Minun moponi:Peugeot XPS Power Up (Ei ole myynnissä)- 7912 kilometriä rullattu
- Vuosikerta 2008
- Renkaina Pirellin enskanapit supermotardin vanteissa, ja talvirenkaat, jotka oli yhden talven, mutta ensimmäisellä omistajalla.
Historiaa:Olen sitten toinen omistaja, eka omistaja osti tämän pojalleen, joka ajoi sillä yhden talven (joulukuu 2008-maaliskuu 2009) eli se ei sillai ollu paljon ajossa, mutta ajoi saman vuoden loppuun, keväällä 2010 ajokuume alkoi, hän jatkoi ajoa, kunnes kaatui sitten liukkailla, ihme, se oli hänen ainoa mopo, joka kesti hänen käyttöä, koska sama kaveri sai 2004 vuotisen derbinkin lahomaan pienestä ajosta.
Pösö jäi kaverille käyttömäksi, mopo jäi ladon nurkkaan pölyyntymään.
Aika kului. Toukokuussa 2012 isäni kertoi, että tämän kaverin isällä olisi Peugeot XPS, kun olin kiinnostunut aika paljon yleisesti mopoihin siihen aikaan, enkä tiennyt minkä merkin valita, mutta yksi asia oli varma: Gileraa ja Derbiä ei tule pihaan.
Tämä omistaja kysyi sitten minulta:¨
- Miks helvetissä sä pösön haluat? Vastasin siihen jotenkin näin:
- No siksi, koska Opel ei ihan mopoja valmista.
Sitten kahden kuukauden päästä heinäkuun alussa kävin hänen luona taas, ja kysyin:
- Oisko mitenkään koeajo mahdollista?
No, hänelle kävi, pistin Pösön tulille, istuin ajamaan kaksipyöräistä moottoriajoneuvoa ensimmäistä kertaa elämässäni, laitoin ykköstä silmään, ja ajelin joku 25 kilometriä Laitilan pikkuteillä, ja olihan pakko kokeilla huippuja.
Kaasu pohjaan, ja menoksi, vauhti oli tuntumalla 75, mutta mittari sanoi 105, mutta tämä omistaja sanoi, että se mittari kusee, ja paljon.
Sitten tuli lokakuun 2. päivä, niin hän toi sen meidän pihaan, ja lähdin sillä heti peltoon harjoitusajolle. Yksi asia on varmaa: Se pösö ei lähe minulta vasta kun se ei enää liiku omin voimin, ja mitään ei ole tehtävissä, että se on ja pysyy minulla.
- Huiput 52 savisessa pellossa, mutta vois kulkea asfaltilla n. 55
- 110 suutin, 16mm kaasari vaihtuu 22mm:seen 10000 kilometrin läpikäynnissä tai sitten samalla, kun putkiremppa tehdessä
Rikki/paranneltavaa:- Sähköissä ei ole ongelmaa, mutta lämpöantura ja bensa-antura paskana
- Penkissä joku nuppineulanpään kokone reikä, mutta ei haittaa ajoa
- Putki korroosiossa, mutta muuten ok (pitäis irroittaa, otta holkki pois, hiekkapuhaltaa ja maalata)
- Vasen tankissa kiinni oleva kate hiukan rikki (ekan omistajan kaatuminen, alimman kiinnityksestä irtosi kolmion muotonen pala, mutta hankin uuden katteen, kun sopiva löytyy)
- Kai sitä istuinkorkeutta nostaa, kun olen aika pitkä (180cm+), ja se on helvetillisen matalalla, että jalat ovat melko paljon koukussa, varmaan jousta säätää n. 10-20cm korkeammalle, muuten siitä ei tule mitään.
Ja nyt vaikka sitä kuvaa: