6.3.2012 21:37
6.3.2012 22:31
8.3.2012 22:58
samasama kirjoitti:Tuli asennettua sirius NS-71 55w lisävalot mopoon pitkienvalojen tilalle. http://imageshack.us/photo/my-images/85 ... 1003u.jpg/
Yhdellä valolla näkee hyvin ja virta riittää hyvin, http://imageshack.us/photo/my-images/268/25112011a.jpg/ kuvasta ei oikein näe todellisuutta,
kahdella valolla kuvio on leveämpi ja toisen voi säätää näyttämään kauemmaksi, ja virtakin riittää jotenkuten.
valot kiinnitin timelessin keskitangon kiinnikkeeseen pultilla ja lukkomutterilla http://imageshack.us/photo/my-images/7/26112011y.jpg/
riejusta en saanut sähköjä mitattua mistään, joten virran kulutusta en tiedä, mutta kiinan krossin melekein tyhjästä akusta sain virran kulutukseksi laskettua 42w oisko ollu jotain 11.6v x 3.6a
miksiköhän riejusta jossa ei ole akkua ei saa mitattua voltteja eikä amppeereita?
9.3.2012 1:02
9.3.2012 9:57
10.3.2012 2:48
10.3.2012 18:15
10.3.2012 18:31
Sarjaankytkentä on useimmiten kätevin kytkentätapa, kun tarkoituksena on saada palamaan samanaikaisesti useampia ledejä. Eräs asia joka on huomioitava niin yksittäisen, kuin sarjaan kytkettyjenkin ledien mitoituksissa, on vastukseen hukattavan jännitteen suuruus, verrattuna ledin, tai ledien jännitteeseen. Seuraava esimerkki selventänee asiaa.
Käyttöpaikkana on ajoneuvo, eli jännite on 12 volttia. Tarkoituksena on saada palamaan kuusi kappaletta punaisia vakioledejä. Ledien kynnysjännite siis on 1,7 volttia, ja virta jolla mitoitus tehdään, on 0,01A. Kaikki kuusi lediä on kytketty sarjaan, joten näiden yhteenlaskettu kynnysjännite on 6 * 1,7V = 10,2V.
Näillä lähtötiedoilla UR:n arvoksi saadaan 12V - 10,2V = 1,8V. Vastuksen resistanssiksi saadaan tällöin 1,8V / 0,01A = 180 ohmia. Tehonkestoa vastukseen tarvitaan vähintään 1,8V * 0,01A = 0,018W.
Homma toimii hyvin paperilla, sekä 12 voltin teholähteellä työpöydällä testattuna. Ongelmia alkoi ilmetä vasta kun kytkentä siirrettiin lopilliseen käyttökohteeseensa, autoon. Pakkasaamuina ledit eivät syttyneetkään heti, vaan valoa alkoi irrota vasta moottorin käynnistämisen jälkeen.
Tarkempi tutkimus osoittikin, että akun jännite putoaa pahimmillaan 10 voltin paikkeille, ja 10,2 volttiahan oli se ledien yhteinen kynnysjännite, jotta edes vähän alkaa kulkemaan virtaa. Tutkitaanpa asiaa laskennallisesti jos akusta saatava jännite laskee pakkasaamuna 10,5 volttiin, saamme tällöin UR:n arvoksi 10,5V - 10,2V = 0,3V. Nyt voimme laskea, kuinka suuren virran ledit tällöin saavat: 0,3V / 180ohm = 0,0017A. Tavoitteena olleen 10mA:n sijaan ledit siis saavat virtaa vain 1,6mA, joten valontuotto jää hyvin minimaaliseksi.
Viikon kuluttua törmättiin toiseen ongelmaan. Ledit, tai ainakin joku niistä kärvähti. Koko ketju siis sammui lopullisesti. Tarkempi mittaus paljasti, että laturi antaa auton sähköjärjestelmään suurimmillaan 15 voltin jännitettä. Tästä voimme laskeskella UR:n arvoksi 15V - 10,2V = 4,8V. Ja edelleen voimme laskea kuinka suuri virta tässä tapauksessa menee ledien läpi. 4,8V / 180ohm = 0,027A. Alkuperäinen mitoitus siis oli 10mA, mutta nyt virta onkin kohonnut 27mA:ksi. Ledit eivät näin suurta virtaa kestäneet, joten sanoivat työsopimuksensa irti.
10.3.2012 20:31
Shape kirjoitti:Takavalolle ei tule akulta virtaa vaan vaihtovirtaa magneetolta jännitteensäätimen kautta. Jarruvalo taas ottaa virtansa akulta.
10.3.2012 21:15
11.3.2012 11:43
11.3.2012 21:55
11.3.2012 22:29
11.3.2012 22:37
16.3.2012 22:25