Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.
24.4.2013 17:08
Urat lähtee sivuilta taaksepäin keskelle. renkaassa on myös suuntaviiva, joka näyttää sen olevan väärinpäin tällä hetkellä.
24.4.2013 17:32
Eiks sen kuulukkin olla nuin päin, eli urat tullee sivuilta taakse päin (eli ihtees päin, kun istut kyydissä)
Tosin jos nuoli renkaan kylessä näyttää toiseen suuntaan, niin sillon se tod.näk. on väärin päin.
Ihellä oli viimekesän eturengas väärin päin, eikä kyl mitään vaara tilanteita syntyny millään kelillä..
24.4.2013 17:36
Eipä sillä mahdotonta eroa ole kummin päin pyörii mopossa, riippuu tietenkin kuvioinnista. Jos kyseessä on Vee Rubberin VRM294 kumi, mitä vahvasti veikkaan, niin aivan sama, jos rengas on uusi. Käytetyn renkaan kohdalla pyörimissuuntaa ei kannata vaihtaa kesken kaiken, sillä muuten kuluminen nopeutuu.
24.4.2013 17:39
Käsittääkseni se noin kuuluukin olla kuin Driver sanoi. Itellekin aiheutti kummastusta kun jutusta kuulin ekan kerran
Jotenkin se vesi ohjautuu erilailla eturenkaasta noin pois ja vesiliirron vaara pienenee. Kannattaa tsekata onko renkaassa pyörintäsuuntaa, yleensä niissä ei taida olla vai? Koskaan en oo kiinnittäny huomiota kun takarenkaissa mulla aina ollu yks lysti miten päin sen törkkää.
24.4.2013 18:10
Joo hyvä, että sopii noin, ei tarvi murehtia sitä enää
24.4.2013 18:15
Tässä vielä kertauksena sivulta 9, miksi eturenkaassa kuvio on yleensä erisuuntaan mitä takarenkaassa.
Shape kirjoitti:Muista, että kyseessä on moottoripyörän renkaat, eikä autonrenkaat. Autossa kun rengas voi koskettaa tietä yli 20 sentin matkalta, kun moottoripyörissä se on muutamia senttejä, eturenkaassa vähiten. Joten voi varmaankin nyt hoksata, että mp:n rengas syrjäyttää vettä itsessään hyvin.
Lisäksi kannattaa miettiä kun pyörää kallistetaan, niin ne urat poistaa vettä siltikin. Jos menosuunta on -->, niin kallistettaessa yhtä hyvin se vettä poistaa, oli urat näin / tai näin \.
Myöskin pito-ominaisuuksia kannalta on parempi, että kuviointi on eturenkaassa "väärinpäin", koska sillä eturenkaalla vain jarrutetaan. Takarengas taas hoitaa vedon, joten urat ovat taas toistenpäin.
Esimerkiksi kyykkykevareissa on melko kapea takarengas ja sen kokoisia renkaita saa yleensä vain mp:n eturenkaina, joten tällöin rengas täytyy asentaa vastoin pyörimissuuntaa, jotta kuvio tulee oikein.
25.4.2013 10:08
Jos pyörimis suunta on väärinpäin, niin renkaan kuvio ei toimi oikein, vaikuttaa lähinnä märkäpitoon.
1.5.2013 21:33
Ei jumakekka.
Eikös 80/100 -21 rengas pitäs käydä normaalisti enduro mopon vanteelle?
Entinen rengas oli 80/90 -21.
eli 20cm matkalta rengas ei ole "huulilla" vaan syvemmällä kuin muu osa renkaasta.
Ja huomenna olisi tarjoitus huoltsikalla kokeilla laittaa rengas paikalleen kovilla paineilla mutta renkaan kylessä lukee että maksimissaan 2.5bar...
uskaltaako tuota heittää vaikka 4-5bar paineilla paikalleen renkaan??
(vai eikö yksinkertaisesti rengas käy vanteelle?)
Nopea apu on paras apu
1.5.2013 23:14
jos se on oikee asennettu nii painetta vaa nii kyl se menee sinne, tyhjentää vaikka välillä ja lisää painetta. Jonku 3 bar uskaltaa ainaki heittää huoletta.
1.5.2013 23:15
Juu kyllä voit asentaessa laittaa suuret paineet sinne. Mä jouduin kerran laittaa joku 6 bar että nasahti paikoilleen
E: sasumeil oli nopeempi
2.5.2013 18:13
Jooh...
Meni lopulta paikalleen st1 pihassa renkaan ja vanteen peitti saippualla ja pisti sen 7bar
Ja kiitokset auttajille
4.5.2013 19:12
Kuinka paksut smotorenkaiden akselit on Derbissä ja peugeotissa? Meneekö Peugeotin smotovanteet kuinka helposti Yamaha dt:seen?
Olis pieni kiire tällä tiedolla.
5.5.2013 21:23
Onko hyvä rengas tämä
Continentalin ContiTwist SM Sport, ja onko tuo 100/80-17 kuinka pieni vai suuri? Eessä tollanen nii tarvis samanlaisen taakse, minkä kokonen pitäs olla vai riippuuko vanteesta?
Sitä myös että mitä meinaa nuo 100/80-17 B/C 52H, 100 on vissiin korkeus..?
Ja pistetään nyt vielä samaan että miksi joissain mopoissa on eessä kummallaki puolen jarrulevy jotka kummatki jarruttaa? Onko paljonki parempi jarruteho ku yhessä levyssä?
5.5.2013 22:07
Muistaakseni meni näin: leveys/korkeus prosentteina renkaan leveydestä-renkaan koko.
5.5.2013 22:10
On hyvät kumet.
Ja kait se paremmin kahella levyllä pysähtyy..