Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: Mopokortti

31.7.2012 6:18

Miten muuten pitääkö siellä katsastusasemalla vielä maksaa jokin "ajokortinkirjoitusmaksu"? Käsittelyn maksoin jo teorian yhteydessä.

Re: Mopokortti

31.7.2012 12:12

Ainaki itsellä on niin, että poliisiasemalla piti maksaa se ~50€, ja teoriakokeeseen kun menen niin siellä vielä se ~40€. + se ~400€ sitten tilisiirtona.

Mutta varmaan kerrottu teoriatunneilla, ja jos ei tietoa niin voihan sitä rahaa aina näissä tilanteissa kantaa mukana.

Re: Mopokortti

31.7.2012 18:19

Poliisiasemalle ajokorttilupahakemus 53€.
Katsastuskonttorille teoriakoe 26€ ja käsittelykoe 23,50€.
Sitten aikanaan kun haet kortin poliisiasemalta niin ajokorttimaksu 13,50€.

Re: Mopokortti

1.8.2012 0:31

Voisiko joku kertoa mitä pitää tehdä "täydelliseen suoritukseen" ?

Eli nuo tehtävät on ihan ok, mutta mitä muuta pitää osata, kertooko valvoja ? Mitä nyt netistä olen lukenut niin : 1) Tarkista mopon kunto ennen käynnistämistä 2) taluta U-käännös 3) käynnistä mopo 4) hidas-ajo 5) portit 6) hätäjarrutus 7) Takaisin aloituspaikkaan & mopo seisonta tuelle ?

Jos joku selventäisi kaikenvaralta oikean suorittamis järjestyksen yms. puuttuvat/ylimääräiset jutut niin iso kiitos!

Kuuluuko joka suorituksen jälkeen pysähtyä vai teenkö kaikki "putkeen"?

E. Ainiin, mikä auttaisi siihen että jalat heiluu hidasajossa ? Kun skootterissa ei ole penkkiä mihin saisi jalat "tuettua" niin kuin mopoissa: D

Re: Mopokortti

1.8.2012 1:00

Mun ei pitäny tehä ku 4,5, ja 6 ja sillä selvä, ei mitään u-käännöksiä taluttaen tai tollasia. Hidasajo on tosi helppo skoballa, katse horisonttiin ja kääntelet tankoa eestaas tasapainon pitämiseks, välillä vähän takajarrua ja välillä vähän kaasua. Harjottele vaikka polkupyörällä jos luulet että on tarve. Mulla se "inssihenkilö" käveli hidasajossa vierellä ja kehotti pistää lisää kaasua ku menin liian hitaasti :D

Re: Mopokortti

1.8.2012 2:10

Mulle sanoi että paras tapa suorittaa hidas-ajo on laahata jarrua koko ajan eli ohjata nopeutta jarrulla.

Re: Mopokortti

1.8.2012 3:31

Yhdyn edelliseen, pidät kiekat koko ajan samana ja jarrulla säätelet tai sit käy sillee et kiihtyy liikaa ja laitat refleksinä kaasun kokonaan pois ja jalka käy maahan.

Re: Mopokortti

1.8.2012 4:06

Haatsi kirjoitti:Sitten aikanaan kun haet kortin poliisiasemalta niin ajokorttimaksu 13,50€.
Koskas tälläinen maksu on tullut? Viimevuoden kesäkuussa hain mopokortin, heinäkuussa traktorikortin ja pari kuukautta sitten hain A1-kortin asemalta eikä mitään ajokorttimaksua pitänyt maksaa..

Re: Mopokortti

1.8.2012 4:55

ei itelläkää tarvinu mitää 13,50e maksaa :eek:

Re: Mopokortti

1.8.2012 9:39

telescop kirjoitti:Voisiko joku kertoa mitä pitää tehdä "täydelliseen suoritukseen" ?

Eli nuo tehtävät on ihan ok, mutta mitä muuta pitää osata, kertooko valvoja ? Mitä nyt netistä olen lukenut niin : 1) Tarkista mopon kunto ennen käynnistämistä 2) taluta U-käännös 3) käynnistä mopo 4) hidas-ajo 5) portit 6) hätäjarrutus 7) Takaisin aloituspaikkaan & mopo seisonta tuelle ?

Jos joku selventäisi kaikenvaralta oikean suorittamis järjestyksen yms. puuttuvat/ylimääräiset jutut niin iso kiitos!

Kuuluuko joka suorituksen jälkeen pysähtyä vai teenkö kaikki "putkeen"?

E. Ainiin, mikä auttaisi siihen että jalat heiluu hidasajossa ? Kun skootterissa ei ole penkkiä mihin saisi jalat "tuettua" niin kuin mopoissa: D


Voit mennä sinne kokeeseen ihan "takki auki". Tutkinnon vastaanottaja kyllä sitten kertoo että mitä pitää tehdä ja koska, ei tarvitse itse opetella ulkoa mitään järjestystä yms. Kunhan vain osaa nuo tehtävät ja suorittaa mopoon liikkeellelähtö tarkastuksen.

Hidasajossa skootterilla terävillä pienillä kaasuilla pidät tasaisen kävelyvahdin. Siittä tiedät että on oikea vauhti jos joudut ohjauksella hakemaan tasapainoa, tangon kuuluu siis heilua puolelta toiselle. Tarkkaile siis tasapainoa milloin annat teräviä kaasuja. Jalat riittävän edessä jalustalla, purista vaikka polvista yhteen jos meinaa lähteä heilumaan. Katse horisontissa, yläruumis, lähinnä kädet ja hartiat tekee tasapainoittelun. Muistat lähestyä hidasajoaluetta riittävän kaukaa ja aloittaa hidasajon ajoissa, mieluiten metri pari ennen alueen alkua. Isoja virheitä on tulla alueella liian lujaa ja yrittää hidastaa vauhtia liikaa jolloin jalka menee maahan.

Tuota jarrua vasten ajamista en voi suositella, koska:

1. Rikot variaattorin,
2. Kulutat jarrun,
3. Et koskaan tule tätä tapaa käyttämään missään muualla kuin käsittelykokeessa, niin eikö olisi parempi opetella tapa jota pystyt hyödyntämään liikenteessä ajaessasi ja lähestyessäsi risteyksiä ja liikennevaloja.

Re: Mopokortti

1.8.2012 10:05

Mä tein sen tässä järjestyksessä:
1. Hidas ajo (katse kauas, heiluttele tankoa ja jarrulla + kaasua samaan aikaan)
2. Hätäjarrutus (painat vaan kummatki jarrut hitaasti pohjaan ja työnnät käsillä jarrutuksessa, että pysyt pystyssä etkä lysähdä tankoa vasten)
3. Portit (katse seuraavassa portissa ja muistaa nojata ihan kunnolla)

Noi tein yhtee putkee ja se valvoja seuras siinä lähellä kokoajan. Sitte lopuks annoin skoban seuraavalle kokeen tekijälle. Ei siinä sen kummempia.

Re: Mopokortti

1.8.2012 11:25

Mikäli tarttee tehdä tuo mopon kunnon tarkastus niin tuon luulisi riittävän:
-jarrujen toiminta
-jousituksen & iskunvaimentimien toiminta
-ketjujen kireys (juu ajan skootterilla :D )
-renkaiden kunko & ilmanpaineet
-valojen toiminta & peilien säätö

Vai puuttuuko vielä jokin olennainen? :P

Re: Mopokortti

1.8.2012 13:30

Haatsi kirjoitti:.
Sitten aikanaan kun haet kortin poliisiasemalta niin ajokorttimaksu 13,50€.


Ei kait mun mittää tarvinu maksaa ku hain sen kortin ? :eek:

Re: Mopokortti

1.8.2012 13:33

Kun täytitte 15 miten pitkään teillä meni saada se kortti ? Itellä meni vaa viikko :D

Re: Mopokortti

1.8.2012 14:17

Täytin viikko sitten. Menin teoriakokeeseen heti syntymäpäivänä, seuraavana päivänä ekalle ajotunnille ja käsittely+vipat ajotunnit ensi perjantaina. Eli reilu viikko jos menee käsittely läpi.