27.4.2013 22:18
27.4.2013 23:49
On nuo suunnittelijat kyllä typeriä. blablabla
28.4.2013 0:06
28.4.2013 0:10
Toivottavasti edes heitit tämän läpällä.Throttle kirjoitti:Mopovalmistajat tekisivät näinkin mopoja mopoina jos EU-direktiivit sallivat sitä.
Nykyään mopon paino pitää olla vähintään 100kg. Niin joutuu vähän kaikkea tunkemaan mopoon jotta painorajaa tulee noudatettua.
28.4.2013 0:13
Throttle kirjoitti:Mopovalmistajat tekisivät näinkin mopoja mopoina jos EU-direktiivit sallivat sitä.
Nykyään mopon paino pitää olla vähintään 100kg. Niin joutuu vähän kaikkea tunkemaan mopoon jotta painorajaa tulee noudatettua.
28.4.2013 0:49
Shape kirjoitti:Toivottavasti edes heitit tämän läpällä.Throttle kirjoitti:Mopovalmistajat tekisivät näinkin mopoja mopoina jos EU-direktiivit sallivat sitä.
Nykyään mopon paino pitää olla vähintään 100kg. Niin joutuu vähän kaikkea tunkemaan mopoon jotta painorajaa tulee noudatettua.
28.4.2013 13:09
Vastaa nyt jotain.Mä en enää uskalla edes kommentoida tähän, vähän sama kuin astuisi huoneeseen jonka seinät on vuorattu paskalla. Slerpa ja Palezu vetää niin lujaa että todetaan heidät voittajiksi, nyt ei pysty enempää.
Mikä se direktiivi olikaan joka päätti Tuntureiden taivalin?
28.4.2013 15:24
Palezu kirjoitti:Jep. Ehkä isoin muutos on tuo että johtojen ja liittimien määrä on kasvanut eksponentiaalisesti ja konetilat menneet todella ahtaaksi ja vittumaisiksi. Tommoset vähäsen "erikoisemmat" mekaaniset osat on nyt helppo käsittää kun vähän aikaa miettii mutta sähköjen kanssa ei tule kyllä monesti mitään ellei omista jonkinmoista tietomäärää sähköosien toiminnasta.
On nuo suunnittelijat kyllä typeriä. Tekniikka monimutkaistuu koko ajan ja ainakin mopoissa aivan turhaan. Mitä hemmetin hyötyä esim siitä detsien moric systeemistä on? Vanhalla ducatin normisysteemillä toimii aivan hyvin, lisäksi ei ole riskiä että moric boksin rajoittimen poraaminen kusee ja joutuu ostamaan 200-300e uuden boksin. Se lisäilmaventtiilikin varmasti aivan turha, kuten on tuo kaasarin lämmityskin. Lähinnä aiheuttaa vain turhaa vitutusta kaasaria ropatessa kun letkuista lurisee nestettä ja ainakin yamahoissa niissä on vakiona semmoiset vittumaiset klemmarit. Onhan tuo todettu että ilmankin tuota lämmitystä toimii.
28.4.2013 16:01
Täatä olen samaa mieltä. Kuitenkin se mopo on tehty 45km/h nopeuksiin, ja sitä boksia ei ole tarkotettu porattavaksi.Suunnittelijat on typeriä, eiköhän ne käyttäjät ole niitä typerimpiä. Onko boksia poratessa kellään tullut mieleen vaan avata sitä saatanan boksia ja katsoa sitä vastusta mikä pitää porata.
Pitäisi ajatella että missä menee se raja miten hienoa tekniikkaa on järkevää laittaa 45 kulkevaan laitteeseen. Tietysti ruisku myy, ja sehän sitä tehtailijaa kiinnostaa.Ei kehitys ole pahasta. Ruiskut ja moottorin ohjaukset tulkoot vaan. Ne kun yleistyy niin yleistyy ohjeet ja ohjelmat. Niitä voi sitten opetella käyttämään ne joita kiinnostaa.
Kuvittelisi silti että moottoripuolella tapahtunut kehitys pystyisi sen kulutuksen viemään samaan mitä 60-luvun koneet matapuristeisella koneella. Itse voisin ajatella että painon lisäksi kyse on siitä, että moderni kone on mopokäytössä todella hölmö. Varmaan päästäisiin reilusti alle 1 litran kulutuksiin jos kone tehtäisiin sitä 45km/h nopeutta silmällä pitäen eikä yliampuvasti.Nykymopot kuluttaa enemmän, syy on yksinkertainen. Painoa on tullut lisää sen 50kg.
Valojen ja jarrujen kehitys on mielestäni positiivisin asia mitä mopon kehityksessä on tapahtunut koko mopon aikana. Vanhoillakin valoilla muut näkee minut mutta minä en näe mihinkään.Uus endurot on todella paljon helpompaa nähdä jo kokonsa puolesta saati sitten valojensa.
28.4.2013 17:03
28.4.2013 17:45
28.4.2013 18:28
Samppa1993 kirjoitti:
Suunnittelijat on typeriä, eiköhän ne käyttäjät ole niitä typerimpiä. Onko boksia poratessa kellään tullut mieleen vaan avata sitä saatanan boksia ja katsoa sitä vastusta mikä pitää porata. Ei vaan perse eellä puuhun ja porataan paskasti mitattuna boksin ulkopuolelta vaan. Jos sen vastuksen vaan näkis ja vaikka nyppäis irti, eikö se aja saman asian. Sen jälkeen jos ei toimi niin kyllä siihen uuden samanlaisen vastuksen voi juottaa siihen. Vähän eri asia kuin lähteä poraamaan sokkona sitä boksia. Uus vastus on helpompi juottaa kiinni kuin korjata reikä piirilevyssä....
Kaasarinlämmittimestä sen verran, että on varsin perseestä talvella kun uusendurosta jäätyy kaasu yläasentoon 5km suoran jälkeen ja metrakitin putkella huutaa 13t kierroksessa kytkin pohjassa ja siitä pitäis viellä kääntyäkkin mutkassa.
Derbissä ei kyllä ollut konetila kovin ahdas. Siinä mahtui tekemään kaiken tarpeellisen. Kaasarin irroituksen, suuttimien puhdistuksen, läppien tarkistuksen. Minarelleissa on vähän ahtaammin, mutta kyllä niissäkin mahtuu tekemään.
Derbissä ja monessa muussa uusendurossa on sähköt aikalailla samaa tasoa olleet 7-10 vuotta. Ei kehitys ole pahasta. Ruiskut ja moottorin ohjaukset tulkoot vaan. Ne kun yleistyy niin yleistyy ohjeet ja ohjelmat. Niitä voi sitten opetella käyttämään ne joita kiinnostaa.
28.4.2013 19:11