Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.
13.4.2012 22:24
Eli olis täysin laillista, kun valo on E-hyväksytty, ja siinä olis vaikka joku poikkipalkki missä valo olis kiinni?
13.4.2012 23:03
No, ei aivan. Jos valon/valomaskin vaihtaa mopo pitää muutoskatsastaa.
13.4.2012 23:04
Juuri näin. Silloin vaihdettujen osien määräksi tulee 1 tai 2%.
13.4.2012 23:13
No mietinkin että jos ostan mopon, josta on kilvet viety, niin tarviiko vaihtaa maski vai voiko ptiää numerokilven ja sen valon. Siinähän se menee samalla.
14.4.2012 9:37
Ei tossa miun tietääkseen oo mitään laitonta, jos peräkärryn massa lasteinee ei ylitä puolta mopon massasta. Tosin kuljettaa tuossa ei varmaa ketään saa(?). On kyl komee
!
14.4.2012 9:59
Mun käsittääkseni peräkärryn pitäis olla jotenki hyväksytty tohon käyttöö. Nimittäin tollanen polkupyöräsysteemi ei varmasti oo
Reetuhai2 kirjoitti:Eli olis täysin laillista, kun valo on E-hyväksytty, ja siinä olis vaikka joku poikkipalkki missä valo olis kiinni?
Valojen korkeudestakin on säädetty joku normi, kato finlexistä mitä siellä sanotaan.
14.4.2012 10:32
Tää on kyllä varmaan jo kysytty, mutta saako peili olla stongan alapuolella? esim. ne polkupyörän peilit?
14.4.2012 11:20
ei sillä kai oo väliä kuhan siitä näkee mutta sen peilin pitäs olla E-hyväksytty ja riittävä halkaisijaltaan (8 cm?)
14.4.2012 11:30
Oleellisintahan on, että niistä näkee. Itselläni on tuollaiset Bilteman mp-tangonpäätypeilit (jotka saa myös tangon alle päädyn sijasta) ja niistä näkee paremmin kuin vakiopeileistä
. Laittomathan ne ovat, koska ovat hieman pienet, mutta ei noista kannata murehtia. Jos pyörä on muuten siistin näköinen niin ei poliisi varmaan pysäyttele peilien takia, ei ainakaan minua ole.
17.4.2012 15:04
Nyt miettityttää yksi asia. Minulla on tuossa mopossa tuollainen rajoitin joka on aina päällä (tällä hetkellä) sen takia mopo menee n.55 eli aika laillisesti. Mietin vain, että kun ajelen paljon metsässä niin onko laillista, että kytken rajoittimen pois päältä metsässä ja irroitan kilvet samalla ja ilman rajoitinta mopo menee ties kuinka lujaa, mutta kun se ei ole rekisterissä tai kilvillä varustettu niin voivatko poliisit alkaa valittamaan siitä jos sattuvat metsään eksymään ja pysäyttämään. Siellä metsässä ja linjoilla jotkut ajelevat kunnon enskoilla ja krosseilla niin kai sinne nyt kilvettömällä viritetyllä mopolla saa mennä. Kun viritetyn mopon kilvissä pito on laitonta, mutta entä jos otan kilvet pois? Ajattelisin, että eivät he voi paljoa sanoa jos ajaa vain metsässä, mutta ei sitä tiedä mitä ne keksivät
17.4.2012 15:26
Liekkö uskoovat ettei kilvissä ole, näinhän verotkin voisi välttää kun ajaa ilman kilpeä.. vaikka kilvissä olisikin. Kait ne löytää koneelta mopon tiedot runkonumeron perusteellakin.. En usko että toimii, laillista ei ainakaan ole, ellet oikeasti kilvistä poista. Rajoittimen kanssakin tuo on jo itsessään laiton vehje.
17.4.2012 15:34
Mitens jos laitan siniset ledvalot tonne moottorinpäälle.. Laillista?
17.4.2012 15:54
Gogge kirjoitti:Liekkö uskoovat ettei kilvissä ole, näinhän verotkin voisi välttää kun ajaa ilman kilpeä.. vaikka kilvissä olisikin. Kait ne löytää koneelta mopon tiedot runkonumeron perusteellakin.. En usko että toimii, laillista ei ainakaan ole, ellet oikeasti kilvistä poista. Rajoittimen kanssakin tuo on jo itsessään laiton vehje.
No joo. Mietin vain, että kun jos ne siellä metsässä ajelee jollain krosseilla niin kai siellä nyt kilvettömällä mopollakin voi päästellä. Se taas on eri asia, että kiinnostaako poliiseja tuonne metsään mennä mopoja ratsaamaan ja tietoja alkaa penkomaan. Eikös se ollut, että yleisillä teillä ei saa ajaa viritetyllä mopolla ja jos en aja yleisillä teillä ja jos poliisit eivät voi todistaa, että olen ajanut yleisillä teillä niin mitäs sitten? Ehkä mää kumminkin uskalla siellä ajaa ilman rajoitinta kun tuskin ne poliisit tuonne metsään eksyy ellei joku tee valitus tms. Joo ja rajoittimen kanssa on laiton tiedän sen, mutta sitä ei saa pois päältä ja sen tarkoitus on vain estää verojen tulo. Varmaan ne poliisit tykkää enemmän siitä, että mopo kulkee 55 ja kiihtyy hyvin kuin, että menee yli 65
17.4.2012 16:05
Sähköiset rajoittimet silti laittomia, vaikka olisikin aina päällä, eikä saa pois.. Ja vaikka mopo kulkisi yli 65km/h ja et olisi ikinä koskenutkaan siihen, ja pihassa/tallissa vaan on ja kytät toteaa viritetyksi, niin mopon omistaja saa sen 200-400€ lisäkustannuksia, riippuen moposta.. Mutta jos kytät tulee sinne ryteikköön, niin joku syy niillä siihen on, ja sinuna olisin sen mopos kanssa hävinnyt jo paikalta.. Jos kyttiä pelkää, niin kannattaa vaan pitää vakiona. Päästelee vaikka talvisin, kun ei testata.. Kunhan ei yli 65km/h vedä tutkaa vastaan..
Ja jouluvalot saa kyllä löytyä moposta, mutta ajossa ei saa olla päällä.
17.4.2012 16:57
Niin, kootaan yhteen vielä kerran:
-Jälkiasennus rajottimet on laittomia, oli katkasinta tai ei,
-On laitonta virittää kilvissä olevaa mopoa, ajo sillä tai ei,
-Ja mopo ei ole mopo jos se on rekisteröimätön ja viritetty,
-Eihän se silti edes ole rekisteröimätön vaikka siinä ei oliskaa kilpiä, rekisterissä se on kumminki? Sen takia en nyt käsitä mitä hait takaa sillä, että aina mettään mennessäs ottaisit kilvet pois? Voihan ne kilvet olla vaikka lähetettty kiinaan, mutta se mopo on silti rekisterissä jos et ole sitä ottanut pois rekisteristä.
Muista sitte ajella omissa metissä, tai kysyä omistajilta lupa.
Ja kuten Gogge sano, koko mopo saa olla pelkkää lediä, kunhan ne "ylimääräset" ledit ei oo ajossa päällä. Jossain laissa vissiin oli määrätty jotain ettei ne sais olla edes virtalähteessä kiinni ajon aikana, mutta siitä tuskin kukaan sanoo.