Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: Keuliminen

28.6.2013 4:16

Vihdoinkin uskalsin vetää jarrulle asti ja pienen nykimisen jälkeen alkoi jo pysyä vähän aikaa :D Siinä sitten bensa-asemal keulies tuli turvatiimi ja alko syyttää minuu, että oisin edellisenä päivänä polttanu kumii ja kovat maksut tulee, vaikka en tapahtuma päivänä ollut edes siellä päin ajanut :lol: Keulimisest ei kuitenkaan mitään sanonu :)

Re: Keuliminen

29.6.2013 17:01

Oisko jotai neuvoja miten sais keulan nousee kunnol? Nyt ku toi rajottava cdi ni tuntuu ettei saa millään nostettua edes ykkösel. Välit on 11-58 jotka on kai iha ok? Enne ku oli rajottamaton nii nousi viel kakkoselki ihan hyvin. Kai se on vaan reenailtava`? :roll:

Re: Keuliminen

29.6.2013 17:08

Ite en kyl ainakaa huomaa mitää eroo onks rajotettu vai rajottamaton cdi. Mulla on siis rajotettu cdi (rajottaa 8000rpm) ja silti se keula nousee yhtä helposti ku rajottamattomallakin.

Ps. 11/58 välit itelläkin ja nelosella nostelen.

Re: Keuliminen

3.7.2013 15:30

Mitkä välit olis hyvät keulimiseen kun mopona on peugeot xps ja siinä on kuriton putki. Entä jos nostaa kytkimellä niin kuluuko kytkin nopeasti.

Re: Keuliminen

3.7.2013 17:27

Kytkinhän ei erityisemmin kulu ellet liiemmin luistata, enemmän taitaa kytkinpommit rienata voimansiirtoa.

Re: Keuliminen

4.7.2013 22:09

Joop, elikkä olisko antaa vinkkejä miten sen keulan saisi edes tasapainopisteeseen tai sillä tavalla että kun nousee 10 cm maasta niin ei tipu heti kuin kivi? Kytkinpommilla ei meinaa ykkösellä lähteä yhtä hyvin kuin pelkällä kaasulla ja nykäsyllä? onko se jotenkin huonompi tapa aloitella keulimaan kuin kytkinpommi? kun kytkinpommissa se ajotus vähän mättää niin tykkään yrittää pelkällä kaasulla ja raa'alla voimalla..

antakaahan vinkkejä, pyöränähän on siis yamaha dt 50x 2011 tyhjällä vakioputkella. suutin vaihettu ja siinähän se oli, pitäiskö välejä laittaa?

Re: Keuliminen

4.7.2013 22:19

Reeniä vaan! Se kytkinpommi on tärkee ajottaa oikeelle kohalle, ja käytä koko kehoa siihen nykäsyyn.

Re: Keuliminen

4.7.2013 22:45

arsori kirjoitti:Reeniä vaan! Se kytkinpommi on tärkee ajottaa oikeelle kohalle, ja käytä koko kehoa siihen nykäsyyn.


Joo onhan sitä tullu reenattua, kädet rakoilla :D mutta kummiskin, onko se kytkinpommi niin välttämätön että pitää sillä nostaa se keula vai voiko vaan kaasulla ja kovalla nykäsyllä?

Re: Keuliminen

4.7.2013 23:09

Ihan miten ite tykkäät! Kovemmista vauhdeista kun nostelee niin se kytkimen käyttä helpottaa. Mulla meni kuukaus päivittäistä nykimistä ennen ku alko ollenkaan luonnistumaan, koitat vaan jaksaa harjotella ;)

Re: Keuliminen

5.7.2013 0:54

arsori kirjoitti:Ihan miten ite tykkäät! Kovemmista vauhdeista kun nostelee niin se kytkimen käyttä helpottaa. Mulla meni kuukaus päivittäistä nykimistä ennen ku alko ollenkaan luonnistumaan, koitat vaan jaksaa harjotella ;)



Juu, selevä! Ite vasta pari päivää mutta oon päättänyt että nyt kyllä saa homma luvan alkaa toimia, menkööt vaikka sitten koko ensvuos :D. Kiitoksia!

Re: Keuliminen

5.7.2013 15:15

Jos ykkösellä nostelet keulaa niin sulla voi olla liian kova vauhti. Itekkun derbillä harjottelin ykkösellä nostoa niin joutu melkein paikallaan nykäsemään kytkinpommilla. Mut kovaa reeniä vaa nii kyl se siitä ja kannattaa se jarrujalka totutella pitämään siinä jarrulla.

Re: Keuliminen

5.7.2013 17:17

Itel oli viime syksynä ja alkuvuonna sama juttu. En saanu oikein nostettuu ja kytkinpommi vähä vaikee ajottaa, mut kyl se siitä luonnistu. Jos saat yhdellä sormella käytettyy kytkintä, niin saat hyvän otteen nykäsemiseen. Ite ainakin nykyään "pompautan" keulaa ennenkuin nostan, niin nousee paremmin ja sitte heti istumaan.

Nyt pitäis harjotella tota jarrun käyttöö. Pumppaamalla menee kakkosen loppuun, vaihteisiin en ole koskenut ja jarrua olen käyttänyt vain kun on menossa ympäri. En oikein uskalla vetästä siihen kulmaan missä lähtee kaatumaan taaksepäin, ainakaan kylmiltään :| Pitäis joskus vetästä pidemmät reenit, missä harjottelis tota jarrua :)

Re: Keuliminen

7.7.2013 13:06

123Derbi123 kirjoitti:Jos ykkösellä nostelet keulaa niin sulla voi olla liian kova vauhti. Itekkun derbillä harjottelin ykkösellä nostoa niin joutu melkein paikallaan nykäsemään kytkinpommilla. Mut kovaa reeniä vaa nii kyl se siitä ja kannattaa se jarrujalka totutella pitämään siinä jarrulla.

itse huomasin ainakin sen että liian pienistä vauheista on saatanan vaikee nostaa ilmaan, ykkösvaihteella 11/65 väleillä ei toivookaan saada pysymään yli sekuntia keulaa ilmassa, mutta puolestaan kakkosvaihteella semmosesta päälle 10km/h vauhista nätisti kytkimellä nousee. ;)
ja Driver7:lle tiedoksi, kannattaa vaan leikkiä sillä takajarrulla aina välillä, nostat ylös ja takas alas jne.
sittenkun alat vaihtamaan vaihteita niin saattaa ensimmäisillä kerroilla nykästä aika pystyynki välillä sen, mutta jos jarrupuoli on kunnossa niin ei siinä pitäisi mitään vaikeaa olla. ;) mulla tais mennä puoltuntia harjotella vaihteitten vaihto keuliessa :lol:

Re: Keuliminen

7.7.2013 13:44

Itellä kun ei vain ala luonnistuu tuo vaihteiden vaihto, nykäsee aina ihan liikaa ja menee ympäri ellei paina jarrua tai sitten tippuu keula kun yrittää pienemmässä kulmassa. SIlloin tällöin harvoin joskus onnistuu ja ai että sitä fiilistä kun menee pitemmästi...

Re: Keuliminen

7.7.2013 17:51

Kannattaa se kytkimen käyttö opetella keula pystyssä ajaessa saman tien. Helpottaa koko asiaa. Itellä aina yksi sormi kytkimellä paitsi enää sen jälkeen kun kutoselle vaihdan niin matkaa alkaa tulla jo sen verran että kädet puutuu mutta ei sitä kytkintä enää sen jälkeen tarvikkaan.
Itellä vaihdot sujunut aina ihan sulavasti ettei ole mitään nykinyt.