee edelle niin osta vaan sitten crossikypärä.

Re: Ajovarusteet

3.9.2011 18:55

Ihasproblem kirjoitti:No osta sitten umpikypärä? Crossikypärä sopii pääasiassa paremmin sinne metsään, kun taas umpikypärä on suunniteltu puhtaasti kadulle. Umpikypärä on hiljaisempi ja kovemmissa vauhdeissa paljon vakaampi. Mutta jos ulkonäkö menee edelle niin osta vaan sitten crossikypärä.

Ja jos on ihan pakko olla umpipotta niin on niitäkin ihan perkeleen tyylikkään näkösiä jos ei oo rahasta kiinni, esim nuo Banditit mitä myydään ainakin bomberin nettikaupassa ja JepJepissä. :)

Ja tietysti crossipottiinkin saa sellaisia laseja mitkä on suunniteltu niin että sinne mahtuu rillit alle.

Re: Ajovarusteet

3.9.2011 19:52

Itellä perus airoh potta ja perus scottin lasit, hyvin sopii silmälasit alle!

Re: Ajovarusteet

3.9.2011 21:07

MopediPoika kirjoitti:Käyttääkö ketään endurolla/supermotolla ajava umpikypärää crossikypärän sijaan? Itse olen kaveripiiristä ainoa, jolla umpikypärä ja joskus kuulee väitteitä tyyliin "jos aikoo ajaa endurolla tai supermotolla, niin pitää olla crossikypärä, umpikypärä ei vaan sovi tyyliin".

Itse en noita crossikypäriä suosi jo senkin takia, että käytän silmälaseja, vaikka piilarit onkin ollut harkinnassa.

Mulla umpikypärä ollu käytössä niin mopolla ku piikillä eikä ketää oo avautunu...

Re: Ajovarusteet

3.9.2011 21:20

Itellä ollut umpi- sekä crossikypäriä muutama, mielestäni crossikypärä vie mukavuudessa 100-0 umpikypärän. Jotenkin vapaampi tunne kun tuuli tuiskuaa kasvoille ja visiiri sekä leukasuoja ei ahdista naamassa kiinni. Umpikypärä on parempi talvella, vesisateessa sekä kovemmissa +80km/h vauhdeissa, mutta siitä puuttuu se "born to be wild" fiilis.

Re: Ajovarusteet

3.9.2011 21:27

Omasta mielestä krossikypärä tuntuu vaan paljon paremmalta päässä kun umpikypärä.. Oma kypärä ainakin sopii kuin valettu :) Ja ton räxän kanssa umpikypärä näyttääkin hiton tyhmältä :D

Re: Ajovarusteet

3.9.2011 21:51

Minusta tämä vertailu on aika turhaa kumpi on parempi, ainakin näin "Oma kypärä tuntuu hyvältä" tasolla.
Itse olen pitänyt ja kokeillut monia umpi- ja Krossikypäriä ja molemmissa on huonoja tietenkin. Itselleni valinta tosin oli helppo kun ensimmäistä kertaa olin kaverin kyydissä (vauhtia taisi parhaimmillaan olla 100km/h, kevarilla siis) ja sittemmin pysynyt visusti umpikypärä päässä.

Jos umpikypäristä yleensä vikoja etsii niin löytynee se visiiristä. Se nimittäin kuluu vaikka sitä kuinka suojelet ja uudet eivät ihan halpoja ole. Krossikypärissä huonoja ominaisuuksia ovat yllättäen kova tuulen kohina ja epävakaus kovissa vauhdeissa. Mutta tärkeintähän on kuitenkin se, että kypärä istuu. Hyvin istuva crossikypärä on parempi kuin huonosti-istuva umpikypärä ja toisinpäin.

Mopoa varten itse tuskin hommaisin umpikypärää tuon vaukauden takia, nopeudet kun eivät kauhean suuria vielä ole niin krossipotallakin pärjää hyvin. Mutta miettikää nyt ihmiset, että ette sokeasti osta sitä hienointa vaan sen parhaiten istuvan, älkää olko niin turhamaisia. Säästäkää jossain muualla kuin kypärässä.

Re: Ajovarusteet

4.9.2011 18:07

Ihasproblem kirjoitti:No osta sitten umpikypärä? Crossikypärä sopii pääasiassa paremmin sinne metsään, kun taas umpikypärä on suunniteltu puhtaasti kadulle. Umpikypärä on hiljaisempi ja kovemmissa vauhdeissa paljon vakaampi. Mutta jos ulkonäkö menee edelle niin osta vaan sitten crossikypärä.

Siis, omistan jo umpikypärän, joka on ollut minulla jo pari vuotta ja edelleen hyvässä kunnossa, ei naarmun naarmua edes visiirissä.

Tuossa joku mainitsikin tuon visiirin vaurioitumisen. Itselläni ei ole naarmuakaan visiirissä, luultavasti siksi, että olen yleensä käsitellyt visiirin autovahalla. Ja kyllä umpikypäränkin kanssa voi tuntea tuulen kasvoillaan, kunhan laittaa visiirin ylös. Jos tuulen osuminen kasvoihin on tärkeää kypärässä, niin miksei samantien sitten osta avopottaa?

Ja sitten vielä se seikka, että moponihan on supermoto -mallia ja lähinnä asvaltilla tulee ajeltua, joten tuo umpikypärä oli siis kai ihan sopiva valinta ainakin jos pyörään katsotaan?

Re: Ajovarusteet

4.9.2011 19:06

Luulisin, että sen takia moni sanoo, että umpipotta ei sovi enskan tai smoton kanssa johtuu siitä, kun esim. enduroa tai supermotoa ollaan aina ajettu crossipotta päässä ja jotkut ei voi kuvitella, että sellaista vois käyttää edellämainittujen kanssa.

Itse käytin monta vuotta umpikypärää ja sitte huomasin vasta ettei oikeen mankin kanssa sovi se, joten ostin crossikypärän ja tuosta vielä, että crossipotta istuu vaan paremmin mielestäni päähän.

Ei minunkaa mielestä mitenkää hirveen hienon näköinen ole kun ajetaan umpikypärä päässä endurolla tai smotolla, mutta jos se kypärä tuntuu hyvältä ja ei välitä ulkonäöstä niin ihan sama :D

Re: Ajovarusteet

5.9.2011 15:16

Monkey_99 kirjoitti:Itse käytin monta vuotta umpikypärää ja sitte huomasin vasta ettei oikeen mankin kanssa sovi se, joten ostin crossikypärän ja tuosta vielä, että crossipotta istuu vaan paremmin mielestäni päähän.


Onpahan yleistys... Kypäriä kun on hyvin ja huonosti-istuvia niin tuon perusteella yleensäottaen krossikypärä istuu paremmin. Jaa-a :roll:. Mutta on se kyllä ihme kun kuitenkin isommilla motoilla ajavat käyttävät jo aika usein umpikypäriä, kenties he ovat sen tajunneet, että ei se umpikypärä enää maantienopeuksiin sovellu.

Mutta kuten sanoin niin tärkeintä on se, että se kypärä istuu. Ei se, että se olisi umpi- tai krossikypärä tai varsinkaan se, että kypärä näyttää hienolta. Itse en jaksa kuin ihmetellä, että miten joillakin järjestys on tyyliä: "Pakko olla hieno kypärä vaikka ei istukkaan, pakko olla silti hieno." No meitä on moneen junaan ja toivottavasti näitä ei paljoa ole...

Re: Ajovarusteet

5.9.2011 20:12

imo umpipotta paljon parempi. hiljaisempi eikä tarvi pelleillä niiden lasien kanssa. voi laittaa visiirin raukolleen, auki tai kiinni eikä laitta laseja aina leualle.

istuvuudessa eikä muutenkaan noita mun kypäriä oikein voi keskenään verrata kun krossipotta-THH jossa ovh 150e ja sitten umpi-AGV jossa ovh 650e :D

Re: Ajovarusteet

7.9.2011 20:00

Pitäis itekkin hommata kypärä.
Mitä ootte tästä mieltä? http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/de_ ... elmet-0001
Kuinkas muuten tuo tilaus onnistuu,kun ei myydä Suomessa?

Nyt oon käyttäny vain jääkiekkokypärää :D :lol: .

Re: Ajovarusteet

10.9.2011 12:43

En suosittele tuota kypärää kun tarkoitettu pyöräilyyn dh,mountainbike,dirt ajoon. Katso jotai muita kypäriä tuolta fc mototsta. Todella hyvä liike itse tilannu pariin kertaan ja tullut 1vk-2vk. Katsoppas vaikka fox v1 ja v2 kypäriä tuolta kun ne on hyvässä alennuksessa, niinkun monet muutkin tuolla fc motossa . Käyt vaan kokeilemassa oikean koon suomessa ja sit tilaat vaikka tuolta fc motosta kun siellä on hiuka halvempaa kuin suomessa.

Re: Ajovarusteet

11.9.2011 21:29

Onko kellään kokemuksia Tästä takista? Onko vedenpitävä ja muuten hyvä? Hieno näyttää ainaki olevan :lol: