Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.
4.2.2014 12:38
Ilmeisesti menee siis ihan vakiolohkoille ja vakikampuralle. Onkos Fanticissa muuten pakoaukonsäädin ihan vakiona siis 50cc:nä? Vähän heikosti löytyy tuosta caballeron koneesta oikein juttua, muuta kuin teho: "riittävä" tjs. Kaasuttimen koko sentään ilmoitetaan.
Ja jos tuon tapainen sylinteri löytyy ni se on varmaan siis ainoastaan kalleimmassa mallissa? Yritän tässä meinaan löytää perusteluja noille suht huikeille hinnoille mitä tästä mopomallista pyydetään.
4.2.2014 13:49
Ei siinä välttämättä vakiona tuota 80cc sylkkää ole, mutta saa ilmeisesti maahantuojan kautta hommattua? Ja tuskin on 50cc pakoaukonsäädintä kun ei taida olla muissa kun tuossa Athenan sylkässä, toki niitäkin löytyy 50cc versiona (ainakin Derbin D50B0).
Fantic.fi kirjoitti:-Lisävarusteita endurokilpaan löytyy kattavasti, mm 70-80-85cc ylikokosarjat. (85cc vaatii kampiakselimuutoksen).
4.2.2014 15:54
No se nyt on tietysti selvää, ettei vakiomoposta löydy 80cc sylinteriä mutta kiinnostaisi vaan tietää miten tuota minarellia on ylipäätään muutettu vakiosta Fanticin osalta. Laakerointi, kampiakseli, kytkin. Näistä malleista kun ei liiemmälti ole tietoa ja jos maahantuojalta tai valmistajalta kyselee niin vastaukset on yleisesti ottaen aika ympäri pyöreitä ja toteavat vaan, että "on tehty kestämään". Onkohan tässä hydraulikytkintä esimerkiksi? Tosiaan hinnatkin ovat jotain suht suolaista, jos puhutaan 5000e moposta niin sille pitää saada jo aika reilusti vastiketta, varsinkin kun muistaa, että mopot ovat Suomessa verovapaita. Tuota hintaa kun vertaa ihan kilvettömään KTM:ään niin eron ei pitäisi enää olla kovinkaan suuri jousituksen, rungon kestävyyden, jarrujen ja vanteiden osalta. Näin sen ainakin pitäisi olla. Valaiskoon ne joilla kokemusta on. Fantic-topikki kun on täysin kuollut.
4.2.2014 16:47
Tehoja sen verran että oma nelarihusse jäi reippaasti fanticille jossa oli tuo athenan 80cc. Tt 2t husse kokemattomalla kuskilla jäi kanssa.. Ei vissiin saa maahantuojan kautta koska oli toiki maahantuojan pojan fantsu ja vissiinki tilattu ulkomailta
4.2.2014 18:40
No jos ei tuo Athena liity mitenkään Fanticciin niin luulisin että ainoat muutokset ovat ehkä vahvistettu alakerta ja hiukan tehokkaampi pytty kuin esim. Yamahan DT:ssä. Kuulemma 80 - 90km/h kurittomana kulkevat. Voi johtua toki putkestakin.
4.2.2014 19:20
jonicc kirjoitti:Tehoja sen verran että oma nelarihusse jäi reippaasti fanticille jossa oli tuo athenan 80cc. Tt 2t husse kokemattomalla kuskilla jäi kanssa.. Ei vissiin saa maahantuojan kautta koska oli toiki maahantuojan pojan fantsu ja vissiinki tilattu ulkomailta
Oho, aika kovat on menohalut. Kyseessä varmaan se competizione malli, jossa 26mm lortto?
4.2.2014 21:15
jonicc kirjoitti:Ja siinä parhaassa fanticissa mm. 26mm litteeluisti lortto
80cc athena pakoaukonsäätimellä ym. muuta menee suoraan kiinni. On noita "kisamopoja" alkanu tulee muutamanvuoden sisää myyntii suomeenkin
µiten tollasen saa suomessa kilpiin, tai miten valmistaja on sen saanut tyypitettyä?? Eihän pytty nykyäänkään saisi olla yli 50cc, vai onko tähän tullut joku muutos?
ropiska kirjoitti:22hp pitäis olla bruttona tossa sylinterissä. Se pa-säädinhän lisää vääntöä alakierroksille.
Ihan mielenkiinnosta, tarkottaako toi brutto kampiakselin päästä mitattuna ilman vaihteistoa, sähkövermeitä, tai muitakaan mikä ahistaa koneen kulkua?
4.2.2014 21:20
Joo kyseessä oli se kaikista kirein malli. Ja siis mopohan oli alunperin 50cc mutta 80cc bigbore pytty vaan kiinni.
4.2.2014 21:30
ropiska kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta, tarkottaako toi brutto kampiakselin päästä mitattuna ilman vaihteistoa, sähkövermeitä, tai muitakaan mikä ahistaa koneen kulkua?
Tota en tiedä, mutta voisin veikata että se on otettu takarenkaalta penkissä. Kampiakselilta se ois sitte ~27hp. Kuitenkin omasta mielestä 22bhp Kampiakselilta on kyllä aika vähän ton luokan sylinterille, kun ottaa huomioon että on näitä +30hp sylintereitä myytävänä.
4.2.2014 21:39
Fanticin maahantuojan kanssa useasti puhelimessa keskustellut. Kuulemma on compi -mallissa eri poraus ja isku, kuin normi minarellissa.
4.2.2014 22:44
Noni, tulihan sieltä vahvistus tuosta iskusta. Olisi mukava nähdä tuo fanticin comp 50cc sylinteri vertailukuvissa perus am6:sen kanssa. Myös se kampiakseli kestää todennäköisesti tuon 80cc athenan kierrokset ainakin varmemmin kuin vakio. Luulisi senkin olevan vähän vahvempaa tekoa, samoten laakerointi. Mutta entäs se kytkin? Luulisi olevan vankempaa.
Hinnassa kun ei ole ihan hirveästi eroa HM:n kalleimman ja comp Fanticin välillä mutta mitkä lienee erot käytännössä?
10.2.2014 15:40
Jo viime vuonna ajattelin, että jos Hondan uudesta MSX:stä tulisi mopoversio, voisi se myydäkin ihan hyvin. No nyt näyttää siltä, että ongelmaan on tulossa jonkinlainen korjaus. Kiinasta kajahtaa ja tässäpä viitteitä MSX-kopiosta, kaasarilla ja ihan perus monkeytype koneella. Saatavana huhujen mukaan 50cc ja 125cc muodossa.
http://www.hondagrom.net/forums/7-grom- ... 125cc.htmlSaas nähä mitä tuleman pitää ja osoittautuuko huhut paikkansa pitäväksi ja miten käy Euroopan tuonnin näin räikeässä kopioinnissa. Monesti puhutaan Hondalaadusta mutta on syytä muistaa, että tässäkin tapauksessa on alkuperäinen MSX väsätty Thaimaassa.
edittiä: Belgiasta näitä saa jo aivan piakkoin. Hinnatkin ovat jo selvillä. Valmistajana on ilmeisesti QueenGarden, tai sitten tuon kyseisen liikkeen nimi on QG, jonka mukaan kiinaihmeet on brändätty. Tässäpä linkkiä:
http://www.skyteammotor.com/def/?naviga ... duct_id=37Myös Skyteam on tuomassa tästä msx-kopiosta oman versionsa myyntiin, tosin tälle kaudelle se ei ilmeisesti kerkeä. Harmi, sillä tämä vaikuttaa oikein lupaavalta pyörältä.
4.3.2014 21:23
Menee snadisti yksinpuheluksi mutta mutta... Pösöltä on tulossa retrohuumaan vastausta. Malli on Django ja sitä tulee saamaan 50cc, 125cc ja 250cc:nä.
http://www.youtube.com/watch?v=CBgW0cAjv-kNimivalinta nyt ei oikein itseäni sytytä mutta mopo itsessään on piristävän näköinen. Mopomallissa on ilmeisesti 2-tahtinen voimanlähde. Suomeen tulosta ei ole mitään tietoa tässä vaiheessa, kun on sen verran uusi malli, ettei pösön ranskankieliset sivutkaan tunnista tätä mallia muuten kuin etusivun mainoksen muodossa. Luvassa on kuitenkin hirveä määrä eri värejä ja mallimuunnoksia.
Niin ja löytyihän sieltä lisäksi tuo maxiskootterin kokoinen mopo Citystar 50cc. Tämänkin taitaa Suomessa vielä korvata vanhempi variaatio, eli elystar 50cc. Maahantuoja varmaan tyhjentelee vanhoja varastojaan, kun eivät ole tätä jo pari vuotta sitten ilmestynyttä mallia ottaneet ohjelmaan, vaan myyvät vanhaa mallia.
OT: on muuten Peugeotilla suht kovat Suomilisät hinnoissa enkä tarkoita pelkästään Ranskan hinnoittelua vaan keski-Eurooppaa ylipäätään.
5.3.2014 2:51
Peugeotin nimivalinnasta ei voi sanoa muuta kuin, että "The D is silent..."
9.4.2014 11:28
Ja taas Kiinasta kajahtaa kloonin merkeissä ja tällä kertaa kopioinnin kohteeksi on päätynyt Duke. Tässä meillä on jopa mopoversio:
http://www.jiajue.com/proInfo.aspx?id=370Mikäpäs siinä. Saadaanko koskaan Eurooppaan asti, on sitten ihan toinen tarina.