Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.
21.10.2013 19:34
Voiko mopon katsastaa kaksille renkaille vai mitä pitäisi tehdä jos haluaa toisille vanteille talvirenkaat ja supermotoille kesärenkaat? Nyt katsastettu enskoille.
21.10.2013 20:12
Pistä sähköpostia
kirjaamo@trafi.fi ja odottele vastausta viralliselta taholta, tai soita katsastuskonttorille. Täällä ei mahda löytyä 100% varmaa informaatiota keneltäkään, joten aina parempi kun saadaan pätevää informaatiota viralliselta taholta, kuin perus foorumilla mutuilua.
21.10.2013 22:01
Voi katsastaa kaksille renkaille, silloin rekisteriotteeseen merkitään molempien sallitut koot.
tezarii kirjoitti:Tai miten sen voi mutoskatsastaa jos ei ole kilvissäkään ?
Samassa rekisteröinti(/valvonta?)katsastuksessa sen voi muutoskatsastaa.
21.10.2013 22:37
Maksaako se jotain? Vai voiko vaan sanoa että pistin isommat renkaat laitas papereihin
21.10.2013 22:52
En tiedä, kannattaa soittaa katsastuskonttorille, niin selviää kerralla samantien. Ilmottele tänne sitten kuinka kävi.
26.10.2013 22:57
oon ostamassa jinkkumankirunkoa vm. 2010, mutta exex omistaja palauttanut kilvet ihan normaalisti ettei poliisit oo vienyt niitä, niin tarviiko katsastaa vai?
27.10.2013 0:44
Ei tarvitse, jos on tehty normaali liikennekäytöstä poisto
Kilven saat siis ihan vain hakemalla, 17e taitaa maksaa kun uusi kilpi tulee.
27.10.2013 11:25
Eikös siinä ollut joku aikaraja, milloin menee katsastus vanhaksi jos kilvet palautettu? Ja jos on aiemman systeemin mukaan kilvet palautettu (olisko ollu 2011) ni täytyy katsastaa.
Tosta smotoille/enskoille katsastamisesta, kyselin aikanaan niin katsuri ei ollut varma ja kehotti pyytämään maahantuojalta dokumenttia, että onko muuta eroa kuin renkaan koko (esim. kurit, välitykset). Eiköhän se takarenkaan kokonaishalkaisija taida olla aika sama molemmilla, eli ei käytännössä tarvitse mitään todistella, mutta silloin renkaiden tulee olla just sen levyset mitä rinnakkasimallissa. Eli sama leveys, sama profiili ja sama halkaisija kuin mitä kyseisessä smoto/enska-mallissa on.
E: syystä että mopon vetävän pyörän halkaisijaa ei saa muuttaa.
27.10.2013 11:32
Ja sitä kyllä nykyään saa muuttaa. Nopeus vaan ei saa nousta, ja jos kasvatetaan tietyn prosenttimäärän jälkeen, olisko ollu 15%, niin jarrulevyä pitää kasvattaa samassa suhteessa.
27.10.2013 14:27
kersti91 kirjoitti:Eikös siinä ollut joku aikaraja, milloin menee katsastus vanhaksi jos kilvet palautettu? Ja jos on aiemman systeemin mukaan kilvet palautettu (olisko ollu 2011) ni täytyy katsastaa.
''Jos mopon kilvet on palautettu vuoden 2007 marraskuussa tai sen jälkeen, riittää pelkkien papereiden käsittely katsastuskonttorilla, mopoa ei siis tarvitse viedä konttorille. Jos kilvet on palautettu ennen kyseistä päivämäärää, on myös mopo vietävä katsastettavaksi''
Tais olla 2007
soitan kuiteski huomenna trafille ja varmistan asian
29.10.2013 19:30
Saako mopoon muuten vaihtaa eri katteita ja maskia, vai pitääkö muutoskatsastaa?
Ajattelin kokeilla leveimmillä renkailla ja pitkät valot lähivalona mennä kokeilemaan
1.11.2013 19:34
Paljonko maksaisi pv:n katsastus?
1.11.2013 22:22
30-50 euroa.
Tuohon edelliseen kysymykseen, takarenkaan kokoa ei saa muuttaa. Ellet sitten laskennallisesti pysty osoittamaan, että koko pyörän halkaisija ei muutu. Esim. rengas 110/70-18 on 110mm leveä, profiili eli sivu 70 prosenttia leveydestä (0,7*110mm=77mm) ja halkaisija on 18 tuumaa eli 18*25,4mm. Koko renkaan halkaisija on vanteen halkaisija plus kaksi kertaa profiilikorkeus. Jos uusi rengas on 120mm leveä, pitäisi renkaan tyyppi olla 120/64-18 ja 130mm leveän renkaan profiili 59. Jos laki sallii takarenkaan leveyden muutoksen. Jos katsuri huomaa.
Eturenkaan kokoa sai lain mukaan muuttaa. En kännykällä viitsu etsiä. Katteet saa vaihtaa, jos niistä ei ole vaaraa itselle tai muille, ajossa tai kolarissa.
2.11.2013 12:19
Sai juu eturengasta muuttaa, mut tietyissä rajoissa, joita en muista.
Eikä eturengas saa olla takarengasta pienempi.
2.11.2013 16:00
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078"11 §
Pyörien ja renkaiden muutokset
1. Ajoneuvon renkaat vanteineen saa vaihtaa halkaisijaltaan tai leveydeltään alkuperäisistä poikkeaviin vähintään valmistajan ilmoittamalta suurimmalta teknisesti sallitulta massaltaan ja teholtaan samansuuruiselle ajoneuvolle tarkoitettuihin. Renkaat saa vaihtaa kuormitus- ja nopeusluokaltaan vastaaviin L-luokan rakenneasetuksen liitteen 2 mukaisesti hyväksyttyihin renkaisiin. Renkaiden tulee mahtua pyörimään esteettä.
2. L3e-luokan ajoneuvoon voidaan 1 momentin estämättä muutoskatsastuksessa hyväksyä käytettäväksi takana kuormitus- ja nopeusluokaltaan vähintään vastaavaan ajoneuvoon moottoriajoneuvojen ja niiden perävaunujen renkaista ja renkaiden asentamisesta annetun neuvoston direktiivin (92/23/ETY) mukaisesti hyväksytty henkilöautonrengas. Tarvittaessa ajoneuvolta voidaan edellyttää erillistä 8 §:n 5 momentin mukaista selvitystä kaarreajosta ja kääntyvyydestä.
3. Jos renkaan ulkohalkaisija kasvaa enemmän kuin 15 %, jarrulevyn kokoa on kasvatettava vastaavassa suhteessa tai esitettävä vähintään nimetyn tutkimuslaitoksen vaatimukset tai hyväksytyn asiantuntijan vaatimukset täyttävän testaajan selvitys jarrulaitteen riittävästä suorituskyvystä.
4. Tarvittaessa tulee osoittaa ajoneuvon nopeusmittarin täyttävän sitä koskevat tarkkuusvaatimukset myös rengasmuutosten jälkeen."
Eli?