Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.
10.12.2012 21:38
Pakko lähteä huomenna metsästämään takajarruvaijeria sillä kävi tänään kolari niin lähellä että olisi kiva saada takajarru kuntoon
Pelkällä etujarrulla koittaa peilijäisellä tiellä saada pysähtymään vähän kovemmasta nopeudesta niin liukuu vaan. Onneksi lähti viimehetkellä pois edestä
10.12.2012 21:59
Mitenköhän se pösö mahtaa huomen aamulla lähtee käyntiin ku tällä hetkellä -10°C. Tänä aamuna -6°C läks viidellä pokasulla, mutta koulun jälkeen sai polkee yli 10 kertaa vaikka lämpötila suurinpiirtein sama.
No, huomenna jos jaksas vaihtaa suuttimia, niin jos se siitä sit lähtis paremmin.
10.12.2012 22:17
Itellä lähtee aina ekalla tai tokalla vaikka on ollu pihalla jonkin aikaa. Suutin on kesäkeleillä 98 nyt 102 ja pakko sanoa että ajettavuus on ihan kauheaa kun röpöttää 1,2 ja 3 vaihteilla ihan tajuttomasti.
En kyllä jaksa enää ruveta tuota säätämään kun lähtee nyt niin hyvin käyntiin.
10.12.2012 22:18
Itse ainakin huomasin että alipainehana vaikuttaa käyntiinlähtöön aika ratkaisevasti ainakin omassa mopossa. Ennen -15c piti polkea +10 kertaa, nyt lähtee kahella potkulla vaikka oli -26c. Muuta en välissä tehnyt kun otin alipainehanan välistä pois, en pyörittäny ruuveja enkä vaihtanu suuttimia ollenkaan, liekkö sillä sitten noin suuri vaikutus?
Itse liukastelin tämän päivän, ilmeisesti liian kovat rengaspaineet (3bar) kun ei meinaa pitoja oikeen löytyä vasta kun 10km/h jälkeen, siihen asti takapyörä lyö tyhjää vaan
Pitänee laskea siihen kahteen bariin ja kattoa onko vaikutusta, jarruttaessakin jäällä lipsuu aika lailla...
10.12.2012 22:31
Pitäisiköhän tuota itsekkin kokeilla. Se vaan voi olla että mikä toimii boatianissa ei toimi derbissä.
Huomenna lähtee vihanen soitto liikkeeseen, ei ole 2012 derbin kaasarissa ryyppysuutinta!
10.12.2012 22:47
Radon-
Otitko vaa suoraa sen hanan pois vai mitää sää sille teit ? itel ainaki baotianissa se o kierteellä kiinni tankissa ja sit lähtee letku ?
10.12.2012 22:52
ramba__ kirjoitti:Pakko lähteä huomenna metsästämään takajarruvaijeria sillä kävi tänään kolari niin lähellä että olisi kiva saada takajarru kuntoon
Pelkällä etujarrulla koittaa peilijäisellä tiellä saada pysähtymään vähän kovemmasta nopeudesta niin liukuu vaan. Onneksi lähti viimehetkellä pois edestä
Kannattaa tosiaan! Mulla oli viime kesänä takajarru paskana (ei ilmattu
) ja kyllä se ajamine oli aika pelottavaa
10.12.2012 22:57
Ei se kesällä ilman takajarrua ole vaikeaa, pysähtyy etujarrullakin helposti. Mutta talvella ei ilman takajarrua oikein jäisillä teillä pysty pysäyttämään jos on tarvis. Lumella pysähtyy aika nopeasti, pitää niin hyvin.
10.12.2012 23:07
Mähän en talvella etujarruun koska ellei pidä vetästä hätäjarrutusta.
Pari kertaa on tullut vedettyä turvalleen sen takia kun olen jarrutanut etujarrun kanssa turhan kovaa.
10.12.2012 23:10
Pitää luottaa renkaisiin ja kyllä sen helposti tuntee paljonko sitä etujarrua voi liukkaalla käyttää ennenkuin lähtee alta. Vaikka joskus se eturengas lähteekin alta niin en kertaakaan ole vielä kaatunut.
10.12.2012 23:13
No itse ainakin käytän etujarrua koko ajan talvellakin, on se pysähtyminen vaan ihan helvetisti nopeampaa niin. Tuntuma etujarruun löytyy heti kunhan sitä uskaltaa käyttää, sitä muuten kärsii painaa yllättävän lujasti ennen kuin pito katoaa.
10.12.2012 23:17
Saa olla kyllä melkonen apina joka ajelee ilman jarruja pitkin teitä vaan... Ja tämähän on vain minun mielipiteeni.
10.12.2012 23:31
Siis käytän jarruja ja koko ajan olen valmis painamaan jarrua.
Yritän välttää sen etujarrun käyttyä lumisilla tiellä.
Ja olen kesällä käytin lähes pelkkää etujarrua mutta nyt on jäänyt vähemmälle.
On mulla ihan hyvät renkaat mutta esim täällä Auran ABC:n pihalla mikä on täynnä sellaista loskalunta niin siinä on aika petollista käyttää etujarrua.
Sellainen loskalumi on petollista ajaa mopolla jos sitä on kunnolla tiellä.
Mulla ainakin alkaa hakemaan niin perkeleesti.
Edit: Täälläpäin on teiden kunnossapito sen verran paskaa että melkein kaikki tiet ovat täynnä sitä loskalunta. Kyllä minä sitä etujarrua käytän jos on lunta tai asvalttia alla.
10.12.2012 23:39
Oletteko ajatelleen, että sitä jarrua voi painaa portaattomasti, eli säädellä jarrutustehoa? Lisäksi etu- ja takajarrua voi huhujen mukaan käyttää samanaikaisesti.
11.12.2012 0:16
Niinpä pojat. Ite ainakin jarrutan molemmilla jarrupainetta selkäytimellä säätäen, pelkällä takajarrulla vain vetää perän viereen ja jarrutusmatkaa mitataan valotolpan väleissä eikä metreissä. Ei puske olleskaan kun jarruttaa molemmilla!