Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: Mopokortti

17.9.2012 21:33

Ja jälleen kysymystä... Jos suorittaa teoria tunnit ennen täyttämistä ja kun on täyttänyt, niin kauan siinä kestää vielä kun saa kortin? näissä ajotunneissa ja muissa?

Re: Mopokortti

17.9.2012 22:08

Riippuu ajokoulun ruuhkasta, hyvässä tapauksessa päivä tai pari, huonommassa viikkoja.
Tälläkin hetkellä kaveri suorittamassa, kävi viimisen teoriatunnin viikko sitten ja teoriakoe vasta nyt keskiviikkona, yhden ajon vissiin ajanu ja sitte lisää myöhemmin.

Re: Mopokortti

18.9.2012 7:39

Ja paljon näitä ajotunteja tulee suorittaa?

Re: Mopokortti

18.9.2012 8:02

Kolme. Yks käsittelyä ja kaks kaupunkiajoa.

Re: Mopokortti

18.9.2012 8:12

Ajattelin kysyä, kuinka paljon te saitte ajotunneilla AJAA?
-Varusteiden päällelaiton, siirtymisien, ohjeiden , jne. jälkeen minä en saanut ajaa kuin n. 15 min.
Toisella ajokerrallani sitäkin vähemmän sillä täytyi käydä tankkaamassa autokoulun kanisterit.

Re: Mopokortti

18.9.2012 9:03

Ite sain ajaa muistaakseni about 25 minuuttia. Jos menisit sinne vähän aikasemmin niin ne saattais antaa sun laittaa kamat aiemmin päälle niin ei menis aikaa siihen? Ainakin ite tein niin. Mutta se on tullut huomattua että ajokoulujen opetuksen laatu vaihtelee paljonkin, ainakin tääläpäin. :roll:

Re: Mopokortti

18.9.2012 10:02

Kortti käyty jo ajat sitten. Silloin kun kävin (talvi) niin haki ajo-opettajani minut aina keskustasta ja tuli useimmiten myöhässä.
Täälläkin huomannut kuinka ajo-opetuksen taso vaihtelee! Auto-opistosta en ole kuullut mitään hyvää!

Re: Mopokortti

18.9.2012 11:18

Tänä syksynä kun olin kevaritunnilla katsastukonttorilla harjottelemassa, niin sinne tuli samaan aikaan toisesta ajokoulusta joku pappa skootteripojan kanssa, käski mun 'painua vittuun täältä' :D Ja sit kuulin radiosta ku oma ajo-opettaja meni huutamaan sille kaikenlaista..

Re: Mopokortti

18.9.2012 12:45

Siis silkkaa hulluuttaanko se käski painua vittuun? :D

Re: Mopokortti

18.9.2012 13:59

Onkohan sama herra jos ennenkin täällä keskusteltu..

Re: Mopokortti

18.9.2012 14:19

Joo sama herra, kun kerroin tosta sillon joskus kevaripuolella a1-topikissa :) Ja syytä en tiedä, se vaan poltteli tupakkaa siinä rauhassa, ja kai minä häiritsin sitä jollain tavalla ajamalla 5 metrin päästä hiljaa ohi :D No empä ala sen enempää siitä selittään

Re: Mopokortti

18.9.2012 15:03

sarvinen kirjoitti:Ajattelin kysyä, kuinka paljon te saitte ajotunneilla AJAA?
-Varusteiden päällelaiton, siirtymisien, ohjeiden , jne. jälkeen minä en saanut ajaa kuin n. 15 min.
Toisella ajokerrallani sitäkin vähemmän sillä täytyi käydä tankkaamassa autokoulun kanisterit.


Mulla oli semmone kolme varttii. Oli omat maiharit, nahkatakki, hanskat ja potta, ni ei muuta ku käytii pari minuuttii risteysajoo läpi, nappi korvaa ja haettii tallista skopa.

Re: Mopokortti

18.9.2012 15:16

Mitä vinkkejä tohon hidasajoon, portit sain läpi neljänkympin vauhista ja jarrutuksessa jäi 3m matkaa. Ainut vaa mikä huolettaa nii hidasajo, pitäskö tehä silleen että kaasua jonkuverra sitte takajarrulla hillihtee sitä menoo.? vai että kytkimellä luistattaa? Ja onko valvoja yleensä miten tarkka siinä hidasajoss??

Re: Mopokortti

18.9.2012 15:23

Katse horisonttiin. Mulla ei ollu ainakaan mikää tiukka valvoja, jarrutuski meni vähän liian pitkäks mutta ei se sanonu siitä mitään :)

Re: Mopokortti

18.9.2012 15:30

yamahatadu kirjoitti:Mitä vinkkejä tohon hidasajoon, portit sain läpi neljänkympin vauhista ja jarrutuksessa jäi 3m matkaa. Ainut vaa mikä huolettaa nii hidasajo, pitäskö tehä silleen että kaasua jonkuverra sitte takajarrulla hillihtee sitä menoo.? vai että kytkimellä luistattaa? Ja onko valvoja yleensä miten tarkka siinä hidasajoss??


Miksi edes yrität portteja 40 vauhdista jos minimi on 30? Turha sitä on itselle vaikeammaksi tehdä. Jarrutuksessa jokainen saa kyllä sen siihen 9m matkaan pysähtymään, eri asia on sitten onko jarrutus hallittu ja turvallinen.

Hidasajon voi suorittaa muutamalla eri tavalla. Vaihteellisella mopolla tapa 1) Tasainen puolikaasu, kytkin puolessavälissä ja takajarrua laahamalla säätelet vauhdin. Näyttää typerältä, kuluttaa takajarrun ja et ikinä tarvitse tätä taitoa missään muualla kuin käsittelykokeessa.

tapa 2) Pumppamalla kaasua pidät kierroksia koneessa, samalla pienillä kytkimen liikkeillä säätelet vauhdin. Kytkin siis koko ajan noin puolessavälissä ja pienillä liikkeillä sisään tai ulospäin säätelet vauhdin. Oikea jalka on koko ajan takajarrun päällä valmiudessa mikäli tarvitsee takajarrua käyttää, ei siis tarvitse koko ajan laahata vaan pidät sen jalan vain valmiudessa mikäli tarvitset takajarrua. Tätä taitoa voit sitten hyödyntää ihan oikeasti tuolla liikenteessä kun lähestyt risteyksiä. Suosittelen.

Molemmilla tavoille yhteistä on että istut penkillä missä kuuluukin, ei ajeta takamatkustajan paikalta. Jalat puristat tankkiin ja nostat sen katseen sinne horisonttiin ja sitten vain tasapainoittelemaan se alue läpi. Pidät koko ajan pienen vauhdin yllä, ei ole tarkoitus yrittää pysäyttää mopoa. Ihan niinkuin lähestyisit risteystä.

TutVo:sta riippuu onko tarkka vai ei, toinen saattaa olla hyvinkin tarkka siittä onko jalkasi valmiudessa käyttämään takajarrua ja taas toinen siittä missä katseesi on. Mutta varaudu siihen pahimpaan joka tapauksessa.