Mopoihin ja moposkoottereihin liittyvät jutut joille ei ole omaa aluetta. Myös mopoväen ajovarusteet.
2.12.2012 22:29
Ei sillä iällä oo merkitystä.. Kohan vaan kuvioo kunnolla.
Vois lyödä taakse himpun lisää ilmaa. Nyt vähän alle 2bar painetta.
2.12.2012 22:56
Kuvioo on kyllä saman verran kun uudessa, mutta on vissiin niin kovettuneet ettei pidä mitään
3.12.2012 1:37
Juuri näin. Mitä vanhempi rengas on, sitä kovempi se on. Kumi kun kovettuu vanhetessaan. Sen takia vanhat renkaat on huonot, ne on liukkaat ja hajookin helpommin. (Äitiltäkin hajos Sprintteristä viime talvena kaks tosi hyväkuntosta Hakkapeliittaa, vika kun oli siinä että ne oli yli kymmenen vuotta vanhat. Ikä selvis siinä kun tutkin hajoomisen syytä.)
Myöskin kitkoja käytettäessä, ei niillä kannattais ajaa kovin montaa talvee kun kovettuu ja pito katoo. Lähinnä autojen kanssahan tää tulee, mutta kuitenkin.
Vanha rengas on kuitenkin huonompi kun uus, vaikka vanhakin olis käyttämätön.
3.12.2012 21:58
Omasta kokemuksesta voisin todeta että asiallisesti säilytettynä ne renkaatkaan ei niin helposti kovetu.
3.12.2012 23:23
Tämäkin totta. Ja varsinkin kesällä jos saa valoa reippaasti niin menee jo parissa vuodessa aika huonoks, ainakin auton renkaat.
5.12.2012 19:17
Hei mistä sais jotai tommosia nastoja smotovanteille missä on niiku enskanappulat ja niissä nastat, eli siis smotovanteille enskanastat. Oon nähny parit sellasta rengasta muutamassa Dt 125x
ja kun ois tarkotus just hommaa smoto detsi ja siihen sitten jotkut hyvät nastat joilla se lähtee vielä liikkeelle jos tuo mopo tosta lähtis vielä kävelee
5.12.2012 19:29
Miulla tommoset ja hyvät on! Muutama nasta lähyeny, mutta se ei pahemmin haittaa.
Lumessa pitoja aika hyvin, mennee vielä 20cm pakkaslumessa ja 10cm sohjossa ilman ongelmia.
5.12.2012 20:17
Mutta jos oot piikkidetsiä ostamassa, niin kannattaa jättää noi normaalit nastakumet pois vaihtoehdoista. Kevariin ehottomasti piikkirenkaat, voit lueskella niistä lisää kevaripuolen puhetta renkaista topikista. Tuolta niitä saa:
http://www.satapiikki.fi/
6.12.2012 1:47
Mulla ainakin on detsissä mitrocin nappulakuvioisen smotorenkaan runkoon läiskitty ammattinastottajan toimesta pakettiauton renkaisiin tarkoitettuja nastoja. Ihan tarpeeks on pitäny, mutta perän kyllä saa irti hyvinkin helposti, jos vaan haluaa.
6.12.2012 12:50
Ne nyt varmaan on pikkasen eri asia, kun tollaset wandan moponastat?
6.12.2012 15:11
Mitäs eroa sitten on näillä "pakettiautoon tarkoitetuilla nastoilla", verrattuna normi henkilöauton nastoihin, tai mopon nastoihin?
Autonastat nyt nykyään on tietääkseni erilaisia, mutta normirengasnasta vrt C-rengasnasta ei tietääkseni ole eroa?
6.12.2012 21:59
Rajis- kirjoitti:Ne nyt varmaan on pikkasen eri asia, kun tollaset wandan moponastat?
Okei, myönnettäköön se, mutta asian pointti oli vaan se, ettei välttämättä tarvitse kevariin niitä piikkejä renkaisiin.
Reetuhai2 kirjoitti:Mitäs eroa sitten on näillä "pakettiautoon tarkoitetuilla nastoilla", verrattuna normi henkilöauton nastoihin, tai mopon nastoihin?
Autonastat nyt nykyään on tietääkseni erilaisia, mutta normirengasnasta vrt C-rengasnasta ei tietääkseni ole eroa?
Tähän vaikee vastata, koska olen melko tietämätön tallaaja tässä asiassa.
Mutta tosiaan nastottaja sano, että niitä nastoja käytetään useimmiten pakettiautoissa ja kevytkuorma-autoissa, vissiin vähän järeempiä tms.
6.12.2012 23:13
No eihän kevariin tarvi välttämättä nastoja ollenkaan, voihan sitä ajella vaikka smotoilla talvella jos siltä tuntuu
Mutta jos jonkulaista pitoa haluaa, niin ehdottomasti välikelin piikit alle
7.12.2012 4:26
Niih, mitä nyt ole äitin Sprintterin C-renkaita, kahdenlaisia UUSIA nastarenkaita verrannu uusiin henkilöauton renkaisiin, ihan samanlaisia ne nastat on. Ero normirenkaassa vrt. C-renkaassahan on se renkaan kestävyys/kantavuus. C-renkaat on siis vahvistetuja ja kestää enemmän kuormaa, sen takia niitä käytetään pakettiautoissa/kevyt kuorma-autoissa. Voihan normirenkaankin laittaa, muttakun lastaat painoo päälle niin ei hyvin käy.