Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: Tee se itse

14.3.2012 17:22

haha vitun makia :lol: mistä toi tarra? :D

Re: Tee se itse

14.3.2012 17:40

Tosiaan tohonhan vois jonkun kytkimen tekasta. 2 Fast And 2 Furious leffassahan oli semmonen kannellinen varmistin siinä ja sit ratissa nappi mistä sitten lopulta lähti nitrot virtaamaan. Ja tosta letkusta, mikäs ois semmonen "oikee" paikka tuolla kaasarissa, että ois mahollisimman aidon olonen?Harmi vaan ku toi punanen bensaletku on melkeen loppu vaan joku 30cm jälellä.

Ois tosiaan hauska kuulla mitä polliisit tosta sanos. Ainoo vaan että jos tota kattoo vähääkään lähempää ni huomaa että tossa on avattava kansi :| . Pitäsköhän vaan unohtaa ton toi työkaluboxi tarkotus ja hitsata kansi umpeen ni tulis vielä aidompi. Ja sit tossa liittimessä pitäs varmaan olla joku klemmari, joka pitäs ton letkun tossa kiinni.

Kaverit vaan nauro tolle mun upeelle NOS-pullolle: "Vakio mopossa nitrot hahah".. Mutta nää kehut täällä kyllä piristää päivää :) . Kiitos niistä!

Toi "tarra" on googlesta otettu ja tulostettu ja sit vaan sillä kirjan päällystys muovilla liimattu kiinni. Saa nähä montako päivää kestää :D ..

M-65 ihan vapaasti. On vaan kiva jos "oma keksimä" juttu kelpaa muillekkin ;)
OT/ Kyllä vaan tänne tulee mulla tekstii toisin kuin äikän artikkeliin :lol:

Re: Tee se itse

14.3.2012 19:38

Äikän aine nitropullosta ;) Tämmönen katkaisija ois nasta, mut pirun kallis vaan :/ Ja oikeastaan yleensä nappia painetaan vain kerran, eikä se jää mitenkään pohjaan, toisin kun tuo.. Järjestelmä antaa kaasua tietyn ajan napin painon jälkeen. Jatkuva käyttö olisi mahdottomuus..

Yleensähän NOS pullo muistuttaa tätä http://www.holley.com/data/products/pic ... 750NOS.jpg Poikkeuksia toki on muotoilussa ym. Huomaa putelin hinta.. ;) Putelistahan löytyy usein venttiili ja usein myös paine mittari..

Tehon lisäys perustuu ilokaasun hapen sitomiskykyyn, eli kaasu pystyy sitomaan itseensä about puolet enemmän happea kuin mitä moottoriin normaalisti pääsee. Siis verrattuna mitä normi-ilma.. Eli kun happea saadaan enemmän, niin bensaakin tarvitaan enemmän->teho. Polttoaine siis periaatteessa palaa nopeammin.

Jokainen aiheesta ymmärtävä heebo ymmärtää että mopo ei kestäisi mitään nitroja, ja kone leviäisi aika pikaseen, tai sitten pitäisi käyttää todella pieniä määriä. Kaiken lisäksi jotta dityppioksidia saa käsiinsä, vaaditaan joku lupa/lisenssi että ajaa kilpaa, ja putelin täyttö ei ole mitään halpaa.. Nämähän ovat kadullakin laittomia viritelmiä, järjestelmä saa ilmeisesti olla kiinni, mutta ei toiminnassa. (Pullossa vajaa 200bar painetta, ja pelkkä pullo jysähtää jo komeasti, saatikka sisältö. Toki eihän se kaasu räjähdä ilman bensaa ja happea, mutta jos räjähtää niin jysähtää kunnolla.)

Sitä paitsi jos tarkemmin kattoo, niin tajuaahan noista että ei ihan aito ole, mikään perusletku ei kestä mitään +50bar paineita :D Eikä mikään hepponen pullokaan niitä vajaata 200bar.. Eli tukevan näköseksikin pitäisi tehdä, toki mitään rautaletkuja yms. hifistelyä tämmöseen en ehkä ostaisi.

Nitrot voidaan jakaa kolmeen ryhmään; port, wet ja dry. Port yleisin ja dry harvinaisin ja vaikein asennettava. Koitan lyhyesti vähän selittää noita..

Portissa on jokaisessa sylinterin putkessa (moottorin imusarjassa) suutin Kuva1, johon menee omat letkut sekä nitrolle (pullo), että bensalle (tankki). Suuttimessa bensa ja kaasu sekoittuu. Järjestelmässä on 2 solenoidi venttiiliä Kuva2, bensalle ja kaasulle. Tuollaisilla siis säädellään nitrojen toimintaa/virtausta.. säätöyksikön avulla. Molemmista venttiileistä menee letkut nitropullolle ja tankkiin. Ilokaasu venttiilistä menee letku suodattimen kautta pääventtiiliin (pullossa). Bensa otetaan suoraan bensa letkulta, usein t-palalla. Hyvä kuva port järjestelmästä Kuva3. Tuossa näkyy sekä suuttimet, että solenoidit ja pullo..

Wet on taas lähes samanlainen kuin port, mutta jokaisessa imuputkessa olevien suuttimien sijaan käytetään vain yhtä suutinta, joka on sijoitettu ennen kaasulappää.

Dryssa on vain ilokaasu suuttimet, joko yksi ennen kaasuläppää tai jokaisessa imuputkessa omansa. Ylimääräinen bensa saadaan joko nostamalla bensan painetta tai pidentämällä suuttimien aukioloaikaa sillon kun ilokaasua tungetaan imusarjaan.

Noista systeemeistä mallia ottamalla, vähän yksinkertaistamalla (turhat osat pois) voisi saada toimivan näköisen kokonaisuuden. Nitroja säädellään sähköisesti, ohjausyksiköllä.

Eli yksinkertaistettuna vedät letkun "pullolta" (jonka tuunaat ehkä oikeamman näköiseksi) imukaulaan (kaasari helpoin paikka, kuten ehdotettu, mutta ei realistisin.. siihen alipainenippaanhan sen saisi kuten sylinteri mainitsikin.) Oletetaan että imukaulalle vedät letkun pullolta, siihen tursit jonkun oikean suuttimen näköisen (fogger nozzle, eli se mihin tuli sekä bensa että kaasu letku kiinni. kuva1) siihen imukaulaan, ja vedät jollain patentilla siitä orkkis bensaletkusta sen letkun myös siihen suuttimeen. Jotenkin vaan tommonen suutin kiinni siihen imukaulaan.. reikää ei ehkä kannata tehdä, sama juttu bensaletkun kanssa, toinen letku siihen kiinni, ilman reikää/aiemmin mainittua tpalaa.

Tuli vähän OT olan takaa, mutta tulipahan avauduttua :Dd Kyllähän ne nitrot, ja osittaiset asennus ja toiminta ohjeet liittyy mopoihin, vähän jos autoihin eksyy, nii haittaakse?

EDIT: Typoa korjailtu..

Re: Tee se itse

14.3.2012 20:35

Jos pikkua nussitaan niin nitrot on Typpidioksisia :lol: Typpidioksi ei pala missään olosuhteissa eikä sido happea mistään, vaan se hajoaa typeksi ja hapeksi kovassa puristuksessa ja lämpötilassa. Siitä tulee se happi.

Mun mielestä tuota saa vaikka naapurin Jonne kun vaan laittaa rahat tiskiin :s Ei tuossa mitään maahantuontikieltoa käsittääkseni ole.

Re: Tee se itse

14.3.2012 20:55

Eipä sitä vain saa. Ja se on dityppioksidia. N20, ilokaasua, kuulostaako tutulta?

Ja joo, 300 asteessa se ilokaasu/nitro/nos/n2o/dityppioksidi miksi haluaakaan kutsua niin hajoaa hapeksi ja typeksi. Ja periaatteessa se sitoo happea, miten tämän sitten ymmärtää. Se dityppioksidissa oleva happi on se mikä palaa bensan kanssa.. Ja happea siinä on enemmän samassa määrässä kuin normi ilmassa. Tehoahan saadaan sekä suuremman soosimäärän ansiosta, sekä siksi että nitro kaasu on aikas kylmää höyrystyessään, eli suurempi määrä ilmaa menee pienempään tilaan. Käytännössä sama juttu kun että talvella/pakkasella mopot tarttee enemmän bensaa.

Ja oikeassa olet, ei se ilokaasu pala yksinään, bensaa ja happea tarvitsee mukaan. Ja sillon kun palaa niin jysähtää. Ja jos tuota ilokaasu pulloa lämmittää niin se räjähtää, sisälmykset siis ei pala tmv, vaan paineen takia räjähtää. Lämmittimiä käytetään joskus näiden pullojen kanssa, syytä en osaa sanoa, mutta parilla jysähtänyt huonon asennuksen ja sen takia että unohtanut lämmittimet pidemmäksi ajaksi päälle..

EDIT: Tarkemmin ajateltuna, ehkä halutaan pitää paine suurena pullossa. Kaasuhan laajenee lämmetessään.. Eli kun nitroja käytetään, niin lämmittimillä pidetään varmaan silti paineet samana.

Re: Tee se itse

14.3.2012 21:24

Heh :D jotenkin luin sun tekstistä että "typpioksidi" ja sitten vielä ite kirjoitin väärin :lol:
Lienee nesteenä tuo kaasu niin siitä tulee 200 baarin paine. Ja kun nitroja käyttää niin pullo kylmenee niinkuin nestekaasupullot ja paine ei enää ole sama, sen takia lienee lämmitys.

Re: Tee se itse

14.3.2012 21:44

Joo ei mullekkaan tää typpidioksisi natsannu :D Tai typpidioksi :D Oksidi se on kummiskin :D Ja nimenomaan dityppioksidi. Joku työkalu juttu pitäs itekki tehä.. Takin taskussa tähän asti tullut, mutta takit jää naulaan kohta puoliin..

Re: Tee se itse

14.3.2012 21:46

Skootterin boksi on kätevä kun mahtuu aina työkalut mukaan pidemmille mökkireissuille ;)

Re: Tee se itse

14.3.2012 21:56

No terve! Johan on tietoo :eek: ! Tommosen kytkimen saapi Biltemasta: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Autosahko/Virtakatkaisin/Vipukytkin-suojakannella-43042/ ja sitten tollasen suuttimen esim. Bilteman http://vwnettet.dk/bb-media/pictures/9/3/15439/32-1076_h.jpg Ja ne vaan virittelee tonne jotenkin. Ainakin joissain leffoissa on tommonen vipukatkainsin varmistimena ja sit lisäks semmonen ei pohjaan jäävä ite kytkimenä ilokaasuille. Tommonen nappi katkasia löytys jo kotoo. Sen vaan jotenkin laittelee tankoon. Luultavasti tuo pullo kokee viikonloppuna muodon muutoksen ja työkaluboxi unohetaan. Keskitytään siihen aitouteen. Pitää vaan koittaa aina, jos pitemmälle lähtee, ni muistaa ottaa tulppa+avain mukaan ;) .

Jos tyhjentelis jonkun vanhan jauhesammuttimen ja ottas siitä semmosen mittarin tohon pulloon. Jostain vaan kehittelis vielä semmosen "kierrettävän" sulku jutskan tohon venttiiliin. Ja jotenkin virittelis noita letkuja tonne imukaulaan. Tosin tuskin saan niin aidon näköseks ettei sitä läheltä katottuna huomaa feikiks :| . Ja tekee vaan jonkun boxin jonka kautta ton "nitron" letkut menee ja sinne samaan vetäs kytkinten johot? Tuskin kovin moni noista hirveesti tietää mikä menee mihin ja miten.

Alkaa mennä vähän turhan hifistelyks, mut ei se haitta ompahan jotain tekemistä :) .

Re: Tee se itse

14.3.2012 22:21

Piät ton pullon työkaluboxina ja teet toisen aidon näköseks ;) työkaluboksihan voi olla vaikka toisella puolella underia. Sitte sulla ois kaks N2O pulloa :D

Re: Tee se itse

14.3.2012 22:28

Mites toi on kiinni nyt tuolla? Saa sen hyvällä mielikuvituksella silti pysymään työkalu boksina. Vedät vaikka rälläkällä poikki jostain kohtaa (poikkileikkaus ei näy oikeastaan kun on tommosessa kohdassa tuo pullo). Sitten hitsaat pullon sisäpuolelle jotain ohutta rautalevyä/tankoa reunaa pitkin ylöspäin. Sillein että yläpuolinen kappale menee tohon kiinni tiiviisti (suora leikkaus, tasaset pinnat jne..) Sen jälkeen teet kiinnityksen putelille, 2 semmosta mustaa kumista nauhaa (litteää) tosta ympäri ja johonkin kiinni, eli teet kumisen telineen. Sitten toinen kumeista leikkaussauman päälle ja avot. Vähän ideointia, niin alkuperäinen tarkotus pysyy silti ;) Ja kytkin ja "suutin" vaikuttaa hyvälle. Letkuthan kulkee noiden solenoidi venttiilien kautta. Eli 2 fake solenoidia teet, letkut niiden läpi (bensalle ja kaasulle oma). Nyt hifistelyä on enemmän kun laki sallii. Kytkimeltä voi vetää johdon pieneen mustaan muovilaatikkoon. Sitten siitä vielä leikkisästi johdot akulle päin, ja johdot fake solenoideihin vielä. Tuo muovi palikka kuvaa siis ohjausyksikköä, ja solenoidit päästää nesteet läpi. Jos hifistellään kunnolla, niin tähän tullaan. Nyt olis periaatteessa toimivat nitrot sulla, paitsi että laitteisto ei aito, mutta periaate oikein :D Solenoidit helpoimmillaan; ujutat niihin putkiin rautaset putkenpätkät päälle, ja niihin päälle joku pieni laatikko, ota mallia kuvista. Niihin sitten molempiin johdot vielä ohjausyksiköltä. Jos aikaa on niin mikäs :)

Re: Tee se itse

14.3.2012 22:43

Juu ainoo vaan että toisella puolella ei oo kiinnikkeitä, putki tulee (ehkä) eteen ja sit viimeseks tota putkee on jälellä enää semmonen ruttunen 10cm pätkä :| . Kyllä ne työkalut siellä repussakin kulkee, jos vaan muistaa ottaa mukaan.. Oishan se toisaalta komee jos ois kaks pulloo nitroo :D .

Juu se on takaa kahella pultilla (hitsattu putkeen) kiinni takahäkissä. Kiinnikkeet takahäkissä on ihan ap. entinen boxi oli ruma muovinen. Nyt ku pari kertaa luin ton sauman piilotus jutun ni hiffasin! Elikkä vähän niinku tolleen: http://www.evoperform.com/shop/images/nos-gt-0508.jpg Tollen vois vaikka tehä. Joutuu vaan maalaamaan ton putken lähes kokonaan uudestaan :| . Pitää koittaa tehä noi boxit sun muut tonne, että tulis mahdollisimman aito. Elikkä aidot feikki nitrot tulossa :nörtti: . Pitäs vaan päästä Biltemaan ni sais noi kytkimet sun muut hilppeet halvalla ;) (lähin ~150km..).

Re: Tee se itse

14.3.2012 22:46

Änkkä menemään keskeltä? :P

Re: Tee se itse

14.3.2012 22:49

En nyt rupee putkistoo mukiloimaan. Menee vielä takuut :eek: . Taian mennä tolla Goggen kiinnitys/ sauman piilotus idealla eteenpäin ;) .

Re: Tee se itse

14.3.2012 23:21

Jep, juurikin noin aattelin. Selitin ehkä vähän huonosti.. Koko homman idea ja nerokkuus menee jos ton työkalu homman jättää väliin. Ja tupla pulloissa ei mitään järkeä. Toinen työkalu pakki ja toinen "kunnollinen".. cmoon. Intoa jos pullotkaan ei ole samanlaiset.. Tulee vaan liian patentin näkönen. Yhdellä pullollakin luulisi katseita keräävän jo ihan tarpeeksi.. Kytillekin sanoo vaan että elä perkeleessä paina tota nappia kun lähtee käsistäs kummiskin ;D Kyllä luulis kyttien ihmettelevän noita viritelmiä.