28.7.2011 16:45
29.7.2011 13:38
29.7.2011 14:19
Anonyme kirjoitti:Jopa vastaohjauskin on monille tuntematon käsite.Mutta niin, voihan joku mennä, ja kokeilla, että mitä poliisit sanoo siitä.
Kyllä myöskin liittyisin siihen käsitykseen, että laitonta se on. (Ed. sivulla mainitut terveyskriteerit... ym ym.)
29.7.2011 20:33
31.7.2011 12:26
31.7.2011 12:46
31.7.2011 14:37
11 §
Pyörien ja renkaiden muutokset
1. Ajoneuvon renkaat vanteineen saa vaihtaa halkaisijaltaan tai leveydeltään alkuperäisistä poikkeaviin vähintään valmistajan ilmoittamalta suurimmalta teknisesti sallitulta massaltaan ja teholtaan samansuuruiselle ajoneuvolle tarkoitettuihin. Renkaat saa vaihtaa kuormitus- ja nopeusluokaltaan vastaaviin L-luokan rakenneasetuksen liitteen 2 mukaisesti hyväksyttyihin renkaisiin. Renkaiden tulee mahtua pyörimään esteettä.
2. L3e-luokan ajoneuvoon voidaan 1 momentin estämättä muutoskatsastuksessa hyväksyä käytettäväksi takana kuormitus- ja nopeusluokaltaan vähintään vastaavaan ajoneuvoon moottoriajoneuvojen ja niiden perävaunujen renkaista ja renkaiden asentamisesta annetun neuvoston direktiivin (92/23/ETY) mukaisesti hyväksytty henkilöautonrengas. Tarvittaessa ajoneuvolta voidaan edellyttää erillistä 8 §:n 5 momentin mukaista selvitystä kaarreajosta ja kääntyvyydestä.
3. Jos renkaan ulkohalkaisija kasvaa enemmän kuin 15 %, jarrulevyn kokoa on kasvatettava vastaavassa suhteessa tai esitettävä vähintään nimetyn tutkimuslaitoksen vaatimukset tai hyväksytyn asiantuntijan vaatimukset täyttävän testaajan selvitys jarrulaitteen riittävästä suorituskyvystä.
4. Tarvittaessa tulee osoittaa ajoneuvon nopeusmittarin täyttävän sitä koskevat tarkkuusvaatimukset myös rengasmuutosten jälkeen.
1.8.2011 19:02
Eipäs nyt saivarrella. Tiettyjen mopojen omistajat todennäköisesti saavat harmaita hiuksia myös liitteen III-A tekstistäBigPaaryna kirjoitti:Jumansviidu ku o paljon tekstiä tossa direktiivissä. Villinä korttina heitän, että em. mopon tarra on ns. lisäosa, joka kertoo vähän enemmän kuin sen pitäisi, ja direktiivit täyttävät tiedot löytää myös jostain muualta ( vedoten lihavoituun kohtaan ).
Lisätään vielä lainaus lepuskan tekstistä:Mulla on gasgasin rungossa tarra, joka lähtisi tosi heppoisesti irti!
-> Direktiiviin vedoten ei ajoneuvon tyyppihyväksyntä siis täyty, jos ko. tarra on irrotettavissa.
MOPOJEN AJOVALAISIMET
1. YLEISET VAATIMUKSET
1.1 Ajovalaisimet on suunniteltava ja valmistettava siten, että tavanomaisissa käyttöoloissa ja huolimatta mahdollisesta tärinästä ne toimivat jatkuvasti asianmukaisesti sekä säilyttävät tässä liitteessä vaaditut ominaisuutensa.
2.8.2011 20:51
2.8.2011 21:39
2.8.2011 21:59
Tetson kirjoitti:Kysyisin parkkivaloista onko värilliset parkit laittomat? Esim siniset.
2.8.2011 23:05
3.8.2011 10:51
Vauhtiviivatarra kirjoitti:Eipäs nyt saivarrella. Tiettyjen mopojen omistajat todennäköisesti saavat harmaita hiuksia myös liitteen III-A tekstistäBigPaaryna kirjoitti:Jumansviidu ku o paljon tekstiä tossa direktiivissä. Villinä korttina heitän, että em. mopon tarra on ns. lisäosa, joka kertoo vähän enemmän kuin sen pitäisi, ja direktiivit täyttävät tiedot löytää myös jostain muualta ( vedoten lihavoituun kohtaan ).
Lisätään vielä lainaus lepuskan tekstistä:Mulla on gasgasin rungossa tarra, joka lähtisi tosi heppoisesti irti!
-> Direktiiviin vedoten ei ajoneuvon tyyppihyväksyntä siis täyty, jos ko. tarra on irrotettavissa.MOPOJEN AJOVALAISIMET
1. YLEISET VAATIMUKSET
1.1 Ajovalaisimet on suunniteltava ja valmistettava siten, että tavanomaisissa käyttöoloissa ja huolimatta mahdollisesta tärinästä ne toimivat jatkuvasti asianmukaisesti sekä säilyttävät tässä liitteessä vaaditut ominaisuutensa.
Valmistaja ei ehkä ole hoitanut asiaa kunnolla, mutta mielestäni vastaus kysymykseen saako virityksenestokilven/tarran poistaa moposta on edelleen ei. Se ettei kyseistä asiaa mainita lainkaan kotimaisessa lainsäädännössä ja direktiivissakin asiaa vain sivutaan, viitannee siihen ettei kovin mojovia sanktioita ko. toimenpiteestä liene luvassa.
3.8.2011 11:48
3.8.2011 11:58