Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: Keuliminen

8.10.2012 23:44

Vakio mopolla ilman kytkintä vaatii jo kuskilta jonkinverran massaa. Ei se mihinkään nouse vaikka miten rykii jos kuskilla painoa <60kg kun ei siihen nykäsyyn saa kunnolla voimaa.

Re: Keuliminen

9.10.2012 0:18

Osaisko joku antaa neuvoja keulimiseen, ku aina tippuu jalat tapeilta ja meinaan tippua koko mopon kyydistä. Osittain syynä saattaa olla että ajan 90% ajasta crocseilla :)
Kyllä tuo Gilera jaksaa kakkosella yli heittää jos mieli tekee, että kulmaa saa kyllä haettua jos vaan tekis mieli repäistä tarpeeks taaksepäin. Pitäis osata pitää tarpeeks ujoo kulmaa, että sais vaihdettua vaihdetta ilman että lyö heti keulan maahan. Samalla luultavasti oppis jarrua käyttämään, pidän aina jalkaa jarrulla mutta eipä sitä oo ikinä ollu tarve käyttää.

Re: Keuliminen

10.10.2012 17:22

Harjottelet niin että ihan vähän kulmaa ja heti jarrulla alas. Näin opit sen jarrunkäytön aika nopeesti, eikä ne jalat enää tipu sieltä niin helposti. Kun tuo sujuu niin harjoittelet sitä vaihteiden vaihtoa niin että vaihat vaihdetta ja annat keulan tippua, sitten kun tuo jotenkin sujuu niin enemmän vähän enemmän kulmaa ja nopeasti vaihde silmään, jalka jarrulla valmiina ja kaasua. Vähän hankala näin selittää ,mutta toivottavasti edes jotaki tajusit. :)

Re: Keuliminen

10.10.2012 17:59

Minimies tuo on niin totta. Kerran olin paikalliselle suoralle keulimaan niin sitten sinne tuli vähän tukevampi kaveri ja nosteli derbiä 3 vaihteella istualtaan eikä ollu todellakaan yli lyhyet välit. 6 vaihteellakin hänellä nousi oikeasti aivan naurettavan helposti kun vauhtiakin oli varmaan n.60. Juuriin kun lukee näitä että kaveri nosti derbin 6 vaihteela ja se oli vakio, niin saa olla kyllä isokokoinen ( n.+90kg, +190 cm ) kaveri jos tuollaisen tempun noin vain tekee.

Re: Keuliminen

10.10.2012 18:30

OT: Kaveri painaa 75kg :lol: Eli ei mikään pläski.

Re: Keuliminen

10.10.2012 19:52

Ja saa vakio derbin 6 vaihteel ylös? Siis täysin vakion.
Ja pituus varmaan lähentelee kaverillasi 2m :lol:

Re: Keuliminen

10.10.2012 20:09

L3rpe kirjoitti:Harjottelet niin että ihan vähän kulmaa ja heti jarrulla alas. Näin opit sen jarrunkäytön aika nopeesti, eikä ne jalat enää tipu sieltä niin helposti. Kun tuo sujuu niin harjoittelet sitä vaihteiden vaihtoa niin että vaihat vaihdetta ja annat keulan tippua, sitten kun tuo jotenkin sujuu niin enemmän vähän enemmän kulmaa ja nopeasti vaihde silmään, jalka jarrulla valmiina ja kaasua. Vähän hankala näin selittää ,mutta toivottavasti edes jotaki tajusit. :)

Tuo on vaa nii laiska, että jos haluat "ihan vähän kulmaa", nii heti ku tajuaa että keula nous maasta se lyö jo maahan.
Tänään vähän kokeilin taas. Ykkösellä vaa läppii keulaa alas ku koittaa vaihdetta vaihtaa. Kakkosella ei jumalauta jaksa nostaa, oli vähän märkä pikikin nii löi tyhjää puolet ajasta. Koitin vähän sitä jarrutteluaki, eipä siitäkään tullut mitään, ku ei jaksa pitää keulaa ylhäällä, mooaa vaan (ei hyydy, mutta ei jaksa nostaa kierroksiakaan). Selvästikkin tarvis enemmän kulmaa et pysyis ylhäällä. Jarru tuppaa ottamaan niin alhaalla että ei pysty harjoitella.. Kyllähän siinä pari kertaa tuli semmosia 3 - 5 metrin keuloja, tein parhaani että pysyisin penkillä, sillähän se lähtee.
Parin minuutin jälkeen alko jo vituttamaan, pitihän sitä sitte vielä koittaa ykkösellä keulia, ei sekään muutakun sattunu.

Se vaan tuossa on huonoin juttu, että märkä piki + 100% sileä rengas. Keskellä ei näe kuviota, vaikka pesurilla pesin ja katsoin valon heijastusta renkaasta. Uusia renkaita en saa ennen ens kesää, koska isännän mukaan aluks vaihdetaan nastat, ja sen jälkeen vasta saan uuden takarenkaan.
Vaihan sitte ens ratasten vaihto kerralla pykälän isommat välit (12/65). kattoo miten sitten ei jaksa keulia :D

Re: Keuliminen

10.10.2012 21:09

Jonttu_96 kirjoitti:Ja saa vakio derbin 6 vaihteel ylös? Siis täysin vakion.
Ja pituus varmaan lähentelee kaverillasi 2m :lol:

No on siinä piikin isompi eessä kun vakiona ja isompi suutin jos kiinnostaa. Pituus jtn 180-185.

Re: Keuliminen

10.10.2012 21:55

Blacklake kirjoitti:
L3rpe kirjoitti:Harjottelet niin että ihan vähän kulmaa ja heti jarrulla alas. Näin opit sen jarrunkäytön aika nopeesti, eikä ne jalat enää tipu sieltä niin helposti. Kun tuo sujuu niin harjoittelet sitä vaihteiden vaihtoa niin että vaihat vaihdetta ja annat keulan tippua, sitten kun tuo jotenkin sujuu niin enemmän vähän enemmän kulmaa ja nopeasti vaihde silmään, jalka jarrulla valmiina ja kaasua. Vähän hankala näin selittää ,mutta toivottavasti edes jotaki tajusit. :)

Tuo on vaa nii laiska, että jos haluat "ihan vähän kulmaa", nii heti ku tajuaa että keula nous maasta se lyö jo maahan.
Tänään vähän kokeilin taas. Ykkösellä vaa läppii keulaa alas ku koittaa vaihdetta vaihtaa. Kakkosella ei jumalauta jaksa nostaa, oli vähän märkä pikikin nii löi tyhjää puolet ajasta. Koitin vähän sitä jarrutteluaki, eipä siitäkään tullut mitään, ku ei jaksa pitää keulaa ylhäällä, mooaa vaan (ei hyydy, mutta ei jaksa nostaa kierroksiakaan). Selvästikkin tarvis enemmän kulmaa et pysyis ylhäällä. Jarru tuppaa ottamaan niin alhaalla että ei pysty harjoitella.. Kyllähän siinä pari kertaa tuli semmosia 3 - 5 metrin keuloja, tein parhaani että pysyisin penkillä, sillähän se lähtee.
Parin minuutin jälkeen alko jo vituttamaan, pitihän sitä sitte vielä koittaa ykkösellä keulia, ei sekään muutakun sattunu.

Se vaan tuossa on huonoin juttu, että märkä piki + 100% sileä rengas. Keskellä ei näe kuviota, vaikka pesurilla pesin ja katsoin valon heijastusta renkaasta. Uusia renkaita en saa ennen ens kesää, koska isännän mukaan aluks vaihdetaan nastat, ja sen jälkeen vasta saan uuden takarenkaan.
Vaihan sitte ens ratasten vaihto kerralla pykälän isommat välit (12/65). kattoo miten sitten ei jaksa keulia :D


Joo. Viimestään välityksiä vaihtamalla pitäis onnistua paremmin. Tietty jos vaan jaksais harjoitella ja harjoitella niin saattaisi alkaa onnistumaan paremmin, mutta kyllä se siitä. Se on alussa tympeätä tuo harjotteleminen nimimerkillä kokemusta on. =D

Re: Keuliminen

10.10.2012 22:10

L3rpe kirjoitti:
Blacklake kirjoitti:
L3rpe kirjoitti:Harjottelet niin että ihan vähän kulmaa ja heti jarrulla alas. Näin opit sen jarrunkäytön aika nopeesti, eikä ne jalat enää tipu sieltä niin helposti. Kun tuo sujuu niin harjoittelet sitä vaihteiden vaihtoa niin että vaihat vaihdetta ja annat keulan tippua, sitten kun tuo jotenkin sujuu niin enemmän vähän enemmän kulmaa ja nopeasti vaihde silmään, jalka jarrulla valmiina ja kaasua. Vähän hankala näin selittää ,mutta toivottavasti edes jotaki tajusit. :)

Tuo on vaa nii laiska, että jos haluat "ihan vähän kulmaa", nii heti ku tajuaa että keula nous maasta se lyö jo maahan.
Tänään vähän kokeilin taas. Ykkösellä vaa läppii keulaa alas ku koittaa vaihdetta vaihtaa. Kakkosella ei jumalauta jaksa nostaa, oli vähän märkä pikikin nii löi tyhjää puolet ajasta. Koitin vähän sitä jarrutteluaki, eipä siitäkään tullut mitään, ku ei jaksa pitää keulaa ylhäällä, mooaa vaan (ei hyydy, mutta ei jaksa nostaa kierroksiakaan). Selvästikkin tarvis enemmän kulmaa et pysyis ylhäällä. Jarru tuppaa ottamaan niin alhaalla että ei pysty harjoitella.. Kyllähän siinä pari kertaa tuli semmosia 3 - 5 metrin keuloja, tein parhaani että pysyisin penkillä, sillähän se lähtee.
Parin minuutin jälkeen alko jo vituttamaan, pitihän sitä sitte vielä koittaa ykkösellä keulia, ei sekään muutakun sattunu.

Se vaan tuossa on huonoin juttu, että märkä piki + 100% sileä rengas. Keskellä ei näe kuviota, vaikka pesurilla pesin ja katsoin valon heijastusta renkaasta. Uusia renkaita en saa ennen ens kesää, koska isännän mukaan aluks vaihdetaan nastat, ja sen jälkeen vasta saan uuden takarenkaan.
Vaihan sitte ens ratasten vaihto kerralla pykälän isommat välit (12/65). kattoo miten sitten ei jaksa keulia :D


Joo. Viimestään välityksiä vaihtamalla pitäis onnistua paremmin. Tietty jos vaan jaksais harjoitella ja harjoitella niin saattaisi alkaa onnistumaan paremmin, mutta kyllä se siitä. Se on alussa tympeätä tuo harjotteleminen nimimerkillä kokemusta on. =D

Nimimerkillä huudan ittekseni "NO VOI NY S**TANA! Nii voi jumalauta keulin seuraavan kerran ku säxä jalkojen välis voi vittu!" :D ja 2 minuutin päästä lähin risteyksestä keulien :D
Pitää ny kattoo miten jaksan harjotella. Oon 181 senttiä pitkä ja 70kg painava, saan sen kyl heittämään vaikka kakkosella ympäri jos tekee mieli oikeen repästä, mutta ei vaa saa sellasta mielitilaa että tekee mieli ruhtasta sarvet etuhaarukasta irti :D sitte taas ku on sellanen fiilis, nousee keula vitusti, meinaan tippua ja kytkimellä pelastus :D

Semmosta aattelin kans koittaa, joka tuli kyllä liian myöhään mieleen enkä sit koittanu, mutta joku tässä topicissa sano keulivansa silleen että ykkösellä keula ylös ja ihan samantien kakkoselle. Kattoo jos tuo onnistuis silleen, ettei päästä kaasua kokonaan ku vaihtaa vaihdetta.

Re: Keuliminen

11.10.2012 14:46

Ei tarvii lainata noin pitkiä viestiä, varsinkaan jos vastaa ylempään viestiin..
Ja itse asiaan: Keulin eilen mankilla 60km/h ja kaaduin siitä kyljelleen kun yritin oikasta suoraan, tottunu riejuun niin se oikes vähän liikaa, takarengas alta ja kyljellään 5m hiekalla. Perseessä mukavat naarmut :lol:

Re: Keuliminen

11.10.2012 14:52

No se nyt vaan meni :D Voisin veikata että sattu :D

hmm. Viihdoinkin kuivaa, ja päivän ensimmäinen keuliminen tulikin vahingossa risteyksessä :D Pysähdyin sit risteykseen, katoin vasemmalle ja oikealle.. Sitte huomasin että edessä auto on kääntymässä vasemmalle ja ootti että lähen pois edestä. No normaali tulinen lähtl ykkösellä, mutta kytkintä ei tullu luistatettua yhtä paljon, koska märällä se vaan sopivasti luisuu :D Semmonen 10 senttiä maasta keula, abt. 3 metrin keulat ja matkaan :D
Tekis kyllä mieli tietää mitä ajattelivat tuossa vaiheessa. Oli niin hallitsematon keuliminenki ku sarvetki käänty minne sattuu keulimisen aikana. Äskön taas kerran sato, ja kaikki pito taas lähti :d

Re: Keuliminen

11.10.2012 16:46

Eilen illalla tuli pannutettua, biltemat takavalosta jäi ledit tienpintaan, takalippa halki ja änkkä irti :D

Tästä lähtien varovammin sen vaihteenvaihdon kanssa ylämäessä... ;)

Re: Keuliminen

11.10.2012 21:40

Se on mukavata kun vaihdetta vaihtaessa menee ympäri. Ne on nuo takalipat ja valot vaan kulutusosia. Pitää aina olla muutamat ylimääräset varastossa. :)

Re: Keuliminen

12.10.2012 21:44

Onko se nyt sitte jostain rengaspaineista kiinni kun lähtee keula kääntymään ihan päin hevon emätintä vaikka suoraan pitäs mennä.. onse vähän erilaista sitä pitää taspainossa ku polkupyörällä :lol:
Ja voi venäjä, jotta on kipeet noi kämmenen puolella olevat "rystyset", kyllähän ne siitä kovettuu taas.