Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: Mopokortti

11.3.2012 13:36

Heti nämä valopäät tulee vinkumaan.. Sanoin että on eri juttu jos on ajanut esim. crossia monta vuotta.

Re: Mopokortti

11.3.2012 13:45

Valitettavasti edes se että rossia on ajanut nappulasta asti, ei tee täydellistä kuskia. Tottakai siinä hallitsee pyörän suht loistavasti, jolloin se liikenteeseen opettelu on paljon helpompaa, kun pyörän hallinta ei vie keskittymistä ollenkaan. Mutta silti liikenne ja rata on täydellisesti eri paikat joiden välillä ajotaito ei maagisesti siirry. Hyvä ratakuski ei välttämättä silti liikenteessä loista.
Liikenteessä ajamisen oppii vain siellä ajamalla, ei siihen ole oikoreittejä.

Re: Mopokortti

11.3.2012 14:01

Totta, mutta juuri tätä pyörän käsittelyä hain. Tottakai, liikenne sääntöjäkään ei automaattisesti osaa kunnolla, vaikka teoria läpi menisikin. Sama juttu käsittelyn kanssa. Suljetulla paikalla/paperilla osaa, mutta käytännössä meneekin lukkoon. Eka päivä liikenteessä, pasahdat tasa-arvoiseen risteykseen. Kaikista suunnista tulee joku ja vilkkuja on päällä eri suuntiin. Tuskin kukaan on perillä millon se oma vuoro on. Nämä asiat oppii tien päällä parhaiten. Mutta toki esim. siitä aiemmasta crossi kokemuksesta on hyötyä. Samalla tavalla kuin teorioiden opettelulla liikenne sääntöjen kanssa. Tottakai siellä metsässä/montulla pyörä käyttäytyy eritavalla kuin asfaltilla liikenteen seassa, mutta kyllä se crossi kuski kummiskin sen pyörän hallitsee, ja varmemmin ajaa, kuin se jonka ajokokemukset jäävät niihin autokoulun ajotunteihin.

Re: Mopokortti

11.3.2012 14:41

Oma pointtini oli tuossa lähinnä se, että ei se hyövää jos olet ajanut sitä _CROSSI_Pyörää! Jossain piikkikotkassa on mm. Jarrutki vähä eri luokkaa, mitä jossai viiskymppiderbissä?

Se oma pyörä pitää vaan tuntea, muuten ajamisesta ei tule hevon vittuakaan. Ei auta, jos tunnet vaikka naapurin Pentin pyörän paremmin, kuin omasi ja omalla pyörälläsi ajat tietenkin enemmän.

Re: Mopokortti

11.3.2012 14:50

Anonyme, jos lähdetään miettimään jotain tavallista uutta kuskia, oli sitten auton tai kaksipyöräisen kanssa, jos ikinä ennen ei ole moisella vehkeellä ajanut sen vehkeen pelkkä käsittely vie tuhottomasti keskittymistä, joka on taas pois itse liikenteen seuraamisesta. Jos olet edes jollain vastaavalla ajellut, vaikka sitten jonkin kaverin autolla tai rossilla tai jollakin, on siitä paljon etua. :)

Silloin ylipäänsä tiedät mitä sillä vehkeellä pitää tehdä jos se vaikka sammuu johonkin liikkeellelähdössä, miten ne hallintalaitteet yleensäkkin toimii ja miten ajoneuvo käyttäytyy missäkin tilanteessa jne. Ei tule silloin ihan uutena esim. miten kytkintä käytetään ja muu hallintalaitteiden käsittely. Ihminen joka on ensimmäistä kertaa tekemisissä joko sitten kaksipyöräisten tai autojen kanssa, ei tiedä mitään siitä vehkeestä. Se oma pyörä millä liikenteessä sitten ajaa, käyttäytyy varmasti hyvinkin erilailla kuin se rossi tms, mutta kun sinulla on jo hyvät taidot käsitellä sitä rossia tai jotain muuta vehjett', ei tarvitse kuin "hienosäätää" ne taidot sille mopolle. :P Mutta toki kuten sanoitkin, ei se rossikokemus välittömästi saa kuskia hallitsemaan sitä uutta Derbiä täydellisesti, se vain tekee opettelusta paljon paljon helpompaa.

Re: Mopokortti

11.3.2012 16:36

Voi olla, että sanoin turhan ristiriitaisesti tuossa asiani, johtuneeko unenpuutteesta. :D Mutta niin,

kossusukka kirjoitti:Silloin ylipäänsä tiedät mitä sillä vehkeellä pitää tehdä jos se vaikka sammuu johonkin liikkeellelähdössä, miten ne hallintalaitteet yleensäkkin toimii ja miten ajoneuvo käyttäytyy missäkin tilanteessa jne.

Kyseisen ajoneuvon käyttäytymistä missäkin tilanteessa, tuota juuri tarkoitin, että sama jos oot opetellu miten se uus kotari käyttäytyy siellä radalla, joo tässä vaiheessa kaikki on vielä hyvin. Tiedät, miten se vehje nyt käyttäytyy sillä soraisella epätasaisella tiellä. No, mutta entä jos laitetaan siihen soraisen tien korvikkeeksi jäinen asfaltti? Voipi mennä sormi suuhun tuossavaiheessa, jos kokemus on todellakin vaan siltä yhdeltä ja ainoalta tiepinnalta.

Ei tule silloin ihan uutena esim. miten kytkintä käytetään ja muu hallintalaitteiden käsittely. Ihminen joka on ensimmäistä kertaa tekemisissä joko sitten kaksipyöräisten tai autojen kanssa, ei tiedä mitään siitä vehkeestä.

Joskus on ehkä helpompaa aloittaa ensikertalaisena, kun vastaavasti kokeneempana? Tarkoitan tätä, että vanhasta tavasta on todella hankala päästä eroon. Jos olet esimerkiksi jarrutellut pelkästään etujarrulla tiukissa tilanteissa, niin liukkaalla kelillä voi taas käydä hassusti. Esimerkki hieman kusaisi, kun hätäpäissäni tuon keksin, mutta pointti varmaan tuli selväksi?

Se oma pyörä millä liikenteessä sitten ajaa, käyttäytyy varmasti hyvinkin erilailla kuin se rossi tms, mutta kun sinulla on jo hyvät taidot käsitellä sitä rossia tai jotain muuta vehjett', ei tarvitse kuin "hienosäätää" ne taidot sille mopolle. :P Mutta toki kuten sanoitkin, ei se rossikokemus välittömästi saa kuskia hallitsemaan sitä uutta Derbiä täydellisesti, se vain tekee opettelusta paljon paljon helpompaa.

Voipi tehdä helpompaa, mutta kuten tuossa aikasemmin sanoinkin, niin joissain tapauksissa se puhtaalta pöydältä lähteminen on helpompaa, mitä jo valmiiksi olet opetellut johonkin.

Sanottakoon nyt, että senverran tiedän mistä puhun, kun tuon Tezzarin menin romuttamaan tässä viimesyksynä ja sitten hyppäsin Derbin ohjaimiin, niin tuli jo tavallaan selkäytimestä ne Tezzarin jarrut, jotka oli reilusti paremmat tähän Derbiin verrattuna. Noh, onneksi siihen autoon ei tullut sellasta jälkeä, että maksumieheksi olisin joutunut, oma mokahan se oli.
Olis pitäny totutella noihin huonompiin jarruihin, tienpintaan (kosteahko), korkeampaan vehkeeseen, jarrutusmatkoihin ym..

Re: Mopokortti

11.3.2012 20:15

No, mutta entä jos laitetaan siihen soraisen tien korvikkeeksi jäinen asfaltti? Voipi mennä sormi suuhun tuossavaiheessa, jos kokemus on todellakin vaan siltä yhdeltä ja ainoalta tiepinnalta.
Kuitenkin on se pyörän käyttäytyminen selvillä ja refleksit kunnossa, eikä esimerkiksi mene paniikkiin, ja on tämän vuoksi helpompi opetella se mopo pitämään pystyssä myös talvellakin. Vaikka se luikkaus voikin tulla yllätyksenä, ei silti siitä edellisestä kokemuksesta ole haittaa pyörän pystyssä pitämisessä.

Joskus on ehkä helpompaa aloittaa ensikertalaisena, kun vastaavasti kokeneempana? Tarkoitan tätä, että vanhasta tavasta on todella hankala päästä eroon. Jos olet esimerkiksi jarrutellut pelkästään etujarrulla tiukissa tilanteissa, niin liukkaalla kelillä voi taas käydä hassusti. Esimerkki hieman kusaisi, kun hätäpäissäni tuon keksin, mutta pointti varmaan tuli selväksi?
Jos olet ajanut paljon ennen, tiedät mitä tapahtuu jos jarruttaa vaikka soratiellä tehokkalla etujarrulla. Siitä voi jo tehdä päätelmät että jää on liukkaampaa mitä sora-> lähtee etupää helpommin alta.

Ylipäätään, en näe mitään tilannetta, jossa vanhasta kokemuksesta voi olla haittaa...Itekkään en voi sanoa että olisi jotain suurta haittaa ollut mikroautoilusta jääneillä tavoilla, ehkä suurinta haittaa on ollut on-off-kaasusta, eikä siitäkään mitään tavattoman suurta haittaa ole ollut mopolla ajoon. Autolla ajoon on ollut vähän haittaa, tai ajo on vähän nykivää, kun refleksin omaisesti kaasutan kaasu pohjassa, muttei mitään sen suurempaa.


Itellä ei ole mitään suuria ongelmia ollut siirtyä Tunan ratista jonkun uusenskan tai skootterin rattiin, eikä myöskään auton ratista toisen auton rattiin, eka kilometri tuntuu kummalliselta, mutta pienen jarrujen, ohjauksen ja koko vehkeen tunnustelun jälkeen ei ole mitään hankalaa ajamisessa.

Re: Mopokortti

11.3.2012 22:54

Onko nykyään muuten niin, että mopokortti ei enää irtoa niin helposti kuin pari vuotta sitten? Eli joutuu käymään ajo ja teoriatunneilla, ja todistamaan taitonsa inssille?

Re: Mopokortti

11.3.2012 22:55

kyllä ja vielä teoriakoe kaupan päälle :/ onneks ite sain vielä helpolla ja halvalla tyylillä :)

Re: Mopokortti

11.3.2012 22:58

Tropikki:inssiajoa eli ajokoetta liikenteessä ei mopolla vaadita, mutta tutkinnon vastaanottajalle esitetään käsittelykoe sopivalla suljetulla alueella. Kevyellä nelipyörällä kortti suoritettaessa tehdään ajokoe liikenteessä. Jossain vaiheessa lainsäädäntö tulee taas päivittymään siten että kevyttä nelipyörää ei saa ajaa pelkällä mopokortilla, vaan siihen vaaditaan oma ajolupansa.

Re: Mopokortti

12.3.2012 16:58

Mitenkäs se on,kun oli kesällä ja syksyllä paljonkin juttua käsittelykokeen suorittamisesta talvella,Pystyykö ja jos pystyy niin mitä helpotuksia siihen tulee?

Re: Mopokortti

12.3.2012 17:32

Taitaa olla koulukohtasta, soita ja kysy.

Re: Mopokortti

12.3.2012 18:13

Onko se aina vuosi ajokieltoa kun jää 15v kuski kiinni kortitta ajamisella poliiseille.
Vai voisiko olla lyhyempikin aika vai jopa pelkät sakot?
Kuiteskiin teoriatunnit käyty ja oli jo aikakin kirjallisiin :nolo: :nolo: :nolo: .

Älkääkö kääntäkö veistä haavassa ,v...... jo muutenkiin.

Re: Mopokortti

12.3.2012 19:38

Pitäisi olla puolvuotta-vuosi suorituskieltoa, jos olet jo 15, jos olisit ollut alle, ei olisi suorituskieltoa voinut tulla.

Yleisesti kun ajokorttiluokkansa ylittää, eli kansan kielellä ajaa ilman korttia, tulee se suorituskielto, ainoa missä on tehty jonkinasteisia poikkeuksia tietääkseni enemmän on pikku-A:n kanssa. Niissä ei ole aina edes korttia otettu pois, vaan on annettu pelkät sakot.

Re: Mopokortti

12.3.2012 23:04

Pitää mennä käymään poliisilaitoksella ,eiköhän se siellä selvii.
Mutta eiköhän se oo tällä tuurilla se vuosi.
On nääs noi tähden asennot meitin suvussa aina päin v....a ,et vaikeimman kautta :paha: .