Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.
20.4.2012 17:05
Noniin, jos hyvin menee niin kortti perjantaina taskussa. Keksiviikkona, torstaina ja perjantaina ajokokeet. Saas nähä joutuuko hiekalla tekemään.
25.4.2012 8:28
Tännään ois viimenen ajotunti, ja käsittely hyvässä lykyssä siihen perään.
Autokoulun NEOSSILLA kyllä menee ongelmitta läpi, on jo testattu, niin ylinopeuttakin tuli vedettyä portteihin..
mutta oishan se mukavempi s-motolla kanttailla.
25.4.2012 17:18
onko ne katsastuskonttorin tyypit hirveän tarkkoja vaikka katseen suuntautumisen kanssa? Itellä kun meinaa välillä heittää katse siihen asvalttiin vaikka pitäisi piettää siellä kauempana.
25.4.2012 17:32
Ei ainakaan mulla. Teet vaikka sellasen pikku tempun, että asetat kypärän päähäsi vähän takakenoon ja katot kypärän alareunalla, niin näyttää siltä, että katsoisit kauas. Itse tein noin, kun autokoulunopettaja herjas siitä, että mä muka katson liian eteen, vaikka katsekontakti oli hyvinkin kauempana. Kypärä oli siis vähän etukenossa mulla, ja se näytti sitten siltä, että katse oli minne oli.
Muista, että se kypärän liike tulee olla selvä. Äläkä laita sitä kypärää liika takakenoon, ettei se sitten hypi silmille.
Hidasajoon vinkki: Pidä katse vaikka suoran päässä olevassa kiintopisteessä (Noin 100-150m päässä).
Väistöön: Katse suunnattuna aina seuraavaan välipisteeseen. Alusta katse on siinä mutkassa, ja mutkassa katse on maalissa.
Jarrutukseen pidä katse suurinpiirtein asfaltissa, että älä katso liian kauas, mutta ei se hyövää tuijottaa sitä eturengastakaan.
25.4.2012 17:40
Mulle sanottiin, että joka testissä katse mahdollisimman kauas. Kaikki meni harjoituksissa läpi pieniä kauneusvirheitä lukuun ottamatta. Näitä oli muun muassa tuo liian alas katsominen, liian loivasti kääntyminen ennen ensimmäistä porttia ja se että jää moottori huutaan kun jarrutan (hanskoissa sellaiset tarttumapinnat niin ei pääse kaasuvipu palautuun normi asentoon kunnolla), mutta sanoi, että jos näin menee niin menee myös oikea koe läpi. Hyvä niin.
Ps. Pääsin ajamaan Yamaha DTllä jolla oltiin ajettu n. 5km eli täysin uusi. Tyhjäkäynti oli päin hevon v****a ja joutui koko ajan painamaan kaasua, ettei sammuisi.
25.4.2012 19:10
Ny oli käsittelykoe. Muute meni hyvin mut kaarteis ekalla kerralla 3. portista ohi ja toisel kerral osuin 3. portin tötsään, mut vastaanottaja päästi kuiteski läpi
Ois viel papiska tallis ni rälläämää.
29.4.2012 11:08
mä oon suorittanut kaikki teoriatunnit ja ajotunnit joihin meni noin 1½ kuukautta aikaa suorittaa mutta miksi poliisit eivät suostu antaan lupaaa tai sitten mä oon vielkin siinä 3 viikkoo pitkässä jonossa näissä lupa asioissa
29.4.2012 18:47
Tervetuloa kerhoon. Pikkuvelikään ei kovin tyytyväiseltä vaikuttanut kun b-kortista uupuisi enää teoriakoe+inssi, ajokorttilupaa odotettu pian kuukausi. Soittoihin ja muihin tiedusteluihin ei ole pahemmin vastailu. Joku viitseliäs voisi tietysti tehdä vaikkapa eduskunnan oikeusasiamiehelle kantelun siitä noudattaako lupaviranomainen esimerkiksi hallintolain 23 pykälää kun käsittely kestää noinkin pitkään.
Käsittelyn viivytyksettömyys
Asia on käsiteltävä ilman aiheetonta viivytystä.
Viranomaisen on esitettävä asianosaiselle tämän pyynnöstä arvio päätöksen antamisajankohdasta sekä vastattava käsittelyn etenemistä koskeviin tiedusteluihin.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434
29.4.2012 20:07
Ihan ihme hommeli tää uusi mopokortti.
29.4.2012 20:11
Täysin samaa mieltä..
29.4.2012 20:13
On tämä uusi mopokortti ohan ajatuksena kaunis, mutta suhteutettuna jo nyt paikotellen ylikuormitettuun virkamieskoneistoon, niin ei...Vielä jos virkamiehiä vähennetään, ja rahoja pienennetään, alkaa olemaan jo toivotonta touhua näitten lappujen kanssa pelleily. Mopokorttiluvan odotusaika tulee varmaan olemaan joku vuosi...
30.4.2012 0:39
Niin ja etenkin kun kyse on niinkin isosta luvasta kun mopokortti.
30.4.2012 0:44
Ihan saman lupaprosessin se ajokorttilupahakemus käy läpi ajokorttiluokasta riippumatta.
30.4.2012 1:50
No käy juu, mutta aikamoista pelleilyä. Kas kun ei fillarille korttia ole.
30.4.2012 10:35
Mopokortille ja traktorille saisi kyllä olla joku kevyempi lupaprosessi mitä tämä nykyinen. Joku ettei se käy koko virkamieskoneistoa läpi, vaan pelkästään jonkun osan siitä, tai vastaavaa. Kuitenkin kun puhutaan mopokortista, eikä mistään yhdistelmäkortista...
Sinällään vielä enemmän hassua on se, että saan ajaa isoa traktoria, ja vetää jotain 15 000kg kaivurilavettia perässä vastaamalla viiteen kysymykseen. Mopolla(100kg, 45km/h) taas saan ajaa kun olen käynyt kauheet koulutukset sun muut läpi...Ja oikea tie tämän huvittavuuden ratkaisemiseen EI ole se, että ahdetaan miljoona traktoriajotuntia, inssi, kakkos ja kolmosvaihe. Muutenkin näihin ajokortteihin tarvittaisiin joustavuutta. Jos käsittelykoeharjoitus ajotunnilla menee heittämällä läpi, eikä liikenteessä ajossakaan ole ongelmia, mitä järkeä on siellä ajotunneilla olla ja maksaa niistä? Joku sellanen systeemi voisi olla ihan jees, että tarpeen mukaan käydää niitä tunteja, ja tunteja olisi joku "X-Y määrää", eikä se, että jokaisen on pakko käydä se sama määrä tunteja.
Mutta, eipä noita kevennyksiä lupaprosessiin/ajotunteihin sun muihinkaan varmaan erityisemmin tule, ei niitä siellä eduskunnassa kiinnosta mopoilijoiden asiat, eikä ne käsitä sitä nuorten syrjäytymistä vastaan taistellessaan että kenties sekin, kun ei nuori pääse liikkumaan yhtään mihinkään, lisää sitä syrjäytymisriskiä entisestään. Muutenkin nämä "nuorten puolueiden" tekemät päätökset "nuorison parhaaksi" (=lisää rajotuksia, lakeja ja rangaistuksia) ei ole enää edes huvittavalla tasolla, vaan ihan silmitöntä kuraa.