Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

10.9.2013 22:36

Ei niitä montaa minuuttia laske. :D

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

11.9.2013 18:11

korker0 kirjoitti: kaasuttimen kattovat omasta detsistä, pakoputken merkinnät, ratastukset sun muut.


eikai ne rattaita jaksa laskee jos puuttuu merkinnät moniko piikkinen on? 8o[/quote]

Rattaissa on aina merkintä, paljonko siinä on piikkejä :) eturattaan se kyllä laski että monta siellä on. :lol:

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

14.9.2013 13:33

Mites ku oon viemässä pvtä katsastuksee nii tarviiko olla lokareita ? Ja mulla on 20 dellorto ja vaahtoputsari niin kelpaako jos on kumminki 50 pytty? Ja ei kulje 45 enempää :)

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

14.9.2013 16:38

Ei kelpaa ellei oo 12/14mm mikuni. Ja lokareitten tarve riippuu mopon vuosimallista. 93 ja sitä vanhemmissa ei ainakaan tarvi olla.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

15.9.2013 16:10

No eiköhä mee läpi katsastuksesta nyt ku on 12mm mikuni vaik o 94 vm ?pvssä myös pirikello ja sigma mittarina ja pipercross puhistin ei varmaa haittaa vaik ei oo vakio tavaraa? Ja tarviiko pvs rattilukkoo ku eihä siinä vakionakaa oo? Kiitos etukäteen :)

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

15.9.2013 19:58

Ei tarvitse noin vanhassa. Tosin nopeusmittarin pitäisi olla valaistu ja polkupyörän kilikello äänimerkkinä on vähän siinä ja tässä. Katsuristahan tuo on kiinni, joku katsoo viimeisen päälle tarkkaan ja toinen silmäilee mopoa hetken edes käyntiin koittamatta.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

15.9.2013 20:23

www.motonet.fi/fi/tuote/382019/Polkupyo ... rkki-torvi
Tuo ainakin käy katsastuksessa töötistä mopossa.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

16.9.2013 16:14

En muista tarkkaa vuotta, mutta näissä vanhemmissa fillarin kilikello kelpaa eikä mittarin tarvi olla valaistu, tai sitten sitä ei tarvitse ollenkaan niinkuin minulla.

Rattaista... Mulla laski takarattaan piikit ja kysyi eturattaan kokoa, kun sitä ei tuon suojalevyn takaa näe. Kyllä ne muutenkin perusjutut katteli melko tarkkaan läpi, mutta ei käynyt esimerkiks kokeilemassa ollenkaan (Mitä nyt ajoi 20 metriä konttorin pihassa). Sitten taas joillain ei ole tarvinnut kärrystä nostaa ollenkaan ja on mennyt sillä läpi, eli riippuu aika paljon katsurista että miten tarkkaan noita oikein syynätään.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

21.9.2013 22:08

Terve!

Mielenkiinto Helkama AX:n laittamiseen on taas palannut, meinasin laittaa lailliseen kuntoon ja koittaa menisikö rekisteröintikatsastuksesta läpi. Rupesin vakio-osia ettimään ja huomasin että PERKELE, iskä vieny mukanaan kaatsille :itku: kellä tulee mieleen hävittää yli 20 vuotiaan mopon alkuperäisosia?!! Nyt ei oo muuta takavaloa tarjolla ku joku perus LED-takavalo (suunnilleen tämmönen)
Jos laitan sen kiinni ja eteen jonkun laillisen (muttei alkup.) valon, mitä luulette, meneekö läpi? Vai menisikö tälläsenki kanssa? (halogen, ei E-hyväksyntää)

E: Ja tarviiko ton ikäsessä mopossa olla jarruvaloa? Mun mielestä jarruvivussa ja polkimissa ei mitään "sensoreita" näy :roll: kaipailisin nopeita vastauksia!

E2: Ja vielä heijastimista :lol: Eli tarviiko taakse ja sivuille minkäänlaisia heijastimia? Pitää rueta sit vissiin polkupyörästä irrotteleen :x

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

22.9.2013 12:29

Jos toi bilteman ledivalo on e-hyväksytty, se kelpaa ihan tommosenaan. Ylipäätään riittää että se takavalo on e hyväksytty ja palaa..

En tiiä tosta ax ikäluokasta, mut oletan et se o vanhempi ku 94 ? Sillo ei tartte olla jarruvaloja. Jos on noin vanha niin riittää myös että sulla on takana e hyväksytty punainen heijastin. Alkuperäsessä valossa se ois varmaan sisäänrakennettu. Tommosen ledivalon kanssa itekkin vaan kuumaliimasin fillarin e hyväksytyn heijastimen sinne takapuolelle

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

22.9.2013 20:24

Lue tämän topikin ensimmäinen sivu. Siitä voidaan olla montaa mieltä, mikä menee katsastuksesta läpi, mutta laki vaatii hyväksytyt valot. Takavalo on ihan hyväksytty, tuo kelpaa. Kilvenvalo kyllä puuttuu ja kilven kulma tuolla lipalla ei kelpaa. Taakse tarvitsee myös heijastimen. En nyt millään muista, oliko AX:ssä jarruvaloa vai ei. Tämän sivun mukaan takana pelkkä 5W valo. Etuvaloehdotuksesi ei kelpaa, halogeenit ei mene läpi.

Toistan, kyllähän niitä on mennyt milloin minkäkinlaista pommia ja patenttia ja valona ollut vaikka jalkalamppua, mutta laki on laki.

Osien ei tarvitse olla alkuperäisiä, kunhan ovat hyväksyttyjä. Alkuperäisten osien ei tarpeeksi vanhoissa tarvitse olla edes E-hyväksyttyjä.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

22.9.2013 22:48

Kiitti vastauksista!
Tarkistin asian, ei siinä oo jarruvaloja. Ja pitänee repiä jostain polkupyörästä takaheijastin ja patentoia se kiinni :D Mites on, tarviiko sivuheijastimia? Pitää neki sit samalla hakee Prisman polkupyöräosastolta x) Ja noi yleismalliset "tarvikelyhdyt" tuppaa olee nii helkutin kalliita et taianpa repii piikistä etuvalon irti ja laittaa sen yhen pirullisen päivän ajaks Helkamaan kiinni 8) Eli käsittääkseni pitkät valot ei oo mopossa pakolliset laisinkaan?

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

23.9.2013 9:11

on, mutta ei noin vanhoissa. Ja jos oikeen muistan niin 93 et myöskään tarvi niitä sivuheijastimia. Toki ne sitten konttorilla kertoo kaiken tänkin, vaikka ennen katsastustakin :)

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

23.9.2013 14:12

Voin kertoa että aika vaikeaksi menee tuo katsastus, vilkut yms härdellit on se helpoin osa pyörän kilvittämisessä.

Tärkeänä kysymyksenä tässä että onko pyörä joskus ollut rekisterissä?

Koska ajoneuvo katsastetaan noudattaen sen ensimmäisen käyttöönottoajankohdan vaatimuksia. Ellei ajoneuvoa ole aikaisemmin rekisteröity, se katsotaan lähtökohtaisesti käyttöönotetuksi tänään. 90-luvun alun mopo ei mene nykyaikaisista säädöksistä läpi.

Jos mopo taas on ollut käytössä aikaisemmin se pitäisi jotenkin pystyä osoittamaan.

Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

23.9.2013 17:16

Ei se nyt aivan noinkaan mene. Itse toki oon katsastanut lähinnä PeeVeitä, mutta kuitenkin. Suzukin kohdalla ton runkonumeron avulla saa tietoon valmistusvuoden.

Täälläpäin ainakin riittää että siinä todistuksessa, mikä tehdään pyörän historiasta, on mainittu valmistusvuosi. Itse halusin yhdestä tyhmästä syystä PeeVeen juurikin vuosimalliksi -90, ja silloin kirjoitin sen papereihin mitkä vein katsastuksen mukana konttorille, ja nykyisissä oikeissa papereissa lukee käyttöönotettu 0.0.1990.

Lähtökohtasesti kuitenkin, sun pitää ottaa runkonumeron perusteella joko trafilta tai katsastuskonttorilta tietoosi millonka tää vehje on viimeks ollu kilvissä, tai ennemminkin kenen nimissä se on ollut. Sen jälkeen sun pitää saada "katkeamaton" luovariketju itsellesi, jotta voit katsastaa. Jos semmonen edellinen omistaja löytyy, niin tietenkin voit sille pirauttaa ja pyytää et saisit siltä suoraan luovarit itelles. Sillonhan sulla on "katkeamaton" luovariketju vaikkei ehkä aivan virallinen.. :lol:

Omissa tapauksissa kuitenkin on käynyt niin että mopo on ollut niin kauan pois kilvistä että trafilla ei ole tietoa kenellä se on viimeksi ollut rekisterissä. Tämä on kait näissä tapauksissa hyvin yleistä. Sillon riittää kuuden vuoden historia. Sen voi taiteilla omin käsin paperille, sit vaan nimi alle ja kaks täysikäistä todistajaa.

Helppoa eikö ;)