Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.

Re: Vakuutuskeskustelu #2

2.10.2012 16:54

Jippwyee, hyviä kysymyksiä joihin haluaisin itsekin tietää vastauksen..

Olenko aivan moraaliton ihminen jos laitan ensi kerralla kun mopo ottaa osumaa niin aikaisempienkin kaatumisien jäljet
(kasko) vakuutuksesta perintään?

Re: Vakuutuskeskustelu #2

2.10.2012 17:45

No katteet nyt vaihdetaan kuitenkin sitte, joten senkus laitat.

Korotetut vakuutukset VOI tulla, jos mopolla saa verot, eli yli 65km/h, tai yli 50cc. (Kumminkaan isomaasta pytystä kiinnijäämisen todennäkösyys on pieni, jos mopo ei kulje hirveesti liikaa.) Korotettuja vakuutuksia ilmeisesti harvemmin tulee, mutta ne voi kyllä tulla. Riippuen aikalailla kaikesta, vakuutusyhtiöstä, kuun suhteesta maahan, mopon ohjaustangon asennosta sillä hetkellä, ja mopon omistajan pikkupikkupikkupikkuserkun veljen serkun sukupuolesta.

Ja suorituskielto vaikuttaa siis jokaikiseen korttiin, seuraavan vuoden aikana, jos saat vuoden suorituskieltoa. Eli jos olet 15, vaikuttaa se vaan kevarikorttiin, koska se on ainoa kortti minkä voisit seuraava vuoden aikana saada, mutta taas jos olet 17, niin se vaikuttaa jo autokorttiin. Yleisin aika suorituskieltoa on se vuosi, mutta suorituskieltoa voi saada 6kk (0,5v)-18kk (1,5v).

Kummatkin haitat tulee siis vasta 65km/h tai 50cc ylittyessä. Toki kilpien viennistä menee ilmotus vakuutusyhtiölle, ne laittaa sitte vakuutukset pois.

Re: Vakuutuskeskustelu #2

2.10.2012 18:27

Reetuhai2 kirjoitti:Toki kilpien viennistä menee ilmotus vakuutusyhtiölle, ne laittaa sitte vakuutukset pois.


:eek: ?

Siis tuleeko korotettuja,vai ottavatko vaan vakuutukset pois voimasta siltä ajalta kun ei ole kilvissä?
Selitä tyhmälle :roll:

RE: Vakuutuskeskustelu #2

2.10.2012 18:29

Vakuutusta ei mee siltä ajalta kun ei oo kilvissä.

Re: Vakuutuskeskustelu #2

2.10.2012 18:35

Noniin... :)
"huoletta" voi antaa mopon kulkea tuo 58 kun ei tarvii pelätä kymmenen kertasia täyskaskoja :lol:

Re: Vakuutuskeskustelu #2

20.10.2012 18:51

Olisikohan järkeä ottaa kasko talveksi 08 detsiin? Mitenkä hyvin korvaavat katteita, naarmuja ja jne jos sattuu esim etupumppuihin tai takahaarukkaan tulemaan naarmut kaatuessa? Vai korvataanko kaatumisvahinkoja ollenkaan? Tulee kuitenkin pannutettua jossain liukkaalla tai kokemuksesta voi sanoa että aina tulee talvella kynnettyä tien pintaa :D Ei olisi kesällä kiva katsella repaleisia katteita ja jos mopo pitäisi vielä saada myytyäkkin...

Mitenköhän sitten ottavatko kuinka helposti lunastukseen jos tulee naarmua/lommo runkoon tai laajemmalti hajoaa?

Re: Vakuutuskeskustelu #2

20.10.2012 21:00

Kyllähän täyskasko kaatumavahingot korvaa, tosin vakuutusyhtiö vaatinee että mopossa on lain vaatimalla tavalla karkeakuvioiset, talvikäyttöön soveltuvat renkaat ja niissä on riittävästi kulutuspintaa. Eli smotoilla liukastellessa voi korvaus jäädä saamatta jos yhtiö on kirjoittanut vakuutusehdot itselleen mieleisiksi. Toinen huomioitava asia on omavastuu, joka useimmissa yhtiöissä on noin 150e. Jos mopoon vaihdetaan vakuutuksen piikkiin osia, omistajalle jää maksettavaksi vain omavastuun verran kustannuksia sekä tietysti mopon seisottaminen korjaamolla, vahinkoilmoituksen teko ja mahdollinen vahinkotarkastus.

Re: Vakuutuskeskustelu #2

20.10.2012 21:20

Taitaa Tapiola olla tällä hetkellä ainoa vakuutusyhtiö, joka ei maksa vahinkotarkistusta, eli sen teettäminen menee täysin omistajan omasta kukkarosta.

Re: Vakuutuskeskustelu #2

20.10.2012 21:44

En tiennyt että vahinkotarkastus voi ylipäänsä olla maksullinen, viittasin lähinnä siitä koituvaan ylimääräiseen vaivaan. Ilmeisesti käytännöt tuntuvat vaihtelevan yhtiöstä ja tapauksesta riippuen, muistelen että joskus omana mopoaikana ajoneuvon vauriot olisi kartoitettu ja kuvattu korjaamolla, kun taas toisessa tapauksessa kävin itse näyttämässä mopoa vahinkotarkastuksessa. Kummallakaan kertaa itse tarkastuksesta ei koitunut asiakkaalle kuluja.

Re: Vakuutuskeskustelu #2

21.10.2012 0:47

Tuossa vahinkotarkastuksessakin on aika monta erilaista käytäntöä mitä oon nyt seurannut.

Yhden kaverin mopoa tuli tarkasta ja kesken koulupäivän kuvaamaan koulun pihaan.
Mitä noita mopoautojan on tarkastettu niin osaan on tultu kotiin tarkastamaan, kerran on korjaamolta lähetty kuvat Tapiolaan ja kerran tarkastaja oli käynyt hallin pihassa kuvaamassa ilmoittamatta.

Riippuu varmaan aikapaljolti tarkastajasta ja vakuutusyhtiöstä.

Re: Vakuutuskeskustelu #2

21.10.2012 10:35

Ifissä riitti, kun lähetin tarkastajalle valokuvat vaurioista, listan vaurioituneista osista ja vaihtamiseen kuluvasta ajasta ja selostuksen tapahtuneesta sähköpostiin. Mitään fyysistä tarkastusta ei tehty ja parin päivän päästä kilahti rahat tilille.

Re: Vakuutuskeskustelu #2

21.10.2012 15:54

Lähivakuutuksessa (nyk. LähiTapiola) pyydettiin käymään keskustan konttorilla ja sinne tuli yksi tarkastaja, joka kuvas vauriot ja mittarilukeman. Koko hommassa meni 10min ja oli maksuton. Normaalin ajelun varrella kun kävin näyttämässä niin ei ollu kovin kova vaiva.

Re: Vakuutuskeskustelu #2

21.10.2012 19:05

J__L kirjoitti:Jos vahinko tapahtuu ja tulee korjattavaa, onko vahinko korjattava liikkeessä vai voiko itse tilailla osat ja korjata?
Tämän saa yleensä päättää itse, eli korjausarvion laatimisen jälkeen vakuutusyhtiö antaa laskutusluvan korjaamoa varten tai halutessaan voi ottaa korvauksen myös rahana. Korjausarvioon on lasketu uusittavien osien hinta sekä korjaamon kustannusarvion mukainen työn määrä, eli itse korjaamalla saa jonkin verran vaivanpalkkaa.
J__L kirjoitti:Vaikuttaakohan nuo aiemmat jäljet katteissa korvauksiin tai korvausten saatavuuteen kun itsellä jotain pieniä jälkiä ja naarmuja katteissa edellisistä talvista. Jäljet eivät pistä pahasti silmään, mutta kaskoa ajattelin sillä että jos sattuu enempi runnoutumaan tai halkeamaan kiinnikeitä. Ei tunnu ihan ilmaisia nuo muoviosatkaan olemaan.
Tapauskohtaista, mutta jos ennestään naarmuinen osa vaihdetaan kaatumisen takia niin ei siitä mitään vähennyksiä suoriteta. Oletuksena on että ennen vahinkoa mopo on ollut ehjä.
J__L kirjoitti:Mutta kuinkas suuria vahinkoja alkavat vaakutusyhtiöt korvaamaan ettei mene lunastukseen. Ei kovin naurattaisia jos katteissa naarmut ja mopo lähtee lunastukseen ja koneeseen ja muutenkin uhrannut tuohon mopoon satoja euroja rahaa työ tunneista puhumattakaan.
Ajoneuvo lunastetaan silloin jos vaurion korjaaminen tulee lähes saman hintaiseksi kuin menopelin reaaliarvo. Muutaman vuoden vanha alle tuhat euroa uutena maksanut skootteri saatetaan siis lunastaa jo merkittävien katteiden vaurioiden takia, kun taas tuliterää merkkiskootteria kunnostetaan vastaavassa tilanteessa isommalla rahalla. Nyrkkisääntönä voi pitää että jos runko ja/tai etupää on vääntynyt, mopo on yleensä lunastuskunossa.
J__L kirjoitti:Vielä semmoinen tuli mieleen että kannattaako mielestäsi se kasko edes ottaa 5v vanhaan mopoon? Kilometrejä tosin ei tuolla ole ajettu kuin 9000 tällähetkellä.
Riippuu vähän kaskon hinnasta ja mopon tämänhetkisestä arvosta. Jos kaskovakuutus maksaa vaikkapa 200e/vuosi ja mopon tämän hetken jälleenmyyntiarvo on tuhannen euron luokkaa, niin kyllähän se ihan kannattavaa on. Vanha viisaus sanoo että mitään ei satu niin kauan kuin vakuutukset ovat kunnossa. Toki jossain kohtaa mopon arvo alkaa olemaan sitä luokkaa ettei useiden satojen eurojen kaskovakuutusta kannata pitää, koska vakuutuksen vuosimaksu ja omavastuu alkavat olla samaa luokkaa kuin mopon lunastusarvo.

Re: Vakuutuskeskustelu #2

24.10.2012 19:10

Paljonkos ihmisten vakuutukset maksaa vuodessa? Oma 08 gilera/tieliikenne, ei kaskoja on 240e vuosi ja vaikuttaa olevan todella kallis ja sitten että ifiltä kuulemma tulee niitä korotettuja vakuutusmaksuja. Lähitapiolalta tuli tarjous 220e vuosi. Onko vakuutukset sitten nykyään niin helvetin kalliita?

Re: Vakuutuskeskustelu #2

24.10.2012 19:19

Itsellä ollut aina n.+-200e pintaan pohjolassa. 3 Eri laitetta ollut omissa nimissä pohjolan vakuutuksissa. Tapiolassa ovat tarjonneet seuraavaksi halvinta vakuutusta joka aina ollut n.20e pohjolaa kalliimpi. Tuosta 200e saisi vielä n.20e pois kun pistää vanhempien nimiin pohjolassa :D. En tiiä miten muualla päin mutta täällä näin hinnat ovat tuota luokkaa.

Pohjolassa miinusta siitä että jos pitää mopoa rekisterissä vain kesän niin maksaa vakuutukset kesäajalta enemmän. Muistaakseni viimelaskussa meni jotenkin sillain että kesältä maksoi 3kk 72e. Talvella 3kk reilu 30e, syksyllä oli n.40e ja keväällä jotain viittä kymppiä.