Itse olen nyt alkanut ajatella ihan vakavasti, että jos kävis tuolla mankilla jonkun "vähä" pidemmän reissun esim. heinäkuussa. Tarkoituksena olisi kiertää vähän kauempana asuvien kavereiden ja sukulaisten luona. Reitti olisi suunnilleen tämä: Taivalkoski - Pudasjärvi - (Kiiminki?) - Ylikiiminki - Muhos - Utajärvi - Vaala - Paltamo - Kajaani - Suomussalmi - Juntusranta - (Kuusamo?) - Taivalkoski. Reitti voi muuttua vielä esim. Ylikiimingin jälkeen voisin ajaakin Puolangan kautta Paltamoon ja reissun lopussa Kuusamossa käyminen on vähän niin ja näin, kuten myös Kiimingin kautta ajaminen, kun voisin ajaa Niemitalon Juustolan kohdalta Hetekylän kautta (paikalliset ainakin tietää nämä). Kilometrejä en ole laskenut google mapsilla, mutta sen teen, kunhan pääsen tietokoneen äärelle (kirjoittelen nyt siis puhelimella).
Reissun toteutumisen voi vielä estää monikin asia, kuten sää ( vain "liika" helle ja kaatosade, pienet sateet ei haittaa
), majoitusongelmat (tarkoitus olisi yöpyä Ylikiimingissä, Kajaanissa ja Juntusrannassa) ja tietenkin (hyvin epätodennäköisesti) mopon ja kuskin rikkoontuminen. Reittiin voi myös ehdotella muutoksia esim. Taivalkoski - Pudsjärvi - Ylikiiminki, kun olen ajatellut ajaa valtatie 20 pitkin, mutta jos mielessäsi on vaihtoehtoisia reittiehdotuksia, niin niitä otan vastaan mielelläni.
Jos reissu kuitenkin toteutuu, niin sitä en tule videoimaan, kun ei ole siihen soveltuvaa kameraa, mutta still-kuvia tulee todennäköisesti ja paljon, ainakin Facebookkiin ja osa myös tänne galleriaan, tai luon Facebookkiin julkisen kansion. Ilmoittelen kuitenkin täällä, että miten reissusuunnitelmat etenevät ja toteutuuko reissu. Niin ja reissuvinkkejä olisin halukas saamaan muilta mankikuskeilta esim. mankiin kiinnitettävistä laukuista yms. kun olen ajatellut patentoida jonkinlaisen laukun tankin päälle tai molemmille puolille tankkia, jonne tulisi ainakin pieni bensakanisteri pitkien huoltoasemattomien etappien varalle ja mahdollisesti myös juomapullolle yms. pienille matkan aikana tarvittaville pienille tavaroille tulisi siihen paikka.