Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.
25.5.2013 2:03
Vahinkoilmoituksen voi vakuutusyhtiöstä riippuen tehdä myös netissä. Ihan aluksi kannattaa kuitenkin selvittää mitä vakuutuksia mopossa on. Jos olet epävarma, soitto vakuutusyhtiön asiakaspalveluun tai vierailu konttorilla selvittänee asiaa.
25.5.2013 15:59
Jahas pojjaat ja tytöt, homma on nyt niin että vakuutusyhtiöitä on alkanut kiinnostamaan kolaroitujen ja lunastettujen mopojen nopeudet eli tulevaisuudessa varautukaa siihen että jos vakuutusyhtiö lunastaa teiltä viritetyn mopon niin seuraamukset ovat sitten sen mukaiset.
Eikä siinä vielä kaikki, pahimmassa tapauksessa syyttömästä osapuolesta kolariin tulee syyllinen kun vakuutusyhtiö osoittaa toteen että mopo ei ollutkaan liikennekelpoinen, koska sen rakennetta on muutettu niin ettei se enää täytä sille osoitettuja vaatimuksia. Eli viritetyllä mopolla liikkujasta tuleekin syyllinen vaikka vastapuoli muuten olisikin syyllinen kolariin.
25.5.2013 16:04
Meinaako ne testata niitä vai? Kaverin DT:ssä meni keula solmuun, vanteen napa halkes ja laakeri lensi johonki ojaan kun veti ylinopeutta eteen kääntyneen auton kylkeen. Huiput sillä mopolla oli +90km/h ja vauhtia tais kolarihetkellä olla päälle 60km/h. Se meni lunastukseen ja niin solmuun ettei voi kyllä mitenkään todeta sitä viritetyksi, vakioputki ja kaikki.
25.5.2013 16:12
En tiedä miten asia vielä käytännössä hoituu, mutta autovahinkokeskukselta löytyy jo mopometri millä voidaan testata mikäli mopoa epäillään viritetyksi. Siellä jo ensimmäisiä testauksia tehty, ihan kokeilu mielessä tosin vielä. Faktahan on että pelkkä mopometri ei vielä riitä todisteeksi siittä että mopo on viritetty, mielenkiinnolla odotan että miten vakuutusyhtiö lähtee tätä hommaa purkamaan.
Varmaa on että vakuutusyhtiö jotain tekee, koska heillekkin aikamoinen dilemma myydä eteenpäin lunastettuja mopoja, jotka on viritettyjä.
Kenties tulee ensin kirje kotiin jossa kerrotaan tilanne ja annetaan asiakkaalle mahdollisuus myöntää että mopo on viritetty ja kohdata seuraukset ja kenties vielä muuttaa itse mopo vakioksi tai sitten vakuutusyhtiö laittaa mopon ajokuntoon ja poliisi testaamaan ja asiakkaalle lasku koko hommasta ja vielä siittä että mopo muutetaan vakioksi. Ja varma voitte olla että tästä menee tieto trafille, eli samat sanktiot kuin siittä että poliisi tien päällä kohtaa viritetyn mopon. Saas nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
28.5.2013 20:32
Mopossa oli täyskasko joten korvaako se vaikka oli oma moka?Ja voiko mennä lunastukseen tuosta?
28.5.2013 20:39
Kyllä pitäisi korvata, sun pitää vaan se omavastuusumma maksaa. Ja tohon lunastusasiaan, nii sun varmaa pitää pyytää semmonen korjausarvio et kuinka paljon uudet osat tule maksamaan tai sitten joku vakuutusyhtiön äijä tulee sitä katsomaan. Tosta en paljookaa tiiä, joku fiksumpi saa tarkentaa
28.5.2013 20:45
Sitä varten se täyskasko on, että oma vika menee sen piikkiin. Omavastuu pitää maksaa, sen jälkeen vakuutusyhtiö maksaa loput.
Korjausarviota ei käsittääkseni voi itse tehdä, vaan sen tekee joko vakuutusyhtiön mies tai korjaamo.
Lunariin saattaa mennä, riippuen vaurioista ja pyörän iästä.
28.5.2013 23:01
Jos kyseessä oli tuo profiilissa näkyvä kulkine eli viime vuoden DRD ja sait keulan vääntymään, alkaa lunastus olla siinä ja tässä. Keulan uusiminen maksaa kuitenkin sen verran että korjauksen hinnaksi tulee melko suuri osuus mopon markkinahinnasta ja siihen muut vauriot vielä päälle. Mutta turha tuota on etukäteen arvailla, kylä vakuutusyhtiö kertoo korvaavatko korjauksen vai lunastavatko mopon. Kun olet tehnyt vahinkoilmoituksen, ole yhteydessä vakuutusyhtiöön ja tiedustele mitä korjaamoa he suosittelevat. Korjaamolla tehdään sitten kustannusarvio korjauksesta jonka jälkeen vakuutusyhtiö tekee korvauspäätöksen ja asia etenee.
25.6.2013 9:17
Mites kun tuli kaaduttuu yhteen hiekkaiseen mutkaan omalla DT:llä (Iha oma vika oli kun kallistin liikaa) pari viikkoa sitten ja moottorin vikavalo syttyi palamaan (Ajattelin että joku sähköpiuha ois mennyt löysälle kun ei koneessa tuntunut olevan mitään vikaa) mutta nyt DT ei lähde käyntiin ja ei vaihda vaihteita? Mopoa on lievästi viritetty kulkee sen 55-60 Km/h mutta kaatumisen hetkellä ei ollut ylinopeutta. Eikös täyskasko tämänkin korvaa?
25.6.2013 20:57
En nyt oo ihan varma kuuluuko tänne, mutta mikä olisi halvin mahdollinen vakuutusyhtiö mopon vakuutusta varten? Saako niihi jotai seisontajuttuja tms ettei tulis maksua jos mopo seisoo vaikka koko talven?
25.6.2013 21:10
Taitaa olla sen verran eroja paikkakunnan ja omistajan mukaan että halvimman vakuutusyhtiön nimeäminen on hankalaa. Kannattaa kysellä tarjouksia eri vakuutusyhtiöistä.
Mopoon ei ole tarjolla seisonta-ajallista vakuutusta, vaan vakuutus on voimassa ympäri vuoden. Säästöä voi tietty yrittää hakea tekemällä talveksi liikennekäytöstäpoiston katsastuskonttorilla, mutta tällöin kilvet on palautettava. Mopoa jälleen käyttöön otettaessa tulee taas kustannuksia kilven hakemisesta joten saavutettu säästö on varsin marginaalinen.
VTikkq, kasko kyllä korvaa kaatumisesta aiheutuneet vauriot. Toinen juttu on se hyväksyykö vakuutusyhtiö korvattavaksi kahden viikon takaisesta kaatumisesta mahdollisesti aiheutuneet moottorin ongelmat, noiden yhteys kun ei välttämättä ole mikään itsestään selvyys. Kannattaa olla yhteydessä vakuutusyhtiöön tässä asiassa.
26.6.2013 20:21
mopo varastettii viikonloppuna ja ei löydy kuin liikennevakuutus, eli ei ole mitään kaskoja. saako mistään minkäälaista korvausta? vai pitääkö tosiaan ostaa uus mopo itse?
26.6.2013 20:39
Liikennevakuutus ei kata mitään varkauteen liittyvää, eli jos mopoa ei löydetä, uuden mopon joutuu kustantamaan täysin itse.
27.6.2013 11:02
Just näiden tilanteiden takia kannattaa olla vähintäänkin osakasko. Mikä mopo oli kyseessä?
27.6.2013 14:44
Kiinanihmeitä ei onneks varasteta. Itelle on riittäny normi liikennevakuutus, kiinasta ostettu rengaslukko ja varashälytin. Ei oo kyl huutanu kun kerran, kun joku sankari kaatoi kaupan pihassa. Mut jos kalliimman pyörän omistaa niin ehottomasti se varaskasko mikä lienee siihe