Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: Poliisit

16.12.2013 17:30

Ei tässä mitään lopullista olla vielä tehtykkään. Koko konetta mulla ei edes vielä ole ja mietin tässä vaan millasella kokoonpanolla sitö ajais :P Älkää alottako kakkamyräkkää :(

Re: Poliisit

16.12.2013 17:37

Tosta tuli muute mielee et mitäs sitte jos ottais vaan kurit pois muttei muutas sylinterii yhtää ja laittais isot välit niin et menis vaan sen 45km/h mutta kiihtyis vaan paremmin nii eikös sen pitäis sitte olla ihan lailline? :) Taitaa kyllä tulla sitten toi rakenteellinen muutos seuraavaks? :s

Re: Poliisit

16.12.2013 17:44

Hakalanpoika kirjoitti:Tosta tuli muute mielee et mitäs sitte jos ottais vaan kurit pois muttei muutas sylinterii yhtää ja laittais isot välit niin et menis vaan sen 45km/h mutta kiihtyis vaan paremmin nii eikös sen pitäis sitte olla ihan lailline? :) Taitaa kyllä tulla sitten toi rakenteellinen muutos seuraavaks? :s

Rakenteellinen muutos,mutta on kylä tiukkapipopoliisi jos mopo kulkee laillisesti 45 ja ottas kuitenki kilvet rakenteellisen muuttamisen takia :lol:

Re: Poliisit

16.12.2013 20:30

Hakalanpoika kirjoitti:Tosta tuli muute mielee et mitäs sitte jos ottais vaan kurit pois muttei muutas sylinterii yhtää ja laittais isot välit niin et menis vaan sen 45km/h mutta kiihtyis vaan paremmin nii eikös sen pitäis sitte olla ihan lailline? :) Taitaa kyllä tulla sitten toi rakenteellinen muutos seuraavaks? :s

Rakenteellinen muutos tulee jos alkavat syynäämään. Ei poliisia oikeastaan kiinnosta, kuhan ajaa sievästi ja jos pahassa tapauksessa pysäyttävät niin kulkee alle 50. Mutta näin neuvona, kokonaan kuriton MRT ja välit että kulkee vaan 45, aika mahdotonta :roll:

Re: Poliisit

5.1.2014 0:37

Mikäs laki kieltää rakenteelliset muutokset?

Re: Poliisit

5.1.2014 1:25

Rakenteellinen muutos = Hieno virkanimike virittämiselle.

Re: Poliisit

5.1.2014 2:31

Rakenteellisia muutoksia ei ole kielletty eikä kyseinen termi myöskään ole synonyymi virittämiselle. Täältä voi lukea millä tavoin mopon ja muun l-luokan ajoneuvon rakennetta saa muuttaa.

Re: Poliisit

28.1.2014 19:29

Kannaattaako jos ajelis ilmakilpiä viritetyllä mopolla, sitte jos poliisit pysäyttää ei oo kilpiä ja antaa sakon vaan kilvettömästä ajoneuvolla ajamisesta eli about. 50e? nehän ei lähe testaamaan kilvetöntä mopoa.
Kun taas sitte jos kolaroi nii on kummiski kilvissä vaikka kilvet ei olekkaan mopossa kiinni.

Re: Poliisit

28.1.2014 19:33

Ne kattoo koneella runkonumerosta että onko se rekisterissä ja sit tulee rapsut. Jos on pakko virittää ni pistäkää ny vähä selkärankaa pelii ja ottakaa vastuu. :roll:

Re: Poliisit

28.1.2014 21:22

Eikö siitä lähe kuitenki korttiki? Vai haluaako joku välttämättä saada sakot kilvettömästä moposta ja kortitta ajosta:D

Re: Poliisit

29.1.2014 18:28

Voivoi kyllähän sinäki kiertäsit ne kevariverot mieluumin ku ottasit vastuun ja runkonumeroa tuskinrupeavat kahtomaan jos sanoo että on kilvetön eikä kilpiä oo etes kiinni ja runkonumero on jo hoijeltu.
Kortitta ajosta? kuka tässä ilma korttia on ajanu. Välttämättä... onha se nyt halvempi ku kevarivero yms muut sakot jostai vilkuista tai sakkorenkaista.
mutta käsittääkseni näinhä on kaikista halvin tapa kun saa vaan rekisteröimättömästä ajoneuvosta ajamisesta sakot jotka on alle satkun vai oonko väärässä

Re: Poliisit

29.1.2014 19:47

Miksi luulet että asiaa valvova viranomainen ei selvittäisi ajoneuvon yksilöintitietoja? Mopohan voi olla vaikka varastettu. Toisekseen, miksi kuvittelet että kilven puuttuminen estäisi mopon koeajon? Päinvastoin sehän vain kiinnittää entistä enemmän huomiota siihen että ajoneuvossa lienee jotain määräysten vastaista. Kolmannekseen, koeajolle ei ole mitään tarvetta jos ajat vaikkapa tutkaan yli 65km/h lukeman. Vilkkujen puuttumisesta ei sakkoa tule mutta kilvettömyydestä kylläkin, oli ajoneuvo sitten rekisterissä tai ei.

Re: Poliisit

30.1.2014 19:02

no mitä helkkarin väliä sillä on jos ne kilvetöntä mopoa testaa, kun se on sitte ihan sama miten lujaa se kulkee tai mitä vikoja siinä on. nii miks se niitä ees siinä vaiheessa kiinosta kun ei sillä mitään väliä pitäs olla. muusta ei voi sanoa kun että ajaa kilvettömällä mopolla yleisillä teillä. siittä vaan muutaman kympin rapsut. jos kilvet ois kii nii joutus kaikki kevariverot sun muut maksaa.

Re: Poliisit

30.1.2014 19:33

mie oon ainakin aina ajatellut asian näin, jos jää kiinni kilvettömällä/rekisteröimättömällä kulkuneuvolla:
-verot
-sakot, mm. ilman kilpeä ajosta/rekisteröimättömällä ajoneuvolla ajosta, mahdollisesti kortitta ajosta (jos esim. mopo kortti)...
-kortti lähtee (varmaankin jos ei löydy a-korttia)

--

mitäs muuten tulee verojen yms. lisäksi jos ajaa moottoritiellä 100km/h (eli rajoitusten mukaan) mopolla ja poliisi sattuu näkemään tämän ja pysäyttää / näkee kilven ja tulee juttusille seuraavan kerran ku näkee.

sekä eiks siitä joudu käräjille/kuulusteluihin/tms. jos ajaa esim. 100@40? tämähän lasketaan törkeäksi ylinopeudeksi ja mahdollisesti liikenteen vaarantamiseksi (?).
+tietenkin monen kilon edestä sakkoa.

Re: Poliisit

30.1.2014 21:23

Ajoneuvoluokan suurimman sallitun rakenteellisen nopeuden ylittäminen ei täytä liikenteen vaarantamisen kriteerejä. Tuollaisesta tilanteesta ei siis ole tulossa lisärapsuja, ellei sitten ajele sen verran kaistapäisesti että liikenteen vaarantamisen tunnusmerkistö täyttyy. Mopolla ajaminenhan on moottoritiellä kielletty, mutta toisaalta noita vauhteja kulkeva mopo ei enää mopo olekkaan. Jos a-kortti löytyy taskusta, ei todennäköisesti ole tarvetta mennä edes kuulusteluihin.
tuuppari kirjoitti:muusta ei voi sanoa kun että ajaa kilvettömällä mopolla yleisillä teillä. siittä vaan muutaman kympin rapsut. jos kilvet ois kii nii joutus kaikki kevariverot sun muut maksaa.
Voitko osoittaa jotain faktaa siitä että Trafi ei määrää veroja maksuun mopolle joka ei ole rekisterissä?
Mopo katsotaan viritetyksi, jos mopon rakennetta muutetaan niin, että ajoneuvon suurin rakenteellinen nopeus ylittää koeajon jälkeen 45 km/h.
Rakennemuutokset, jotka eivät nosta mopon suurinta kulkunopeutta suuremmaksi kuin 65 km/h, käsitellään rakenteeltaan määräysten vastaisen ajoneuvon kuljettamisena. Tämän nopeuden ylittävä rakennemuutettu mopo katsotaan moottoripyöräksi, jolloin siihen sovelletaan moottoripyöriä koskevia säännöksiä. Moottoripyöräksi katsotaan myös mopo, jonka sylinterin kuutiotilavuus on yli 50 cm3.

Moposta moottoripyöräksi muutetun ajoneuvon osalta rikosoikeudelliset seuraamukset määräytyvät seuraavasti:
- kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta, ellei kuljettajalla ole A tai A1-luokan ajo-oikeutta;
- muutoskatsastamattoman ajoneuvon kuljettaminen, mikäli mopo on rekisteröity
- rekisteröimättömän ajoneuvon kuljettaminen, mikäli mopo on rekisteröimätön.

Lisäksi poliisi laatii ilmoituksen moottoripyöräksi muutetusta moposta liikennevakuutuskeskukselle moottoripyörän vakuutusmaksun maksuunpanoa varten. Poliisi laatii niinikään Ajoneuvohallintokeskukselle ilmoituksen moottoripyöräveron maksuunpanoa varten.

Moposta moottoripyöräksi muutetun ajoneuvon käyttö estetään, ja se määrätään ennen seuraavaa käyttöä muutoskatsastettavaksi, jos mopo on rekisteröity. Ja jos mopoa ei ole rekisteröity, niin se määrätään rekisteröintikatsastettavaksi.
Poliisi
Liikenteen turvallisuusviraston on maksuunpantava autovero, jos autoverosta vapaa ajoneuvo ilmoitetaan tai olisi ilmoitettava rekisteriin muuna kuin verosta vapaana ajoneuvona (esimerkiksi mopo viritetään niin, että se ylittää laissa mainitun rakenteellisen nopeuden). Liikenteen turvallisuusviraston on maksuunpantava autovero myös, jos liikenteessä käytetään ajoneuvoa, joka ei enää täytä verottomuuden ehtoja.

Jos autoverosta vapaa ajoneuvo on muutettu verolliseksi, ajoneuvosta maksuunpannaan autoveroa autoverolain 48 §:n 1 momentin mukaan se määrä, joka ajoneuvosta olisi tullut sitä ensi kertaa verotettaessa kantaa täysimääräisenä verona vähennettynä ajoneuvosta jo suoritetun veron määrällä.
Trafi

Kyse on ensisijaisesti siitä että jos ajoneuvo ei enää täytä mopon määritelmää se ei lain silmissä ole mopo jolloin se ei ole myöskään vapautettu moottoripyöräverosta.