Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.
5.1.2013 19:48
Miulla oli bensat putkessa yön yli ja ulos tullessaan ne ol aivan mustaa tavaraa.
Sitten vaan löin kuumailmapuhaltimen työntämään kuumaa ilmaa läpi ja nestekaasulla polttelin putken kylkeen.
Nyt vaan pitäs varmaan suutinta isontaa ku kierrokset jää pikkasen leijumaan.
Pittää se huomenna tehä.
Ja katteet vois samalla pestä..
5.1.2013 20:29
Ite oon karstat polttanu niin että putkeen pensaa ja toholla liekkiä perään. Hyvin lähteny karstat mutta se liekki joskus menee sinne putken sisään ja ku pistää lisää liekkiä niin tulee kauhia tulipallo
Rovaniemelläki tiet jäätyny silleen vittumaisesti rypylöille ja kaikki paikat jäässä niin ei ole mukava ajaa...
5.1.2013 22:02
Jupesetä kirjoitti:Fudesta sai karstat kävelemään sillä että kovalla pakkasella ajoi urku auki, putki pysyi kylmänä mutta pakokaasu kuumensi karstan joten lähti paska irti iloisesti. Tämä keino ei tosin pahasti tukkoista putkea avaa.
Ei se kyllä kovin pahasti tukkoinen oo. Ja on sitä tullu huomattua että kun pihaan parkkeeraa nii putkesta nousee savua, että näyttää siellä jokin palavan. Samalla on silleen että putken pää on mustan(nesteen) peitossa, että en sitte tiedä mitä sieltäki on roiskunu. Pitää nyt kattoa millon tohtis jossakin tiellä päästellä 12k kierroksilla vähän aikaa että palaisko suurimmat osat karstoista vittuun. Männällä on ajettu n. 400 km nii en oo tohtinu ajaa 76km/h lujempaa, sekin alamäkeen. Jos se toimii niinku pitäiski nii pitäisi kulkea n. 80 mittariin, jopa tasasella. En oo vaan tohtinu koittaa ku ei viiti mäntää raiskata. Kai se talvikin vaikuttaa siihen ettei se oikeen tykkää kulkea.
Jossain vaiheessa se oli kyllä aika pahasti karstottunu, tai sitten en tiedä onko se uuden männän jne syytä, koska välillä parin kilometrin "sisäänajo lämmityksen" jälkeen vein kaasun pohjaan ja mopo saattoi kulkea 60 - 65 mittariin. Vois huomenna käydä ajelemassa ja tuossa kauhavalta tulevalla tiellä tirpoa kaasupohjassa niin kauan kun vaa tohtii ja kattoa että paljonko se oikeasti kulkee. Jos menee ees 75km/h mittariin niin ei kyllä tarvi karstoja polttaa, luultavasti polttaa siinä vaiheessa jo muutenki
Jos taas menee 70 enintään puolen kilsan suoralla niin pitää kattoa mitä tekis.
tänään ollu joku into kirjottaa ihan saatanan pitkiä vastauksia
Viimeksi muokannut Blacklake päivämäärä 6.1.2013 3:01, muokattu yhteensä 2 kertaa
6.1.2013 1:34
Talvellahan pitäisi saada enemmän tehoa irti moottorista koska ilma tiheämpää. Unelmasäähän on jos kuskia ei oteta huomioon huippujen testaamiselle on semmoinen -30 pakkasta ja todella korkea ilmanpaine!
6.1.2013 3:02
Njoo 73 - 74 mittariin eikä yhtään lujempaa. Kai se nyt on ihan tarpeeks, vaikka on kyllä vittumainen tehovaje 60 jälkeen. Eikä oikein iloisesti kiihdy sinnekkään asti verrattuna siihen mitä pitäis
Kunnon piikki ja kiihytys, sitte ku 60km/h nii alkaa aikaslailla hitaasti kelaamaan vauhtia. Normisti kelais samaa vauhtia 75 asti :d
6.1.2013 10:14
Ei se oo iso homma ottaa putkee pois ja lyödä bensat yöks/muutamks tunniks sisään ja sitten kaataa ne pois putkesta ja sen jälkeen kuumentaa jollain..
Tää taitaa läheisestikkin liittyä otsikkoon?
D
6.1.2013 16:44
Muttaku oon laiska ja osaamaton ihminen niin on se tarpeeks iso homma
6.1.2013 17:03
Koitetaan pidättäytyä otsikon mukaisessa aiheessa.
6.1.2013 22:30
Tänään reilu 40km takana Rovaniemen lumisia sivuteitä. Kyllähän se vaan on hauskaa hommaa! Täytyy kyllä ottaa huomenna uusiksi.
6.1.2013 22:46
Ei ole kyllä pahemmin jaksanut mopolla ruisailla, nyt tulee ajettua vain pakolliset eli kouluun, kavereille, kauppaan jne.
On se vaan hauskempi kelkalla pääställe hangessa ja metsäteillä, on sentään vähän vajaa 80hp, ja rootterissa varmaan puoli
7.1.2013 15:45
Se on mielenkiintoinen tämän pösön säätöihin laittaminen talvella. Eilen ei lähtenyt millään käyntiin vaikka oli vain -15 astetta, mutta kun teippasi ilmanputsarin reiän puoleksi umpeen lähti muutamalla polkaisulla käyntiin. Enää ei vaan oikein keksi mitä tuossa on pielessä. Nyt on neula yhden pykälän liian laihalla, eli keskellä. Vaikka sanotaan, että neula ei vaikuta käynnistyvyyteen niin kyllä se vain näyttää vaikuttavan minulla. Pari viikkoa sitten samoilla kaasuttimen säädöillä, mutta neula yhden rikkaammalla suostui lähtemään reilussa -20 asteen pakkasessa n.70 polkaisulla käyntiin, mutta viime lauantaina koitin samassa lämpötilassa neulan ollessa keskellä ja laskujen mukaan 150 kertaa poljin kunnes luovutin, ei lähtenyt millään.
Neulaa on kokeiltu kaikissa lovissa, joista toiseksi rikkain oli paras, seosruuviakin ruuvailtu joka neulan asennolla, mutta sillä sai vaikutettua ainoastaan tyhjäkäyntiin, ei niinkään käynnistyvyyteen. Pääsuutin nyt ei vaikuta käynnistyvyyteen, mutta se on nyt sopiva, kulkee paremmin lämpimänä kuin kylmänä ja isommalla suuttimella meni kulki huonommin. Mutta ei tuo toimi kunnolla, käynnistyvyys on surkea ja nopeasti kaasua painaessa välillä booaa ja välillä toimii, ei paljoa logiikkaa sen suhteen milloin se sitä tekee. Ainoa mitä en ole kaasarissa säätänyt on tk-suutin, pitäisi varmaan kokeilla isommalla (saattaa olla tukossakin alkuperäinen tk-suutin, mutta ei oo paineilmaa niin vähän vaikea puhdistaa). Tai voiko olla, että kaasua nopeasti painaessa booaminen johtuu siitä kun kaasun liike on rajoitettu (luistin sisällä putki niin kaasu ei aukea kuin puoleen väliin), kun ainakin vaatii jostain syystä isomman suuttimen kuin silloin jos kaasu ei ole rajoitettu, vaikka huiput olisivat samat? Vois kokeilla ottaa tuon kurin pois, niin sillähän se selviäis.
Ja onko normaalia, että mopo ryystää hillittömästi bensaa näin talvella? Kulutus on nyt n. 6,5 litraa/100 km, kun kesällä se oli pari litraa pienempi.
7.1.2013 16:06
Kyl se talvella enemmän vie, ainakin jos vetelee menemään perä vierellä. Mut jos ajaa samalla tavalla kuin kesällä, niin ei siinä nyt noin iso ero pitäs olla.
7.1.2013 16:41
Jos nopeasti vääntää kaasun pohjaan ja booaa niin liian pieni tk suutin.
7.1.2013 17:46
Miks ihmees kuristat kaasun liikkeellä vai ymmärsinkö jotain väärin?
7.1.2013 20:27
Oli aika liukas risteys kouluun mennessä. Perä meinas lähtee väkisin alta vaikka vauhtia ei ollu juuri ollenkaan ja kytkinkin tais olla pohjassa
vai olikohan se sittenkin kaasu.. D Näytti aika paljon et olis ollu paljasta asfalttia, mut jäätähän se siinä oli.