Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.
21.3.2012 0:04
Gogge kirjoitti:Omistaja voi olla kuka vaan. Haltijalla täytyy olla ko. ajoneuvon ajokortti, eli m kortti taskussa niin voit olla sekä omistaja, että haltija. Kortittoman omistukseen kun laitetaan mopo, niin rek paperi vaatii molempien huoltajiesi nimikirjoituksen.
Mopon omistaja maksaa sakot, mutta päiväsakkoa noista et saa, rikesakoilla mennään. Peilin puuttumisesta saa usein vain huomautuksen.
Liikennevakuutuksen maksaa se kenen nimissä vakuutus on. Taikka siihen voi kait valita tilin mitä laskutetaan ja laskutus osoitteen.. Eli vakuutus voi olla omissa nimissäsi, mutta äitisi maksaa sen.
Mopoa ei tarvitse katsastaa, ellei poliisi vie kilpiä ja määrää valvonta katsastukseen. Sen kun täytät sen teknisen osan/2. osa niistä rekisteri papereista. Siellä on kohta omistajan vaihdokselle yms, suosittelen tutustumaan. Lapun täytät äitisi kanssa ja katsastus asemalle menet ja tulostaavat uudet laput ja muokkaavat ajoneuvon tietoja. Maksaa 11€.
Kiitos vastauksesta, auttoi paljon!
Vielä sitä kysyn että jos vakuutus on äitin nimissä ( Äiti saa hyvät bonukset vakuutusyhtiöltä ) Niin eihän ne vaikuta siihen rikesakon tai päiväsakon hintaan( Äitillä tietenkin paremmat tulot kuin 15 vuotiaalla) eli edelleenkin minä olen niiden sakkojen maksaja, ja päiväsakkojen suuruus koostuu MINUN, 15-vuotiaan mopon omistajan (ja haltijan) tuloista?
21.3.2012 0:17
Sinä ne maksat, omilla tuloillas, eikä vakuutukset vaikuta mitenkään sakkoihin. Eikä mopoon saa myöskään varsinaisia bonuksia, jonkun keskittämisbonuksen voi saada, muttei samanlaisia bonuksia kun vaikka autoon.
21.3.2012 0:30
Voi olla toki noinkin että pitää vaan olla ikää, eikä korttia..
Ei kaikkea varmaksi muista, sen vain omalla kohdallani muistan että haltija en voinut olla kun en ollut 15/ei ollut korttia, ja että sai edes oman nimen rek. papereihin (omistaja) piti olla sekä äitin että isukin nimi siinä.
Ja tosiaan, tulot vaikuttaa vain päiväsakkoihin (tulottomalla 6€/kpl), rikesakot ovat kiinteät. Ja mopoissa ei bonuksia ole, toki voi liikennevak. halvemmaksi tulla kun sen ottaa samaan paikkaan samalla nimellä missä muutkin talouden vakuutukset. Hinta kuitenkin vaihtelee todella suuresti vak.yhtiön mukaan. Voi olla jossain lähes puolet halvempi kuin toisessa paikassa. Kannattaa kilpailuttaa.
21.3.2012 21:14
Reetuhai2 kirjoitti:Sinä ne maksat, omilla tuloillas, eikä vakuutukset vaikuta mitenkään sakkoihin. Eikä mopoon saa myöskään varsinaisia bonuksia, jonkun keskittämisbonuksen voi saada, muttei samanlaisia bonuksia kun vaikka autoon.
Joo ei niitä mopoon muuten sais, mutta äiti saa jotain henkilökohtaisia etuja vakuutusyhtiöltä kun käy kokouksissa siellä ym. niin siksi olisi parasta että vakuutus olisi äitin nimissä ( halvemmat vakuutukset) Ja mopo taas minun nimissäni täysin.
21.3.2012 23:29
Laita ittes omistajaksi ja äitees haltijaksi. Näin sai ainakin osakaskosta alennusta.
22.3.2012 8:35
Silläkään ei ole loppuun mitään muuta merkitystä ku, että kenen nimelle laskuun tulee. Paljonkas se alennus oli, jos oli vaikka isän tai äidin nimellä? Muistaakseni ei montaa kymppiä ollut.
22.3.2012 14:03
Osakaskosta sai muutaman prosentin poissa kun isällä oli muita vakuutuksia samassa yhtiössä.
22.3.2012 21:22
Kysyin sähköpostilla Hämeenlinnan katsastusasemalta paljonko maksaa mopon uudelleen rekisteröinti, niin ne vastas näin:
- jos mopo on ollut vuoden 1995 jälkeen ajoneuvorekisterissä ja poistettu liikennekäytöstä marraskuun 2007 jälkeen
katsastusta ei tarvita, vaan rekisteröinti hoituu ilmoitusosalla ja hinta koostuu uudesta rekisteriotteesta (11,20,-) ja kilvestä (7,-), yhteensä 18,20.
- jos mopo ei ole ollut ajoneuvorekisterissä ollenkaan tai on ollut ajoneuvorekisterissä vuoden 1995 jälkeen mutta on poistettu
liikennekäytöstä ennen marraskuuta 2007, pitää suorittaa rekisteröintikatsastus, jolloin hinta koostuu katsastuksesta (70,-), rekisteriotteesta (11,20) ja kilvestä (7,-), yhteensä 88,20.
Kyseessä siis avk mopo, jonka ostin viimevuoden marraskuussa. Selviinkö siis tolla 18,20e? Ja eihän toi 88,20 oo paha hinta muutenkaan?
Ja sitte kun varaan ajan katsastuksesta, niin voinko ajaa sinne ilman kilpiä laillisesti?
22.3.2012 21:32
No jos se on määrätty tarkastuskatsastukseen (tai joku sellanen, ne nyt muista ihan varmaks mikä se oli) niin sitte täytyy katsastaa, ja hyvin luultavasti täytyy kun on AVK-pelistä kyse.
Konttorille saa ajaa ilman kilpiä kunhan on aika varattu.
26.3.2012 23:07
Iltoja.
Honda Monkeysta -96 vuoden ois pari kysymystä liittyen katsastukseen.
Elikkäs, velipoika onnistui valojen takia menettämään kilvet mankista vuosi sitten ja mopo jäi tallinkulmille, no nyt toissapäivänä laitoin valot toimimaan, katoin jarrut ja muut vehkeet toimimaan, sitten rupesin katsomaan runkoa, koska ei löytynyt minkään moista runkonumeroa/lätkää edestä ja eikä takaa, että mitenkä pitäisi nyt toimia, että saisi kilvet menopeliin takaisin, laput kyllä löytyy vehkeestä? ja sitten myös noista vilkuista, että ymmärtääkseni niitä ei -96 vuode mankissa tarvitse olla, huitoo vain käsillä? kiitos pikaisista vastauksista.
26.3.2012 23:16
Vilkut ei ole pakolliset missään mopossa. Pelkillä papereilla pitäs kilvet saada, kun katsastaa..
27.3.2012 17:51
http://www.motot.net/wiki/Mopon_katsastus_ja_rekister%C3%B6intiTuolla lukee ettei välityksiä saa muuttaa alkuperäisestä. AVK mopossa 2 numeroo isompi eturatas. Tarkastaako yleensäkään sitä, kun ketjunsuoja on kummiskin edessä?
27.3.2012 19:02
Ite luin joskus semmosen lakipykälän että välejä saa muuttaa niin ettei nopeus muutu yli 45kmh.
Ja itellä kun katsastin ni kysyi vaan että onko vakiovälit, mutta tottakai kannattaa vakiolätkä laittaa ettei pomppaa sen takia.
27.3.2012 19:05
mopon papereitten 2 osa (se mil muutetaan omistajaa) on hävinnyt miten saan uuden???
27.3.2012 20:12
Mulla kävi hassusti ja rekisterikilpi lähti irti ja meni hukkaan, niin saanko uuen katsastuskonttorilta kun vien vain paperit ja pitäskö se uuestaan katsastaa ja paljon sen kilven hinnaksi tulis?