Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: Talvi

17.12.2012 22:07

Noniin, mopoa on nyt joku kuukaus odotettu takas ja vihoinkin se saatiin. Oli kyllä varsin mielenkiintoista päästä tottuttelemaan uuteen kytkinkahvaan ja Suomen talveen samaan aikaan :D

Kesärenkailla ajo on mielenkiintosta kun joutuu kierroksia tasapainottelee sutimisen ja hyytymisen välissä. Skaala ei ole liian suuri. Onneksi kohta nappulanastat 8)

Sitten oleellinen kysysmys! Miten saan sigman pelittämään myös pakkasella? :D

Re: Talvi

17.12.2012 22:53

Milläs nikseillä olis helpompaa saada mopedia käyntiin? Nyt viiminen kuukaus menty autolla mutta, korjaukseen menossa pitkäksikin aikaa joten mopolla pitäis päästä liikkumaan.

Jo syksyllä DT:n käynnistäminen oli parin tunnin polkemisen takana.
Ennen lumia vaihtoin uuden tulpan ja sen jälkeen sillä ei olekkaan ajettu, eli penkassa seissyt parisen kk.

Akku on ollut tyhjänä viimisen pari vuotta, mutta eipä ole ennenkään vaikuttanut mitenkään.

Tyhjä putki. 95 suutin ollut aina hyvä ja on nyttenkin kiinni.

Millä helpottaa käynnistymistä ?

Re: Talvi

17.12.2012 22:56

Kokeile isompaa ryyppysuutinta talveksi.

Re: Talvi

17.12.2012 23:30

Isompi ryyppysuutin auttaa ainakin siinä tapauksessa että bensan saanti on liian vähäistä. Ja talvella pääsuutinkin sais olla pari nro isompi kuin kesällä. Muuta mie en ossoo sannoo. :D

Saa nähä humen aamulla että onko tolla ryyppysuuttimen vaiholla kuinka iso vaikutus käynnistyvyyteen.. Eilen illalla sai polkee varmaan 30-40 kertaa ennen ku edes hörähti.. :s

Re: Talvi

17.12.2012 23:35

Laita akkuun virtaa . Eikös näissä akullisissa mopoissa tuo akku "tasoita" virtaa joka tulee kun potkit sitä käyntiin?

Re: Talvi

17.12.2012 23:37

Juu saat kyllä kertoa auttoko, nimittäin vois kysyä saisko paikallisesta huollosta isompaa ryyppysuutinta, kuulostaa aika kätevältä apuvälineeltä koska Gilera ei muuten lähe 15 asteen pakkasella (ehkä) muuten käyntiin :D

Re: Talvi

17.12.2012 23:57

Jippeyee kirjoitti:Laita akkuun virtaa . Eikös näissä akullisissa mopoissa tuo akku "tasoita" virtaa joka tulee kun potkit sitä käyntiin?

Ei vaikuta. Ainoa mihin se korkeintaan vaikuttaa oleellisesti on digimittariston toiminta, tosin ei kaikissa digimittarillisissa mopoissakaan ole akkua (Rieju). Mutta ei se käyntiin vaikuta millään tavalla.

Kaasarin säätö on ehdoton, merkitys vaan korostuu talvella. Jos se ei syksylläkään helposti käynnisty niin turha toivo että talvella sillä mopolla mitään tekisi...

Re: Talvi

18.12.2012 0:04

Siis jos sitä on käyttänyt päivittäin nii saa vaikka kädellä polkastua käyntiin, mutta auta armias jos viikoks jätät pihalle nii ei toivoakaan päästä alle 2 tuntiin ajamaan.

Re: Talvi

18.12.2012 10:04

Vai niin :lol: Itellä lähtee yhtä helposti päivän seisomisen ja viikon seisomisen jälkeen käyntiin. Eilenki ku honda oli ollu 3vk ajamatta nii toisella kunnon polkasulla käyntiin ;)

Re: Talvi

18.12.2012 10:53

Eipä tolla ryyppysuuttimen vaiholla ollu niin kovin suuri vaikutus ollu.. Sai silti polkee 15-20 kertaa ennen ku läks käymään. :s

Re: Talvi

18.12.2012 13:08

Pääsuutin 10 numeroa isommaksi talvella kun kesällä niin hyvi rullaa :)

Re: Talvi

18.12.2012 13:17

XPSsm kirjoitti:Eipä tolla ryyppysuuttimen vaiholla ollu niin kovin suuri vaikutus ollu.. Sai silti polkee 15-20 kertaa ennen ku läks käymään. :s

Aivan varmasti johtuu alipainehanasta. Kun polkee sen muutaman kymmentä kertaa niin se sinä aikana mahdollisesti täyttää kaasarin, mutta kun polkee niin se samaan aikaan myös tyhjentää. Eli uskosin että tällä on vahvasti tekemistä tuon huonon käynnistymisen kanssa, pakkasella kaasari haihtuu tyhjäksi bensasta (syystä tai toisesta), ja kun polkee ahkerasti niin alipainehanasta menee vähän kerrallaan kaasariin bensaa ja saattaa lähteä käyntiin. Kun taas jos alipainehana vuotaa niin tunnostaa lähtevän helpommin käymään kylmänä.

Pitäisi melkein useampaankin mopoon tehdä tuo sama testi, että ottaa alipainehanan pois käytöstä kokonaan ja tutkia vaikuttaako se kylmäkäynnistymiseen, tähän kyllä viittaisi myös miksi uudet mopot käyvät kylmänä melko nihkeästi ja hirveän laihalla seoksella kun kaasarissa ei ole bensaa tarpeeksi.
Uskosin myös käsihanan olevan se syy minkä takia vanhat mopot tuntuvat lähtevän käyntiin aina kelistä riippumatta muutamalla polkaisulla, kun tankista valuu kokoajan kaasari täyteen bensaa jolloin se ei ole tyhjänä ennen kun aletaan polkemaan.

Re: Talvi

18.12.2012 15:39

En kyllä ymmärrä, 85 suutin, kuriton, reikälevy paikallaan.. Lähtee aikaslailla paskasti käyntiin. näin 6 - 8 asteen pakkasella 5 - 10 polkasua että käynnistyy, mutta taas jos on 10 - 15 astetta niin parikymmentä eikä edes hurahda.

Koitettiin 92 suutinta mutta huoltaja sano että liian iso ja vaihdettii pois. Kyllä sen röpötyksestä huomaa että saa tarpeeks löpöä, tänään ihmettelin ku vähän tummempaa savua ku normaalisti lykkäs ku nosti kierroksia n. tonnilla, ja mopon sammutettua putki oli ihan musta öljystä tai ties mistä ja savu nous putkesta. Tosin eka kerta huollon jälkeen ku taas savuttavalla päällä, varmaan koittaa karstottua.

Eli siis lyhyesti lähtee paskasti käyntiin vaikka pääsuuttimen pitäis olla juuri sopiva. Toki tyhjäkäyntisuutinta vaihdettiin isompaan.

Re: Talvi

18.12.2012 16:52

radon- kirjoitti:Pitäisi melkein useampaankin mopoon tehdä tuo sama testi, että ottaa alipainehanan pois käytöstä kokonaan ja tutkia vaikuttaako se kylmäkäynnistymiseen, tähän kyllä viittaisi myös miksi uudet mopot käyvät kylmänä melko nihkeästi ja hirveän laihalla seoksella kun kaasarissa ei ole bensaa tarpeeksi.
Uskosin myös käsihanan olevan se syy minkä takia vanhat mopot tuntuvat lähtevän käyntiin aina kelistä riippumatta muutamalla polkaisulla, kun tankista valuu kokoajan kaasari täyteen bensaa jolloin se ei ole tyhjänä ennen kun aletaan polkemaan.


Miten sä ton hanan otat pois käytöstä ? :)

Re: Talvi

18.12.2012 16:54

ಠ_ಠ
Irrotat sen ja laitat letkun tai käsikraanan raakasti tilalle.